Tulevaisuuden klassikot
Mietin tässä just yks päivä, että nykyautoja ei varmaan ole edes liikenteessä paljon 20 vuoden päästä. Ellei sitten ole rahamiehiä ja siinä mielessä "tosiharrastaja" - nimittäin niissä uusissa on niin paljon "hienoa" sähkötekniikkaa, että niitäpä on hauska korjailla (kallista!) kun alkavat hajoilemaan sieltä ja täältä. Ja jos huoltojakaan ei voi tehdä ilman että kytketään ajotietokone korjaamolaitteistoon, niin sekään ei helpota asiaa. Tähän voi tosin tulla aikanaan joku laki tms. vaatimus joka pakottaa autonvalmistajat laittamaan huolto-ohjelmat ilmaiseksi jakoon.
Autoja jotka itseä saattaisi kiinnostaa vielä 20 vuoden päästäkin ovat Cadillad Escalade, Mersu CLS, Mersu CLK, BMW 500 sarja, Subaru Impreza ja Hummer (viimeinen kaikessa älyttömyydessään)
Autoja jotka itseä saattaisi kiinnostaa vielä 20 vuoden päästäkin ovat Cadillad Escalade, Mersu CLS, Mersu CLK, BMW 500 sarja, Subaru Impreza ja Hummer (viimeinen kaikessa älyttömyydessään)
Re: Tulevaisuuden klassikot
Ananaspurkkiajatteluni lähtee siitä, että nykyautoja ei enää suunnitella kestämään isältä pojalle niin kuin ennen wanhaan, vaan helposti kierrätettäviksi. Autotehtaat eivät ole pitkiin aikoihin tienanneet uusien autojen myynnillä, vaan varaosia kauppaamalla. Siksihän nykyautoihin ei saa mistään erillisiä osia, vaan pitää aina ostaa kokonaisuus. Ei viitsitä etsiä vikaa jostain yhdestä nippelistä vaan vaihdetaan koko paketti. Ja käyttäjä maksaa.dq kirjoitti:En oikein ymmärrä tuota ananaspurkki -ajattelua, tokkiinsa nykyajan autoissa on niin paljon enemmän tekniikkaa että korjattavaakin on paljon, paljon enemmän kuin esim. 70-luvun autoissa, mutta yhtälailla tätä tekniikkaa opitaan lopulta korjaamaan mitä enemmän niiden kanssa pelataan.
Ruostuvat pellit eivät tosiaan ole enää vain ranskalaisten autojen ominaisuus, vaan aivan liian monessa nykymerkissä on pahoja korroosio-ongelmia, kun ruosteenestoaineiden käyttöä on rajoitettu valmistajien taholta. En pidä laadun paranemisena sitä, jos uuteen autoon joudutaan tekemään peltitöitä jo ennen sen luovuttamista ensimmäiselle omistajalle.
NG 900S 3d 2.3i -98
Re: Tulevaisuuden klassikot
En ole itse autorakentaja niin paha mennä varmaksi sanomaan, mutta veikkaisin että osa tuosta "kierretettävyydessä" johtuu myös erilaisista säännöksistä, jotka kieltävät kestävämpien ainesosien käytön, vähän samalla tavalla kun kännyköissäkään ei saa tiettyjä "vaarallisia" aineita käyttää. Ei siis itse autotehtaiden toivomuksesta. Tuon osakaupan kieroutuneisuuden kyllä allekirjoitan.Hepis kirjoitti:Ananaspurkkiajatteluni lähtee siitä, että nykyautoja ei enää suunnitella kestämään isältä pojalle niin kuin ennen wanhaan, vaan helposti kierrätettäviksi. Autotehtaat eivät ole pitkiin aikoihin tienanneet uusien autojen myynnillä, vaan varaosia kauppaamalla. Siksihän nykyautoihin ei saa mistään erillisiä osia, vaan pitää aina ostaa kokonaisuus. Ei viitsitä etsiä vikaa jostain yhdestä nippelistä vaan vaihdetaan koko paketti. Ja käyttäjä maksaa.
Ruostuvat pellit eivät tosiaan ole enää vain ranskalaisten autojen ominaisuus, vaan aivan liian monessa nykymerkissä on pahoja korroosio-ongelmia, kun ruosteenestoaineiden käyttöä on rajoitettu valmistajien taholta. En pidä laadun paranemisena sitä, jos uuteen autoon joudutaan tekemään peltitöitä jo ennen sen luovuttamista ensimmäiselle omistajalle.
Onko se ruosteenestoaineiden käytön rajoitus peräisin tehtailta vai maahantuojilta?
No perskele, juuri tuossa omaa NG:tä tarkemmin tutkaillessa kirosin sekä Suomen talven että sen aikaiset Saabin suunnittelijat, kuppaa alkaa tulla pelottavan paljon vähän joka puolelle. Kun taas tuonti-OG:n ruostesaldo on yksi kiveniskemästä lähtenyt kauneusvirhe. Mahtaakohan nitroglyseriiniseos olla hyväksyttävä korjaustapa kyseisessä tapauksessa?Tri-Lo kirjoitti:Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut..

Vaikea uskoa, että ng-satkuun olisi saatu hitsattavaa aikaiseksi. Korkeintaan jos jostain syvästä naarmusta on saatu kunnon ruosteet aikaiseksi.Tri-Lo kirjoitti:Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut..Mertmi kirjoitti:Ei sekään kuulostanut kivalta, kun eräs katsastusmies oli joutunut hitsaamaan -96 vuoden seattiaan n.5-6 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Nonno..!peinu kirjoitti:Vaikea uskoa, että ng-satkuun olisi saatu hitsattavaa aikaiseksi. Korkeintaan jos jostain syvästä naarmusta on saatu kunnon ruosteet aikaiseksi.Tri-Lo kirjoitti:Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut..Mertmi kirjoitti:Ei sekään kuulostanut kivalta, kun eräs katsastusmies oli joutunut hitsaamaan -96 vuoden seattiaan n.5-6 vuoden ikäisenä ensimmäisen kerran.


Näin on, ei varmana ole OG:ta tarvinnut hitsailla ton ikäisenäqaw kirjoitti:OG hitsauskunnossa 6 vuoden ikäisenä? No ei kyllä varmasti. 15 vuotta on sitten jo toinen juttuCC Aero kirjoitti:Kai tuota on muutamalle OG:llekin sattunut..Tri-Lo kirjoitti: Kai tuota on muutamalle NG:llekin sattunut..

Silloin oli ruostesuoja-aineet ja käsittelyt vielä kohdallaan, eikä koko autoa yritetty suojata ja maalata yhdellä maalipurkilla.
Viimeksi muokannut MacTurbo, Ma Tammi 23, 2006 15:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tuohon OG:n ruostumiseen en kyllä välttämättä usko....NG:stä en mene mitään sanomaanMacTurbo kirjoitti:Näin on, ei varmana ole OG:ta tarvinnut hitsailla ton ikäisenäqaw kirjoitti:OG hitsauskunnossa 6 vuoden ikäisenä? No ei kyllä varmasti. 15 vuotta on sitten jo toinen juttuCC Aero kirjoitti: Kai tuota on muutamalle OG:llekin sattunut..![]()
Silloin oli ruostesuoja-aineet ja käsittelyt vielä kohdallaan.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Onhan noita klassikoiksi sopivia autoja nykyisissäkin. Lähinnä Volvoista ja Saabeista tulee mieleen noi avoautot, niissä on sitä jotain, ainakin omasta mielestäni
Tosin varmasti ihan jokaisesta autosta tulee klassikko vanhempana.
50- ja 60-lukujen(tai vanhempiakin) tuotoksia alkuperäisiksi entisöityinä on ilo katsella merkistä riippumatta
Vanhat jenkit on kyllä nykyään upeen näkösiä, nykyset näyttää lähinnä samalta kuin japanilaiset, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.
Ja tähän nykyautot vs. vanhemmat:
kannattaa ottaa huomioon, että nykyinen superhypertekniikka kuuluu jo 20-vuoden päästä historiaan. Silloin näiden nykyisten elektroniikkapalikoiden valmistus on halpaa kuin saippua, eri asia tietenkin kuka niitä enää silloin valmistaa, jos kysyntää riittää, niin riittää valmistajiakin.
Ruostesuojauksien osalta ruotsalaiset on ihan keskitasoa.. Volvokin prkl meni huonontamaan S80:n suojausta faceliftin yhteydessä. (S60 muuten sai vieläkin täydet tähdet
) Saabikin näyttää tehneen näin: 93 SS -03 **** vs. 9-3SC -06 ***
Myös moni muu merkki näyttää tinkivän ruostesuojasta. Poikkeuksiakin löytyy: Renault oli 90-luvun lopussa heikoiten menestyviä autoja ruostesuojauksen suhteen, nyt ovat ottaneet asian tosissaan, ja Renault näyttäisi olevan ainut merkki, jonka suojaus nykymallien osalta on 5 tähteä jokaiselle
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Tosin varmasti ihan jokaisesta autosta tulee klassikko vanhempana.
50- ja 60-lukujen(tai vanhempiakin) tuotoksia alkuperäisiksi entisöityinä on ilo katsella merkistä riippumatta

Vanhat jenkit on kyllä nykyään upeen näkösiä, nykyset näyttää lähinnä samalta kuin japanilaiset, joitain poikkeuksia lukuun ottamatta.
Ja tähän nykyautot vs. vanhemmat:
kannattaa ottaa huomioon, että nykyinen superhypertekniikka kuuluu jo 20-vuoden päästä historiaan. Silloin näiden nykyisten elektroniikkapalikoiden valmistus on halpaa kuin saippua, eri asia tietenkin kuka niitä enää silloin valmistaa, jos kysyntää riittää, niin riittää valmistajiakin.
Ruostesuojauksien osalta ruotsalaiset on ihan keskitasoa.. Volvokin prkl meni huonontamaan S80:n suojausta faceliftin yhteydessä. (S60 muuten sai vieläkin täydet tähdet



Myös moni muu merkki näyttää tinkivän ruostesuojasta. Poikkeuksiakin löytyy: Renault oli 90-luvun lopussa heikoiten menestyviä autoja ruostesuojauksen suhteen, nyt ovat ottaneet asian tosissaan, ja Renault näyttäisi olevan ainut merkki, jonka suojaus nykymallien osalta on 5 tähteä jokaiselle

http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Enpä usko että elektroniikan määrä tulee haittaamaan nykyautojen klassikoitumista. Siinä niiden korjaaminen on opittavissa kuin mekaaniikankin, mustanraudan miehille vain elektroniikka on aina välillä hieman vieroksuttu alue 
Testerit sun muut tuskin koskaan tulevat olemaan ongelma, siinä vaiheessa kun sopivaa testeriä ei enää korjaamoista löydy on joku pellepeloton jossainpäin maailmaa kyhännyt tee-se-itse-version ja kytkentäkaavio löytyy netistä.
Noiden vanhojen autojen keston, laadun ja varsinkin ruostumisen suhteen taitaa aika kullata muistoja aika pahasti

Testerit sun muut tuskin koskaan tulevat olemaan ongelma, siinä vaiheessa kun sopivaa testeriä ei enää korjaamoista löydy on joku pellepeloton jossainpäin maailmaa kyhännyt tee-se-itse-version ja kytkentäkaavio löytyy netistä.
Noiden vanhojen autojen keston, laadun ja varsinkin ruostumisen suhteen taitaa aika kullata muistoja aika pahasti

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti: