9-5T kirjoitti:
Ei taida olla montaa autoa ja dollya joilla paino jäisi alle 750kg
No eiköhän noiden esimerkkien perusteella esim. tonnarin hinaaminen tonnarilla+dollylla olisi hyvinkin laillista perä edellä, eiköhän tonnairn painonjakauma ole joka tapauksessa melkoisen etupainotteinen ? Ja eikö niin että myös koukkuun painava massa lasketaan pois kytkentämassasta jos se todellakin on vain akseliin kohdistuva massa niinkuin konstaapeli kertoi ? Esim. tonnarin omamassa 1420 kg josta 600 kg takapyöriin ja 100 kg koukkuun, onnistuisi laillisesti vaikka 650 kg jarruttomalla massalla jos vaikka dollyn massa 150 kg ?
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?
OK. Koukkuun kohdistuva massa taitaa dollyn tapauksessa jäädä aika pieneksi, koska auton pyörät taitavat olla suoraan dollyn akselin päällä.
Sovelletaankohan tuossa kuitenkin sitä hinauksesta tuttua massasääntöä, eli hinaavan pitäisi olla painavampi kuin hinattava? OG900:kin on jarruton maksimimassa 750kg, eli sen puolesta voisi hinata vaikka tonnaria... Mutta koskeeko se kokonaismassajuttu kanssa?