PERÄKÄRRY

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Mimmi kirjoitti:
wesku kirjoitti:No edellyttää jo 750 jarruton massa melko isoa autoa ?

Esim.

-92 mallinen Ford Aerostar jossa kokonaismassa 2400, siinäkin "vain" 680 jarruitta vaikka jarruin onkin 2080.

-72 Saab 99, jarruitta 560
Esim. Saab 9000 jarruitta 750kg.
Noista hopista kun en tiedä.
Eiköös ton jarruttoman massan määrää osaltaan auton jarrujen ylimitoitus auton painoon nähden :?:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Ei taida olla montaa autoa ja dollya joilla paino jäisi alle 750kg
No eiköhän noiden esimerkkien perusteella esim. tonnarin hinaaminen tonnarilla+dollylla olisi hyvinkin laillista perä edellä, eiköhän tonnairn painonjakauma ole joka tapauksessa melkoisen etupainotteinen ? Ja eikö niin että myös koukkuun painava massa lasketaan pois kytkentämassasta jos se todellakin on vain akseliin kohdistuva massa niinkuin konstaapeli kertoi ? Esim. tonnarin omamassa 1420 kg josta 600 kg takapyöriin ja 100 kg koukkuun, onnistuisi laillisesti vaikka 650 kg jarruttomalla massalla jos vaikka dollyn massa 150 kg ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: Häh?
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

wesku kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Häh?
Konstaapelin mukaan "Kytkentämassa apuvaunussa on, normaalista ajoneuvoyhdistelmästä poiketen, akselin välityksellä tiehen kohdistuva massa kun apuvaunu on kuormattu." Ts auton massasta laskettaisiin ensinnäkin vain se osuus joka on dollyn päällä eli yleensä 40-60 % omamassasta painonjakaumasta riippuen ? Ja koukkuun kohdistuva massa vähentää sekin akselille kohdistuvaa ?
OK. Koukkuun kohdistuva massa taitaa dollyn tapauksessa jäädä aika pieneksi, koska auton pyörät taitavat olla suoraan dollyn akselin päällä.

Sovelletaankohan tuossa kuitenkin sitä hinauksesta tuttua massasääntöä, eli hinaavan pitäisi olla painavampi kuin hinattava? OG900:kin on jarruton maksimimassa 750kg, eli sen puolesta voisi hinata vaikka tonnaria... Mutta koskeeko se kokonaismassajuttu kanssa?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin