kisabensa / oktaanilisäaineet

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: kisabensa / oktaanilisäaineet

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jaa tämä tolu-asia olikin tosi mielenkiintoinen tieto! kiitoksia. missä sitä sittenmyydään isommissa erissä? agrimarketissa vai? :)

entä mites tuo nesteen racing bensa, mistähän keskusliikkeestä sitä sitten pystyy ostamaan..? vaikuttais olevan aika paljon halvempaa kuin esim. sumecon kisabensa. yks rallitalli myi varastojaan pois hintaan 800eur/200litraa... muita bongauksia kuunnellaan mielellään myös! jos vaikka joskus viivalle hommais...


tomaatti kirjoitti:
Japso kirjoitti:Oktaanibuusterit voit unohtaa suoraan. Kisabensat ja tolueenisekoitukset on sitten asia erikseen.
Itseasiassa oktaaniboosterit ovat nimenomaan tolueenia.Samalla aineellahan sitä bensan oktaanilukua nostetaan öljy-yhtiöissäkin..
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: kisabensa / oktaanilisäaineet

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

a9000 kirjoitti:jaa tämä tolu-asia olikin tosi mielenkiintoinen tieto! kiitoksia. missä sitä sittenmyydään isommissa erissä? agrimarketissa vai? :)

entä mites tuo nesteen racing bensa, mistähän keskusliikkeestä sitä sitten pystyy ostamaan..? vaikuttais olevan aika paljon halvempaa kuin esim. sumecon kisabensa. yks rallitalli myi varastojaan pois hintaan 800eur/200litraa... muita bongauksia kuunnellaan mielellään myös! jos vaikka joskus viivalle hommais...
Tolueenia ainakin 125 RR pyörällä ajava kaveri tilas 200l tynnyrin suoraan kotipihaan jonkun jalostamon kuljetuksen mukana. Kaveri käytti ainakin silloin polttoaineena sekoitusta joka koostui pienkonebensiinistä(kevyttä ominaispainoltaan), MTBE:stä (metyyli-tert-butyylieetteri) joka on juuri sitä nakutuskestävyyttä nostava ainesosa ja tolueenista joka myös ilmeisesti nostaa oktaanilukua. Aikamoinen keitos... Pyöräpuolellahan tuo polttoaine on vapaampaa kuin autopuolella. Monessa (pl.kiihdytys)autoluokassa sallittuja ovat ainoastaan kaupalliset valmiit polttoaineet joihin ei itse saa lisätä mitään. Ominaispainoa mitataan satunnaisesti tankista otettavalla näytteellä.

Tuota sunocoa ainakin n ja a ryhmän ahdetuissa ralliautoissa käyttivät aika pääsääntöisesti(tankkauspaikka kertoo kauden suuntauksen). Sellainen tylsän näköinen harmaa pönttö, joka suorastaan näyttää siltä, että sisältää jotain todella myrkyllistä ja toimivaa.

Itse olen ajanut kisabensoista 4 tahtisella ainoastaan nesteen greenracingilla ja vaparissakin se toimii ihan odotetusti. Syttyennakkoa saa pitää kuumallakin kelillä ylhäällä ja se myös palaa rikkaampana seoksena kuin normi pumppukama ilmeisesti kemiallisen hapen ansiosta. Hintaa 20l kerrallaan ostettuna muistaakseni 50-70e välillä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Oktaani buusterit

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tommosta löytyy Motonetistä hintaan Bardahl 5,40€, jos ei halua maksaa NOS purkista n. 20€.
NOS purkissa en löytänyt mainintaa että voisi käyttää katalysaattori autoissa, mutta maininta "vain kilpakäyttöön".
Bardahl Octane Booster purkissa lukee, että sopii kat autoille, aineen koostumuksesta ei tainnut olla mainintaa.
ks. kuva
http://cgi.ebay.it/additivo--OCTANE-BOO ... dZViewItem

tai
http://www.bardahl.dk/image.aspx?Folder ... ooster.jpg

NOS purkissa taasen lukee että sisältää kerosiinia.

Liru pohjalla V-poweria, lisäsin yli puoli pulloa Bardahlia --> tankille ja puoleen tankkiin 98 oktaanista. Pintakaasulla ei mitään vaikutusta, kevyillä ahdoilla ei mitään vaikutusta. Kovilla ahdoilla oli tunne paremmasta vedosta.
Tänään viileä keli kääntyminen valoista suoralle 2 silmässä auto ja renkaat suorassa, vääntökiihdytys matalilta kierroksilta(reipas juoksu vauhti tms.) kaasu ei ihan pohjassa, noin 2 sekunnin kuluttua kierrokset nousi samantien liki tappiin. Eli joko Viggenin kytkin luisti(vakioahtimella!) tai sitten renkaat suti aivan hillittömästi ilman elokuva vinkunaa. Ei ole aikasemmin ihan noin käynyt ilman buustereita. :lol:
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: kisabensa / oktaanilisäaineet

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Lohnassa kun lisäs litran masinolia tankissa oleviin noin 15 litraan 98:ia, parani kiihtyvyys.. Ei paljon mutta merkittävästi. Liekö ollu kondensoitunutta veettä tankissa kun aikasemmin oli hitaan olonen...
Vastaa Viestiin