Jotta saan oman pätemisen haluni tyydytettyä, postaanpa tännekin arkiston pohjalta tekstin, jonka kirjoitin tuolla maililistalla yhtä monipolvisen keskustelun seurauksena viitisen vuotta sitten:
<Luentomoodi on>
Koska tulkintoja tuntuu olevan monia, katson asiakseni pitää pienen
luennon aiheesta: "Ajoneuvo- ja ajokorttiluokat sekä niiden merkitys
Saabistille" Antaa osatietoja kurssiin "ZEN ja Saabin omistaminen"
Ensin kertauksena ajoneuvoluokat. Mainitut massat kokonaismassoja.
M1=henkilöauto, 1+8 henkilöä. Huom, ei painorajaa!
M2=pienois linja-auto, enint 1+16
M3=linja-auto, kuljettajan lisäksi yli 16 henkilöä.
N1=pakettiauto, enint 3500 kg,
N2=kevyt kuorma-auto, yli 3500 kg, maks. 7500 kg
N3=kuorma-auto, yli 7500 kg.
Lisäksi M1G = maastohenkilöauto, N1G= maastopakettiauto, jne.
O1=kevytperävaunu, enint. 750 kg, jarruton tai jarrullinen
O2=perävaunu, yli 750 kg enint. 3500 kg, aina jarrullinen
O3=perävaunu, yli 3500, enint. 10 t, aina jarrullinen
O4=perävaunu, yli 10 t, aina jarrullinen.
Hinattavia laitteita (kioskit, työmaakopit, nostimet, kompressorit, jne) verrataan kytkennässä massaltaan ja ominaisuuksiltaan vastaaviin perävaunuihin.
Kaikilla ajoneuvoluokilla on lisäksi alaluokkia, jotka eivät vaikuta ajokorttivaatimuksiin.
Mopot, moottoripyörät, mopoautot, traktorit yms. eivät kuulu tämän kurssin aihepiiriin.
Sitten selvitys termeistä:
Ajoneuvon omamassa on ajoneuvon massa ajokunnossa sisältäen kuljettajan.
Ajoneuvon kantavuus tarkoittaa kuormitettavuutta sisältäen matkustajat ja tavarat.
Kokonaismassa = omamassa + kantavuus
Jatketaan muilla termeillä:
<lainaus AKE:lta>
*****************
Ajokorttiluokat
Muuta moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuin pienitehoista mopoa tai kävellen ohjattavaksi tarkoitettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa kuljettaa vain se, jolla on ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus.
B-luokka:
Ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg
tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.
>ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ
>B-LUOKAN AJOKORTTI:
>B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu.
>Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.
>B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg.
>Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
>· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
>· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa
>BE-LUOKAN AJOKORTTI:
>Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
>Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
>HUOM:
>· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
>· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
>· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.
C-luokka:
Kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle,
ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg,
sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.
C1-luokka:
Kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
>ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA
>C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
>C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:
>Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
>Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
>Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa
>Käytännössä esim kuorma-autoksi rekisteröity VW LT perässään (tyhjäkin) autotraileri vaatii kortiksi vähintään BC1EC
D-luokka:
Muut kuin D1-luokan linja-autot ja
muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle,
sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan
ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
D1-luokka:
linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle,
ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
E-luokka:
Ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin.
******************
</lainaus AKE:lta>
-Siis B-kortilla saa kuljettaa M1+O1, maksimissaan yhteensä 4250 kg,
MUTTA jos yhdistelmä onkin M1+O2, se ei saa ylittää 3500 kg.
Kummassakaan tapauksessa kärrin kokonaismassa ei saa ylittää veturin omamassaa vaikka valmistaja sen mahdollisesti sallisikin.
Nyrkkisääntönä voi pitää, että M1+O2 vaatii miltei aina BE-kortin.
-Pelkällä C-kortilla saa siis vetää vain N2+O1 tai N3+O1. Siis vaikkapa 36 000 kg painava nuppi ja vain 750 kg O1- luokan kärri.
-N2+O2 vaatii aina vähintään C1E:n
-CE:llä saakin sitten viedä mitä vain yhdistelmää, mille tielaitos antaa luvan teillään kulkea
-C1E ja CE oikeuttavat myös kuljettamaan pienempiä yhdistelmiä, ja käytännössä esim. C1E:n tai CE:n myöntämisen yhteydessä saa myös BE:n korttiinsa.
Lakiteksti tuntee myös M3+O3 ja M3+O4 yhdistelmät, eli linja-auton perään yli 3500 kg:n keskiakseli- tai täysperävaunu. Kortissa pitää silloin lukea ...DE (*BECEDE).
Tälläistä yhdistelmää tarvitaankin sitten ensi vuonna, kun linja-autollinen turisteja tuo Saksasta täyden olutlastin.
Samoin vaikkapa M1+O3 ja M1+O4 ovat mahdollisia mutta vaativat CE:n.
Tällainen yhdistelmä voisi olla vaikkapa linja-autosta tehty matkailuauto ja iso perävaunu. Sama M1+O2 yhdistelmänä vaatisi C1E:n
Ajoneuvoon kytkettävän perävaunun suurinta kokonaismassaa rajoittavat puolestaan vetoauton valmistaja ja vetolaitteen valmistaja.
Sallitut perävaunumassat löytyvät auton rekisteriotteesta. Elleivät löydy, tiedon saa puhelimitse katsastusasemalta auton rekisterinumeron tai tyyppikoodin perusteella
<Luentomoodi off>
Eli ensimmäisenä katsotaan mitä autolla saa vetää, sitten katsotaan riittääkö kortti.
Kortin riittäminen katsotaan tien päällä veturin ja kärryn rekisteriotteista, yhdistelmän muu laillisuus massojen suhteen tarvittaessa vaikkapa punnitsemalla.
Tämän lukeneelle myönnetään oikeus mennä yrittämään BE, C1E tai CE -kortin suorittamista riittävän lisäkoulutuksen jälkeen
