Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

MacTurbo kirjoitti:
Red Dragon kirjoitti:Eli

esimerkki:

Saab 9000CDE kantavuus 1940kg (noin)+traileri 500kg (kantavuus 1500kg) ja kuormana 500 kg painava rättisitikka :oops:

Saako vetää AB-kortilla?

t.Sami
Saa vetää B-kortilla.

Auto 1940kg + "kärri" 1000kg = 2940kg.

-Kärri on kevyempi kuin auto
-"yhdistelmän" kokonaismassa jää alle 3500kg
Väärä vastaus. Nyt MacTurbo vastasit juuri väärään kysymykseen. Kun puhutaan todellisista massoista mitä voitaisiin mitata renkaitten alta, silloin katsotaan saako tällä autolla vetää tätä yhdistelmää.

Mutta kun puhutaan kortista, pitää verrata auton OMAMASSAA ja kärryn KOKONAISMASSAA. Ja tässä tapauksessa auton omamassa on pienempi kuin kärryn kokonaismassa, eli pikku-e tarvitaan. Nämä löytyy rekisteriotteesta.

Lainaus aiempaa tästä ketjusta:
AKE kirjoitti:
B-LUOKAN AJOKORTTI:



· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.

Linkki

Eli vielä tarkennus alkuperäiseen kysymykseen:

Katsopa rekisteriotteista:

CDE:n OMAMASSA?
Trailerin KOKONAISMASSA?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

MacTurbo kirjoitti:
V-M kirjoitti:Hmmm... minusta sen kärryn kantavuus saa olla vaikka 5000kg kunhan kärryn paino ja kuorma ei ylitä yhdistelmän suurinta sallittua massaa. Mikä esim CS:ssä on 1800kg (eli jonkin verran enemmän kuin auto painaa). Noilla kuvioilla ainakin ite oon kurvaillut.

V-M

P.S Juu mulla on ABCe
Siis eihän ongelma olekkaan kantavuudessa vaan kärrin ja kuorman painossa.
"Rekisteriotepaino" koskee vain vetoautoa.

Kokonaismassa on kärrinpaino+lasti. Kantavuus on ihan eri asia.
hei hei hei.

Nyt Mäkkäri lukee hetken lakitekstejä ennen kuin vastailee enempää. Nämähän on kaikki väärin!!!!!

Rekisteriotepaino koskee ihan yhtä lailla kärryäkin.

Esim 3500kg raja tai sen ylitys lasketaan nimenomaan auton kokonaispaino (rekisteriotteesta) + kärryn kokonaispaino (rekisteriotteesta). Ja jos nämä yhteenlaskettuna ylittää 3500kg, tarvitaan pikku-e. (EDIT: Nus nus, jos kärryn kokonaismassa on max 750kg, niin ei tarvita)

Kokonaismassa on nimenomaan kärryn paino + kantavuus.

Kytkentämassa (se minkä poliisit tien päällä voi punnita puntareilla) kärryn renkaitten kautta tiehen välittyvä massa. Tämä massa määrää sen, voiko kyseisellä autolla vetää kyseistä yhdistelmää. Eli tämän kytkentämassan on oltava vähemmän, kuin se rekisteriotteessa annettu kärryn paino.

Pikku-e:n tarpeellisuus määräytyy AINA rekisteriotteeseen kirjoitettujen painojen mukaan, ei todellisen (vaa'alla mitattavan) mukaan!!!!!!!!
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

meverkko kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:
V-M kirjoitti:Hmmm... minusta sen kärryn kantavuus saa olla vaikka 5000kg kunhan kärryn paino ja kuorma ei ylitä yhdistelmän suurinta sallittua massaa. Mikä esim CS:ssä on 1800kg (eli jonkin verran enemmän kuin auto painaa). Noilla kuvioilla ainakin ite oon kurvaillut.

V-M

P.S Juu mulla on ABCe
Siis eihän ongelma olekkaan kantavuudessa vaan kärrin ja kuorman painossa.
"Rekisteriotepaino" koskee vain vetoautoa.

Kokonaismassa on kärrinpaino+lasti. Kantavuus on ihan eri asia.
hei hei hei.

Nyt Mäkkäri lukee hetken lakitekstejä ennen kuin vastailee enempää. Nämähän on kaikki väärin!!!!!

Rekisteriotepaino koskee ihan yhtä lailla kärryäkin.

Esim 3500kg raja tai sen ylitys lasketaan nimenomaan auton kokonaispaino (rekisteriotteesta) + kärryn kokonaispaino (rekisteriotteesta). Ja jos nämä yhteenlaskettuna ylittää 3500kg, tarvitaan pikku-e. (EDIT: Nus nus, jos kärryn kokonaismassa on max 750kg, niin ei tarvita)

Kokonaismassa on nimenomaan kärryn paino + kantavuus.

Kytkentämassa (se minkä poliisit tien päällä voi punnita puntareilla) kärryn renkaitten kautta tiehen välittyvä massa. Tämä massa määrää sen, voiko kyseisellä autolla vetää kyseistä yhdistelmää. Eli tämän kytkentämassan on oltava vähemmän, kuin se rekisteriotteessa annettu kärryn paino.

Pikku-e:n tarpeellisuus määräytyy AINA rekisteriotteeseen kirjoitettujen painojen mukaan, ei todellisen (vaa'alla mitattavan) mukaan!!!!!!!!
Juurikin näin, kuten tuolla jo ensimäisessa postauksessa pistin, eli kahdesta erillisestä asiasta on kyse, kun puhutaan ajo-oikeudesta ja ajoneuvokohtaisista rajoituksista.

Mutta tosiaan, Mäkkäri tarkistappa tietolähteesi, koska teikäläisen logiikalla voi lähteä kaikki ajo-oikeudet kerralla kun lähtee liikenteeseen.

edit:

Huomaapa muuten hyvin ketkä ovat saaneet pikku-E:n rahalla, ja ketkä sitä ovat oikeasti joutuneet käyttämään / ajamaan.

Itse tuli tuo pikku-E käytyä ajamassa viime jouluna, ja veikkaisin että yli 90% nykyisistä BE-kortin omaavista eivät tuota korttia inssistä enää saisi, ainakaan ilman asiaan tarkempaa perehtymistä.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

9-5T kirjoitti:
ihottuma kirjoitti:Huomaapa muuten hyvin ketkä ovat saaneet pikku-E:n rahalla, ja ketkä sitä ovat oikeasti joutuneet käyttämään / ajamaan.
Kortista löytyy 3 isoa E kirjainta joten tämä menee tuningtarina tasolle huvittavuudessa.
Kuten näin.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ok.

Nykylakiteksti käsittelee näemmä kahta eri painoa.

Painoa mikä kärrissä "voisi olla" ja painoa mikä kärrissä todellisuudessa on.

Typerää, jos kärrin rakenne kestää (siihen saa kuormata) 5000 kg ja sen on merkitty rekisteriotteeseen, niin et saa kuljettaa sitä ilman e:tä edes tyhjänä. Vaikka se ei painaisi kuin 300kg.

Eläköön EU :evil:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Ei MacTurbo millään pahalla. Aina on hyvä oppia uutta! :wink:

Ja yleisesti:

Eli jos yritän mahdollisimman yksinkertaisesti tiivistää mitä saa vetää:

Ensimmäiseksi on tarpeen kaivaa esiin sekä vetoauton että kärryn rekisteriotteet:

Etsi sieltä seuraavat tiedot:

Puhutaan ensin AJOKORTIN rajoitteet


Auto:
omamassa
kokonaismassa

Kärry:
kokonaismassa

B-kortilla saat vetää, jos
auton kokonaismassa + kärryn kokonaismassa on max 3500kg JA
auton omamassa on suurempi kuin kärryn kokonaismassa

TAI
jos peräkärryn kokonaismassa on max 750kg
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mikäli kuljettajalla on e kortissaan, asettaa auto rajoitteet.

Silloin pitää tietää:

Auton rekisteriotteesta:
peräkärryn suurin sallittu kytkentämassa (kärryn renkaitten kautta tiehen kohdistuva massa)

Peräkärryn todellinen kytkentämassa (heh heh, siinähän onkin sitten arvioimista)
Ja jos ollaan oikein tarkkoja, pitää muistaa mainita, että se osuus peräkärryn massasta joka kohdistuu vetokuulaan, ei sisälly kytkentämassaan.

Tarvittaessa kytkentämassa mitataan laittamalla kärryn jokaisen renkaan alle puntari ja lasketaan lukemat yhteen. Simple?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

meverkko kirjoitti:Ei MacTurbo millään pahalla. Aina on hyvä oppia uutta! :wink:
Niin harvoin kuin sitä uutta tuleekin. :lol:

Siihen aikaan kun ajokortin olen saanut niin noita asioita ei pystynyt "laskemaan" konttorista käsin.

Kuten aiemminkin on todettu, niin suurin osa ajokorteista jäisi hyllylle, jos ne joutuisi kirjallisilla "uusimaan".
Säännöt on muuttuneet reilussa 20 vuodessa melkoisesti.

:oops:

Mutta eikun kärriä perään.... ja painoa tarpeeksi ettei harmita jos poliisit huomaa.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

meverkko kirjoitti:Eli vielä tarkennus alkuperäiseen kysymykseen:

Katsopa rekisteriotteista:

CDE:n OMAMASSA?
Trailerin KOKONAISMASSA?
CDE:n omamassa 1420kg
Trailerin kokonaismassa: 1500kg (omamassa 500kg)

Eli tarkoittanee sitä että ei saa vetää...

no, tulipahan tarkistettua tämäkin jos tulee eteen ko. vetohomma (vai tuliko jo tehtyä.... :wink: )


Kaveri, joka on polliisi, kiroili myös tätä hankaluutta.
Kiitos meverkko selvennyksestä.

t.Sami
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jotta saan oman pätemisen haluni tyydytettyä, postaanpa tännekin arkiston pohjalta tekstin, jonka kirjoitin tuolla maililistalla yhtä monipolvisen keskustelun seurauksena viitisen vuotta sitten:

<Luentomoodi on>

Koska tulkintoja tuntuu olevan monia, katson asiakseni pitää pienen
luennon aiheesta: "Ajoneuvo- ja ajokorttiluokat sekä niiden merkitys
Saabistille" Antaa osatietoja kurssiin "ZEN ja Saabin omistaminen"



Ensin kertauksena ajoneuvoluokat. Mainitut massat kokonaismassoja.

M1=henkilöauto, 1+8 henkilöä. Huom, ei painorajaa!
M2=pienois linja-auto, enint 1+16
M3=linja-auto, kuljettajan lisäksi yli 16 henkilöä.

N1=pakettiauto, enint 3500 kg,
N2=kevyt kuorma-auto, yli 3500 kg, maks. 7500 kg
N3=kuorma-auto, yli 7500 kg.

Lisäksi M1G = maastohenkilöauto, N1G= maastopakettiauto, jne.

O1=kevytperävaunu, enint. 750 kg, jarruton tai jarrullinen
O2=perävaunu, yli 750 kg enint. 3500 kg, aina jarrullinen
O3=perävaunu, yli 3500, enint. 10 t, aina jarrullinen
O4=perävaunu, yli 10 t, aina jarrullinen.

Hinattavia laitteita (kioskit, työmaakopit, nostimet, kompressorit, jne) verrataan kytkennässä massaltaan ja ominaisuuksiltaan vastaaviin perävaunuihin.

Kaikilla ajoneuvoluokilla on lisäksi alaluokkia, jotka eivät vaikuta ajokorttivaatimuksiin.

Mopot, moottoripyörät, mopoautot, traktorit yms. eivät kuulu tämän kurssin aihepiiriin.

Sitten selvitys termeistä:
Ajoneuvon omamassa on ajoneuvon massa ajokunnossa sisältäen kuljettajan.
Ajoneuvon kantavuus tarkoittaa kuormitettavuutta sisältäen matkustajat ja tavarat.
Kokonaismassa = omamassa + kantavuus

Jatketaan muilla termeillä:

<lainaus AKE:lta>
*****************

Ajokorttiluokat

Muuta moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuin pienitehoista mopoa tai kävellen ohjattavaksi tarkoitettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa kuljettaa vain se, jolla on ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus.


B-luokka:
Ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa.

>ESIMERKKEJÄ B- JA BE-LUOKAN AJONEUVOYHDISTELMISTÄ

>B-LUOKAN AJOKORTTI:
>B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä maksimissaan 750 kg painava perävaunu.
>Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 3500 + 750 = 4250 kg.

>B-luokan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg.
>Tällöin on voimassa seuraavat rajoitukset:
>· yhdistelmän kokonaismassa voi olla enintään 3500 kg
>· perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa

>BE-LUOKAN AJOKORTTI:
>Kaikki ne tapaukset joissa perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan.
>Kaikki ne tapaukset, joissa perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
>HUOM:
>· B-luokan vetoauton kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg
>· Hinattavan ajoneuvon kytkennästä annetut säännökset voivat rajoittaa sallittuja enimmäismassoja.
>· Tarkemmat tiedot sallituista kytkentämassoista on yleensä merkitty ajoneuvon rekisteriotteeseen.


C-luokka:
Kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle,
ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg,
sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

C1-luokka:
Kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on yli 3500 kg, mutta enintään 7500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

>ESIMERKKEJÄ C1E-AJOKORTTILUOKASTA

>C1E-LUOKAN AJOKORTTI:
>C1E-luokan ajokortilla saa kuljettaa yhdistelmää jossa:

>Vetoauton kokonaismassa on enintään 7500 kg
>Yhdistelmän kokonaismassa enintään 12000 kg
>Perävaunun kokonaismassa ei ylitä vetoauton omamassaa
>Käytännössä esim kuorma-autoksi rekisteröity VW LT perässään (tyhjäkin) autotraileri vaatii kortiksi vähintään BC1EC


D-luokka:
Muut kuin D1-luokan linja-autot ja
muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle henkilölle,
sekä ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

D1-luokka:
linja-autot ja muut ajoneuvot, joissa on kuljettajan lisäksi tilaa useammalle kuin kahdeksalle, kuitenkin enintään 16 henkilölle,
ja ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.

E-luokka:
Ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin.

******************
</lainaus AKE:lta>


-Siis B-kortilla saa kuljettaa M1+O1, maksimissaan yhteensä 4250 kg,
MUTTA jos yhdistelmä onkin M1+O2, se ei saa ylittää 3500 kg.
Kummassakaan tapauksessa kärrin kokonaismassa ei saa ylittää veturin omamassaa vaikka valmistaja sen mahdollisesti sallisikin.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että M1+O2 vaatii miltei aina BE-kortin.

-Pelkällä C-kortilla saa siis vetää vain N2+O1 tai N3+O1. Siis vaikkapa 36 000 kg painava nuppi ja vain 750 kg O1- luokan kärri.

-N2+O2 vaatii aina vähintään C1E:n

-CE:llä saakin sitten viedä mitä vain yhdistelmää, mille tielaitos antaa luvan teillään kulkea

-C1E ja CE oikeuttavat myös kuljettamaan pienempiä yhdistelmiä, ja käytännössä esim. C1E:n tai CE:n myöntämisen yhteydessä saa myös BE:n korttiinsa.

Lakiteksti tuntee myös M3+O3 ja M3+O4 yhdistelmät, eli linja-auton perään yli 3500 kg:n keskiakseli- tai täysperävaunu. Kortissa pitää silloin lukea ...DE (*BECEDE).
Tälläistä yhdistelmää tarvitaankin sitten ensi vuonna, kun linja-autollinen turisteja tuo Saksasta täyden olutlastin.

Samoin vaikkapa M1+O3 ja M1+O4 ovat mahdollisia mutta vaativat CE:n.
Tällainen yhdistelmä voisi olla vaikkapa linja-autosta tehty matkailuauto ja iso perävaunu. Sama M1+O2 yhdistelmänä vaatisi C1E:n

Ajoneuvoon kytkettävän perävaunun suurinta kokonaismassaa rajoittavat puolestaan vetoauton valmistaja ja vetolaitteen valmistaja.

Sallitut perävaunumassat löytyvät auton rekisteriotteesta. Elleivät löydy, tiedon saa puhelimitse katsastusasemalta auton rekisterinumeron tai tyyppikoodin perusteella

<Luentomoodi off>

Eli ensimmäisenä katsotaan mitä autolla saa vetää, sitten katsotaan riittääkö kortti.

Kortin riittäminen katsotaan tien päällä veturin ja kärryn rekisteriotteista, yhdistelmän muu laillisuus massojen suhteen tarvittaessa vaikkapa punnitsemalla.

Tämän lukeneelle myönnetään oikeus mennä yrittämään BE, C1E tai CE -kortin suorittamista riittävän lisäkoulutuksen jälkeen :wink:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Ja minä kun yritin esittää asian oleelliset osat mahdollisimman selkeästi... :wink:
Svc kirjoitti:
Nyrkkisääntönä voi pitää, että M1+O2 vaatii miltei aina BE-kortin.
Nus nus. Tämä pitää hyvinkin paikkansa kun puhutaan trailereista tai muista tavarankuljetuskärryistä. Mutta unohdit varmaankin yhden ison ryhmän O2 -luokan kärryjä, nimittäin asuntovaunut. Niissähän on yleisesti hyvin pieni kantavuus, joten omamassa on aika lähellä kokonaismassaa. Tästä johtuu, että suuri osa asuntovaunun ja henkilöauton yhdistelmistä on laillisesti vedettävissä B-kortilla.

Trailerit meneekin tosiaan käytännössä lähes aina BE:n piiriin.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

MacTurbo kirjoitti:Ok.

Nykylakiteksti käsittelee näemmä kahta eri painoa.

Painoa mikä kärrissä "voisi olla" ja painoa mikä kärrissä todellisuudessa on.

Typerää, jos kärrin rakenne kestää (siihen saa kuormata) 5000 kg ja sen on merkitty rekisteriotteeseen, niin et saa kuljettaa sitä ilman e:tä edes tyhjänä. Vaikka se ei painaisi kuin 300kg.

Eläköön EU :evil:
Kyllä tuo trailerien kokonaismassan käyttö on ollut tuollainen jo vuosikausia ennen Suomen liittymistä EU:n, vähintäänkin 80-luvulta asti.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

wesku kirjoitti:
MacTurbo kirjoitti:Ok.

Nykylakiteksti käsittelee näemmä kahta eri painoa.

Painoa mikä kärrissä "voisi olla" ja painoa mikä kärrissä todellisuudessa on.

Typerää, jos kärrin rakenne kestää (siihen saa kuormata) 5000 kg ja sen on merkitty rekisteriotteeseen, niin et saa kuljettaa sitä ilman e:tä edes tyhjänä. Vaikka se ei painaisi kuin 300kg.

Eläköön EU :evil:
Kyllä tuo trailerien kokonaismassan käyttö on ollut tuollainen jo vuosikausia ennen Suomen liittymistä EU:n, vähintäänkin 80-luvulta asti.
Mutta niiden säätely e:llä ei.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja wesku »

meverkko kirjoitti: Pikku-e:n tarpeellisuus määräytyy AINA rekisteriotteeseen kirjoitettujen painojen mukaan, ei todellisen (vaa'alla mitattavan) mukaan!!!!!!!!
Voikohan ylikuormatilanteessa luottaa tuohon ?

Jos vaikka B-kortillinen vetäisi noin 1510 omamassaisella henkilöautolla traileria jonka kokonaismassa otteessa on 1500 kg mutta trailerin massa olisikin punnituksessa vaikka 1700 kg, eikö siitä tule rangaistusta ajo-oikeudetta ajosta ? Tai vastaavasti jos B-kortillinen vetäisi 2050 kg kokonaismassaisella ja 1600 kg omamassaisella autolla traileria jonka kokonaismassa olisi 1400 kg, mutta trailerin massa olisikin punnituksessa vaikka 1550 kg ?

Näin olisi tilanne sikäli hassu että valitsemalla tietoisesti reilusti alikokoisen trailerin ei tulisi rangaistusta ajo-oikeudetta ajosta ja B-kortillinen pystyisi vähentämään ajokiellon riskiä rangaistuksena.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Peräkärryn/ trailerin vetäminen

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti: Kortista löytyy 3 isoa E kirjainta joten tämä menee tuningtarina tasolle huvittavuudessa.
Minulla on vain yksi ja olen luullut että saan ajaa mitä vaan. Mikähän siinä on?
Äh. Näköjään myönnetty -89. Silloin niitä ei jaeltu niin hövelisti kuin nykyään.
wesku kirjoitti: Jos vaikka B-kortillinen vetäisi noin 1510 omamassaisella henkilöautolla traileria jonka kokonaismassa otteessa on 1500 kg mutta trailerin massa olisikin punnituksessa vaikka 1700 kg, eikö siitä tule rangaistusta ajo-oikeudetta ajosta ? Tai vastaavasti jos B-kortillinen vetäisi 2050 kg kokonaismassaisella ja 1600 kg omamassaisella autolla traileria jonka kokonaismassa olisi 1400 kg, mutta trailerin massa olisikin punnituksessa vaikka 1550 kg ?

Näin olisi tilanne sikäli hassu että valitsemalla tietoisesti reilusti alikokoisen trailerin ei tulisi rangaistusta ajo-oikeudetta ajosta ja B-kortillinen pystyisi vähentämään ajokiellon riskiä rangaistuksena.
Lainsäädännössä "ajo-oikeudella" tarkoitetaan kunkin kuljettajan oikeutta kuljettaa jotakin tiettyä ajoneuvoa joko korttinsa antamalla luvalla + poikkeustilanteet. Siis käytännössä ajokortin riittävyyttä. Joka kerta kun puhutaan käsitteestä "ajo-oikeudetta ajo", rikotaan näitä. Ainakaan itse en ole löytänyt muuta. Noissa ylikuorma ja vastaavissa tilanteissa puhutaan siis muista liikennerikkomuksista. Korjaa joku jos on parempaa tietoa. Ihan täsmällisesti kirjoitettuna tuota ei laeista meinaa löytyä. Moni näyttää käyttävän tietolähteinä poliisin ja tielaitoksen ym. sivuja joissa asiat on monesti tiivistettynä helpommin ymmärrettäviksi. Itse olen luonteeltani pykäläsaivari eli vain Finlex kelpaa ;)
9000CS 2,3
Vastaa Viestiin