Saabin I-BUS-väylästä tietoja?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tämän löysin ihan pikaseen, en ole ehtinyt perehtyä vielä koko juttuun tarkemmin vaikka elektroniikkaa osaankin jonkunverran. http://www.ghg.net/dharrison/
9-3.1972
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

:o :D 8)

I-Bus-väylän tutkiminen pääsi eteenpäin, kun sain hankittua pari CAN<->PC-adapteria, joilla olen tässä pari viikkoa leikkinyt. Eilen sain vihdoinkin ratkaistua ongelman, jonka takia en ole saanut vastaanotettua yhtään viestiä oikein.

Ensin tutkin siis väylää yhdellä protolevyllä, jossa sattui olemaan CAN-väyläohjain. Ei tulosta. Hankin CAN232-adapterin, ja yritin saada sarjaportin kautta tulemaan viestejä. Ei tulosta. Hankin PCAN-USB-adapterin, ja yritin saada USB-portin kautta tulemaan viestejä. Ei tulosta. Sitten oskilloskoopilla tutkiessani väyläliikennettä tajusin, että olen koko ajan käyttänyt väärää tiedonsiirtonopeutta! Menin tyhmyyksissäni pyöristämään nopeuden 50 kbit/s:iin, kun se onkin 47,6 kbit/s! Vaihdoin adapterista asetukset vastaamaan nopeutta. Heti lähti ruudulla vilisemään viestejä!

Tuon USB-adapterin mukana tuli ilmaisversio PCANView-ohjelmasta, jolla pystyy Windowsissa näkemään kätevästi väylällä olevat viestit. Jokaisella CAN-väylässä kulkevalla viestillä on oma ID-osoite, joka yleensä kertoo mitä tieto koskee (esim. moottorin käyntinopeus, ulkolämpötila, tms.). PCANView lajittelee väylältä saadut viestit ID-osoitteen mukaan, ja näyttää jokaisen ID-osoitteen viimeisimmän viestin datan. Data voi olla 0-8 tavua, mutta I-Bus näyttää käyttävän 8 tavua jokaisessa viestissä, vaikka niitä kaikkia ei käytettäisikään. Kuvassa 1 on esitetty ruutukaappaus PCANView-ohjelmasta, joka vastaanottaa viestejä ilman sytytysvirtaa.

Kuva
Kuva 1. PCANView Light -ohjelma vastaanottamassa viestejä Saabin I-Bus-väylältä (sytytysvirta pois päältä).

En ole vielä ehtinyt juurikaan selvittää väyläviestien sisältöä, mutta löysin pari asiaa aika nopeasti. Esimerkiksi tieto ratin audionäppäimen painalluksesta lähetetään ID-osoitteella 290h (heksadesimaalimuodossa). Viesti sisältää normaalitilassa (kun näppäimiä ei paineta) datan 00 00 00 00 00 00 00 00. Kun näppäintä vol+ painetaan, muuttuu viestin data muotoon 80 00 40 00 40 00 00 00. Näistä ensimmäinen tavu kertoo, että jotakin näppäintä on painettu, ja tavut 3 ja 5 kertovat, että kyseessä on näppäin vol+.

Löysin myös alustavasta tiedot himmennyssäätimen arvosta, moottorin käyntinopeuden ja keskuslukituksen tilan. Lisää selviää, kun ehdin jatkaa tutkimista.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Vau, toikin on ihan oma maailmansa :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tämäpä mukava uutinen.

Kun vielä tongit MAP, MAF, TB-temp, rpm tiedot ulos "selkokielellä" ja rakennat loggerin keräämään ko. dataa, niin olen valmis ostamaan tällaisen laitteen sinulta samantien :lol:

Luuletko että tämä olisi mahdollista?
#1730
500whp.net member
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Vähän samoilla jäljillä ton Viggen kanssa :wink:
Hyvin tuntuu Tomilla olevan tuo ele muistissa 8)
9-3.1972
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Vigge kirjoitti:Kun vielä tongit MAP, MAF, TB-temp, rpm tiedot ulos "selkokielellä" ja rakennat loggerin keräämään ko. dataa, niin olen valmis ostamaan tällaisen laitteen sinulta samantien :lol:

Luuletko että tämä olisi mahdollista?
Eiköhän onnistu, jos nuo tiedot lähetetään I-Bus-väylään. Eikös nuo MAP, MAF... ym. tiedot ole saatavilla OBD2-portin kautta? Tutkimista varten pitäisi varmaan tehdä sellainen järjestely, jossa logattaisiin sekä OBD2-portista noita suureita että I-Bus-väylän liikennettä. Jälkikäteen voisi sitten verrata ja etsiä missä väyläviesteissä olisi samanlaiset käyrät.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tomi Liljemark kirjoitti:
Vigge kirjoitti:Kun vielä tongit MAP, MAF, TB-temp, rpm tiedot ulos "selkokielellä" ja rakennat loggerin keräämään ko. dataa, niin olen valmis ostamaan tällaisen laitteen sinulta samantien :lol:

Luuletko että tämä olisi mahdollista?
Eiköhän onnistu, jos nuo tiedot lähetetään I-Bus-väylään. Eikös nuo MAP, MAF... ym. tiedot ole saatavilla OBD2-portin kautta? Tutkimista varten pitäisi varmaan tehdä sellainen järjestely, jossa logattaisiin sekä OBD2-portista noita suureita että I-Bus-väylän liikennettä. Jälkikäteen voisi sitten verrata ja etsiä missä väyläviesteissä olisi samanlaiset käyrät.
OBD-portin kautta saa ko. datan ulos, mutta itseäni nyppii olematon virkistystaajuus. Kahdella anturilla se on luokkaa ~1Hz.

Tiedon voi kerätä suoraan myös itse anturilta scoopin avulla. MAF:issa muuttuu tajuus ilmamassan funktiona. Jos haluat niin voin pistää kytkentäskeman esille ja tarvittavat muunnoskäppyrät Hz vs mg/s.
MAPissa paine on muistaakseni verrannollinen jännitteeleen ja temp anturissa lämpötilaan.

Edit, hieman tarkemmin toi ylempi:

MAPissa on kaksi metallipäällysteistä keraamista levyä asennettu tiiviisti vierekkäin. Lähemmäs paineliitäntää sijoitettu levy on ohuempi ja taipuu, kun joutuu alttiiksi paineelle. Näin muuttuu levyjen metallipäällysteiden välinen kapasitanssi paneen vaikutuksesta. Anturissa on sisäinen piiri, joka muuntaa kapasitanssin ja sen muutoksen analogiseksi jännitteeksi. MAP on ruuvattu kiinni imusarjaan läpän jälkeen, ja sille syötetään 5 V:n ohjausjännite. Jännite saadaan ECU:n navalta 69 ja maadoitus navalta 22.
MAPin suhteellinen jännite luetaan ECUn navalta 11.

MAF
Jos ilmavirta jäähdyttää RH-vastuksia, niiden lämpötila korjataan välittömästi suuremmalla virralla transistorin T1 kautta. Jännite, joka tarvitaan pitämään RH-vastusten tesistanssi vakiona, syötetään taajuusmuuntimelle, joka puolestaan ohjaa transistoria T2. T2 maadoittaa ECUn tuloliitännän taajuudella, joka vastaa ilmamassavirtaa. Maadoituspulssit ovat 40ms pitkiä.
#1730
500whp.net member
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Vigge kirjoitti:OBD-portin kautta saa ko. datan ulos, mutta itseäni nyppii olematon virkistystaajuus. Kahdella anturilla se on luokkaa ~1Hz.
Tarkoitin vain, että on helpompi selvittää CAN-viestien sisältöä, kun on tietokoneella vertailudataa. Muistan kyllä, että OBD2-portin kautta suureiden katselu ei ollut mitään juhlaa :)
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tomi Liljemark kirjoitti:
Vigge kirjoitti:OBD-portin kautta saa ko. datan ulos, mutta itseäni nyppii olematon virkistystaajuus. Kahdella anturilla se on luokkaa ~1Hz.
Tarkoitin vain, että on helpompi selvittää CAN-viestien sisältöä, kun on tietokoneella vertailudataa. Muistan kyllä, että OBD2-portin kautta suureiden katselu ei ollut mitään juhlaa :)
Jep, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit.

Onko sinulla mutten loggeri, mun oma joutaa lainaan mikäli tarvitset. Loggeri on tällä hetkellä lainassa Speedoulla, eli fyysinen paikka espoo.
#1730
500whp.net member
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Vigge kirjoitti:Onko sinulla mutten loggeri, mun oma joutaa lainaan mikäli tarvitset. Loggeri on tällä hetkellä lainassa Speedoulla, eli fyysinen paikka espoo.
Mulla on työkaverilta lainassa koekytkentälevylle väsätty OBD2-loggeri. Pitää vaan ettiä se jostain ja asentaa softat uusiksi läppäriin.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Olen nyt ehtinyt tutkimaan tarkemmin väyläliikennettä. Viggen kaipaamia MAP-, MAF- ja TB-temp-arvoja (mikä tuo TB muuten on?) en ole löytänyt. Selasin WIS:iä, ja sen perusteella mikään elektroniikkayksikkö ei edes näytä lähettävän noita tietoja I-Bus-väylään. Voi olla, että pitää kytkeytyä P-Bus-väylään, että pääsisi käsiksi tietoihin.

Tässä listaa mitä olen viesteistä löytänyt:
  • Ratin audionäppäimet
  • SID:n näppäimet
  • Keskuslukitus (päällä/pois)
  • Ovet (auki/kiinni)
  • Turvavyökiinni (kuski, matkustaja)
  • Istutaanko istuimella (kuski, matkustaja)
  • Audion näyttämä teksti SID:n näytöllä
  • Viesti SID:n näytölle
  • Ajovalot (päällä, parkki)
  • Mittariston himmennys
  • Sisätilan valoisuus
  • Moottorin kierrosluku
  • Auton nopeus
  • Mittarilukema
  • Kellonaika, päivä, kuukausi
Yritän tehdä Visual Basicilla pientä ohjelmaa, joka osaisi tulkata väylältä saatuja viestejä. Katsotaan saisinko jopa ohjelman lähettämään viestejä väylälle.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tomi Liljemark kirjoitti:Olen nyt ehtinyt tutkimaan tarkemmin väyläliikennettä. Viggen kaipaamia MAP-, MAF- ja TB-temp-arvoja (mikä tuo TB muuten on?) en ole löytänyt. Selasin WIS:iä, ja sen perusteella mikään elektroniikkayksikkö ei edes näytä lähettävän noita tietoja I-Bus-väylään. Voi olla, että pitää kytkeytyä P-Bus-väylään, että pääsisi käsiksi tietoihin.
TB= throttle body = läppäkotelo

WIS antaa myös ymmärttä että anturidata on P-bus puolella tai ainakin näin voisi päättellä siitä että suuremmasta tiedonsiirtonopeudesta.

Onnistuuko kytketä myös P-bus väylään vastaavin konstein?
#1730
500whp.net member
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Vigge kirjoitti:TB= throttle body = läppäkotelo

WIS antaa myös ymmärttä että anturidata on P-bus puolella tai ainakin näin voisi päättellä siitä että suuremmasta tiedonsiirtonopeudesta.

Onnistuuko kytketä myös P-bus väylään vastaavin konstein?
Nämä adapterit, joita olen hankkinut pystyvät tiedonsiirtonopeuksiin 20 kbit/s...1 Mbit/s, joten kyllä niillä pitäisi päästä tuohon P-bus-väyläänkin kiinni. Oletushan on, että se toimii nopeudella ~500 kbit/s.

Pitää lueskella taas WIS:iä, että mistä nuo P-busin signaalit löytyisivät. Olen muuten ihmetellyt, kun WIS puhuu yleensä EDC15:sta (dieselin ohjausyksikkö?) eikä Trionicista. Ovatko nämä kaksi yksikköä suoraan vaihtokelpoisia lohkokaaviotasolla?
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Vastaa Viestiin