Saabin I-BUS-väylästä tietoja?
-
- "Turbo"
- Viesti:

I-Bus-väylän tutkiminen pääsi eteenpäin, kun sain hankittua pari CAN<->PC-adapteria, joilla olen tässä pari viikkoa leikkinyt. Eilen sain vihdoinkin ratkaistua ongelman, jonka takia en ole saanut vastaanotettua yhtään viestiä oikein.
Ensin tutkin siis väylää yhdellä protolevyllä, jossa sattui olemaan CAN-väyläohjain. Ei tulosta. Hankin CAN232-adapterin, ja yritin saada sarjaportin kautta tulemaan viestejä. Ei tulosta. Hankin PCAN-USB-adapterin, ja yritin saada USB-portin kautta tulemaan viestejä. Ei tulosta. Sitten oskilloskoopilla tutkiessani väyläliikennettä tajusin, että olen koko ajan käyttänyt väärää tiedonsiirtonopeutta! Menin tyhmyyksissäni pyöristämään nopeuden 50 kbit/s:iin, kun se onkin 47,6 kbit/s! Vaihdoin adapterista asetukset vastaamaan nopeutta. Heti lähti ruudulla vilisemään viestejä!
Tuon USB-adapterin mukana tuli ilmaisversio PCANView-ohjelmasta, jolla pystyy Windowsissa näkemään kätevästi väylällä olevat viestit. Jokaisella CAN-väylässä kulkevalla viestillä on oma ID-osoite, joka yleensä kertoo mitä tieto koskee (esim. moottorin käyntinopeus, ulkolämpötila, tms.). PCANView lajittelee väylältä saadut viestit ID-osoitteen mukaan, ja näyttää jokaisen ID-osoitteen viimeisimmän viestin datan. Data voi olla 0-8 tavua, mutta I-Bus näyttää käyttävän 8 tavua jokaisessa viestissä, vaikka niitä kaikkia ei käytettäisikään. Kuvassa 1 on esitetty ruutukaappaus PCANView-ohjelmasta, joka vastaanottaa viestejä ilman sytytysvirtaa.

Kuva 1. PCANView Light -ohjelma vastaanottamassa viestejä Saabin I-Bus-väylältä (sytytysvirta pois päältä).
En ole vielä ehtinyt juurikaan selvittää väyläviestien sisältöä, mutta löysin pari asiaa aika nopeasti. Esimerkiksi tieto ratin audionäppäimen painalluksesta lähetetään ID-osoitteella 290h (heksadesimaalimuodossa). Viesti sisältää normaalitilassa (kun näppäimiä ei paineta) datan 00 00 00 00 00 00 00 00. Kun näppäintä vol+ painetaan, muuttuu viestin data muotoon 80 00 40 00 40 00 00 00. Näistä ensimmäinen tavu kertoo, että jotakin näppäintä on painettu, ja tavut 3 ja 5 kertovat, että kyseessä on näppäin vol+.
Löysin myös alustavasta tiedot himmennyssäätimen arvosta, moottorin käyntinopeuden ja keskuslukituksen tilan. Lisää selviää, kun ehdin jatkaa tutkimista.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
-
- "Hölösuu"
- Viesti:
Vau, toikin on ihan oma maailmansa 

Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Turbo"
- Viesti:
Eiköhän onnistu, jos nuo tiedot lähetetään I-Bus-väylään. Eikös nuo MAP, MAF... ym. tiedot ole saatavilla OBD2-portin kautta? Tutkimista varten pitäisi varmaan tehdä sellainen järjestely, jossa logattaisiin sekä OBD2-portista noita suureita että I-Bus-väylän liikennettä. Jälkikäteen voisi sitten verrata ja etsiä missä väyläviesteissä olisi samanlaiset käyrät.Vigge kirjoitti:Kun vielä tongit MAP, MAF, TB-temp, rpm tiedot ulos "selkokielellä" ja rakennat loggerin keräämään ko. dataa, niin olen valmis ostamaan tällaisen laitteen sinulta samantien![]()
Luuletko että tämä olisi mahdollista?
OBD-portin kautta saa ko. datan ulos, mutta itseäni nyppii olematon virkistystaajuus. Kahdella anturilla se on luokkaa ~1Hz.Tomi Liljemark kirjoitti:Eiköhän onnistu, jos nuo tiedot lähetetään I-Bus-väylään. Eikös nuo MAP, MAF... ym. tiedot ole saatavilla OBD2-portin kautta? Tutkimista varten pitäisi varmaan tehdä sellainen järjestely, jossa logattaisiin sekä OBD2-portista noita suureita että I-Bus-väylän liikennettä. Jälkikäteen voisi sitten verrata ja etsiä missä väyläviesteissä olisi samanlaiset käyrät.Vigge kirjoitti:Kun vielä tongit MAP, MAF, TB-temp, rpm tiedot ulos "selkokielellä" ja rakennat loggerin keräämään ko. dataa, niin olen valmis ostamaan tällaisen laitteen sinulta samantien![]()
Luuletko että tämä olisi mahdollista?
Tiedon voi kerätä suoraan myös itse anturilta scoopin avulla. MAF:issa muuttuu tajuus ilmamassan funktiona. Jos haluat niin voin pistää kytkentäskeman esille ja tarvittavat muunnoskäppyrät Hz vs mg/s.
MAPissa paine on muistaakseni verrannollinen jännitteeleen ja temp anturissa lämpötilaan.
Edit, hieman tarkemmin toi ylempi:
MAPissa on kaksi metallipäällysteistä keraamista levyä asennettu tiiviisti vierekkäin. Lähemmäs paineliitäntää sijoitettu levy on ohuempi ja taipuu, kun joutuu alttiiksi paineelle. Näin muuttuu levyjen metallipäällysteiden välinen kapasitanssi paneen vaikutuksesta. Anturissa on sisäinen piiri, joka muuntaa kapasitanssin ja sen muutoksen analogiseksi jännitteeksi. MAP on ruuvattu kiinni imusarjaan läpän jälkeen, ja sille syötetään 5 V:n ohjausjännite. Jännite saadaan ECU:n navalta 69 ja maadoitus navalta 22.
MAPin suhteellinen jännite luetaan ECUn navalta 11.
MAF
Jos ilmavirta jäähdyttää RH-vastuksia, niiden lämpötila korjataan välittömästi suuremmalla virralla transistorin T1 kautta. Jännite, joka tarvitaan pitämään RH-vastusten tesistanssi vakiona, syötetään taajuusmuuntimelle, joka puolestaan ohjaa transistoria T2. T2 maadoittaa ECUn tuloliitännän taajuudella, joka vastaa ilmamassavirtaa. Maadoituspulssit ovat 40ms pitkiä.
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Turbo"
- Viesti:
Tarkoitin vain, että on helpompi selvittää CAN-viestien sisältöä, kun on tietokoneella vertailudataa. Muistan kyllä, että OBD2-portin kautta suureiden katselu ei ollut mitään juhlaaVigge kirjoitti:OBD-portin kautta saa ko. datan ulos, mutta itseäni nyppii olematon virkistystaajuus. Kahdella anturilla se on luokkaa ~1Hz.

Jep, ymmärsin kyllä mitä tarkoitit.Tomi Liljemark kirjoitti:Tarkoitin vain, että on helpompi selvittää CAN-viestien sisältöä, kun on tietokoneella vertailudataa. Muistan kyllä, että OBD2-portin kautta suureiden katselu ei ollut mitään juhlaaVigge kirjoitti:OBD-portin kautta saa ko. datan ulos, mutta itseäni nyppii olematon virkistystaajuus. Kahdella anturilla se on luokkaa ~1Hz.
Onko sinulla mutten loggeri, mun oma joutaa lainaan mikäli tarvitset. Loggeri on tällä hetkellä lainassa Speedoulla, eli fyysinen paikka espoo.
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Turbo"
- Viesti:
Mulla on työkaverilta lainassa koekytkentälevylle väsätty OBD2-loggeri. Pitää vaan ettiä se jostain ja asentaa softat uusiksi läppäriin.Vigge kirjoitti:Onko sinulla mutten loggeri, mun oma joutaa lainaan mikäli tarvitset. Loggeri on tällä hetkellä lainassa Speedoulla, eli fyysinen paikka espoo.
-
- "Turbo"
- Viesti:
Olen nyt ehtinyt tutkimaan tarkemmin väyläliikennettä. Viggen kaipaamia MAP-, MAF- ja TB-temp-arvoja (mikä tuo TB muuten on?) en ole löytänyt. Selasin WIS:iä, ja sen perusteella mikään elektroniikkayksikkö ei edes näytä lähettävän noita tietoja I-Bus-väylään. Voi olla, että pitää kytkeytyä P-Bus-väylään, että pääsisi käsiksi tietoihin.
Tässä listaa mitä olen viesteistä löytänyt:
Tässä listaa mitä olen viesteistä löytänyt:
- Ratin audionäppäimet
- SID:n näppäimet
- Keskuslukitus (päällä/pois)
- Ovet (auki/kiinni)
- Turvavyökiinni (kuski, matkustaja)
- Istutaanko istuimella (kuski, matkustaja)
- Audion näyttämä teksti SID:n näytöllä
- Viesti SID:n näytölle
- Ajovalot (päällä, parkki)
- Mittariston himmennys
- Sisätilan valoisuus
- Moottorin kierrosluku
- Auton nopeus
- Mittarilukema
- Kellonaika, päivä, kuukausi
TB= throttle body = läppäkoteloTomi Liljemark kirjoitti:Olen nyt ehtinyt tutkimaan tarkemmin väyläliikennettä. Viggen kaipaamia MAP-, MAF- ja TB-temp-arvoja (mikä tuo TB muuten on?) en ole löytänyt. Selasin WIS:iä, ja sen perusteella mikään elektroniikkayksikkö ei edes näytä lähettävän noita tietoja I-Bus-väylään. Voi olla, että pitää kytkeytyä P-Bus-väylään, että pääsisi käsiksi tietoihin.
WIS antaa myös ymmärttä että anturidata on P-bus puolella tai ainakin näin voisi päättellä siitä että suuremmasta tiedonsiirtonopeudesta.
Onnistuuko kytketä myös P-bus väylään vastaavin konstein?
500whp.net member
500whp.net member
-
- "Turbo"
- Viesti:
Nämä adapterit, joita olen hankkinut pystyvät tiedonsiirtonopeuksiin 20 kbit/s...1 Mbit/s, joten kyllä niillä pitäisi päästä tuohon P-bus-väyläänkin kiinni. Oletushan on, että se toimii nopeudella ~500 kbit/s.Vigge kirjoitti:TB= throttle body = läppäkotelo
WIS antaa myös ymmärttä että anturidata on P-bus puolella tai ainakin näin voisi päättellä siitä että suuremmasta tiedonsiirtonopeudesta.
Onnistuuko kytketä myös P-bus väylään vastaavin konstein?
Pitää lueskella taas WIS:iä, että mistä nuo P-busin signaalit löytyisivät. Olen muuten ihmetellyt, kun WIS puhuu yleensä EDC15:sta (dieselin ohjausyksikkö?) eikä Trionicista. Ovatko nämä kaksi yksikköä suoraan vaihtokelpoisia lohkokaaviotasolla?