Ja kuluvat tasaisemmin.Mik4 kirjoitti:Lähtee liikkeelle paremmin paremmilla renkailla. Ja jarrutuksessahan se paino tulee eteen. Olisiko tässä sitten syyt tuohon.Tobbana kirjoitti: Ja miksi ihmeessä laitoit huonommat renkaat taakse? Ellet halua pitkiä luisuja harjoittaa, niin äkkiä pitävämmät renkaat taka-akselille.
-Sami
Michelin Ivalot jyrisee
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Varastostani löytyy vielä näitäkin parempikuntoiset hakkapelitta2 renkaat, ja lähes uudenveroiset hakkapelitta4 renkaat molemmat aluvanteilla.Maikki kirjoitti:Raaskisit nyt Luca ostaa johonkin autoon ihan uudet merkkitalvirenkaat niin voisit yllättyä kuinka paljon pitoa talvirenkaalla voi olla. Melutasokin voisi olla aika paljon pienempi kuin iki-misukoissa (x m+s 200) tai iänvanhoissa ivaloissa![]()
mutta kun köyhässä perheessä olen varttunut, niin tapana on käyttää ensin huonoimmat pois. näissäkin ivaloissa on pintaa kuin uusissa, mutta ne on ruosteisilla peltivanteilla

itseasiassa nää ivalot ei ole edes huonoimmat omistani, vaan kolmanneksi parhaat, neljänneksiparemmatkin löytyy parvekkeelta, sekä viidenneksiparemmat jotka on sitten oikeasti huonot ja liukkaalla käyttökelvottomat mutta hyvät sadekelin kumit

ajan valtaosan kilometreista kehäIII ulkopuolella jossa tunnetaan myös elementti nimeltä JääMaikki kirjoitti: Melustakin pääsisi eroon jos ostaisit kitkat...

hmm..parina viime päivänä jyrinä ei enää ole käynyt korviini samalla tavalla. olisiko oikea pyörimissuunta "palauttanut" kumin pinnan sellaiseksi kun se kuuluu olla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Kannattaa oikeasti heittää alle ne parhaat renkaat mitä omistaa. Ne kovettuu varastossakin muutamassa vuodessa ja paras pito häviää. Mitä siinä sitten voittaa?lucaf kirjoitti:
Varastostani löytyy vielä näitäkin parempikuntoiset hakkapelitta2 renkaat, ja lähes uudenveroiset hakkapelitta4 renkaat molemmat aluvanteilla.
Heitä romut pois, ja aja hyvillä renkailla.
Re: Michelin Ivalot jyrisee
älä viitti, tosta tulee liian hieno pirssi jos laitan tykkivanteilla olevat hakkikset alle 

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Tästähän nyt varsinainen show alkoi. Näistä on kättä väännelty iät ja ajat, eikä varmasti lopu koskaan.Mik4 kirjoitti:Lähtee liikkeelle paremmin paremmilla renkailla. Ja jarrutuksessahan se paino tulee eteen. Olisiko tässä sitten syyt tuohon.Tobbana kirjoitti: Ja miksi ihmeessä laitoit huonommat renkaat taakse? Ellet halua pitkiä luisuja harjoittaa, niin äkkiä pitävämmät renkaat taka-akselille.
-Sami

Omia kokemuksiani:
Huonot renkaat taka-akselilla, jarrutus, edessä on pitoa ja jarrut eivät lukkiudu, takana ei pitoa, renkaat lukkiutuvat, vaikutus sama kuin käsijarrulla, eli perä pyrkii sivulle.
Samoin olen matkanopeuksissakin saanut perän karkailemaan. Ja juurikin siksi laitoin alunperin pitävämmät eteen että pääsisi paremmin liikkeelle ja etupäällä vedettyä vikuroivan takapään suoraksi, mutta eiei se niin mee.
Huono puoli tietysti on että jos huonommat edessä, niin liikennevaloista ei lähdetä niin vauhdilla ja vastamäkiin pysähtelyä kannattaa hieman miettiä, mutta yleisesti turvallisuus ääritilanteissa rauhoittaa mieltä enemmän, kuin liikennevalolähtöjen voittaminen.

Nämä toki vain omia kokemuksia ja jokainen luiruilkoon niinkuin tykkää, pitäisi kuitenkin ottaa huomioon omat taidot ja muiden turvallisuus.
-Sami
ps. em. ongelmiinkinhan on toki ratkaisu, XWD ja uudet renkaat. ;D
EDIT:
Ja kyllä, absitkin on olemassa ja ajonvakautusjärjestelmiäkin löytyy, mutta mm. lucakin ajaa vanhemmalla kalustolla, joissa ei näitä hienouksia ole.
EDIT2:
Löytyipä mielenkiintoinen taulukko googlaillessa asialleni faktapohjaa:
tuolta vasemmalta "Paremmat renkaat eteen vai taakse?" http://www.autonrengasliitto.fi/?s=Rengastietoa (xls-tiedosto)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Kuten 9-5T toteaa, eikä siitä tarvitse yhtään vääntää.9-5T kirjoitti:Paremmat eteen ja kun renkaat on liian huonot kaikki uusiksi.Tobbana kirjoitti: Ja miksi ihmeessä laitoit huonommat renkaat taakse? Ellet halua pitkiä luisuja harjoittaa, niin äkkiä pitävämmät renkaat taka-akselille.
-Sami

Re: Michelin Ivalot jyrisee
No noissa Liikenneturvan, Poliisin ym. järjestöjen suosituksissa laittaa huonommat renkaat eteen on ennenkaikkea ajateltu sitä että suurelle enemmistölle autoilijoista on helpompaa korjata pieni ja varoittava puskeminen kytkimenkäytöllä ja korjausliikkeellä, verraten äkkinäiseen sivuluisuun, "sladiin".
Rattimiehet tietenkin osaavat ottaa huomioon sivuluisun mahdollisuuden mutta yleisissä suosituksissa ei voida olettaa kaikkien olevan rattimiehiä- tai naisia vaan on pelattava varmimman päälle ja yleisen taitotason mukaan joka ei kummoinen ole.
Ja on se keula edellä puskien kolarointi huomattavasti "turvallisempaa" kuin kylki edellä, myös uusilla autoilla joissa on "kolarinestojärjestelmät" mutta on kertakaikkiaan menty tietyn pisteen yli luonnonlakien kiusaamisessa.
Rattimiehet tietenkin osaavat ottaa huomioon sivuluisun mahdollisuuden mutta yleisissä suosituksissa ei voida olettaa kaikkien olevan rattimiehiä- tai naisia vaan on pelattava varmimman päälle ja yleisen taitotason mukaan joka ei kummoinen ole.
Ja on se keula edellä puskien kolarointi huomattavasti "turvallisempaa" kuin kylki edellä, myös uusilla autoilla joissa on "kolarinestojärjestelmät" mutta on kertakaikkiaan menty tietyn pisteen yli luonnonlakien kiusaamisessa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Juuri näin.Minuteman kirjoitti:No noissa Liikenneturvan, Poliisin ym. järjestöjen suosituksissa laittaa huonommat renkaat eteen on ennenkaikkea ajateltu sitä että suurelle enemmistölle autoilijoista on helpompaa korjata pieni ja varoittava puskeminen kytkimenkäytöllä ja korjausliikkeellä, verraten äkkinäiseen sivuluisuun, "sladiin".
Rattimiehet tietenkin osaavat ottaa huomioon sivuluisun mahdollisuuden mutta yleisissä suosituksissa ei voida olettaa kaikkien olevan rattimiehiä- tai naisia vaan on pelattava varmimman päälle ja yleisen taitotason mukaan joka ei kummoinen ole.
Ja on se keula edellä puskien kolarointi huomattavasti "turvallisempaa" kuin kylki edellä, myös uusilla autoilla joissa on "kolarinestojärjestelmät" mutta on kertakaikkiaan menty tietyn pisteen yli luonnonlakien kiusaamisessa.
Itse olen päätynyt tarvittaessa vaihtamaan etu- ja takarenkaitten paikkoja vaikka kesken talven jottei kuluminen ole liian epätasaista. Tällä tavalla kun renkaitten ero ei ole kovin suuri, olen pitänyt aina parempia vetävillä pyörillä.
Onhan sekin jo turvallisuusriski jos edessä on paljon kuluneet renkaat ja takana kuin uudet.
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Ja kun lasket tuosta etuveto-sarakkeesta plussat, niin tulos on eteen +10 ja taakse +9 eli etuvetoautossa paremmat eteenTobbana kirjoitti:
EDIT2:
Löytyipä mielenkiintoinen taulukko googlaillessa asialleni faktapohjaa:
tuolta vasemmalta "Paremmat renkaat eteen vai taakse?" http://www.autonrengasliitto.fi/?s=Rengastietoa (xls-tiedosto)
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Odotan jännityksellä että milloinka nämä minun entisen kakkosauton, nykyisen ykkösauton renkaat alkaa "kovettua". Laitoin juuri taas 9000:n alle vm -95, eli samaa vuosikertaa kuin autokin, micheliinit, on aika äänettömät ja miellyttävät ja pitoakin tuntuu löytyvän.
No..
on nuo tarkoitus ehkä vaihtaa tämän talven aikana kun tuolla autolla on nyt enemmän käyttöä. Mutta hyvät renkaat ne on edelleen.
No..

9000CS 2,3
Re: Michelin Ivalot jyrisee
olinkin unohtanut kuinka herkkä og900 on talvirenkaille. siinä missä tuplaysi pysyy raiteilla millä tahansa renkailla, satku tuntuu olevan erittäin herkkä, erityisesti talvirenkaille.
saman havainnon tein vuosia sitten mutta olin unohtanut. jäisellä tiellä perä ei pysy kurissa edes suoraan ajaessa, huomasin taas eilen. eli ogsatkussa paremmat talvirenkaat ehdottomasti taakse. olisikohan nuo mun huonohkot iskarit osasyyllisiä perän seilaamiseen?
saman havainnon tein vuosia sitten mutta olin unohtanut. jäisellä tiellä perä ei pysy kurissa edes suoraan ajaessa, huomasin taas eilen. eli ogsatkussa paremmat talvirenkaat ehdottomasti taakse. olisikohan nuo mun huonohkot iskarit osasyyllisiä perän seilaamiseen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Michelin Ivalot jyrisee
Tarviiko sitä kysyä, jos kerran tietää että ovat huonot?lucaf kirjoitti: olisikohan nuo mun huonohkot iskarit osasyyllisiä perän seilaamiseen?

