Michelin Ivalot jyrisee

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Mik4 kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Ja miksi ihmeessä laitoit huonommat renkaat taakse? Ellet halua pitkiä luisuja harjoittaa, niin äkkiä pitävämmät renkaat taka-akselille.

-Sami
Lähtee liikkeelle paremmin paremmilla renkailla. Ja jarrutuksessahan se paino tulee eteen. Olisiko tässä sitten syyt tuohon.
Ja kuluvat tasaisemmin.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Maikki kirjoitti:Raaskisit nyt Luca ostaa johonkin autoon ihan uudet merkkitalvirenkaat niin voisit yllättyä kuinka paljon pitoa talvirenkaalla voi olla. Melutasokin voisi olla aika paljon pienempi kuin iki-misukoissa (x m+s 200) tai iänvanhoissa ivaloissa :wink:
Varastostani löytyy vielä näitäkin parempikuntoiset hakkapelitta2 renkaat, ja lähes uudenveroiset hakkapelitta4 renkaat molemmat aluvanteilla.

mutta kun köyhässä perheessä olen varttunut, niin tapana on käyttää ensin huonoimmat pois. näissäkin ivaloissa on pintaa kuin uusissa, mutta ne on ruosteisilla peltivanteilla :x. oikeastaan joku vois tulla hakemaan nämä pois minulta, niin voisin laittaa edustavamman sarjan alle eikä tarvitsisi noita ruostekasoja kantaa takaisin varastoon.

itseasiassa nää ivalot ei ole edes huonoimmat omistani, vaan kolmanneksi parhaat, neljänneksiparemmatkin löytyy parvekkeelta, sekä viidenneksiparemmat jotka on sitten oikeasti huonot ja liukkaalla käyttökelvottomat mutta hyvät sadekelin kumit :)
Maikki kirjoitti: Melustakin pääsisi eroon jos ostaisit kitkat...
ajan valtaosan kilometreista kehäIII ulkopuolella jossa tunnetaan myös elementti nimeltä Jää :)

hmm..parina viime päivänä jyrinä ei enää ole käynyt korviini samalla tavalla. olisiko oikea pyörimissuunta "palauttanut" kumin pinnan sellaiseksi kun se kuuluu olla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja meverkko »

lucaf kirjoitti:
Varastostani löytyy vielä näitäkin parempikuntoiset hakkapelitta2 renkaat, ja lähes uudenveroiset hakkapelitta4 renkaat molemmat aluvanteilla.
Kannattaa oikeasti heittää alle ne parhaat renkaat mitä omistaa. Ne kovettuu varastossakin muutamassa vuodessa ja paras pito häviää. Mitä siinä sitten voittaa?

Heitä romut pois, ja aja hyvillä renkailla.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja lucaf »

älä viitti, tosta tulee liian hieno pirssi jos laitan tykkivanteilla olevat hakkikset alle :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Mik4 kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Ja miksi ihmeessä laitoit huonommat renkaat taakse? Ellet halua pitkiä luisuja harjoittaa, niin äkkiä pitävämmät renkaat taka-akselille.

-Sami
Lähtee liikkeelle paremmin paremmilla renkailla. Ja jarrutuksessahan se paino tulee eteen. Olisiko tässä sitten syyt tuohon.
Tästähän nyt varsinainen show alkoi. Näistä on kättä väännelty iät ja ajat, eikä varmasti lopu koskaan. :)

Omia kokemuksiani:
Huonot renkaat taka-akselilla, jarrutus, edessä on pitoa ja jarrut eivät lukkiudu, takana ei pitoa, renkaat lukkiutuvat, vaikutus sama kuin käsijarrulla, eli perä pyrkii sivulle.
Samoin olen matkanopeuksissakin saanut perän karkailemaan. Ja juurikin siksi laitoin alunperin pitävämmät eteen että pääsisi paremmin liikkeelle ja etupäällä vedettyä vikuroivan takapään suoraksi, mutta eiei se niin mee.

Huono puoli tietysti on että jos huonommat edessä, niin liikennevaloista ei lähdetä niin vauhdilla ja vastamäkiin pysähtelyä kannattaa hieman miettiä, mutta yleisesti turvallisuus ääritilanteissa rauhoittaa mieltä enemmän, kuin liikennevalolähtöjen voittaminen. :)

Nämä toki vain omia kokemuksia ja jokainen luiruilkoon niinkuin tykkää, pitäisi kuitenkin ottaa huomioon omat taidot ja muiden turvallisuus.

-Sami

ps. em. ongelmiinkinhan on toki ratkaisu, XWD ja uudet renkaat. ;D

EDIT:
Ja kyllä, absitkin on olemassa ja ajonvakautusjärjestelmiäkin löytyy, mutta mm. lucakin ajaa vanhemmalla kalustolla, joissa ei näitä hienouksia ole.

EDIT2:
Löytyipä mielenkiintoinen taulukko googlaillessa asialleni faktapohjaa:
tuolta vasemmalta "Paremmat renkaat eteen vai taakse?" http://www.autonrengasliitto.fi/?s=Rengastietoa (xls-tiedosto)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9-5T kirjoitti:
Tobbana kirjoitti: Ja miksi ihmeessä laitoit huonommat renkaat taakse? Ellet halua pitkiä luisuja harjoittaa, niin äkkiä pitävämmät renkaat taka-akselille.

-Sami
Paremmat eteen ja kun renkaat on liian huonot kaikki uusiksi.
Kuten 9-5T toteaa, eikä siitä tarvitse yhtään vääntää. :) Edessähän renkaat kuluu etuvetoisessa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No noissa Liikenneturvan, Poliisin ym. järjestöjen suosituksissa laittaa huonommat renkaat eteen on ennenkaikkea ajateltu sitä että suurelle enemmistölle autoilijoista on helpompaa korjata pieni ja varoittava puskeminen kytkimenkäytöllä ja korjausliikkeellä, verraten äkkinäiseen sivuluisuun, "sladiin".

Rattimiehet tietenkin osaavat ottaa huomioon sivuluisun mahdollisuuden mutta yleisissä suosituksissa ei voida olettaa kaikkien olevan rattimiehiä- tai naisia vaan on pelattava varmimman päälle ja yleisen taitotason mukaan joka ei kummoinen ole.

Ja on se keula edellä puskien kolarointi huomattavasti "turvallisempaa" kuin kylki edellä, myös uusilla autoilla joissa on "kolarinestojärjestelmät" mutta on kertakaikkiaan menty tietyn pisteen yli luonnonlakien kiusaamisessa.
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Minuteman kirjoitti:No noissa Liikenneturvan, Poliisin ym. järjestöjen suosituksissa laittaa huonommat renkaat eteen on ennenkaikkea ajateltu sitä että suurelle enemmistölle autoilijoista on helpompaa korjata pieni ja varoittava puskeminen kytkimenkäytöllä ja korjausliikkeellä, verraten äkkinäiseen sivuluisuun, "sladiin".

Rattimiehet tietenkin osaavat ottaa huomioon sivuluisun mahdollisuuden mutta yleisissä suosituksissa ei voida olettaa kaikkien olevan rattimiehiä- tai naisia vaan on pelattava varmimman päälle ja yleisen taitotason mukaan joka ei kummoinen ole.

Ja on se keula edellä puskien kolarointi huomattavasti "turvallisempaa" kuin kylki edellä, myös uusilla autoilla joissa on "kolarinestojärjestelmät" mutta on kertakaikkiaan menty tietyn pisteen yli luonnonlakien kiusaamisessa.
Juuri näin.

Itse olen päätynyt tarvittaessa vaihtamaan etu- ja takarenkaitten paikkoja vaikka kesken talven jottei kuluminen ole liian epätasaista. Tällä tavalla kun renkaitten ero ei ole kovin suuri, olen pitänyt aina parempia vetävillä pyörillä.

Onhan sekin jo turvallisuusriski jos edessä on paljon kuluneet renkaat ja takana kuin uudet.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Tobbana kirjoitti:
EDIT2:
Löytyipä mielenkiintoinen taulukko googlaillessa asialleni faktapohjaa:
tuolta vasemmalta "Paremmat renkaat eteen vai taakse?" http://www.autonrengasliitto.fi/?s=Rengastietoa (xls-tiedosto)
Ja kun lasket tuosta etuveto-sarakkeesta plussat, niin tulos on eteen +10 ja taakse +9 eli etuvetoautossa paremmat eteen
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Odotan jännityksellä että milloinka nämä minun entisen kakkosauton, nykyisen ykkösauton renkaat alkaa "kovettua". Laitoin juuri taas 9000:n alle vm -95, eli samaa vuosikertaa kuin autokin, micheliinit, on aika äänettömät ja miellyttävät ja pitoakin tuntuu löytyvän.
No.. :oops: on nuo tarkoitus ehkä vaihtaa tämän talven aikana kun tuolla autolla on nyt enemmän käyttöä. Mutta hyvät renkaat ne on edelleen.
9000CS 2,3
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja lucaf »

olinkin unohtanut kuinka herkkä og900 on talvirenkaille. siinä missä tuplaysi pysyy raiteilla millä tahansa renkailla, satku tuntuu olevan erittäin herkkä, erityisesti talvirenkaille.

saman havainnon tein vuosia sitten mutta olin unohtanut. jäisellä tiellä perä ei pysy kurissa edes suoraan ajaessa, huomasin taas eilen. eli ogsatkussa paremmat talvirenkaat ehdottomasti taakse. olisikohan nuo mun huonohkot iskarit osasyyllisiä perän seilaamiseen?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Michelin Ivalot jyrisee

Viesti Kirjoittaja meverkko »

lucaf kirjoitti: olisikohan nuo mun huonohkot iskarit osasyyllisiä perän seilaamiseen?
Tarviiko sitä kysyä, jos kerran tietää että ovat huonot? :? :wink:
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Vastaa Viestiin