wesku kirjoitti:Et sitten haluaisi asiantuntijana omaa mielipidettäsi mittaustarkkuuksiin suhtautumisesta kertoa julkisesti ?
Kyllähän minulla mielipiteitä riittää.
Kerropa ensin, onko jarrumittauksen tulokset tulleet tarkastuskortille suoraan laitteistolta, vain onko katsastaja lukenut tulokset viisareista ja kirjannut ne käsin.
Testerin tyyppiä tuntematta on vaikea sanoa siitä sen kummemmin. Jotkut testerit laskevat ja näyttävät jarruvoimaerot suoraan, jolloin katsastuspäätös on helppo tehdä. Jos taas katsastaja katsoo lukemat viisareista, mittaustarkkuus on 0,1 kN. Sadasosia ei huomioida, mikäli mittari ei niitä näytä digitaalisesti.
Mittaustulokseen ja tarkkuuteen vaikuttaa lisäksi jarrujen lämpötila, rengaspaine ja testerin telojen kunto. Vajaapaineinen rengas ei luista teloilla niin helposti, jolloin tulos on suurempi. Periaatteessa vajaa rengaskin saattaa aiheuttaa joissain oloissa hylkäykseen johtavan jarruvoimaeron.
Mutta sitten itse tulokseen:
(1,5/70)x100 = 2,1 kN
Samoin (1,5/2,2)*100 = 68%
Itse olisin aikanaan noilla lukemilla kyllä hylkäyksen kirjoittanut. Toki olisin ehkä hetken aikaa jarruja lämmitellyt nähdäkseni, lähteekö ero muuttumaan jarrujen lämmetessä.