Kyseessähän tässä esimerkissä on toki uudehko NG900 -94, noin 15 vuotta vanha autoPetter kirjoitti:Eikös tuo 1,5 toisella puolella ole joka tapauksessa selvästi matala arvo uudehkolle saabille?
Hyväksymisraja on 1. Muistaakseni vanhassa kuupassanikin oli yli tuon 1,5(1,7).
Jarruvoimien ero
Re: Jarruvoimien ero
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Jarruvoimien ero
http://www.google.fiwesku kirjoitti: Olisko linkkiä mikä tuo taho on niin voisin vaikka kysellä niiden mielipidettä ?
ja
http://www.ake.fi/AKE/AKE_organisaationa/
Sieltä AKE:n tehtävät kohdasta löytyy:
-katsastuksen toimiluvat ja katsastuksen ohjeistus ja neuvonta
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Jarruvoimien ero
Jos olet sitä mieltä, että sinua on kohdeltu väärin, tee ihmeessä oikaisupyyntö AKE:en.
Hyödytöntä siitä täällä on väitellä. AKE määrää rajat, jonka mukaan katsastajat toimivat ja AKE valvoo katsastajien toimintaa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... atimus.htm
Hyödytöntä siitä täällä on väitellä. AKE määrää rajat, jonka mukaan katsastajat toimivat ja AKE valvoo katsastajien toimintaa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... atimus.htm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
Saappi Kuski
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Jarruvoimien ero
Kiitokset linkistä. En kyllä ihan heti tuohon lähde ennenkuin olen jälkitarkastuksen yhteydessä keskustellut katsastajien kanssa asiasta.Svc kirjoitti:Jos olet sitä mieltä, että sinua on kohdeltu väärin, tee ihmeessä oikaisupyyntö AKE:en.
Hyödytöntä siitä täällä on väitellä. AKE määrää rajat, jonka mukaan katsastajat toimivat ja AKE valvoo katsastajien toimintaa.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... atimus.htm
Miksi täällä väitteleminen olisi hyödytöntä ? Voihan tällaisen seuraamisesta olla paljonkin hyötyä niille joilta rahastetaan jälkitarkastuksia mahdollisesti väärin perustein ? Samaan tapaan kuin toisaalla väitellään esim yksityisestä pysökoinninvalvonnasta ?
Et sitten haluaisi asiantuntijana omaa mielipidettäsi mittaustarkkuuksiin suhtautumisesta kertoa julkisesti ?
Re: Jarruvoimien ero
Kyllähän minulla mielipiteitä riittää.wesku kirjoitti:Et sitten haluaisi asiantuntijana omaa mielipidettäsi mittaustarkkuuksiin suhtautumisesta kertoa julkisesti ?
Kerropa ensin, onko jarrumittauksen tulokset tulleet tarkastuskortille suoraan laitteistolta, vain onko katsastaja lukenut tulokset viisareista ja kirjannut ne käsin.
Testerin tyyppiä tuntematta on vaikea sanoa siitä sen kummemmin. Jotkut testerit laskevat ja näyttävät jarruvoimaerot suoraan, jolloin katsastuspäätös on helppo tehdä. Jos taas katsastaja katsoo lukemat viisareista, mittaustarkkuus on 0,1 kN. Sadasosia ei huomioida, mikäli mittari ei niitä näytä digitaalisesti.
Mittaustulokseen ja tarkkuuteen vaikuttaa lisäksi jarrujen lämpötila, rengaspaine ja testerin telojen kunto. Vajaapaineinen rengas ei luista teloilla niin helposti, jolloin tulos on suurempi. Periaatteessa vajaa rengaskin saattaa aiheuttaa joissain oloissa hylkäykseen johtavan jarruvoimaeron.
Mutta sitten itse tulokseen:
(1,5/70)x100 = 2,1 kN
Samoin (1,5/2,2)*100 = 68%
Itse olisin aikanaan noilla lukemilla kyllä hylkäyksen kirjoittanut. Toki olisin ehkä hetken aikaa jarruja lämmitellyt nähdäkseni, lähteekö ero muuttumaan jarrujen lämmetessä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Jarruvoimien ero
Niillä on muistaakseni viisarimittarit testerissä ja valo joka palaa kun heittoa testerin mielestä liikaa. Sen valon perusteella näitä varmaan kirjoittelevat laskematta/miettimättä sen tarkemmin mitä raporttiin tulee.
Kyselin mittaustarkkuuksista ja kertoivat olevan 0.2 kN joka on sallittu määräysten mukaan. Niinpä mittauksella 1.5/2.2 ero voi olla oikeasti max 54% (1.3/2.4) tai min 15% (1.7/2.0). Arvosteluperusteissa taas on kyse mittarin epätarkoista näyttämistä joten siinä mielessä tässä tapauksessa on toimittu oikein.
Epätarkkuudet ovat yllättävän suuria. Jälkitarkastukseenhan voidaan tuollaisilla mittaustarkkuuksilla määrätä vaikka jarrut olisivat oikeasti 15% sisällä, esim. 1.5/1.7 ja mittalaite näyttää 1.3/1.9 ? Jopa täysin samantehoisissa jarruissa (vaikka 1.7/1.7) saadaan jo pahimmillaan yli 20 % eroa (1.5/1.9) !
Kyselin mittaustarkkuuksista ja kertoivat olevan 0.2 kN joka on sallittu määräysten mukaan. Niinpä mittauksella 1.5/2.2 ero voi olla oikeasti max 54% (1.3/2.4) tai min 15% (1.7/2.0). Arvosteluperusteissa taas on kyse mittarin epätarkoista näyttämistä joten siinä mielessä tässä tapauksessa on toimittu oikein.
Epätarkkuudet ovat yllättävän suuria. Jälkitarkastukseenhan voidaan tuollaisilla mittaustarkkuuksilla määrätä vaikka jarrut olisivat oikeasti 15% sisällä, esim. 1.5/1.7 ja mittalaite näyttää 1.3/1.9 ? Jopa täysin samantehoisissa jarruissa (vaikka 1.7/1.7) saadaan jo pahimmillaan yli 20 % eroa (1.5/1.9) !