tturku kirjoitti:Ei Saab enää niin Saabmainen ole kuin ennen GM kautta.
Ainakin muotoilultaan GM-ajan Saabit ovat Saabmaisempia: uusissa malleissa on aiemmista Saabeista tuttuja piirteitä ja ne tunnistaa Saabeiksi jo kaukaa.
Aikana ennen GM:ää (täysin uusia mallisarjoja esiteltiin vain kolme: 92 1947, 99 1967 ja 9000 1984) uudet mallisarjat eivät muotoilultaan muistuttaneet mitään aiempia Saabeja. Sukunäkö rajoittui lähinnä maskiin ja sekin tuli faceliftaamalla vanhan mallin maski uuden mallin maskia muistuttavaksi, näin tehtiin 95/96:n maskille 99:n tullessa ja 900:n maskille vähän ennen 9000:n tuloa.
GM-ajan uudet mallisarjat ovat uskollisesti toistelleet vanhojen Saabien muotokieltä: esim. 99:ssä esitellyt kaareva tuulilasi ja tuulilasin alakulmasta takasivuikkunoiden takareunaan kiertyvä hartialinja on kaikissa GM-aikana esitellyissä Saabeissa - 9000:ssa niitä ei ollut. Ja kaikissa ng900 - 9-3 malleissa kojetaulun perusmuoto tulee og900:sta, ja molemmissa 9-5-malleissa kojetaulun perusmuoto tulee 9000:sta - uudessa se on jopa hätkähdyttävän samanmuotoinen kuin tonnarissa 25 v sitten. Monia pienempiäkin yksityiskohtia on uusimpaan 9-5:een ammennettu historiasta, kuten virtalukko lattialla, 99-henkinen mittaristo, repsottava kansi (tosin eri paikalla kuin tonnarin ohjaamossa).
Ja ng900 on oikeastaan retro-900! Erityisesti kolmiovinen. Kömpelyys on häivytetty ja ulkopituus lyhennetty sisätiloja vastaavaksi, mutta: Voiko poikittaismoottorinen, 90-luvulla esitelty auto enää enempää og-satkulta näyttää?
