No, ainakin sitä että olihan Saabin suunnittelijoilla enemmän kädet sidottuina GM:lle jouduttuaan kuin mitä silloin kun Saab oli riippumaton autonvalmistaja. En siis tarkoittanut etä GM:n Saaabit olisivat huonoja autoja mutta jos Saab olisi saanut täysin itse kehittää autonsa niin ne voisivat olla vielä parempia kuin mitä nyt ovat! Eikö totuus kuitenkin olut että suunnittelijoille lyötiin suunnilleen Opelin alusta "kouraan" ja sanottiin että tehkää siitä Saabinne silloin kun Saab ajautui GM:n hoteisiin!Turbo Sensonic kirjoitti: En ymmärrä, mitä tarkoitat noilla "vähemmän laadukkaimmilla autoilla", kun on kyse GM:n aikaisista Saabeista?
SAAB RIP
- 
				keskikonsoli
 - "Aero"
 - Viestit: 307
 - Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
 
Re: SAAB RIP
- 
				keskikonsoli
 - "Aero"
 - Viestit: 307
 - Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
 
Re: SAAB RIP
No, tokkopa mitkään perusteluni sinulle riittää ja näin amatöörinä on tietenkin mutua kaikki tietoni. Tavallaan vastaus kysymykseesi löytyy tuosta aiemman vastaukseni alkuosasta!Mimmi kirjoitti:Kaipaisin perusteluja tähän väitteeseesi, mutu ei riitä.keskikonsoli kirjoitti:En siis tarkoittanut etä GM:n Saaabit olisivat huonoja autoja mutta jos Saab olisi saanut täysin itse kehittää autonsa niin ne voisivat olla vielä parempia kuin mitä nyt ovat!
No, ainakin sitä että olihan Saabin suunnittelijoilla enemmän kädet sidottuina GM:lle jouduttuaan kuin mitä silloin kun Saab oli riippumaton autonvalmistaja.
Lisäperustelunani sanoisin että kyllä uskoakseni esim. 1979 OG Saab 900:n TURBO oli aika ylivertainen auto monilta osin muihin siihen aikaan myytäviin normaalehin katuautoihin nähden, mutta en näe että nyt myynnissä olevat Saab mallit ovat noin ylivertaisia muiden merkkien vastaaviin nähden.
Toiseksi, eikö Saab joutunut ottamaan paljon asioita muista GM:n autoista itselleen ja Saabista tuli enemmän normaaliauto kuin mitä sen on ollut tapana olla. Eikö muuten alustaratkaisukin ollut heti erilainen näissä GM:n Saabeissa kuin mitä aiemissa Saabeissa oli (mutu)? Jos olen totaalisen väärässä niin minua saa kyllä valaista oikealla tiedolla ja vastaperusteluilla.
Re: SAAB RIP
En usko, resurssit eivät vaan riitä. Paremmuus vaatii myös että niitä voi valmistaa voitolla, muuten homma ei jatku.keskikonsoli kirjoitti:No, ainakin sitä että olihan Saabin suunnittelijoilla enemmän kädet sidottuina GM:lle jouduttuaan kuin mitä silloin kun Saab oli riippumaton autonvalmistaja. En siis tarkoittanut etä GM:n Saaabit olisivat huonoja autoja mutta jos Saab olisi saanut täysin itse kehittää autonsa niin ne voisivat olla vielä parempia kuin mitä nyt ovat!
Ilmeisesti lähtökohta ei ollut ihan huono. Väitän että pienen ryhmän on helpompi parantaa jotain valmista kuin tehdä itse tyhjästä parempi.keskikonsoli kirjoitti: Eikö totuus kuitenkin olut että suunnittelijoille lyötiin suunnilleen Opelin alusta "kouraan" ja sanottiin että tehkää siitä Saabinne silloin kun Saab ajautui GM:n hoteisiin!
- 
				Saappi Kuski
 - "Hölösuu"
 - Viestit: 3011
 - Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
 
Re: SAAB RIP
Jos laadulla tarkoitetaan yleistä auton kulutusosien kestävyyttä niin 9-5 oli allekirjoittaneelle järkytys 9000:een verrattuna. 
9-5 on paperia verrattuna vanhoihin kunnon Saabeihin, jäljellä on vielä hyvät penkit, turvallisuus (kai) ja saabimaiset ajo-ominaisuudet pahoilla keleillä ja siinä olisi kieltämättä jo riittävät perusteet ostaa sellainen jatkossakin. Mutta alumiini killukkeita minä en katsele ratissa enkä muita värejä mittareissa kuin vihreätä. Että siltä pohjalta seuraavaa autoa etsimään sitten joskus..
			
			
									
									9-5 on paperia verrattuna vanhoihin kunnon Saabeihin, jäljellä on vielä hyvät penkit, turvallisuus (kai) ja saabimaiset ajo-ominaisuudet pahoilla keleillä ja siinä olisi kieltämättä jo riittävät perusteet ostaa sellainen jatkossakin. Mutta alumiini killukkeita minä en katsele ratissa enkä muita värejä mittareissa kuin vihreätä. Että siltä pohjalta seuraavaa autoa etsimään sitten joskus..
9000CS 2,3
						Re: SAAB RIP
hieno asia muuten... Tuosta vaan tuskin tarvitsee syyttää pussihoususaabisteja. Suurin syy lienee tuola valtion energiapolitiikkaa säätelevissä elimissä. enkä nyt syyttäisi tässäkään kaikkein vähiten Neste:ttä. onhan näitä vaihtoehtoisia muitakin, joista voisi suomessa keskustella ihan vakavasti... esimerkiksi nyt heitellen se etanoli ja nestekaasu. hyvä pointti kyllä. unohtui tuossa paatostaessa, kun ei ole suomessa kovin järkevä polttoaine, ainakaan vielä. "kertoo muualla, kuin siellä suomen muutaman e85 jakelupisteen lähellä asustava saabisti."Mimmi kirjoitti:Pussihousut estivät näkemästä etanoliversiot ja Suomesa etanoli (E85) tehdään jättestä, joka muuten ajettaisiin kaatopaikoille mätänemään ja aiheuttamaan "pahaa hiilidioksidia". Mielumin minä ajan "pullataikinalla" kuin bensalla, kun pyhäauto toimii erinomaisesti molemmilla.turkkaki kirjoitti:Autoilussa yleensäkään ei vain 15 vuoteen ole tapahtunut mitään niin mullistavaa. paitsi nyt tietysti diesel... hyi stana...
edit: niin ja oikein todella hyvää joulua, ja toivon mukaan saab täyteistä uuttavuotta, ja uutta 9-5:ta
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa), 
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
						9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
- 
				keskikonsoli
 - "Aero"
 - Viestit: 307
 - Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
 
Re: SAAB RIP
Aika kova väite!?? Taisi olla alustaltaankin hiukan eri kastia kuin monet aikalaisensa, samoin esim. sisäilman hiukkassuodatus oli Saabissa 1979 JNE,JNE mitä muilla EI ollut! Kyllä Saab oli todella edistyksellinen auto monilta osin tuolloin ja sitä ei kannata kyllä ihan kettuileessan tyhjäksi kenenkään tehdä, etenkään sellaisen joka vaittää olevansa SAABISTI!Mimmi kirjoitti: Saaab 900 turbo oli vuona 1979 vain moottorinsa osalta "ylivertainen" muihin autoihin nähden.
No, tuonhan sanoin jo tuossa viestissäni mistä tämän inton aloitit mutta oli huono tuo sanavalintaniMimmi kirjoitti:Ilman "isoa pahaa GM:ää" Saab olisi kuopattu jo 20 vuotta sitten, eikä mitään kehitettävää olisi koskaan ollut.
.. joten korjataan tähän että "...Saab on ollut aina erittäin pieni autonvalmistaja ja tuli aika jolloin sen vaihtoehdot oli joko lopettaa autojen tekeminen tai antaa suuremman syödä se ja tehdä sen isomman suojissa (GM) autoja erilailla ja rajoitetummin kuin aiemmin." Kelpaako?Keskikonsoli kirjoitti:Saab on ollut aina erittäin pieni autonvalmistaja ja tuli aika jolloin sen vaihtoehdot oli joko lopettaa laatuautojen tekeminen tai antaa suuremman syödä se ja tehdä vähemmän laadukkaita autoja sen isomman suojissa (GM).
Re: SAAB RIP
Kyllä keskikonsolilla on viesteissä asiaa. Ei Saab enää niin Saabmainen ole kuin ennen GM kautta. Kyllä mua risoo se että uusissa 9-3:ssa on ooppelin ovenkahvatkin, eikä niitä Saabin omia. Se ei riitä että vaihdetaan keulalle merkkiä ja muita kosmeettisia muutoksia, ja sanotaan että se on Saab. Toinen asia on sitten se että ilman näitä muutoksia Saab olisi ehkä jo aikaisemmin kuopattu tai myyty, ken tietää???
			
			
									
									Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
						9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: SAAB RIP
Ainakin muotoilultaan GM-ajan Saabit ovat Saabmaisempia: uusissa malleissa on aiemmista Saabeista tuttuja piirteitä ja ne tunnistaa Saabeiksi jo kaukaa.tturku kirjoitti:Ei Saab enää niin Saabmainen ole kuin ennen GM kautta.
Aikana ennen GM:ää (täysin uusia mallisarjoja esiteltiin vain kolme: 92 1947, 99 1967 ja 9000 1984) uudet mallisarjat eivät muotoilultaan muistuttaneet mitään aiempia Saabeja. Sukunäkö rajoittui lähinnä maskiin ja sekin tuli faceliftaamalla vanhan mallin maski uuden mallin maskia muistuttavaksi, näin tehtiin 95/96:n maskille 99:n tullessa ja 900:n maskille vähän ennen 9000:n tuloa.
GM-ajan uudet mallisarjat ovat uskollisesti toistelleet vanhojen Saabien muotokieltä: esim. 99:ssä esitellyt kaareva tuulilasi ja tuulilasin alakulmasta takasivuikkunoiden takareunaan kiertyvä hartialinja on kaikissa GM-aikana esitellyissä Saabeissa - 9000:ssa niitä ei ollut. Ja kaikissa ng900 - 9-3 malleissa kojetaulun perusmuoto tulee og900:sta, ja molemmissa 9-5-malleissa kojetaulun perusmuoto tulee 9000:sta - uudessa se on jopa hätkähdyttävän samanmuotoinen kuin tonnarissa 25 v sitten. Monia pienempiäkin yksityiskohtia on uusimpaan 9-5:een ammennettu historiasta, kuten virtalukko lattialla, 99-henkinen mittaristo, repsottava kansi (tosin eri paikalla kuin tonnarin ohjaamossa).
Ja ng900 on oikeastaan retro-900! Erityisesti kolmiovinen. Kömpelyys on häivytetty ja ulkopituus lyhennetty sisätiloja vastaavaksi, mutta: Voiko poikittaismoottorinen, 90-luvulla esitelty auto enää enempää og-satkulta näyttää?

9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
						- 
				keskikonsoli
 - "Aero"
 - Viestit: 307
 - Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
 
Re: SAAB RIP
Niin, Saabin täysin itse suunnittelemissa malleissa ei ollut moottori poikittain vaan ainoastaan näissä "yhteistyö" Saabeissa asia on näin.Juha96 kirjoitti:Voiko poikittaismoottorinen, 90-luvulla esitelty auto enää enempää og-satkulta näyttää?
- nalleolut
 - "TosiSaabisti"
 - Viestit: 24808
 - Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
 - Paikkakunta: Satakunnan Lappi
 
Re: SAAB RIP
mikä tässä nyt on tilanne....tippunu langoilta jo ja monta deadlinea umpeutunu. joko kukitetaan vai vieläkö potilas hengittää......
			
			
									
									#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
						leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: SAAB RIP
Vielä hengittää, GM päättänee asiasta vasta lomien jälkeen. Odotellaan...
			
			
									
									Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
						On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
- 
				Fred Scuttle
 - "Viggen"
 - Viestit: 571
 - Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
 
Re: SAAB RIP
Samaa mieltä.Juha96 kirjoitti:Ainakin muotoilultaan GM-ajan Saabit ovat Saabmaisempia: uusissa malleissa on aiemmista Saabeista tuttuja piirteitä ja ne tunnistaa Saabeiksi jo kaukaa.tturku kirjoitti:Ei Saab enää niin Saabmainen ole kuin ennen GM kautta.
Aikana ennen GM:ää (täysin uusia mallisarjoja esiteltiin vain kolme: 92 1947, 99 1967 ja 9000 1984) uudet mallisarjat eivät muotoilultaan muistuttaneet mitään aiempia Saabeja. Sukunäkö rajoittui lähinnä maskiin ja sekin tuli faceliftaamalla vanhan mallin maski uuden mallin maskia muistuttavaksi, näin tehtiin 95/96:n maskille 99:n tullessa ja 900:n maskille vähän ennen 9000:n tuloa.
GM-ajan uudet mallisarjat ovat uskollisesti toistelleet vanhojen Saabien muotokieltä: esim. 99:ssä esitellyt kaareva tuulilasi ja tuulilasin alakulmasta takasivuikkunoiden takareunaan kiertyvä hartialinja on kaikissa GM-aikana esitellyissä Saabeissa - 9000:ssa niitä ei ollut. Ja kaikissa ng900 - 9-3 malleissa kojetaulun perusmuoto tulee og900:sta, ja molemmissa 9-5-malleissa kojetaulun perusmuoto tulee 9000:sta - uudessa se on jopa hätkähdyttävän samanmuotoinen kuin tonnarissa 25 v sitten. Monia pienempiäkin yksityiskohtia on uusimpaan 9-5:een ammennettu historiasta, kuten virtalukko lattialla, 99-henkinen mittaristo, repsottava kansi (tosin eri paikalla kuin tonnarin ohjaamossa).
Ja ng900 on oikeastaan retro-900! Erityisesti kolmiovinen. Kömpelyys on häivytetty ja ulkopituus lyhennetty sisätiloja vastaavaksi, mutta: Voiko poikittaismoottorinen, 90-luvulla esitelty auto enää enempää og-satkulta näyttää?
Re: SAAB RIP
Pidetään peukkuja,mutta...SS kirjoitti:Vielä hengittää, GM päättänee asiasta vasta lomien jälkeen. Odotellaan...

///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
						Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: SAAB RIP
Totta tuokin. Ja en väitä etteikö uudemmat saabit miellyttäisivät silmää. NG900 ja OG9-3 ja uudemmat tuotteet ovat erittäin nättejä ja ne kyllä saabeiksi tunnustaa, mutta ero muihin autoihin oli paljon suurempi 70-80 luvulla. Se että aletaan käyttää samoja ovenkahvoja oopelin kanssa vie poispäin siitä saabimaisuudesta. Jokaiseen saabiin istuessa kyllä tuntee olevansa saabissa, oli sitten mikä tahansa malli.Juha96 kirjoitti:Ainakin muotoilultaan GM-ajan Saabit ovat Saabmaisempia: uusissa malleissa on aiemmista Saabeista tuttuja piirteitä ja ne tunnistaa Saabeiksi jo kaukaa.tturku kirjoitti:Ei Saab enää niin Saabmainen ole kuin ennen GM kautta.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
						9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
- 
				Firges9000
 - "Saabisti"
 - Viestit: 5804
 - Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
 - Paikkakunta: Vantaa
 
Re: SAAB RIP
kyllä tässä oli välillä vaihe, jolloin ei keulasta, siis edestäpäin , erottanut onko tuossa tulossa joku  Almera tms, , kun aito Saab ei ihan heti Saabilta näyttänyt. 
			
			
									
									Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
						Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
