vahaus

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jimsix
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 19:09
Paikkakunta: Joinsuu

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja jimsix »

Parivuotta sitten ostin motonetistä Armorallin muovinelvytettä, semmoinen pumppupullo. Toimi oivallisesti Opelin helma- ja kojelautamuoveihin. Vähän silikoninen näppituntuma, mutta ei kerännyt hiekka- eikä muutakaan pölyä. Kesti pinnoissa pesusta toiseen, helppo uusia sitten kun alkoi haalistumaan.

Peltien normivahaukset on tullu tehtyä Car´s perusvahalla (saa mm. ABC asemilta) ja loistotuote hintaansa nähden. On tuolla hyllyssä joku Turtlen nano-pikavahakin, mutta se nyt on mitä on. Niinja Hagmanssin GlansWaxilla tulee semmonen kiva wetlookki vähäksi aikaa.

Nyt on tosin punainen auto, joten saa nähdä miten käy noiden halpislitkujen kanssa.

Meguiarsia, Dodoa ja Lahegaa moni kehuu, mutta pihinä kitupiikkinä sitä vaan aina kokeilee jotain muuta. :D
- Motorama -
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Pola »

Itekin oon tykästyny tohon car ääss-vahaan. Päihittää ainakin auto glymin mitä ennen tuli laitettua.
#3272
Inca
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 12, 2012 00:54

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Inca »

http://aijaa.com/BQRh5G

Tossa näkyy perus punaisen kiiltoa kun ensiksi pinta on myllytetty ja perään nakattu colliniten 476s.

Colliniten vahaa en voi kuin suositella. Aika riittoisalta vaikuttaa, todella hyvä laitettava, eli kiilloittuu mikrokuituliinalla helposti, aivan eri luokkaa kuin market-aineet. Maksaa hieman yli 20 e tilattuna. Kaikki omat autot olen myllyttänyt itse eikä tuo kovin ihmeellistä hommaa ole. Aloittaa tutustumalla teoriaan vaikka kahlaamalla detailingworldia ja pesukinnasta. Sitte vaa rohkeasti vahaa laikkaan ja menox.

Mun autossa lähtökohta oli naarmuinen utuinen ja hapettunut paikoin marjapuuron värinen. 2000 ensirekattu kohta 270k ajettu 9-3
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Asia on kohtalaisen simppeli. (ei mainosta, ainoastaan Turun seudulta googlasin) http://www.autofiksaus.net/vahaus.html <- Tollasia mainoksia näkyy enemmänki, eli nämä "kovavahaukset" tai mitä sitten keksitäänkään nimeksi ja luvataan 18kk kesto.

Olen aina mieltänyt, että pinta on vahattu, kun se tuntuu kynsillä raaputtaessa liukkaalta ja vesi helmeilee pinnalla. Onko tuo kovavahaus (johon saa oikeen takuun) todellakin siis edes vuoden verran tuollainen, jollaiseksi minä sen miellän? Ihan oikeita kokemuksia kellään? Vai onko tuossa joku jippo, että liukas pinta onkin joku vahattu juttu tuon älyttömän kalliin vahan ollessa vain "pohjusteena" sille? :lol:

Kerran tollaisesta soitin, ja sieltä tuli melko ympäripyöreä vastaus. Myös nämä kaikki Ostos-tv -vahat on juurikin kestäviä, kunhan joka pesun yhteydessä vetää sen uuden vahakerroksen :D
MAALIPINNAN PINNOITE CARTEC: Ainutlaatuinen Wax Guard -käsittely estää haitallista auringon UV-valoa vahingoittamasta autosi maalipintaa ja suojaa sita samalla tehokkaasti kemialliselta rapistumiselta, kuten happojen, tiesuolan, happosateiden ja teollisuuslaskeumien aiheuttamalta vaurioitumiselta. WaxGuard antaa autollesi taatun pitkäikäisen suojan ilman erillisiä välikäsittelyjä. Myönnämme uuden auton maalipinnan kiillolle kolmen(3) vuoden kirjallisen käsittelytakuun. Käytetyn auton takuu on puolet uuden auton käsittelytakuusta eli 18 kuukautta. Anna investoinnillesi lisäarvoa ja paras suoja sen säilyttamiseksi!
-Hinta 250€
-Takuu 3-vuotta
Ei tuo 250e sinänsä ole edes kallis, jos tosiaankin se on sitten sellainen mitä luulen sen olevan (sen koko 18kk ajan). Itse ainakin olen huonojen tilojen takia laiska vahaamaan (kaupungissa mahdottomuus, kotonakotona niin paljon kuusia ja muita, että aina jostain tippuu pihkasia havuja, ylinpäätänsä vaikea saada auto kuivatattua kunnolla). Enkä minä niin sen peilikiillon perään ole. Vahattu pinta on vain niin helppo pitää puhtaana.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Vastaan vähän itse itselleni. Jos siis jotakuta muutakin sama asia mietityttää... Maksoin 3 e Tekniikan maailman (8/2008) artikkelista. Siitä en nyt sitten oikein ymmärtänyt, että oliko testin tulos täysin luokaton vai ei. Tavisvahakin pärjäsi testissä hyvin, mutta ei ne silti mitään niistä käsittelyistä edes haukkuneet.

Otin kuitenkin työn alle pienen lisäselvittelyn. Mailasin yhteen käsittelyä tekevään puljuun keskiviikkona seuraavasti:
Terve.

Mainostatte tekevänne maalipinnan pinnoituksia. Onko kyseessä lopputulokseltaan vastaava pinta kuin vahauksesta? Siis koko sen luvatun ajan?

Käsitykseni vahatusta pinnasta täyttyy pääasiassa kahdella kriteerillä:

-pinta on liukas kun sitä kynsillä raaputtaa
-vesi helmeilee pinnalla

Normaalit "kotivahat" mun vahaustaidoilla täyttävät tuon kriteerin alle kuukauden verran. Ja niissä kalliimmissa taas sitten levitetään pikavaha joka pesussa, joka taas menee mun kriteereissä sarjaan "apinaa koijataan".

Tekniikan maailmassa (testi vuodelta 2008) mainittiin pelkkä shampoopesu hoidoksi. Eli pelkkä pesu, ei jynssäämistä pesun jälkeen? Ja se pinta siis pysyy tuollaisena, kuin edellä mainitsin, sen 18kk? Toki jos kyseessä on vain "pohjuste" varsinaiselle vahalle, voi senkin suoraan sanoa… En kuitenkaan ole kriittinen tuon testin perusteella, koska he mittasivat kiiltoa. Itse haen helppoa puhtaanapitoa, en niinkään sitä, että auto on superkiiltävä.

Vastaavasti sitten puhutaan esim. lumiharjan kuluttavasta vaikutuksesta yms. Onko pesukin sitten jatkossa kielletty sienellä? (Pesukatua yms en käytä) Tarkoittaako tuo lumiharjan haitta nyt sitten myös näitä ihan tavallisia harjoja, vai onko se vain ääritapaus, jossa katuharjalla putsataan ja jääskraballa hinkataan myös maalipintaa?

Ystävällisin terveisin
Mitään ei ole vastattu... Kai nää saa hienot kauppapuheet on vain myyntimiesten juttuja.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5397
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja VKe »

^ hyvä kun kysyit, kiinnostusta asiasta on täälläkin.
Sininen Saab 9-3, '99
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ite oon ainakin käyttänýt tuossa joskus juurikin tuota wax guardia... (se 250-300€ pinnoite/käsittely). Ja onhan siinä eroa perinteiseen vahaan.. Kun kyseessä on oikeasti kahdesssa vaiheessa tehty käsittely. Paketissa tulee Prep-first aine jolla käydään koko auto läpi, puhdistaa pinnan ja pohjustaa sen varsinaista pinnoitetta varten. Auto kun on käyty läpi, niin pinta on jo oikeastaan kuivunut aineesta.. suositellaan silti odottamaan hetki. Tuon jälkeen laitetaan itse pinnoite, joka on kyllä oikeasti ihan eri tavaraa kuin perus vahat tai kovavahat. Itse oon aina antanut vaikuttaa väh. yön yli, jos tyyliin illalla sen oon laittanut pintaan.. eli väh 12h... tosin lyhyempikin aika varmasti riittäis, mutta jos oon kalliin suojan laittamassa, mielellään annan vaikuttaakkin kunnolla.

Kestävyydestä...hmph... on niin monia muuttujia jotka vaikuttaa kestoon että kait se on paha luvata mitään VARMASTI. KUITENKIN, jos jo valmistaja tohtii luvata 18kk TAKUUN "vanhalle" maalipinnalle, niin luulisi sen jo kertovan jotain.. en itse ainakaan lupaisi takuuta, jos lopputulos olisi että itse olisin maksajana tyytymättömien asiakkaiden myötä.

Mutta joo, vaikuttaahan tuohon kestoon monikin asia... säät, missä ajetaan, KUINKA PALJON ajetaan, kuinka liuottavilla myrkyillä autoa pestään jne jne jne...
Mut omassa käytössä... hmph.. ehkä vuoden verran olin tyytyväinen pinnoitteeseen. Tosin itse ajan vuodessa about 80tkm...eli kestäiskö se sitten puolet vähemmän ajavalla puolet pidempään..tiedä häntä.

Mutta joo, ihan perus pesua kestää, sienellä, tai ilman. Joskus jopa pitää sienestää jotta saa tuon pienen pinttyneen lian vahan päältä pois.. (niin vahassa kuin vahassa). Pistänyt merkille joskus kun pidempään ajanut, suolatuilla teillä yms yms.. Niin ei pelkkä pesu vie likaa silleensä pois vaikka pinta kiiltäiskin, joskus ihmetellyt ihan lyhyenkin ajan jälkeen kun auto on vahattu, että eikös tää tän pidempään toiminut kun ei kunnolla vesi valunut pinnoilta pois, Kuten vahatulla pinnalla tulisi käydä. Mutta sienestyksen jälkeen, toimi taas hienosti.. tuo oli huomattavissa mm. auton kyljissä ja konepellillä enimmäseen.

Lumiharjan käyttö vahingoittaa enemmänkin lakkapintaaa, kuin itse vahaa/pinnoitetta.. Mutta eihän kukaan harjaakkaan autoa puhtaaksi lumista ihan maalipintaa myöden (eihän)... lumiharja jättää aina naarmuja lakkaan vaikka kuinka pehmeät harjakset olisivatkin...varsinkin tummsisa väreissä tuon huomaa. Ja yleensä kun sitä lumiharjaa vielä säilytetään esim. auton lattioilla siellä missä ne kaikki ravat, kurat ja kakat ovat, niin siellä se harjakin pyörii sitten jonka jälkeen suditaan niitä lumia pois..

MUTTA TOSIAAN pinnoitteeseen, kestoon tyytyväinen, takuun alainen tuote kuitenkin, helpottaa kummasti puhtaanapitoa, aivan normi pesussa käyttänyt (käsinpesu) jne, niiin en voi kyllä moittia.. TOSIN jos jaksaa vahata vaikka kovavahalla 3krt vuoteen, niin saman asianhan sekin ajaa =)

Samantapaista pinnoitetta oon käyttänyt myös Lacroelta, ja nykyään tuota pinnoitetta yksityisille suositellaankin jos haluaa pinnoitteen. Wax guardia käytettiin vuos takaperin vielä.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jeippo kirjoitti:
Vastauksestasi päätellen kyseiset pinnoitteet tuovat sinunkin leivän päälle lisuketta :D Mut kun löytyy klubinumero allekirjoituksesta ja viestejä enemmän kuin yksi, niin ehkä mä uhraan sen ~250 e kyseiseen ihmeaineeseen. Jos se edes vuoden kestää auton pinnalla pelkän shampoopesun voimilla, en koe tulleeni petetyksi. Toki silti niin pessimisti olen, että puolen vuoden jälkeen tuskin takuusta mitään saa. Mä voin sitten puolueettomana ottaa kuukauden välein kuvan tänne foorumille ja analysoida pisaroitumista.

Tosin yksi firma tuon suhteen on jo boikotissa. Jos se ei viitsi sähköpostiini vastata, niin en minäkään heille ajatellut töitä antaa. :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Satunnaisesti kyllä, se tuo leivän päälle makkaran. Mutta missä päin suomea oot ottamassa pinnoitteen?
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jeippo kirjoitti:Mutta missä päin suomea oot ottamassa pinnoitteen?
Turussa. Tosin nyt kun taas kattoo kalenteria, niin varmaan vasta tammikuussa on ajankohtainen. Eipä siihenkään kyllä enään pitkä aika ole :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Inca
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Loka 12, 2012 00:54

Re: vahaus

Viesti Kirjoittaja Inca »

Jos tuollainen kestopinnoite kiinnostaa on optimum opticoat ainakin kovin kehuttua tavaraa. Pesukinnas.com:ista jos saan lainata ketjua http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=14&t=1148 niin ainakin on siellä kehuttua. Hommassa pari muistettavaa: kyseessä on pinnoite eikä vaha. Se siis sulkee virheet allensa ja lähtee myllyttämällä pois, eli kannattaa tehdä pohjat hyvin ja auto myllyttää ensin ja sitten pinnoite. Aine maksaa viitisenkymmentä euroa ja yksi käsittely luokkaa kympin.

Mä en ole itse kokeillut kestopinnoitteita, ihan tarpeeksi hyvän saa myllytys + collinite combolla, mutta paljon hyvää olen kuullut. Pesukinnasta kannattaa seurata muutenkin ja siellä on vähän samaa kuin saabin lastutuksissa, osa porukasta tekee yv.llä yhtedenoton jälkeen myllytyksiä sopuhintaan.

Jos ostaisin ihan kaupan uuden laittaisin ton opticoatin kyllä maalipinnan suojaksi, käsittääkseni ihan hyvää tavaraa se.
Vastaa Viestiin