Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Jotenkin sieluni silmin voin kuvitella tuon hetken, kun märkää jalkarättiä tulee ja kaivan itse sitä alikokoista 20 vuotta vanhaa vararengasta ja lasten leluksi kelpaavaa tunkkia kontista.
Normaalitilanteessa etätyö on optio, ei normi. Harvalla meistä on kotona samanlaiset fasiliteetit, kuin toimistolla. Itse olen käytännössä 4 viikkoa puuhastellut himassa kahden tarhaikäisen skidin ja välillä rouvan seurassa ja voin kertoa; Selkä ja niskat on kipeänä koska huono ergonomia. Ja hermot... No ei tarvitse kertoa enempää. Ja aika yksinäistä on, puuttuu ne yhteiset hetket, kun puhutaan jostain muusta kuin työstä kahvikupin tai soppalautasen äärellä.
Normaalitilanteessa etätyö on optio, ei normi. Harvalla meistä on kotona samanlaiset fasiliteetit, kuin toimistolla. Itse olen käytännössä 4 viikkoa puuhastellut himassa kahden tarhaikäisen skidin ja välillä rouvan seurassa ja voin kertoa; Selkä ja niskat on kipeänä koska huono ergonomia. Ja hermot... No ei tarvitse kertoa enempää. Ja aika yksinäistä on, puuttuu ne yhteiset hetket, kun puhutaan jostain muusta kuin työstä kahvikupin tai soppalautasen äärellä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Hyvä diagnoosi, niin ensimmäisessä, kuin toisessa kappaleessa. Mulla on nyt neljä päivää toimistolla, tänään meitä oli kolme, mutta olipa kiva ihan oikeasti jutella ja tehdä töitä omassa officessa. Osaa ihan eri tavalla arvostaa, kun on kotona touhunnut. Tämän rupeaman jälkeen onkin kuusi peräkkäistä etätyöpäivää. Aikaan kyllä saa ja viestimet laulaa, kun porukka kyselee kotoaan jos jonkinlaista, hommat tulee tehtyä jne., mutta onhan tuo aika steriiliä touhua kun naputtelee vastauksia jne. Mutta sitähän tässä haetaan.
Olen kyllä myös sitä mieltä, että koti on koti ja työpaikka on työpaikka. Ne olisi kiva pitää erillään. Poikkeusolot vaativat kuitenkin poikkeusratkaisuja ja sen mukaan mennään. Uskon myös, että tämä muuttaa käytänteitä pysyvästi jatkossa, etätyö lisääntyy. Eipä siinä, jos siitä tulee uusi normi, täytyy panostaa kotityöpisteen ergonomiaan jne.
Mutta se siitä, postaan päivän kuvan sen jälkeen kun olen vähän heilutellut löylykauhalla vettä kiukaalle !
Olen kyllä myös sitä mieltä, että koti on koti ja työpaikka on työpaikka. Ne olisi kiva pitää erillään. Poikkeusolot vaativat kuitenkin poikkeusratkaisuja ja sen mukaan mennään. Uskon myös, että tämä muuttaa käytänteitä pysyvästi jatkossa, etätyö lisääntyy. Eipä siinä, jos siitä tulee uusi normi, täytyy panostaa kotityöpisteen ergonomiaan jne.
Mutta se siitä, postaan päivän kuvan sen jälkeen kun olen vähän heilutellut löylykauhalla vettä kiukaalle !
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
No niin. Ihailin työhuoneen ikkunasta Mazdaa. Sopivasti kohti kurkottavista puunkräntyistä sain ajatuksen ottaa kauhuelokuvamaisen otoksen. No, kokonaisuuden pilasi kollegan Peugeot, kun ei sitä saanut rajattua kuvasta mitenkään pois.
Sitten käsitin. Suurin kauhuelokuvan aines kuvassa on juurikin tuo Peugeot. Mitä jos siitä tarttuu jotain "ominaisuuksia" Mazdaan.
Puistattava ajatus. Joten, päivän valokuvauksellinen taidepläjäys, olkaa hyvä.
Sitten käsitin. Suurin kauhuelokuvan aines kuvassa on juurikin tuo Peugeot. Mitä jos siitä tarttuu jotain "ominaisuuksia" Mazdaan.
Puistattava ajatus. Joten, päivän valokuvauksellinen taidepläjäys, olkaa hyvä.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Tänään oli sen verran nätti keli työpäivän jälkeenkin, että vaihdoin Volvon alle kesärenkaat, mittarilukemalla 278718 km. Sava-kitkoilla tuli kilometrejä 3929. Uudenveroiset luonnollisesti edelleen ja yksi aivan uusi rengasrikon takia, kunhan ennen ensi talvea kotiutuu muiden seuraksi. Vararengas on taas paikallaan 4 kilon paineet sisässä ynnä työkalut ja samalla tuli takakonttikin siivottua.
Olisihan se tietenkin ollut "miehekästä" jättää vanteet nakuiksi...
...mutta laitoin kuitenkin uudet kapselit ja aika paljonhan nuo sivuprofiilia keventävät.
Autokin nuoreni ainakin vuodella, koska nuo tosiaan ovat uudemman V50 jne. kapselit, menivät kyllä 100% tiukasti tähänkin.
Laitoin uuden parin eteen ja kaksi kesää ajetun taakse, vaikka kai pitäisi tehdä päinvastoin, sen verran hyvä tuo pari kesää ajettu parikin, että kehtasin.
Sen verran huomioita renkaita vaihtaessa, että takajarrupalat alkavat olla ehtoopuolella, jos tämä ensi talveen lähtee minun käytössä, niin sitä ennen täytyy takapalat vaihtaa ja huollattaa jarrut, vaikkei, kop kop, jarrujen kanssa ole mitään ongelmia ollutkaan.
Tiistain vapaapäivälle jäi Skodan renkaanvaihto ja Hondan + Volvon talvivanteiden pesu.
Olisihan se tietenkin ollut "miehekästä" jättää vanteet nakuiksi...
...mutta laitoin kuitenkin uudet kapselit ja aika paljonhan nuo sivuprofiilia keventävät.
Autokin nuoreni ainakin vuodella, koska nuo tosiaan ovat uudemman V50 jne. kapselit, menivät kyllä 100% tiukasti tähänkin.
Laitoin uuden parin eteen ja kaksi kesää ajetun taakse, vaikka kai pitäisi tehdä päinvastoin, sen verran hyvä tuo pari kesää ajettu parikin, että kehtasin.
Sen verran huomioita renkaita vaihtaessa, että takajarrupalat alkavat olla ehtoopuolella, jos tämä ensi talveen lähtee minun käytössä, niin sitä ennen täytyy takapalat vaihtaa ja huollattaa jarrut, vaikkei, kop kop, jarrujen kanssa ole mitään ongelmia ollutkaan.
Tiistain vapaapäivälle jäi Skodan renkaanvaihto ja Hondan + Volvon talvivanteiden pesu.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Pysyn vahvasti mantrassani, että paremmat vetäville, kun siellä tuppaavat kulumaan enemmän. Jos ero on niin suuri, että tämä vaarantaa auton käytöstä epätasapainoiseksi, heikompi pari vaihtoon ja paremmat vetäville. Jälkimmäinen toistetaan tarvittaessa. Tasaisesti kulutettu kierto uusitaan sitten kivasti kerralla.
Poislukien tietty staggered -sarjat, joissa etu- ja takapareja ei vain voi vaihtaa.
Poislukien tietty staggered -sarjat, joissa etu- ja takapareja ei vain voi vaihtaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^ Jos tuota asiaa ajattelee vain renkaiden kulumisen perusteella, niin sittenhän eturenkaita kierrätetään paljon useammin kuin takarenkaita ja kohta ikäero edessä ja takana käytettävän sarjan välillä voi tulla aika suureksi.
Parashan olisi tietysti se, että kaikki neljä rengasta ovat tasaisesti kuluneet ja tätä pystynee edistämään renkaan paikkojen vaihtamisella kesken kauden.
Parashan olisi tietysti se, että kaikki neljä rengasta ovat tasaisesti kuluneet ja tätä pystynee edistämään renkaan paikkojen vaihtamisella kesken kauden.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
ei kun Aeron idea on juuri se että kun pistää etuvetoiseen paremmat renkaat eteen, kuluvat ne enemmän jolloin juuri kuluneisuus tasoittuu aina. Näin mäkin toimin. Tosin aina menee kerralla kaikki 4 sitten vaihtoon, sekarengaistukseen en ikinä enään lähde. Vaikka itselle tulee kohtuu paljon kilometrejä vuodessa, on toistaiseksi riittänyt että kerran laittaa kesä ja talvirenkaat alle ja kesken kauden ei tarvitse akselien välillä puljata renkaita. Aina on kuluneisuusero pysynyt noin 1-1,5 mm sisällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mutta gallupin mukaanhan suurin osa saabisteista haluaa ajaa lippistyyliin tyylikkäästi yliohjaavalla autolla, ja sen vuoksi taakse pitää laittaa huonommat renkaat, jotta Saab saadaan sladiin sateella
viewtopic.php?f=28&t=122763
viewtopic.php?f=28&t=122763
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Ei ku paremmat, ei vaan parempipintaiset.
Ja siis: jos menee liian epätasapainoiseksi, niin se huonompi pari vaihtoon, jos edelleen menee epätasapainoiseksi, se toinenkin pari vaihtoon.Pointti on se, että jos renkaan asennusakseli vaikuttaa turvallisuuteen, on visiitti rengaskauppaan ainakin täällä perusteltu, vaikkei poliisi vielä sakottaisi tai inssi hylkäisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Itse laittanut volleen aina keväällä paremmat eteen ja etu/taka vaihto loppukesästä tai seuraavana vuonna jolloin kaikki neljä kuluvat keskeltä tasaisesti.
Tuolla aina eteen etuvetoisessa huomaa kohta takana olevan vähän kuluneet mutta +5 vuotiset koppurat.
Eri merkkisiä edessä/ takaa en niin karsasta, kunhan kummallakin akselilla on ne samanlaiset.
Tuolla aina eteen etuvetoisessa huomaa kohta takana olevan vähän kuluneet mutta +5 vuotiset koppurat.
Eri merkkisiä edessä/ takaa en niin karsasta, kunhan kummallakin akselilla on ne samanlaiset.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tämä ajatuksena itselläkin, kulumaeron tasoitus, siis. Sen verran enemmän kuluvat edessä, että ero on pienempi syksyllä. Tuo taakse mennyt parikin on tosiaan vielä siellä 5mm paremmalla puolen, joten tämä setti palvelee ainakin minun käytössäni pari kesää ja sitten kaksi vaihtoon. No, minun on parempi olla tekemättä liian kauaskantoisia suunnitelmia, vaikka tilanne tällä hetkellä stabiili onkin.
Sanotaanko vaikka näin, että ilman suunnittelemattomia havereita, ei tuon rikkoutuneen kitkan lisäksi tarvitse Volvon takia rengaskauppaan mennä kuin aikaisintaan keväällä 2022.
Pieni totuttelu on taas kesiksiin kitkojen jälkeen, hieman enemmän melua, terävämpi ohjaustuntuma ja yleisesti kovempi, joskin myös jämäkämpi fiilis. Silti, kyllä tuo kitkoilla tapahtuva silkinpehmeä lipuminen on ihan jees fiilis
Sanotaanko vaikka näin, että ilman suunnittelemattomia havereita, ei tuon rikkoutuneen kitkan lisäksi tarvitse Volvon takia rengaskauppaan mennä kuin aikaisintaan keväällä 2022.
Pieni totuttelu on taas kesiksiin kitkojen jälkeen, hieman enemmän melua, terävämpi ohjaustuntuma ja yleisesti kovempi, joskin myös jämäkämpi fiilis. Silti, kyllä tuo kitkoilla tapahtuva silkinpehmeä lipuminen on ihan jees fiilis
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Mulla ainakin menee huonommat (n.5mm) taakse kulumiseroa tasaamaan. Vastaavasti ensi talvena nyt edessä palvelleet menee taakse. Se viimeinen kausi vedetään sitten paremmat taakse-periaatteella.
Hurjassa nuoruudessa lainasin kaverin -89 fiestaa ja ajoin hirveässä kaatosateessa Espoosta Kouvolaan. Keula nousi vähän väliä vesiliirtoon mutten pitänyt kauhean pahana ja ajelin rauhaksiin kotia. Seuraavana päivänä katsoin sitten renkaita. Etusissa näkyi kankaat läpi reunoilla, keskellä juuri ja juuri näkyvissä uran paikat, takana pari milliä pintaa. Olisin varmaan nukkunut abc:llä sateen ohi jos olisin tiennyt minkälaista kumia auton alla on Samana päivänä meni auton mukana tulleet n.3-4mm pinnalla varustetut "talvirenkaat", eli nastansa luovuttaneet hakkapeliitan koppurat, alle. Ajoin niillä marraskuisen ensilumen ja lumettoman joulukuun 2006 töihin kunnes palautin auton. Se oli sitä aikaa kun olin vielä kuolematon 19-v.
Vieläkin muistan sen fiiliksen miten auto oli kuitenkin hallittavissa kun etupää vähän väliä nousi patjan päälle ja sitten vain kaasun nostolla pidon palautus. En tajunnut edes pelätä. Takapään yllättävä irtoaminen olisi voinut olla kohtalokasta. Ylipäätään tuo reissu olisi voinut olla kohtalokas, mutta ymmäränpä nyt hyvin miksi paremmat pitäisi laittaa taakse.
Hurjassa nuoruudessa lainasin kaverin -89 fiestaa ja ajoin hirveässä kaatosateessa Espoosta Kouvolaan. Keula nousi vähän väliä vesiliirtoon mutten pitänyt kauhean pahana ja ajelin rauhaksiin kotia. Seuraavana päivänä katsoin sitten renkaita. Etusissa näkyi kankaat läpi reunoilla, keskellä juuri ja juuri näkyvissä uran paikat, takana pari milliä pintaa. Olisin varmaan nukkunut abc:llä sateen ohi jos olisin tiennyt minkälaista kumia auton alla on Samana päivänä meni auton mukana tulleet n.3-4mm pinnalla varustetut "talvirenkaat", eli nastansa luovuttaneet hakkapeliitan koppurat, alle. Ajoin niillä marraskuisen ensilumen ja lumettoman joulukuun 2006 töihin kunnes palautin auton. Se oli sitä aikaa kun olin vielä kuolematon 19-v.
Vieläkin muistan sen fiiliksen miten auto oli kuitenkin hallittavissa kun etupää vähän väliä nousi patjan päälle ja sitten vain kaasun nostolla pidon palautus. En tajunnut edes pelätä. Takapään yllättävä irtoaminen olisi voinut olla kohtalokasta. Ylipäätään tuo reissu olisi voinut olla kohtalokas, mutta ymmäränpä nyt hyvin miksi paremmat pitäisi laittaa taakse.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
^Tuollaistahan se oli. Kun nyt miettii millaisilla renkailla tuli ajettua nuorena miesnä, on ensinnäkin tyytyväinen, että on hengissä sitä muistelemassa ja mikä tahansa mitä nykyään alle laittaa, on parempi kuin silloin persaukisena kakarana. Etuvetoisessa parempien renkaiden laittaminen taakse perustuu viisaiden mukaan siihen, että vetäville pyörille aina huonommat, jolloin varoittavat ensin, eikä niin, että takana on heikommat, kun se pidon lähteminen sieltä ensin voi tosiaan olla kohtalokasta. Mutta kun tuon tiedostaa, eikä renkaiden ero ole tyyliin kankaalla ja uudet, niin eipä tuosta ongelmaa ole.
Tänään oli mahtava keli ja vapaapäivä. No, siitähän tuli viiden tunnin rupeama ulkosalla pääosin renkaiden parissa.
Oranssiin luotettiin tänäänkin, on tuolla vaan kiva tehdä hommia, Bahcolla. Edessä on kesävanne ja takana vielä talvivanne. Kahdensan samanlaista ei ole huono vaihtoehto ollenkaan.
Skodan kanssa renkaanvaihto alkaa tämmöisellä työvälineellä.
Tuolla saa irti pulttien muovisuojat. Kaikenlaista turhuutta... No, onhan ne nätimmät noilla suojilla, toki. Takakontin lattian alta tuo löytyi kun etsi.
Kuvahan ei tietenkään näytä sitä, mutta otin kumminkin, en ole koskaan nähnyt jarrupaloissa noin paljoa kulutuspintaa kuin tässä edessä. Takapaloissa oli varmaan puolet vähemmän. Nyt ei puhuttu enää milleistä, vaan senteistä Onko tuosta nyt ymmärrettävä, että valmistaja on etupainottanut jarruja vai mikä kuvio. Aika monen auton jarrupaloja on tullut tuijotettua, enkä tuollaista eroa ole havainnut vielä koskaan.
Joskus käy mielessä, että millaista olisi olla yhden auton taloudessa...
Niinpä. Skodaan vaihtui tassut lukemalla 4396 km. Nokialaisissa ei nastakatoa ja 8mm merkki näkyvissä renkaissa. Toivottavasti kestävät kaksi seuraavaa talvea, niin ei tarvitsisi ostaa uusia lainkaan, sikäli kun auto vaihtuu kahden vuoden päästä. Kesärenkaat on Continentalin SportContact 5:t, pintaa mittasin olevan n. 7.5 mm, niilläkin on tavoitteena ajella kaksi kesää, katsotaan kuin käy.
Rengaspaineiden luetuttaminen tietokoneella oli todella helppo ja selkeä homma, kävin pienellä koeajolla, eikä ainakaan alkanut herjailemaan. Sen kyllä totesin, että minun EI pidä ajaa Skodalla yhtään. Välittömästi nosti autokuume päätään, kun konkreettisesti tajusin, millaisilla ritsoilla sitä tulee itse ajettua Meni niin hemmetin hiljaa, pehmeästi, mukavasti jne. Melkein 2kk sitten auton tullessa ajoin sillä viimeksi enkä muistanutkaan, miten hurjan hyvä ajettava tuo oli. Pyrin välttämään Skodaa !
Pesin kolmen auton vanteet ja renkaat, kuivasin ja varastoin. Kaupan päälle vielä "huolsin" vaahdottimen ja vaahdotin Volvon, huuhtelin ja kuivasin. Läheltä katsottuna ei hyvä, naarmuja, ruostetta jne., mutta parin metrin päästä ihan ok. Eikun kovaa ajoa, tuntuu taas kohta maailman kivoimmalta autolta. Pissapojat täyttelin, öljyt tsekkailin ja sellaista pientä.
Ensimmäinen oikea kevätpäivä oli tänään. Ei palellut ja mikään ei kelissä häirinnyt. Vesiletkunkin laitoin ulos, perjantaina pitää laittaa sisään, koska pe-la yöksi luvattiin taas pakkasta ja muutenkin näytti kylmenevän reilusti.
Tänään oli mahtava keli ja vapaapäivä. No, siitähän tuli viiden tunnin rupeama ulkosalla pääosin renkaiden parissa.
Oranssiin luotettiin tänäänkin, on tuolla vaan kiva tehdä hommia, Bahcolla. Edessä on kesävanne ja takana vielä talvivanne. Kahdensan samanlaista ei ole huono vaihtoehto ollenkaan.
Skodan kanssa renkaanvaihto alkaa tämmöisellä työvälineellä.
Tuolla saa irti pulttien muovisuojat. Kaikenlaista turhuutta... No, onhan ne nätimmät noilla suojilla, toki. Takakontin lattian alta tuo löytyi kun etsi.
Kuvahan ei tietenkään näytä sitä, mutta otin kumminkin, en ole koskaan nähnyt jarrupaloissa noin paljoa kulutuspintaa kuin tässä edessä. Takapaloissa oli varmaan puolet vähemmän. Nyt ei puhuttu enää milleistä, vaan senteistä Onko tuosta nyt ymmärrettävä, että valmistaja on etupainottanut jarruja vai mikä kuvio. Aika monen auton jarrupaloja on tullut tuijotettua, enkä tuollaista eroa ole havainnut vielä koskaan.
Joskus käy mielessä, että millaista olisi olla yhden auton taloudessa...
Niinpä. Skodaan vaihtui tassut lukemalla 4396 km. Nokialaisissa ei nastakatoa ja 8mm merkki näkyvissä renkaissa. Toivottavasti kestävät kaksi seuraavaa talvea, niin ei tarvitsisi ostaa uusia lainkaan, sikäli kun auto vaihtuu kahden vuoden päästä. Kesärenkaat on Continentalin SportContact 5:t, pintaa mittasin olevan n. 7.5 mm, niilläkin on tavoitteena ajella kaksi kesää, katsotaan kuin käy.
Rengaspaineiden luetuttaminen tietokoneella oli todella helppo ja selkeä homma, kävin pienellä koeajolla, eikä ainakaan alkanut herjailemaan. Sen kyllä totesin, että minun EI pidä ajaa Skodalla yhtään. Välittömästi nosti autokuume päätään, kun konkreettisesti tajusin, millaisilla ritsoilla sitä tulee itse ajettua Meni niin hemmetin hiljaa, pehmeästi, mukavasti jne. Melkein 2kk sitten auton tullessa ajoin sillä viimeksi enkä muistanutkaan, miten hurjan hyvä ajettava tuo oli. Pyrin välttämään Skodaa !
Pesin kolmen auton vanteet ja renkaat, kuivasin ja varastoin. Kaupan päälle vielä "huolsin" vaahdottimen ja vaahdotin Volvon, huuhtelin ja kuivasin. Läheltä katsottuna ei hyvä, naarmuja, ruostetta jne., mutta parin metrin päästä ihan ok. Eikun kovaa ajoa, tuntuu taas kohta maailman kivoimmalta autolta. Pissapojat täyttelin, öljyt tsekkailin ja sellaista pientä.
Ensimmäinen oikea kevätpäivä oli tänään. Ei palellut ja mikään ei kelissä häirinnyt. Vesiletkunkin laitoin ulos, perjantaina pitää laittaa sisään, koska pe-la yöksi luvattiin taas pakkasta ja muutenkin näytti kylmenevän reilusti.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Pitäisköhän penkoo tarkemmin ooppelin konttii jos sieltäki löytyis pihdit.
Saabin setis oli...
Contin sporteissa näemmä reilu milli enempi pintaa ku eco-malleis.
Hakkiksen kitkoist oli toisesta etusesta 8mm merkki hävinny samoil kilsoil, on toki pari kertaa pyörähtäny joutavaa ku työmatkal on yks tiukka liittymine. Mittasin n. 7.5mm.
Itekki just tollee noita kierrättäny et jossei ero iso niin paremmat eteen. Jos iso ero niin sitten huonot vetäville ja kattelee uusii tilalle.
Paitti tänä talvena kävi vahinko ku laitoin dusteriin huonommat eteen ja aattelin hakee uudet ku talvi tulee niin 3.5mm oli keskel pintaa ku vaihdoin kesikset
Saabin setis oli...
Contin sporteissa näemmä reilu milli enempi pintaa ku eco-malleis.
Hakkiksen kitkoist oli toisesta etusesta 8mm merkki hävinny samoil kilsoil, on toki pari kertaa pyörähtäny joutavaa ku työmatkal on yks tiukka liittymine. Mittasin n. 7.5mm.
Itekki just tollee noita kierrättäny et jossei ero iso niin paremmat eteen. Jos iso ero niin sitten huonot vetäville ja kattelee uusii tilalle.
Paitti tänä talvena kävi vahinko ku laitoin dusteriin huonommat eteen ja aattelin hakee uudet ku talvi tulee niin 3.5mm oli keskel pintaa ku vaihdoin kesikset
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin
Pikkuisen lykkää 'sijaintikateutta' kun katsoo kuvia sieltä länsirannikolta.
Meillä täällä Pohjois-Kurjalassa maisemat ikkunoista näkyy vielä enimmäkseen valkoisena (paikallisia eroja on).
Viime vkl tuli vapaa-ajan asunnon kohdalla niin reippaasti lisää lunta, että ajelin sunnuntaina moottorikelkalla.
Eilen iltapäivällä kävi lämpömittarissa yli 10 asteen lukemia, mutta se tuo lumi hyydyttää tehokkaasti ilmanalan sulaessaan.
Ainakin yhdelle pääsiäispäivistä povaa tämänhetkiset ennusteet lisää räntää/lunta.
Meillä täällä Pohjois-Kurjalassa maisemat ikkunoista näkyy vielä enimmäkseen valkoisena (paikallisia eroja on).
Viime vkl tuli vapaa-ajan asunnon kohdalla niin reippaasti lisää lunta, että ajelin sunnuntaina moottorikelkalla.
Eilen iltapäivällä kävi lämpömittarissa yli 10 asteen lukemia, mutta se tuo lumi hyydyttää tehokkaasti ilmanalan sulaessaan.
Ainakin yhdelle pääsiäispäivistä povaa tämänhetkiset ennusteet lisää räntää/lunta.
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)