^Tuollaistahan se oli. Kun nyt miettii millaisilla renkailla tuli ajettua nuorena miesnä, on ensinnäkin tyytyväinen, että on hengissä sitä muistelemassa ja mikä tahansa mitä nykyään alle laittaa, on parempi kuin silloin persaukisena kakarana. Etuvetoisessa parempien renkaiden laittaminen taakse perustuu viisaiden mukaan siihen, että vetäville pyörille aina huonommat, jolloin varoittavat ensin, eikä niin, että takana on heikommat, kun se pidon lähteminen sieltä ensin voi tosiaan olla kohtalokasta. Mutta kun tuon tiedostaa, eikä renkaiden ero ole tyyliin kankaalla ja uudet, niin eipä tuosta ongelmaa ole.
Tänään oli mahtava keli ja vapaapäivä. No, siitähän tuli viiden tunnin rupeama ulkosalla pääosin renkaiden parissa.

Oranssiin luotettiin tänäänkin, on tuolla vaan kiva tehdä hommia, Bahcolla. Edessä on kesävanne ja takana vielä talvivanne. Kahdensan samanlaista ei ole huono vaihtoehto ollenkaan.
Skodan kanssa renkaanvaihto alkaa tämmöisellä työvälineellä.

Tuolla saa irti pulttien muovisuojat. Kaikenlaista turhuutta... No, onhan ne nätimmät noilla suojilla, toki. Takakontin lattian alta tuo löytyi kun etsi.
Kuvahan ei tietenkään näytä sitä, mutta otin kumminkin, en ole koskaan nähnyt jarrupaloissa noin paljoa kulutuspintaa kuin tässä edessä. Takapaloissa oli varmaan puolet vähemmän. Nyt ei puhuttu enää milleistä, vaan senteistä

Onko tuosta nyt ymmärrettävä, että valmistaja on etupainottanut jarruja vai mikä kuvio. Aika monen auton jarrupaloja on tullut tuijotettua, enkä tuollaista eroa ole havainnut vielä koskaan.
Joskus käy mielessä, että millaista olisi olla yhden auton taloudessa...
Niinpä. Skodaan vaihtui tassut lukemalla 4396 km. Nokialaisissa ei nastakatoa ja 8mm merkki näkyvissä renkaissa. Toivottavasti kestävät kaksi seuraavaa talvea, niin ei tarvitsisi ostaa uusia lainkaan, sikäli kun auto vaihtuu kahden vuoden päästä. Kesärenkaat on Continentalin SportContact 5:t, pintaa mittasin olevan n. 7.5 mm, niilläkin on tavoitteena ajella kaksi kesää, katsotaan kuin käy.
Rengaspaineiden luetuttaminen tietokoneella oli todella helppo ja selkeä homma, kävin pienellä koeajolla, eikä ainakaan alkanut herjailemaan. Sen kyllä totesin, että minun EI pidä ajaa Skodalla yhtään. Välittömästi nosti autokuume päätään, kun konkreettisesti tajusin, millaisilla ritsoilla sitä tulee itse ajettua

Meni niin hemmetin hiljaa, pehmeästi, mukavasti jne. Melkein 2kk sitten auton tullessa ajoin sillä viimeksi enkä muistanutkaan, miten hurjan hyvä ajettava tuo oli. Pyrin välttämään Skodaa !
Pesin kolmen auton vanteet ja renkaat, kuivasin ja varastoin. Kaupan päälle vielä "huolsin" vaahdottimen ja vaahdotin Volvon, huuhtelin ja kuivasin. Läheltä katsottuna ei hyvä, naarmuja, ruostetta jne., mutta parin metrin päästä ihan ok. Eikun kovaa ajoa, tuntuu taas kohta maailman kivoimmalta autolta. Pissapojat täyttelin, öljyt tsekkailin ja sellaista pientä.
Ensimmäinen oikea kevätpäivä oli tänään. Ei palellut ja mikään ei kelissä häirinnyt. Vesiletkunkin laitoin ulos, perjantaina pitää laittaa sisään, koska pe-la yöksi luvattiin taas pakkasta ja muutenkin näytti kylmenevän reilusti.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634