Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mikäs uusin paljastus ilmasto-höpöön liittyen nyt on putkahtanut? Sen verran ajatuksissani olin, etten kuullut äsköisiä radio-uutisia alusta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Henkka #2283 kirjoitti:Mikäs uusin paljastus ilmasto-höpöön liittyen nyt on putkahtanut?
Olisko tämä: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/e ... 991177.ece

Ihan hyvällä tieteellisellä pohjalla mennään 8O
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Jussi kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Mikäs uusin paljastus ilmasto-höpöön liittyen nyt on putkahtanut?
Olisko tämä: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/e ... 991177.ece

Ihan hyvällä tieteellisellä pohjalla mennään 8O
Toihan se! Nyt löyty Yleltäkin:

http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparis ... 75176.html

Mikä toi uutisen loppuosa nyt taas on...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Huomenta

Meniköhän taas jotain kankulleen?

http://www.mtv3tekstikanava.fi/new2008/big/134-01.htm

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Sonett73 kirjoitti:Huomenta

Meniköhän taas jotain kankulleen?

http://www.mtv3tekstikanava.fi/new2008/big/134-01.htm

Ari
Juu kuulin radiosta. Oho. Jäämme odottelemaan lisätietoa.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuosta tutkimuksesta olisi mukava saada lisätietoja; pelkät tutkimustulokset kun voidaan tulkita juuri omalle agendalle sopivalla tavalla. Vaikka ovathan nuo ruotsalaiset tutkineet ennenkin: ranskanperunat aiheuttavat syöpää. Niin varmaan aiheuttavat jos ne keittää ja paistaa ammoniakissa ja metanolissa..

Innolla jään kuitenkin odottamaan lisätietoja tuosta tutkimuksesta: mitä on tutkittu ja miten ja mitä muita tekijöitä on otettu huomioon.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ruotsin etanolipolttoaine tuodaan kaiketi suurelta osin jostain Brasiliasta tms. Lienevät ynnänneet kaikki tuotantoon ja kuljetuksiin liittyvät välilliset ja väluttömät CO2 päästöt mitä vain ovat keksineet alkaen brasilialaisen maanviljelijän vahtikoiran CO2 "kuormasta" loppuen ruåtsalaisen säiliöauton -30 asteen pakkasella olevaan kylmäkäynnistyskulutuksen CO2 päästöihin.
Joku tutkimushan julisti jo koirankin suuremmaksi ekohasardiksi kun V8 Landcruiserin, joten kyllähän näitä tutkimuksia piisaa :)
Edit: linkki koira vs Land Cruiser artikkeliin: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009102 ... 0_uu.shtml
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

V.J.S kirjoitti:Ruotsin etanolipolttoaine tuodaan kaiketi suurelta osin jostain Brasiliasta tms. Lienevät ynnänneet kaikki tuotantoon ja kuljetuksiin liittyvät välilliset ja väluttömät CO2 päästöt mitä vain ovat keksineet alkaen brasilialaisen maanviljelijän vahtikoiran CO2 "kuormasta" loppuen ruåtsalaisen säiliöauton -30 asteen pakkasella olevaan kylmäkäynnistyskulutuksen CO2 päästöihin.
Joku tutkimushan julisti jo koirankin suuremmaksi ekohasardiksi kun V8 Landcruiserin, joten kyllähän näitä tutkimuksia piisaa :)
Edit: linkki koira vs Land Cruiser artikkeliin: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009102 ... 0_uu.shtml
Nin jostakin muistaakseni luin/kuulin, että Brasilialaiset vanhanaikaiset etanolin tuotantotavat (asiaa sen tarkemmin tuntematta) ovat aika energiaa vaativaa puhaa :roll: . Minua ei henk.koht. haitaa vaikka koirat kielettäisiinkin :D
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Henkka #2283 kirjoitti: http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparis ... 75176.html

Mikä toi uutisen loppuosa nyt taas on...
Ilmastohörhöjen vastaisku: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010011 ... 0_uu.shtml
Pelotellaan, että "kyllä sitte sadan vuoden päästä harmittaa" jne. :) Sitäpaitsi miten tuo 3-9 asteen (kesällä "vain" 1-5 astetta) lämpeneminen voi edes toteutua, kun Köpiksessä sovittiin, että max kaksi (2) astetta nousee maapallon keskilämpö :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

V.J.S kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparis ... 75176.html

Mikä toi uutisen loppuosa nyt taas on...
Ilmastohörhöjen vastaisku: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010011 ... 0_uu.shtml
Pelotellaan, että "kyllä sitte sadan vuoden päästä harmittaa" jne. :) Sitäpaitsi miten tuo 3-9 asteen (kesällä "vain" 1-5 astetta) lämpeneminen voi edes toteutua, kun Köpiksessä sovittiin, että max kaksi (2) astetta nousee maapallon keskilämpö :D
Heh joo :D

http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparis ... 77176.html

*pöö*
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Nastar ... 5252314161
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Yks ... SI1KA027zs

No nyt ovat keksineet alkaa miettimään nastarenkailla ajon kieltoa Helsingin sisääntuloväylillä, vedoten nastarenkaiden irrottamiin pienhiukkasiin :lol: Ilmeisesti siis ruuhkamaksuesitys on todettu niin epäuskottavaksi etteivät sitä pysty mitenkään uskottavasti perustelemaan, niin tilalle (tai sen lisäksi?) oli aivan pakko keksiä jotain uutta? :D
Kuinkahan tuolla uudella anekaupan muodolla saadaan kompensoitua nastarenkaiden nostattamat pienhiukkaspäästöt, taataanko täydellinen synninpäästö jotta saa nukuttua yönsä hyvin? Entä minkälainen osuus Helsingin pienhiukkaspäästöistä aiheutuu nastarenkaiden käytöstä verrattuna esim lähes ydinkeskustassa poltettavaan kivihiileen, miksei kivihiilen poltolle aseteta jotain järjettömän kovia rangaistusmaksuja, jos aiheutetut päästöt on korvattava käteisellä?

Minkä vuoksi muuten kielto tulisi nimenomaan sisäänajoväylille, miksei sitä aseteta ensin koeluontoisesti vain esimerkiksi eteläisimpään Helsinkiin, kuten ruuhkamaksuakin, siellä kun ei tarvita autoa ollenkaan, eikä sen käytölle siellä ole minkäänlaisia perusteluita, ja 30km/h nopeusrajotusalueella ei tarvita edes nastarenkaita :D

"Koko kaupungin kattava kielto antaisi ristiriitaisen ja hämmentävän viestin kansalaisille", Tarvainen sanoo. "

Just joo, kaupungn sisällä saisi ajaa nastarenkailla, mutta ei sinne sisään, tai sieltä ulos? Ja arvatenkin Helsingissä asuva ei tarvitsisi ehdotettua lippuakaan, ettei kokisi saavansa hämmentävää viestiä?

""Ja onhan meillä hyvä joukkoliikenne", Isoniemi ohjeistaa seudun ulkopuolelta tulevia nastarenkailla ajavia. "

Upeeta argumentointia, siis jos ja kun Helsingissä on hyvä joukkoliikenne, niin se ei siis tietenkään tarkoita sitä että helsinkiläiset joutuisivat sitä itse käyttämään, vaan saavat ilman muuta ajella kaupungissaan yksityisautoillaan aiheuttaen ruuhkia ja nastarenkaiden aiheuttamia hiukkaspäästöjä, asfaltin rapautumista jne? :D
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Tammi 22, 2010 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Risto »

ng900aero kirjoitti: No nyt ovat keksineet alkaa miettimään nastarenkailla ajon kieltoa Helsingin sisääntuloväylillä, vedoten nastarenkaiden irrottamiin pienhiukkasiin :lol: Ilmeisesti siis ruuhkamaksuesitys on todettu niin epäuskottavaksi etteivät sitä pysty mitenkään uskottavasti perustelemaan, niin tilalle (tai sen lisäksi?) oli aivan pakko keksiä jotain uutta? :D
Kuinkahan tuolla uudella anekaupan muodolla saadaan kompensoitua nastarenkaiden nostattamat pienhiukkaspäästöt, taataanko täydellinen synninpäästö jotta saa nukuttua yönsä hyvin? Entä minkälainen osuus Helsingin pienhiukkaspäästöistä aiheutuu nastarenkaiden käytöstä verrattuna esim lähes ydinkeskustassa poltettavaan kivihiileen, miksei kivihiilen poltolle aseteta jotain järjettömän kovia rangaistusmaksuja, jos aiheutetut päästöt on korvattava käteisellä?

Minkä vuoksi muuten kielto tulisi nimenomaan sisäänajoväylille, miksei sitä aseteta ensin koeluontoisesti vain esimerkiksi eteläisimpään Helsinkiin, kuten ruuhkamaksuakin, siellä kun ei tarvita autoa ollenkaan, eikä sen käytölle siellä ole minkäänlaisia perusteluita, ja 30km/h nopeusrajotusalueella ei tarvita edes nastarenkaita :D

"Koko kaupungin kattava kielto antaisi ristiriitaisen ja hämmentävän viestin kansalaisille", Tarvainen sanoo. "

Just joo, kaupungn sisällä saisi ajaa nastarenkailla, mutta ei sinne sisään, tai sieltä ulos? Ja arvatenkin Helsingissä asuva ei tarvitsisi ehdotettua lippuakaan, ettei kokisi saavansa hämmentävää viestiä?

""Ja onhan meillä hyvä joukkoliikenne", Isoniemi ohjeistaa seudun ulkopuolelta tulevia nastarenkailla ajavia. "

Upeeta argumentointia, siis jos ja kun Helsingissä on hyvä joukkoliikenne, niin se ei siis tietenkään tarkoita sitä että helsinkiläiset joutuisivat sitä käyttämään, vaan saavat ilman muuta ajella kaupungissaan yksityisautoillaan aiheuttaen ruuhkia ja nastarenkaiden aiheuttamia hiukkaspäästöjä, asfaltin rapautumista jne? :D
Paras kohta oli tuo vuosilippu. Saakohan siinä paljousalennusta, jolloin se maksaisi esim. kymmenen kuukausilipun verran. :twisted:
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ng900aero kirjoitti:...
Kerkisit ensin, maalla on kukko kiekunut aikaisessa :D


Erityisen hellyyttävä oli seuraava:
"Mannerheimintiellä Töölöntullin seutuvilla oli viime vuonna 30 päivää, jolloin pienhiukkasten määrä oli yli 50 mikrogrammaa kuutiometrissä. EU:n ilmanlaatunormien mukaan päiviä ei saa olla 35:tä enempää. Hämeentiellä päiviä oli 20."

Tässä yhteydessä viittaan Ti Tammi 12, 2010 7:38 pm ketjuun Yleinen / Ilmanlaatu kirjoittamaani viestiin.

En sitä noista nettilinkeistä alkanut sihtaamaan, mutta paperiversiossa ainakin oli juttua, että kitkarenkaat toimivat hyvin muulloin kuin veden ja jään aikana. Ei v*ttu. Siis ne eivät "virallisen totuudenkaan" mukaan toimi kelissä, joka vallitsee Helsingin seudulla 95% talvikaudesta.

Kuinkas hiukkaspäästöt kaikenmaailman bussinlouskuista tai maalaisten diiseli-alfoista. Eikös ne diiselit nyt olleet niin mainioita, että piti oikein verotuksella alkaa kannustamaan.

Entäs ne onnettomuudet, taitaa pikkuisen vaikuttaa pysähtymismatkoihin. Ainiin, onhan meillä ne nopeusrajoitukset jotka (toistaiseksi) vielä näyttävät kaksinumeroisia lukemia.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Henkka #2283 kirjoitti:
Kerkisit ensin, maalla on kukko kiekunut aikaisessa :D
Kuinkas hiukkaspäästöt kaikenmaailman bussinlouskuista tai maalaisten diiseli-alfoista.
Missälie possunuhassa tässä on herätty jo klo 02.30 (kukot oli vielä nukkumassa silloin, olisi pitänyt mennä herättämään ne aamiaiselle, mutten jaksanut).
Itse odotan uskottavaa tutkimusta suht nykyaikaisen dieselmoottorin ympäristövaikutuksista ennenkuin uskallan ottaa 156:n ajoon, omatunto ei sallisi jos se tuottaakin kamalasti pienhiukkasia sinne Helsinkiin herraskansan terveyttä pilaamaan 8) (Alfahan EI siis missään nimessä ole levällään tallissani suht. haastavana projektina :lol: )
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Tammi 22, 2010 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5866
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmastonmuutos ja bensan hinta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Henkka #2283 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:...
En sitä noista nettilinkeistä alkanut sihtaamaan, mutta paperiversiossa ainakin oli juttua, että kitkarenkaat toimivat hyvin muulloin kuin veden ja jään aikana. Ei v*ttu. Siis ne eivät "virallisen totuudenkaan" mukaan toimi kelissä, joka vallitsee Helsingin seudulla 95% talvikaudesta.
Siis mitä? Kitkarenkailla ei tee mitään vai PKS seudulla tai ne ei toimi hyvin siellä? Itse ajan ainakin paljon mielummin hyvillä kitkoilla missä vaan kuin nastoilla. Mulle on ihan sama, mimmoinen sää on, kertaakaan ei ole ollut ongelmia kitkoilla.

Nastarenkaita en jaksa enää käyttää, koska nastat menee huonoiksi yhdessä talvessa, ja kitkat on mukavemmat ajaa, hiljaisemmat jne. Jos on liukasta niin pitää vain osata sen mukaan nopeudet säätää. Ja en todellakaan ole se nutaaja liikenteessä. Ja nykyään tulee tommoinen 40-50tkm vuodessa ajettua.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin