Klo 09.00 tuli soitto, että korjaukset on tehty ja auto on katsastettu. Eipä siinä, tallustelin työpaikkaliikunnan merkeissä 1.5 kilsaa korjaamolle noutamaan auton.
Jälkitarkastus 20 e
Ylätukivarsi 86.5 e
Raidetangon pää 31 e
Työkustannus 112.5 e
= 250e
Xenonien-ja ohjauskulmien säätö sisältyy työkustannukseen. Sillä siitä selvisi. Xenoneissa tosiaan säätötangot toimivat kuten pitää, perussäätö vaan oli keturallaan. Se säätyy ristipää-meisselillä ihan manuaalisesti. Koulutuksen vuoksi minulle näytettiin kohta, mistä säätö hoituu, ensi kerralla osaan itse, jos sellainen kerta tulee.
Nyt en tosiaan tiedä, onko viime leimalla katsottu valoja ollenkaan, eli onko tuo säätö ollut pielessä jo pidemmän aikaa, vai onko vaeltanut alakanttiin vuoden aikana ? Täytyy tarkkailla tässä talven mittaan, elääkö tuo omaa elämäänsä. Pimeällä ajelin kotiin äsken ja aikaisemman 10 metrin sijaan lähivalot näyttivät nyt ainakin viisinkertaisen matkan, hiukkasen eroa...
Muutenkin auto tuntui uudenveroiselta. Täytyy kyllä sanoa, että siihen hintaan kuin tuon kotiutin 14kk sitten, ei ole samanlaisia näkynyt, vaikka haku on päällä koko ajan. Ainakaan tuota viimeistä vuosikertaa seiskasukupolvea, isommalla koneella, automaattina, ilman umpiruostuneita takaloksujen kaaria ja ovien alareunoja. Hilkulla oli tässäkin, mutta onneksi ehdin hätiin.
Nyt kun taas pitkästä aikaa pääsin sillä vähän ajelemaan, niin on kyllä niin leppoisan miellyttävää menoa, että.
Mietiskelin tuossa päivänä muutamana vähän eteenpäin aikaan, jolloin pihassa on auto kaikille perheenjäsenille ja itselle jää ajoon vain yksi. Silloin pitää hieman panostaa omaankin. Automaatti pitää olla ja farkku, kyllähän se kätevin ratkaisu on. Luotettava, ilman ylimääräisiä krumeluureja, konstailematon. Jotain tuollaisia määreitä. Ei hirveän montaa jäänyt jäljelle, kun raakkasin pois.
Jos enempi panostaa, niin:
1. Toyota Avensis, facelift 2015->2019
2. Mazda 6, 2013->, Skyactiv-koneella
3. Nykyinen Hyundai i30, joka on minusta miellyttävästi muotoiltu laite, pitkä takuu
4. Nykyinen Kia Ceed, pienellä varauksella, pitkä takuu
Välimallin ratkaisu:
1. Honda Civic 2014->
Jos vähempi panostaa
1. Honda Accord 2006->
2. Toyota Avensis 2009->
Siihen sitten kylkeen aina joku halpa projekti kun siltä tuntuu tyyliin osto-läpikäynti-myynti. Ehkä. Koska viisi autoa on liikaa pihassa. Toki voihan se olla, että vanhempi kossi häviää jonnekin opiskelemaan tms., mistä sitä ikinä tietää. Tässä olisi tarkoitus nykyistä sentinvenyttämistä harrastaa tosissaan vielä n. 14kk, eli ensi vuoden loppuun, sitten on reilun 5 vuoden rypistyksen jälkeen aika hieman hellittää ja kenties ostaa vaikka uudet kalsarit, kengät ja puhelin. Ehkä
