ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tuha kirjoitti:
Olli Kinaret kirjoitti:Osaako SISU nostaa vetoakselin??? No tuo oli jo jotain uutta 8O. Kerro toki lisää. Milloin tuollaista toimintoa tarvii?? Ei nyt itelle tuu heti mieleen tilannetta jossa pitäis saada vetari ylös (paitsi tietysti renkaan vaihto tien varressa).
Tässä tarkoitetaan telivetoista esim. 6x4 mallia, josta vedon saa katkaistua teliltä joka on tässä tapauksessa myös vetävä ja akselin saa nostettua ylös.
Ei vaan tarkoitan nimenomaan sitä Vanajan teliä, jota on käytetty Sisun 6X2 ja 8x2 malleissa. Tunnetaan muuten maailmalla nimellä Skandinaavinen teli.

Sisu teki muuten jossain välissä muutaman 10X2 ja 10x4 mallin. Näissä viisiakselisissa autoissa neljä akselia oli nostettavia. Luonnollisesti kuitenkin vain kolme yhtäaikaa. :wink:
Näille autoille sallittu maksimikuorma taisi louhoskäytössä olla jotain 50 tonnin luokkaa. Maantiellä kuitenkin "vain" 38 tonnia.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
mrl586
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Loka 12, 2005 22:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Freddie kirjoitti:3. Scania 380hp ...kone scaniamaisen tehoton.
Scanian kone tehoton :o :?: :!: :?: Ensimmäistä kertaa kuulen, että Scanian moottori on tehoton! Mielestä Scanian moottori on aina samantehoista Volvoa suorituskykyisempi.
Freddie kirjoitti:Vanhemmat volvot vielä menettelee, mutta scaniassa on yleensä hermot menny helepoiten mikäli on perille asti edes päässyt.
Mielestäni tämä on juuri päinvastoin (ainakin linja-autokaluston osalta).
Scania N113CLB60AA-LG/Wiima K202L-221
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mrl586 kirjoitti:
Freddie kirjoitti:3. Scania 380hp ...kone scaniamaisen tehoton.
Scanian kone tehoton :o :?: :!: :?: Ensimmäistä kertaa kuulen, että Scanian moottori on tehoton! Mielestä Scanian moottori on aina samantehoista Volvoa suorituskykyisempi.
Freddie kirjoitti:Vanhemmat volvot vielä menettelee, mutta scaniassa on yleensä hermot menny helepoiten mikäli on perille asti edes päässyt.
Mielestäni tämä on juuri päinvastoin (ainakin linja-autokaluston osalta).
No saattaa tuossa olla vinha perä.meinaan vaan että vanhat 112-113 mallit ovat 5 lootilla vastaan volvojen 3.Tuntuhan ne scanikat terhakimmalta kun konekin metelöi huomattavasti enemmän hyttiin verrattuna f-vulvaan.Kyllä noista nyt mielummin ajelisi f-vulvalla.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Rekkamiehet tietää lauseen: "Uusi Volvo vastaa 1000000km ajettua Scaniaa." :D Scania on siistein. Eikä se ole homma eikä mikään virittää Scaniaa. Sen minkä tehossa sitten voittaa voi huoletta laittaa joka vuosi uuteen turboon, se kuulemma loppuu vuodessa ainakin mitä tiedän Roissa olevasta sora-Scaniasta. Mutta mitä siitä hyötyy; ainaki sen, että esim. Napsun ylämäessä täysi soralasti päällä ko. Scania ei hyydy kuten henkilöautot :twisted:

P.S. Scanian edutaja oli ollut tuon auton kyydissä ja em. mäessä todennut, että autossa täytyy olla 700hp tehoa. Kuski oli rauhallisesti vastannut, että ei riitä :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Freddie
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Freddie »

mrl586 kirjoitti: Scanian kone tehoton :o :?: :!: :?: Ensimmäistä kertaa kuulen, että Scanian moottori on tehoton! Mielestä Scanian moottori on aina samantehoista Volvoa suorituskykyisempi.
Kuten sanoin aiemmin tyhjänä tuntuu (<35000kg painoilla on auto vielä tyhjä)... Olihan scanialla 3-sarjan 450hp v8 tehokas moottori, ja siitä käyntiäänestä saa jo pari pientä 8)
mrl586 kirjoitti:
Freddie kirjoitti:Vanhemmat volvot vielä menettelee, mutta scaniassa on yleensä hermot menny helepoiten mikäli on perille asti edes päässyt.
Mielestäni tämä on juuri päinvastoin (ainakin linja-autokaluston osalta).


Isoilla autoilla ajamistani ~1,5 milj. kilometristä; Volvo on jättänyt välille kerran kardaanin tukilaakerin revettyä irti, sisu ei kertaakaan ja scanian kanssa on aina saanut olla 'hytti pystyssä'. 3-sarjasta vaihteensiirtäjät, hihnapyörä, konerikko, öljynpaineiden katoaminen, vetoaksilan katkeaminen x kertaa, edc vikaa, polttoainesuodattimien irtoaminen (repes irti), ym. pikkuvikaa paljon. 4-sarjalaisellakin pariin kertaan, vetoaksila katkennut ja ruiskupumppu ongelmia.

Voi toki olla että on aina sattunut scaniasta se maanantaimalli ja muista muulta päivältä :wink:
--
Ville Harju
#2611
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä omistakin ajokeista scania on ollut se vikaisin.Mutta vaikka sisua tuossa aiemmin kehuin niin täytyä sanoo että vikoja niissäkin oli ihan riittävästi.Vanhat mersut millä ajoin eivät kertaakaan jättäneet tienpäälle mutta se niissä olikin sitten ainoa hyvä puoli.Empähän itse ole edes ajanut uusilla autoilla kun viimeisen vuoden.11 vuotta meni vanhoilla paskoilla joissa ei mikään toiminut eikä myöskään korjattu.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

dimebak kirjoitti:Rekkamiehet tietää lauseen: "Uusi Volvo vastaa 1000000km ajettua Scaniaa." :D Scania on siistein. Eikä se ole homma eikä mikään virittää Scaniaa. Sen minkä tehossa sitten voittaa voi huoletta laittaa joka vuosi uuteen turboon, se kuulemma loppuu vuodessa ainakin mitä tiedän Roissa olevasta sora-Scaniasta. Mutta mitä siitä hyötyy; ainaki sen, että esim. Napsun ylämäessä täysi soralasti päällä ko. Scania ei hyydy kuten henkilöautot :twisted:

P.S. Scanian edutaja oli ollut tuon auton kyydissä ja em. mäessä todennut, että autossa täytyy olla 700hp tehoa. Kuski oli rauhallisesti vastannut, että ei riitä :?
Onko tuosta vehkeestä olemassa kuvaa / varmaa tietoa tehoista. :?: :?: :?:

Yhdellä puuajossa olevalla Scanialla kun olen hiukan ajanut niin omistaja sanoi että siihen on laitettu Scanian meridieselin suuttimet ja ruiskutuspumppua ruuvailtua ja kaikkea muuta pientä kivaa niin on saatu lähtemään 143:n Scanian 500 hv:n koneesta reilut 600 hv. Mutta tämäkin saattaa olla sitä "huu haata"..... :lol: :lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuha kirjoitti:[Onko tuosta vehkeestä olemassa kuvaa / varmaa tietoa tehoista.
En tiä. Auto on 164-mallia eli onkos se nyt 580 heppainen. Sen verran tiedän, että autossa on pitkästi yli 700 pollea, väri on punainen ja turbo kestää noin vuoden :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

dimebak kirjoitti:
Tuha kirjoitti:[Onko tuosta vehkeestä olemassa kuvaa / varmaa tietoa tehoista.
En tiä. Auto on 164-mallia eli onkos se nyt 580 heppainen. Sen verran tiedän, että autossa on pitkästi yli 700 pollea, väri on punainen ja turbo kestää noin vuoden :D
Mikä Kuljetusliike?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
sheebu
"Viggen"
Viestit: 638
Liittynyt: La Touko 07, 2005 22:23
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja sheebu »

Minun mielestä Scania on kelpo peli ja hepat on isompia kuin Volvossa (Todettu tien päällä), Mutta Iveco on sitten omaa luokkaansa. Meillä Kurssipelinä on Iveco Stralis 480 -03. Melkoinen käskettävä teli ylhäällä jo pelkkä nuppi, saatikka kärrin kanssa. Teli alhaalla suht mukava ajettava, kuitenkin Volvon puolikas (FH 12) parempi ajettava jopa liukkaalla.
9-3 SC 1.9 TiD -08
Ex suapit, NG900 2.0T -96 laiteltu jotain pientä,
9-5 Aero -02, osina OG 9-3 Aero -01

#2592, STCF #43
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Vaikken ole vuosiin viettänyt joulua nupissa, niin sanon ajomukavuuden perusteella Scanian pesevän vollet 7-4. Myös dösissä
96 M75 i12 5-speed ;)
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Ansis kirjoitti:Vaikken ole vuosiin viettänyt joulua nupissa, niin sanon ajomukavuuden perusteella Scanian pesevän vollet 7-4. Myös dösissä
No ei ainakaan Helsingin kaupunkibusseissa. Johtuu tosin varmasti koreista. Edit: Tämä kommentti oli kirjoitettu matkustajan näkökulmasta, ikinä en ole bussia ajanut.
Viimeksi muokannut MindW, La Tammi 21, 2006 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
ta12
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ta12 »

Mielipiteitä on yhtä monta kuin on kirjoittajaakin. Itse luotan aarnikotka vehkeisiin siviilissä ja työssä. Kaikki saksassa valmistettu pitää kiertää tosi kaukaa!
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Meillä käy aina välillä työmaalla kohtuu uuden näkoinen musta hyttinen Scania missä koko hytin kokoiset kromiset gribenit kyljissä, tuo lämmittää aina Saab-miehen mieltä ja tosi hyvän näköinen kiiltävillä rosteri säiliöillä :wink: Paremmuudesta en tiedä, mutta ei mitkään Volvot tai Sisut ainakaan minun huomiota niin paljoa kiinnitä :D :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
99tbo
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 10:11
Paikkakunta: kempele

Re: ONKO SCANIA HYVÄ REKKA?

Viesti Kirjoittaja 99tbo »

Ansis kirjoitti:Vaikken ole vuosiin viettänyt joulua nupissa, niin sanon ajomukavuuden perusteella Scanian pesevän vollet 7-4. Myös dösissä

kyllä jos scania alkoi oleen kohta suurinpiirtein oikea bussi ni turpaan tuli scala mallilla oikeen roppakaupaalla...on sitte huono auto. ei voi verrata 9700 mallin volvoon enää missään suhteessa, ja mitä man merkkiseen autoon tulee ni pelkkiä hyviä kokemuksia on kyllä minulla, kokemusta on 3 autosta ja miljoonasta kilometristä siis rekka puolelta. Ja tämä oli sitten vaan mun mielipide, inttäähän näistä asioista saa vaikka ikuisuuteen asti.
9-3TTID,900c 5d,9-5 2.3T
Vastaa Viestiin