vakuutusyhtiön informaatio?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Minkälainen käytäntö tulee olemaan avk-autojen kanssa?
Luulisi että kilvet jäävät tällä systeemillä sitten autoon kiinni. Vakuutusyhtiöt poistavat tällöin kait ajoneuvot vain liikenteestä kun lunastavat ne.
Ennen tehtiin näille aina rekisteröintikatsastus eli nyt pitäisi onnistua saada tuollainen auto halvemmalla käyttöön. Tai sitten keksivät jonkin erityiskatsastuksen näille :roll:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vastaus AKE:lta liikennekäytöstä poistetun auton siirtämisestä:

> Hei!
>
> Kiitos yhteydenotosta.
>
> Jatkossakin pätevät samat säännöt liikennekäytöstä poistetun auton
> siirtämisessä kuin nyt rekisteristä poistetun auton siirroissa. Eli
> 2.4.2007 jälkeen liikennekäytöstä poistettua autoa voi siirtää
> säilytyspaikasta toiseen esim. siirtoluvalla ja -merkeillä. Jos auton
> kilpiä ei ole liikennekäytöstä poiston yhteydessä palautettu, ne on
> peitettävä tai poistettava siirron ajaksi.
>
> Ystävällisin terveisin
> Henna Kaarimaa
> palveluassistentti
> Ajoneuvojen rekisteröinti

Ja pieni tarkennus:

>Vastauksen kopioinnille foorumeille ei liene esteitä. Pari lisäystä vielä:
>
>-Säädökset eivät ole vielä kaikilta osin vahvistettuja, joten alla
> olevaankin voi tulla vielä muutoksia.
>-Jos ajoneuvolla on ajoneuvoveroja maksamatta, niin silloinhan
> siirtolupaa ei voida myöntää.
>
>Ystävällisin terveisin
>Henna Kaarimaa

AVK autojen suhteen mennään varmaan entistä enemmän ns. valvottuihin korjauksiin. Vakuutusyhtiön autot poistetaan kai aina vaurioituneena, eli näille vaadittaneen edelleen rekisteröintikatsastus.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Breadfan kirjoitti:
Svc kirjoitti: Tässä pikaisesti kyhätty Excel-taulukko, jolla voi vertailla palautuksia. (pitäisi aueta myös Open Officella)
Ymmärsinkö tämän nyt väärin, vai onko tuossa taulukossa "Uusi" ja "Vanha" sarakkeet päinvastoin kuin pitäisi olla?? Sen mukaan pidempi seisonta-aika tulee uudella systeemillä kalliimmaksi kuin vanhalla.
Tuossa taulukossa olennainen sarake on tuo "erotus"
"Vanha" ja "Uusi" sarakkeissa on "laskennallinen säästö"

"Vanha" sarakkeessa on solun E6 kuukauden vakuutusmaksu kerrottu seisontakuukausien määrällä. Eli paljonko tavallaan säästät vakuutusmaksuissa jos autosi seisoo x kuukautta.
Eli 1 kk seisonnasta vanhalla systeemillä vakuutuksesta palautuu 29,17e

"Uusi" sarakkeessa on vakuutusmaksun palautuksen lisäksi huomioitu palautuva vero (solu E9) ja maksettavat rekisteröintimaksut (20e):
29,17e + 7,80e - 20,00 e = 16,97 e palautus
(vakuutus+vero-rekisteröintimaksu)

Pointti oli laskea, että n. kolmen kuukauden seisonnasta alkaen uusi systeemi on erotus-sarakkeessa olevan luvun verran edullisempi, kuin vanha. Tämä riippuu tietysti vakuutusmaksun suuruudesta ja veron määrästä.

Joka tapauksessa 1 kk seisontakin jää vähän plussan puolelle
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Entä saakohan siirtoluvan myös 2.4.07 tai myöhemmin rekisteristä "lopullisesti" poistettuun ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:Entä saakohan siirtoluvan myös 2.4.07 tai myöhemmin rekisteristä "lopullisesti" poistettuun ?
En usko, sillä rekisteristä "lopullisesti" poistettua autoa ei ole fyysisesti olemassa.

Sama tilanne, kuin nykyään, jos auto on poistettu tuhoutuneena tai romutettuna.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:
wesku kirjoitti:Entä saakohan siirtoluvan myös 2.4.07 tai myöhemmin rekisteristä "lopullisesti" poistettuun ?
En usko, sillä rekisteristä "lopullisesti" poistettua autoa ei ole fyysisesti olemassa.

Sama tilanne, kuin nykyään, jos auto on poistettu tuhoutuneena tai romutettuna.
Ei sitä ainakaan lain nykymuodossa voi kieltää kts. Finlex Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä 18.12.1995/1598 48 §
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kyllä se on kielletty. (Sikäli, kun puhumme samasta asiasta)
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
68 §
Kieltäytyminen rekisteröimästä ajoneuvoa uudelleen

Vakuutuksen perusteella lunastettua ja tuhoutuneena poistettavaksi ilmoitettua ajoneuvoa tai muusta syystä lopullisesti rekisteristä poistettua ajoneuvoa ei saa enää merkitä uudelleen rekisteriin.
Nykylainsäädännön mukaan vakuutusyhtiön tuhoutuneena poistamaa tai romutettua (kierrätettyä) ajoneuvoa ei enää ole fyysisesti olemassa. Siirtomerkkien myöntämistä ei siis tarvitse erikseen kieltää. Toisaalta esim. purkamolla oleva kilvetön auto on lakiteknisesti edelleen olemassa vaikka siitä ei olisi jäljellä muuta, kuin runkonumeron sisältävä pala peltiä, tyyppikilpi ja rekisteriote luovutustodistuksineen.

Tällä hetkellä ainoastaan vakuutusyhtiö voi poistaa ajoneuvon "tuhoutuneena". Tällöin kyseinen kulkine on jo poistohetkellä esim. kokonaan palanut tai vaikkapa junan jäljiltä useampana palasena, eli siinä kunnossa, että vahinkotarkastaja katsoo ajoneuvon olevan korjauskelvoton. Tälläisen ajoneuvon AVK voi myydä enintään purettavaksi eikä sitä voi käyttää ns. kanta-autona. Samoin kierrätyspisteeseen toimitettu ajoneuvo poistetaan rekisteristä lopullisesti. Sitäkään ei enää ole olemassa.

Tulevaisuudessa liikennekäytöstä poisto vastaa nykyistä kilpien palauttamista. Ajoneuvon identiteetti säilytetään liikennetietojärjestelmässä (eli ajoneuvorekisterissä). Rekisteristä ajoneuvo poistuu lopullisesti vasta, kun sen fyysinen olemassaolo lakkaa eli viimeinen omistaja (yksityinen henkilö tai vaikkapa vakuutusyhtilö) toimittaa auton kierrätykseen ja saa romutustodistuksen. Sen jälkeen autoa ei enää ole. Se on enintään auton näköinen kasa romumetallia vaikka se jostain ihmeen syystä murskaimelta säästyisikin.

Tuontiautot ovat siinä mielessä eri asia, että niiden olemassaolon tunnustaa jonkin toisen maan ajoneuvorekisteri vaikka niitä ei Suomen rekisterissä ole ennen ollutkaan. Niillä on kuitenkin jo "identiteetti" jossain muualla.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eli rekisteristä lopullisesti poistettu auto täytyy käydä eri maassa rekisteröimässä jotta sitä saa taas suomessakin liikuttaa :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tämäkin juttu siirtyy hamaan tulevaisuuteen eli marraskuulle. mutta mutta
jos laitan auton "seisomaan" elokuun viimeinen päivä,eli ennen ku katsastusajan kohta on käsillä ja keväällä ajoon menee reilusti yli katsastusajan kohdan saako sillä ajaa enään kuukautta siis vuoden päästä jos tää uus systeemi tulee? vai pitääkö varata aika ja ajaa konttorille suoraan!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

AKE-lehti 1/2007
Tulevaisuudessa ilmoitukset kotikoneelta

AKEn palvelujen kehittäminen jatkuu myös marraskuussa käyttöönotettavien palvelujen jälkeen. Tulevaisuudessa tarkoitus on, että rekisteri-ilmoituksia voi tehdä sähköisesti omalta kotikoneelta.
Tällöin esimerkiksi liikennekäytöstäpoiston ja -käyttöönoton ilmoitukset hoituisivat vaivattomasti ja yksityishenkilöidenkin väliset omistajanvaihdosilmoitukset voisi ilmoittaa rekisteriin heti kaupantekotilanteessa.

– Nyt käyttöön otettavat uudet järjestelmät ja toimintamallit tekevät tällaisen jatkokehittämisen mahdolliseksi, mutta niiden käytännön toteuttaminen vie varmaan vielä jonkin aikaa, arvioi AKEssa ajoneuvopalvelujen uudistamista vetävä johtaja Kari Wihlman
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: vakuutusyhtiön informaatio?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

joko joku on käynyt tekemässä muutoksen?
miul o tuo turbo navetas seisomassa niin ajattelin tänään käydä konttorilla... se on seisonta vakuutuksessa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re:

Viesti Kirjoittaja wesku »

Svc kirjoitti:Kyllä se on kielletty. (Sikäli, kun puhumme samasta asiasta)
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
68 §
Kieltäytyminen rekisteröimästä ajoneuvoa uudelleen

Vakuutuksen perusteella lunastettua ja tuhoutuneena poistettavaksi ilmoitettua ajoneuvoa tai muusta syystä lopullisesti rekisteristä poistettua ajoneuvoa ei saa enää merkitä uudelleen rekisteriin.
Nykylainsäädännön mukaan vakuutusyhtiön tuhoutuneena poistamaa tai romutettua (kierrätettyä) ajoneuvoa ei enää ole fyysisesti olemassa. Siirtomerkkien myöntämistä ei siis tarvitse erikseen kieltää.......
Eiköhän rekisteröinti ja siirtolupa ole kuitenkin eri asia ?

Eihän siirtoluvan edellytyksenä ole muutenkaan rekisteröintikelpoisuus ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Svc »

wesku kirjoitti:
Svc kirjoitti:Kyllä se on kielletty. (Sikäli, kun puhumme samasta asiasta)
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090
68 §
Kieltäytyminen rekisteröimästä ajoneuvoa uudelleen

Vakuutuksen perusteella lunastettua ja tuhoutuneena poistettavaksi ilmoitettua ajoneuvoa tai muusta syystä lopullisesti rekisteristä poistettua ajoneuvoa ei saa enää merkitä uudelleen rekisteriin.
Nykylainsäädännön mukaan vakuutusyhtiön tuhoutuneena poistamaa tai romutettua (kierrätettyä) ajoneuvoa ei enää ole fyysisesti olemassa. Siirtomerkkien myöntämistä ei siis tarvitse erikseen kieltää.......
Eiköhän rekisteröinti ja siirtolupa ole kuitenkin eri asia ?
Eihän siirtoluvan edellytyksenä ole muutenkaan rekisteröintikelpoisuus ?
Väitän edelleen, että rekisteristä lopullisesti poistetulle autolle ei saa siirtolupaa rekisteröintiasetuksen 48§ 2 ja 4. kohdan perusteella.

Ensiksikin lopullisesti rekisteristä poistettua autoa, joka on siis poistettu joko tuhoutuneena tai romutettu, ei ole enää lain kannalta fyysisesti olemassa, joten sille ei voida enää myöntää liikennevakuutusta. (kohta 2)

Toisekseen tuhoutuneena tai romutettuna poistettu auto ei voi enää olla liikennekelpoinen. (kohta 4)

Kolmanneksi vakuutusyhtiöt ja romuttajat eivät käytännössä luovuta tuhoutunutta tai romutettua autoa muulle, kuin Rautaruukille tms. joten siirtoluvan tarvetta tälläiselle autolle ei edes ole olemassa.
Asetus ajoneuvojen rekisteröinnistä
13 luku
Ajoneuvon käyttö koenumerokilvin tai siirtoluvalla
48 §
Siirtolupa

1. Rekisteröinnin suorittaja ja tullilaitos voivat ajoneuvon katsastukseen vientiä, Suomessa rekisteröimättömän ajoneuvon Suomessa tapahtuvaa siirtoa, esittelyä, kilpailua tai tuote-esittelyä varten taikka muusta erityisestä syystä ajoneuvon siirtoa varten antaa hakemuksesta kirjallisen siirtoluvan ajoneuvon liikenteessä käyttämiseksi. Siirtolupaan liittyvät siirtomerkit luovutetaan siirtoluvan antamisen yhteydessä.

2. Siirtoluvan antamisen edellytyksenä on, että ajoneuvoa varten on voimassa oleva liikennevakuutus ja että säädetty moottoriajoneuvovero ja ajoneuvovero on suoritettu.

3. Siirtolupa annetaan käyttötarpeen edellyttämäksi ajaksi. Lupaa ei ilman erityisen painavaa syytä saa myöntää seitsemää päivää pitemmäksi ajaksi. Erityisen painavana syynä ei ole pidettävä kilpailukäyttöä.

4. Ajoneuvoa ei saa käyttää siirtoluvalla, jos ajoneuvo ei ole kunnoltaan, mitoiltaan tai massoiltaan liikennekelpoinen.
lucaf kirjoitti:eli rekisteristä lopullisesti poistettu auto täytyy käydä eri maassa rekisteröimässä jotta sitä saa taas suomessakin liikuttaa :D
Vaikka tälläisen auton jollain ihme konstilla saisi rekisteriin jossain toisessa valtiossa olisi se Suomeen tultuaan jälleen rekisteröintikelvoton, koska valmistenumero on merkitty tuhoutuneeksi/romutetuksi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: vakuutusyhtiön informaatio?

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

nalleolut kirjoitti:tämäkin juttu siirtyy hamaan tulevaisuuteen eli marraskuulle. mutta mutta

jos laitan auton "seisomaan" elokuun viimeinen päivä,eli ennen ku katsastusajan kohta on käsillä ja keväällä ajoon menee reilusti yli katsastusajan kohdan saako sillä ajaa enään kuukautta siis vuoden päästä jos tää uus systeemi tulee? vai pitääkö varata aika ja ajaa konttorille suoraan!
Tein pari liikennekäytöstä poistoa ja kilvet jäi autoihin. Liikennekäytöstä poissa olevan auton saa kun tilaa ajan katsastuskonttorilta( poliisit tarkistaa että se aika on todella) niin käydä katsastamassa joten autosi on katsastettu kun otat sen ajoon keväällä. Siis ei kuukauden aikaa ole. Eli ymmärrän niin että auton on oltava aina kun se otetaan uudelleen käyttöön ensin katsastettu tai siis katsastus voimassa.

Lainaus AKE:n tiedotteesta: Liikennekäytöstä poisto..............
Poisto on voimassa toistaiseksi, eikä liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla saa ajaa poistopäivän jälkeen kuin varattuun määräaikaiskatsastukseen, jos kilpiä ei ole palautettu. Muutokset autojen rekisteritiedoissa, kuten omistajanvaihdos tai uusi tieto vakuutuksen ottajasta, täytyy ilmoittaa rekisteriin myös poiston aikana.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin