meverkko kirjoitti:Svc kirjoitti:
Joo, olet periaatteessa ihan oikeassa että asuntovaunun kantavuudella ei ole suoranaisesti merkitystä. Syy- ja seuraus kulkee tässä kuitenkin käsi kädessä.
Asuntovaunun todellinen kytkentämassa on aina hyvin lähellä sen suurinta sallittua kokonaismassaa. Ja kun kytkentämassa pitää olla pienempi kuin vetoauton suurin sallittu (joka taas on aika lähellä omamassaa). Eli ymmärrät mitä haen takaa? (nelivetoja tms ei tässä nyt huomioida) Eli tätä kautta saadaan yhtälö, joka parin mutkan jälkeen antaa tulokseksi minun väittämäni, "asuntovaunun kokonaismassa on hyvin todennäköisesti pienempi kuin vetoauton suurin sallittu jarrullisen peräkärryn kytkentämassa". Ei välttämättä, mutta usein.
Trailereissahan suurimmaksi osaksi pikku-e:n tarpeellisuuden aiheuttaa se käyttämätön kantavuus, mitä asuntovaunuissa ei ole.
Tajusin joo. Mutta puhumme nyt kahdesta eri asiasta eli ajokortin kirjainten riittämisesta ja sallituista yhdistelmämassoista.
Ajokortin riittävyys katsotaan
aina rekisteriotteista.
Jos siis perävaunun rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa ylittää vetoauton rekisteriotteeseen merkityn omamassan, kortista pitää löytyä pikku-E vaikka perävaunu olisi kuormaamaton.
Yhdistelmän muu laillisuus massojen suhteen katsotaan toteutuneista painoista.
Esimerkkinä traileri, jossa omamassan ja kokonaismassan ero on isompi, kuin asuntovaunussa:
Veturina Saab 99, jonka otteella mainittu omamassa on 1150 kg ja suurin sallittu perävaunumassa on jarrullisena 1500 kg.
Laitan perään trailerin, jonka omamassa on 400 kg ja kokonaismassa 1800 kg. Trailerin kantavuus on siis maksimissaan 1400 kg.
Yhdistelmä vaatii pikku-E:n koska trailerin suurin sallittu kokonaismassa ylittää tuon 1150 kg. Tämä lienee tullut jo selväksi?
Sillä, että tyhjä traileri painaa vain sen 400 kg, ei kortin riittämisen kannalta ole mitään merkitystä. Ao. trailerin vetäminen
tyhjänäkin vaatii BE:n.
Trailerin kokonaismassaa liikenteessä rajoittaa kuitenkin Saabin suurin sallittu pv:n kokonaismassa eli kantavuudeksi jää vain 1500 kg - 400kg = 1100kg. Yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on siis 99:n 1550 kg + trailerin 1500 kg, eli 3050 kg.
Mutta jos taas laitan saman trailerin vaikka Toyota LandCruiserin perään (omamassa 2075 kg) riittää tyhjälle trailerille B-kortti.
Cruiselle sallitaan 2800 kg perävaunu, eli trailerin saa kuormata maksimikuormaansa. Suurin yhdistelmämassa tuolla yhdistelmällä on siis Cruisen 2850 + pv:n 1800 kg = 4650, (joka taas vaatii BE-kortin).
Mutta niin kauan kuin tuon yhdistelmän todellinen kokonaismassa on alle 3500 kg, riittää B-kortti.
Ihan sama homma asuntovaunun kanssa: Esim "Pärekorina" tunnettu Matkaaja 6000: kokonaismassa 900 kg, omamassa 740 kg, tulee 99:n perässä B-kortilla. Saman ikäluokan Sprite Major 1080/790kg vaatii 99:llä vedettäessä BE:n
Jotta homma olisi vielä vaikeampaa, joillakin autoilla rajoitetaan vielä suurinta yhdistelmämassaa. Esim VW LT/ MB Sprinter kokoluokan isot pakut:
Esim auton kokonaismassa on 3500 kg, ja sillä saa vetää esim 2000 kg jarrullista perävaunua mutta yhdistelmän kokonaismassa saakin olla esim vain 4000 kg.
Jos samainen traileri laitetaankin vielä N2 luokan kuorma-autoksi rekisteröidyn VW LT:n perään (kokonaismassa 3550 kg), pitääkin kortissa lukea vähintään C1E tai CE.
Helppoa, kuin heinänteko, vai mitä?
