Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja jariha »

Miten tuon liukkauden nyt kuvaisi? Sanotaanko, että vaikea tuolla on pysyä tiellä, jos nopeusrajoituksia noudattaa 8O
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja wesku »

wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja wesku »

jariha kirjoitti:Miten tuon liukkauden nyt kuvaisi? Sanotaanko, että vaikea tuolla on pysyä tiellä, jos nopeusrajoituksia noudattaa 8O
Olikohan talvirajoitukset alunperin niitä varten jotka halusivat "noudattaa" 100/120 rajoituksia kelillä kuin kelillä.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.ts.fi/online/lahialue/100221.html

"Päivystävä palomestari arvioi, että ulosajon syynä olisi ollut erittäin liukas keli."
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja toms »

Eiköhän tämä liukkaalla ajo taito ala olemaan myytti suomessa.
Nykyautoissa ei ole tuntumaa liukkauteen kuten vanhoissa koslissa ja luotetaan liikaa sipseihin , apseihin ym. "vakautusjärjestelmiin".
Lisäksi ajetaan nopeusrajoitusten mukaan kelillä ku kelillä.

Esim. 23.12.2009 Oulussa moottoritiellä.
itellläkin n. 100 km/h lasissa ja ohituskaistaa veti autoja ohi ja ei todellakaan ollut kesäklei vaan lunta satoi ja ohituskaista ihan lumessa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ei tuo ruuhkasuomalaisten pöljäily liukkaalla ole mikään myytti vaan jokapäiväistä elämää täällä. Tänä aamuna viimeksi ihmettelin länsiväylällä että mikä ihmeen aivottomuus valtaa ihmisen kun se menee auton rattiin. Tie on aivan jäässä ja 85 lasissa paahdetaan n. 5-10 metrin etäisyyksillä. Ihan niinkuin kesällä. Kaikki menee hyvin niin kauan kun mitään epänormaalia ei tapahdu. Jos joku mistään syystä pysähtyy nopeasti niin takana kolisee varmasti.
9000CS 2,3
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja lucaf »

9-5T kirjoitti: Kun auto on täydellinen ajettava liukkauden huomaa helposti mutta vanhat saabit 900/9000 tarjoaa heti perää sivulle eikä osa kertoa hienovaraisesti että rauhoita.
Tähän täytyy muuten sanoa, että jostain kumman syystä 99 on liukkaalla huomattavasti fiksummin käyttäytyvä kuin og900, monien yksilöiden kokemuksella todettua. En osaa perustella miksi, mutta ero on huomattava. Vai onko niin että ysiysin ratissa vauhti tuntuu kovemmalta, ja sitä vain kuvittelee että se pysyy paremmin tien pinnassa?

Kyllä ysiysikin perää alkaa tarjoamaan kun riittävästi on vauhtia, mutta kuitenkin hyvin kesyllä tavalla verrattuna takavetoisiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

lucaf kirjoitti:
9-5T kirjoitti: Kun auto on täydellinen ajettava liukkauden huomaa helposti mutta vanhat saabit 900/9000 tarjoaa heti perää sivulle eikä osa kertoa hienovaraisesti että rauhoita.
Tähän täytyy muuten sanoa, että jostain kumman syystä 99 on liukkaalla huomattavasti fiksummin käyttäytyvä kuin og900, monien yksilöiden kokemuksella todettua. En osaa perustella miksi, mutta ero on huomattava. Vai onko niin että ysiysin ratissa vauhti tuntuu kovemmalta, ja sitä vain kuvittelee että se pysyy paremmin tien pinnassa?

Kyllä ysiysikin perää alkaa tarjoamaan kun riittävästi on vauhtia, mutta kuitenkin hyvin kesyllä tavalla verrattuna takavetoisiin.
Ehkä pienemmät etu- ja takaylitykset vaikuttavat asiaan?
Oman kokemukseni mukaan satkusta saa perän sivulle "yllättäen" vain käsijarrulla tai moottorijarrutuksella kesken mutkan. Muuten se tahtoo mennä lähinnä suoraan. Pommari sen sijaan lähtee huomattavasti herkemmin sivuluisuun, mutta on kuitenkin helposti hallittavissa, jos vauhtia ei ole aivan tolkuttomasti liikaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Jortsu kirjoitti: Oman kokemukseni mukaan satkusta saa perän sivulle "yllättäen" vain käsijarrulla tai moottorijarrutuksella kesken mutkan. Muuten se tahtoo mennä lähinnä suoraan.
Ootko kokeillut vasemman jalan jarrutusta? :wink: Suljetulla alueella, tietysti.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

meverkko kirjoitti:
Jortsu kirjoitti: Oman kokemukseni mukaan satkusta saa perän sivulle "yllättäen" vain käsijarrulla tai moottorijarrutuksella kesken mutkan. Muuten se tahtoo mennä lähinnä suoraan.
Ootko kokeillut vasemman jalan jarrutusta? :wink: Suljetulla alueella, tietysti.
Tuli joskus kokeiltua ja totesin hankalaksi, koska ainakin satkun uudemmat jarrut ovat sen verran "etupainoiset". Tai sitten en vain osannut.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja tosu »

lucaf kirjoitti:Tähän täytyy muuten sanoa, että jostain kumman syystä 99 on liukkaalla huomattavasti fiksummin käyttäytyvä kuin og900
Voi olla että muistan väärin, mutta mielestäni ainakin 1976 mallinen 99 GLS oli kyllä sellainen puskija että tahtoi mennä aina suoraan, jopa siinä määrin että sai olla todella tarkkana miten ajoi. 900 (1983) oli jo huomattavasti helpompi ja mukavampi mielestäni. Nykyiset 9-5 ja 9-3 ovatkin sitten jo aivan eri tasoa joka tavalla.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: ....Kun auto on täydellinen ajettava liukkauden huomaa helposti mutta vanhat saabit 900/9000 tarjoaa heti perää sivulle eikä osa kertoa hienovaraisesti että rauhoita.
...
Tämä jäi askarruttamaan, siis og-satkuhan puskee, ja siitä saa myös vaivalloisesti perän irti niin tosissaan halutessaan, mutten kyllä käsitä millä ilveellä voi tonnarista saada persustan sivulle, itselläkin ollut jo ties kuinka monta tonttua, eikä kyseistä ominaisuutta ole tullut esiin, käsijarrukäännökseenkin tontun saa vasta ihan kunnolla yrittämällä, ja parhaiten vastaheiton kautta, ja vaivalloista se siltikin on.
(Esim Citroen Xsarasta lähti perä irti hyvinkin helposti, mutta kun asian tiedosti, niin se oli helppo hallita.)
Ainakaan nykyisen tonnarin persustaa ei saa hitollakaan irti, olen koettanut sitä mm. jäisissä liikenneympyröissä, jne, mutta kyllä se lähtee vain helposti hallittavaan nelipyöräluisuun, tai mieluummin tarjoaa nokkaa edellä, eli puskien, mutta yleisin pidon menetys on ehdottomasti nelipyöräluisu. Oikeesti en muista yhtäkään kertaa jolloin tonttu olisi tehnyt jotain arvaamatonta :?
Jos näissä takapäätään eteentarjoavissa tontuissa on alusta huonossa hapessa (jouset, iskarit, tai molemmat loppu), tai autot on olleet jotenkin kuormattu huonosti, tms, tosin omassani on hyväkuntoiset nastarenkaat, ja jouset ja iskaritkaan eivät ole kovin vanhat, ja alusta muutenkin tiptop-kunnossa, niin vanha autoni toiminee niinkuin sen on tarkoitettukin toimivan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Kokemus oli ensi kertaa n.100km ajetulla autolla yksin ajaessa silloin vielä alle 100 kiloisena suoralla lumisella tiellä ohittaessa.
En epäile kertomustasi ollenkaan, mutta oliko kyseessä tonnari mallia cc, cd vai cs, josko niissä sitten voisi olla jotain eroa, itselläni kun on kokemusta ainoastaan (no olihan meillä 1,5 vuotta käytössä cc-korinenkin, mutta se oli niin laiska 2.0ia-malli ettei sillä päässytkään vaaratilanteisiin) cs-korisista turbotontuista? Entä oliko alla minkälaiset nastarenkaat, ainakin Hakkis 2:et tuntuvat menettävän herkästi sivupitonsa?

Jos nähdään joskus jossain, ja jos silloin on talvikelit, ja mulla edelleenkin tonnari niin saat kyllä näyttää kuinka tontun perä lähtee irti tiestä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
Oli suuri tavaratilainen versio eli CD. Seuraavaksi kun on kulmillasi ylimääräistä aikaa tulen kenkimään tonttuasi.
Ok, sovitaan niin, tarjoan bullakaffet :)
Vielä sen verran täytyy udella että oliko siinä isotavaratilaisessa tonnarissa tasonsäätösarja asennettuna?
Jotenkin vaan kuulostaisi siltä että jotain omituista on täytynyt olla alustassa, eli esim. liian jäykkä takapää tms, kun itsekin on tullut ohiteltua ties miten kaikissa olosuhteissa eikä tonttu ole koskaan tehnyt mitään kummallista?

Tartteepa huomenna kokeilla ihan tosissaan saako sitä peräluisuun millään ilveellä :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

ng900aero kirjoitti: Tartteepa huomenna kokeilla ihan tosissaan saako sitä peräluisuun millään ilveellä :)
Maantienopeuksissa ja irtolumella helppoa. :mrgreen:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Vastaa Viestiin