
Peilijää suistanut useita autoja ojaan
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Miten tuon liukkauden nyt kuvaisi? Sanotaanko, että vaikea tuolla on pysyä tiellä, jos nopeusrajoituksia noudattaa 

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Olikohan talvirajoitukset alunperin niitä varten jotka halusivat "noudattaa" 100/120 rajoituksia kelillä kuin kelillä.jariha kirjoitti:Miten tuon liukkauden nyt kuvaisi? Sanotaanko, että vaikea tuolla on pysyä tiellä, jos nopeusrajoituksia noudattaa
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
http://www.ts.fi/online/lahialue/100221.html
"Päivystävä palomestari arvioi, että ulosajon syynä olisi ollut erittäin liukas keli."
"Päivystävä palomestari arvioi, että ulosajon syynä olisi ollut erittäin liukas keli."
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Eiköhän tämä liukkaalla ajo taito ala olemaan myytti suomessa.
Nykyautoissa ei ole tuntumaa liukkauteen kuten vanhoissa koslissa ja luotetaan liikaa sipseihin , apseihin ym. "vakautusjärjestelmiin".
Lisäksi ajetaan nopeusrajoitusten mukaan kelillä ku kelillä.
Esim. 23.12.2009 Oulussa moottoritiellä.
itellläkin n. 100 km/h lasissa ja ohituskaistaa veti autoja ohi ja ei todellakaan ollut kesäklei vaan lunta satoi ja ohituskaista ihan lumessa.
Nykyautoissa ei ole tuntumaa liukkauteen kuten vanhoissa koslissa ja luotetaan liikaa sipseihin , apseihin ym. "vakautusjärjestelmiin".
Lisäksi ajetaan nopeusrajoitusten mukaan kelillä ku kelillä.
Esim. 23.12.2009 Oulussa moottoritiellä.
itellläkin n. 100 km/h lasissa ja ohituskaistaa veti autoja ohi ja ei todellakaan ollut kesäklei vaan lunta satoi ja ohituskaista ihan lumessa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Ei tuo ruuhkasuomalaisten pöljäily liukkaalla ole mikään myytti vaan jokapäiväistä elämää täällä. Tänä aamuna viimeksi ihmettelin länsiväylällä että mikä ihmeen aivottomuus valtaa ihmisen kun se menee auton rattiin. Tie on aivan jäässä ja 85 lasissa paahdetaan n. 5-10 metrin etäisyyksillä. Ihan niinkuin kesällä. Kaikki menee hyvin niin kauan kun mitään epänormaalia ei tapahdu. Jos joku mistään syystä pysähtyy nopeasti niin takana kolisee varmasti.
9000CS 2,3
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Tähän täytyy muuten sanoa, että jostain kumman syystä 99 on liukkaalla huomattavasti fiksummin käyttäytyvä kuin og900, monien yksilöiden kokemuksella todettua. En osaa perustella miksi, mutta ero on huomattava. Vai onko niin että ysiysin ratissa vauhti tuntuu kovemmalta, ja sitä vain kuvittelee että se pysyy paremmin tien pinnassa?9-5T kirjoitti: Kun auto on täydellinen ajettava liukkauden huomaa helposti mutta vanhat saabit 900/9000 tarjoaa heti perää sivulle eikä osa kertoa hienovaraisesti että rauhoita.
Kyllä ysiysikin perää alkaa tarjoamaan kun riittävästi on vauhtia, mutta kuitenkin hyvin kesyllä tavalla verrattuna takavetoisiin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Ehkä pienemmät etu- ja takaylitykset vaikuttavat asiaan?lucaf kirjoitti:Tähän täytyy muuten sanoa, että jostain kumman syystä 99 on liukkaalla huomattavasti fiksummin käyttäytyvä kuin og900, monien yksilöiden kokemuksella todettua. En osaa perustella miksi, mutta ero on huomattava. Vai onko niin että ysiysin ratissa vauhti tuntuu kovemmalta, ja sitä vain kuvittelee että se pysyy paremmin tien pinnassa?9-5T kirjoitti: Kun auto on täydellinen ajettava liukkauden huomaa helposti mutta vanhat saabit 900/9000 tarjoaa heti perää sivulle eikä osa kertoa hienovaraisesti että rauhoita.
Kyllä ysiysikin perää alkaa tarjoamaan kun riittävästi on vauhtia, mutta kuitenkin hyvin kesyllä tavalla verrattuna takavetoisiin.
Oman kokemukseni mukaan satkusta saa perän sivulle "yllättäen" vain käsijarrulla tai moottorijarrutuksella kesken mutkan. Muuten se tahtoo mennä lähinnä suoraan. Pommari sen sijaan lähtee huomattavasti herkemmin sivuluisuun, mutta on kuitenkin helposti hallittavissa, jos vauhtia ei ole aivan tolkuttomasti liikaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Ootko kokeillut vasemman jalan jarrutusta?Jortsu kirjoitti: Oman kokemukseni mukaan satkusta saa perän sivulle "yllättäen" vain käsijarrulla tai moottorijarrutuksella kesken mutkan. Muuten se tahtoo mennä lähinnä suoraan.

Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Tuli joskus kokeiltua ja totesin hankalaksi, koska ainakin satkun uudemmat jarrut ovat sen verran "etupainoiset". Tai sitten en vain osannut.meverkko kirjoitti:Ootko kokeillut vasemman jalan jarrutusta?Jortsu kirjoitti: Oman kokemukseni mukaan satkusta saa perän sivulle "yllättäen" vain käsijarrulla tai moottorijarrutuksella kesken mutkan. Muuten se tahtoo mennä lähinnä suoraan.Suljetulla alueella, tietysti.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Voi olla että muistan väärin, mutta mielestäni ainakin 1976 mallinen 99 GLS oli kyllä sellainen puskija että tahtoi mennä aina suoraan, jopa siinä määrin että sai olla todella tarkkana miten ajoi. 900 (1983) oli jo huomattavasti helpompi ja mukavampi mielestäni. Nykyiset 9-5 ja 9-3 ovatkin sitten jo aivan eri tasoa joka tavalla.lucaf kirjoitti:Tähän täytyy muuten sanoa, että jostain kumman syystä 99 on liukkaalla huomattavasti fiksummin käyttäytyvä kuin og900
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Tämä jäi askarruttamaan, siis og-satkuhan puskee, ja siitä saa myös vaivalloisesti perän irti niin tosissaan halutessaan, mutten kyllä käsitä millä ilveellä voi tonnarista saada persustan sivulle, itselläkin ollut jo ties kuinka monta tonttua, eikä kyseistä ominaisuutta ole tullut esiin, käsijarrukäännökseenkin tontun saa vasta ihan kunnolla yrittämällä, ja parhaiten vastaheiton kautta, ja vaivalloista se siltikin on.9-5T kirjoitti: ....Kun auto on täydellinen ajettava liukkauden huomaa helposti mutta vanhat saabit 900/9000 tarjoaa heti perää sivulle eikä osa kertoa hienovaraisesti että rauhoita.
...
(Esim Citroen Xsarasta lähti perä irti hyvinkin helposti, mutta kun asian tiedosti, niin se oli helppo hallita.)
Ainakaan nykyisen tonnarin persustaa ei saa hitollakaan irti, olen koettanut sitä mm. jäisissä liikenneympyröissä, jne, mutta kyllä se lähtee vain helposti hallittavaan nelipyöräluisuun, tai mieluummin tarjoaa nokkaa edellä, eli puskien, mutta yleisin pidon menetys on ehdottomasti nelipyöräluisu. Oikeesti en muista yhtäkään kertaa jolloin tonttu olisi tehnyt jotain arvaamatonta

Jos näissä takapäätään eteentarjoavissa tontuissa on alusta huonossa hapessa (jouset, iskarit, tai molemmat loppu), tai autot on olleet jotenkin kuormattu huonosti, tms, tosin omassani on hyväkuntoiset nastarenkaat, ja jouset ja iskaritkaan eivät ole kovin vanhat, ja alusta muutenkin tiptop-kunnossa, niin vanha autoni toiminee niinkuin sen on tarkoitettukin toimivan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
En epäile kertomustasi ollenkaan, mutta oliko kyseessä tonnari mallia cc, cd vai cs, josko niissä sitten voisi olla jotain eroa, itselläni kun on kokemusta ainoastaan (no olihan meillä 1,5 vuotta käytössä cc-korinenkin, mutta se oli niin laiska 2.0ia-malli ettei sillä päässytkään vaaratilanteisiin) cs-korisista turbotontuista? Entä oliko alla minkälaiset nastarenkaat, ainakin Hakkis 2:et tuntuvat menettävän herkästi sivupitonsa?9-5T kirjoitti: Kokemus oli ensi kertaa n.100km ajetulla autolla yksin ajaessa silloin vielä alle 100 kiloisena suoralla lumisella tiellä ohittaessa.
Jos nähdään joskus jossain, ja jos silloin on talvikelit, ja mulla edelleenkin tonnari niin saat kyllä näyttää kuinka tontun perä lähtee irti tiestä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Ok, sovitaan niin, tarjoan bullakaffet9-5T kirjoitti:Oli suuri tavaratilainen versio eli CD. Seuraavaksi kun on kulmillasi ylimääräistä aikaa tulen kenkimään tonttuasi.ng900aero kirjoitti:

Vielä sen verran täytyy udella että oliko siinä isotavaratilaisessa tonnarissa tasonsäätösarja asennettuna?
Jotenkin vaan kuulostaisi siltä että jotain omituista on täytynyt olla alustassa, eli esim. liian jäykkä takapää tms, kun itsekin on tullut ohiteltua ties miten kaikissa olosuhteissa eikä tonttu ole koskaan tehnyt mitään kummallista?
Tartteepa huomenna kokeilla ihan tosissaan saako sitä peräluisuun millään ilveellä

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Peilijää suistanut useita autoja ojaan
Maantienopeuksissa ja irtolumella helppoa.ng900aero kirjoitti: Tartteepa huomenna kokeilla ihan tosissaan saako sitä peräluisuun millään ilveellä

Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96