Maikki kirjoitti:Tässä keskustelussa hämmentää se että aloittaja joka ajaa keskivertoa enemmän 30tkm/vuosi on valmis tinkimään turvallisuudesta 100€ tähden
Nuo halvimmat talvirenkaat kannattaa jättää kauppaan jollei halua nauttia huonosta pidosta, ajettavuudesta ja infernaalisesta melusta. Toisaalta rengaslehtien vertailussa vähintään keskitason renkaan ja huippurenkaan välistä eroa keskivertoautoilija ei kykene erottamaan.
Ennemmin kannattaa miettiä omia ajojansa ja senmukaan painottaa ominaisuuksia esim. paljon maantiellä eteläsuomessa ajavan ei minun mielestä kannata ostaa Nokialaista tai Bridgestonea (nasta) kun ajettavuus on kamala plussakeleillä kun taas pohjoiseen molemmat on hyvä valinta. Etelän oloihin ostaisin ennemmin renkaan jonka ajo-ominaisuuksia asfaltilla kehutaan esim Continental.
Fakta nykynastarenkaista on että ajomäärästä riippuen ne pitävät hyvin max. 2-3 talvea ja senjälkeen saa ostaa uudet.
Minusta taas on kovin hämmästyttävää, että ihmiset uskovat orjallisesti noiden (mm.) rengasfirmojen mainosrahoilla tuettujen autolehtien propagandaan siitä, että millään muulla kun ns. hyvän brändin renkailla ei kannata oman turvallisuutensa nimissä talvella ajaa.
Joo, onhan niillä ääriominaisuuksissa eroja, usein jopa ns. merkkirenkaan hyväksi, mutta kyllä sillä huonomminkin testissä menestyneellä aika hyvin pärjää normaaleissa ajoissa. Itsekin olen vielä hengissä vaikka olen ajanut jos jonkinmoisilla saippuoilla.
Okei, noi aiemmin mainitsemani MeteoGripit alkoi jo itsestäkin tuntua vaarallisen liukkailta, kun pintaa oli hikiseen lain määräämät millit ja nastat kaikki joko katkennut tai irronnut kokonaan

Silti tiellä pysyttiin niilläkin, tilalle tuli tilapäisauton mukana hyväkuntoiset Hakkapeliitta 2:t, joilla ajellaan varmaan vielä seuraavat kymmenkunta talvea
Traktoriin vaan tarttee nyt tuon talvikumisetin, tuo Pirelli vaikuttaa eri oivalta vaihtoehdolta jos/kun uutta settiä olen pääsääntöisesti hakemassa.
Joo, j amielestäni siihen "entäs jos..." ja "kunnon renkailla on enemmän turvamarginaalia" jossitteluun nyt on aika turha mennä, onnettomuuksia sattuu aina. Kyllä se on jokaisen oma valinta paljonko haluaa sijoittaa siihen oikeasti normaalissa liikenteessä marginaaliseen turvamarginaalin kasvattamiseen. Suurin turvatekijä kuitenkin istuu siinä ratin takana...