Kui sää Tomppa jaksat n. 6kk:n välein käydä aina tän saman keskustelun? Eikö kannattais tallentaa jo toi viimeinen lause vaikka johonkin notepadiin ja copypastettaa sitä kun seuraavan kerran joku taas erehtyy kertomaan että ajaa kiinarenkailla/kitkoilla(kesällä)/nypityillä nastarenkailla tms. joka ei sitä "oikean" renkaan tunnusmerkkiä täytä? Säästyis sitä aikaa, niinQ, omaasikin9-5T kirjoitti: Ei todellakaan, taisit tajuta että muut asiat voi vaikuttaa sattuuko onnettomuus mutta renkaiden keskinäinen ero on ja pysyy.
Kesärenkaat vm. 2010
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kesärenkaat vm. 2010
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Tästä päästäänkin seuraavaan asiaan ketjussa eli jarruihin. Mitkäs on sitten ne "oikeat" jarrupalat ja levyt? Älkää sanoko että Saabin originaalit, tiedän että on olemassa tehokkaampia myös. Kai teillä on niiden oikeiden renkaiden lisäksi oikeat jarrulevyt ja palat? Näin päästäänkin jo 21 sentin päähän niistä eteen pomppaavista lapsista. Ja kun se 4 sekunnin reaktioajan omaava mummo pukkaa 30 km tunnissa ahteriin sillä vanhalla kauppakassillansa niin lapsetkin pelastuvat vielä ehkä?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Veikkaan, että takana vilkkuvia valoja ja rääkyviä tööttejä, kun tilannenopeus on omatoimisesti alennettu jo valmiiksi9-5T kirjoitti: Ehkä joskus joku vielä kertoo mitä huonojen renkaiden tiedostaminen käytännössä tarkoittaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Huikeaa luettavaa!
Vaihdoin sileistä Kumhon ecsta spt:istä uusiin Falkeneihin eikä pidossa ole mitään eroa. Ei luista eikä liu'u vieläkään. Vetelyt onneksi melkein katosivat ja mukavuus parani. Vesiliirtoakin yritin Kumhoilla, mutta ei.
Silestone Kumhojen pitoa rankkasateella ihmettelen kyllä. En tosin ajanutkaan kuin sataa ja kolmosella koitin kaasuttamalla ollaanko lähelläkään vesiliirtoa. Ei oltu, ei sutinut.
Skarppina tosin piti noi muutamat kovat sadepäivät ajaa, mutta ei kyllä tuntunut että riskirajoilla olis menty pidon puolesta.
No nyt voi huoletta luisua metsään. Ei pääse poliisi ainakaan marisemaan sakkokumeista.
Vaihdoin sileistä Kumhon ecsta spt:istä uusiin Falkeneihin eikä pidossa ole mitään eroa. Ei luista eikä liu'u vieläkään. Vetelyt onneksi melkein katosivat ja mukavuus parani. Vesiliirtoakin yritin Kumhoilla, mutta ei.
Silestone Kumhojen pitoa rankkasateella ihmettelen kyllä. En tosin ajanutkaan kuin sataa ja kolmosella koitin kaasuttamalla ollaanko lähelläkään vesiliirtoa. Ei oltu, ei sutinut.
Skarppina tosin piti noi muutamat kovat sadepäivät ajaa, mutta ei kyllä tuntunut että riskirajoilla olis menty pidon puolesta.
No nyt voi huoletta luisua metsään. Ei pääse poliisi ainakaan marisemaan sakkokumeista.
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Sen olen tajunnut jo ajat sitten. Sinäkin toivottavasti kuitenkin tiedät, että renkaat eivät ole suinkaan se ainut autuaaksi tekevä asia tien päällä, vaan onnettomuustilanteessa (tai potentiaalisessa sellaisessa) rengastus on vain ja ainoastaan yksi, melko pieni osa-alue. Toki renkaat vaikuttavat suoraan jarrutusmatkan pituuteen, mutta väistötilanteita miettiessä jarrutusmatkalla ei enää ole mitään tekemistä. Sen sijaan kuljettajasta riippuu mm. keskittyminen ajamiseen ja ympäröiviin asioihin, reaktioaika sekä oikeat liikkeet ja ratkaisut väistötilanteessa. Auton kontolle renkaiden lisäksi jää mm. alustan "taipuminen" ääritilanteissa sekä jo aiemmin mainitut jarrut.9-5T kirjoitti:Ei todellakaan, taisit tajuta että muut asiat voi vaikuttaa sattuuko onnettomuus mutta renkaiden keskinäinen ero on ja pysyy.Azanovix kirjoitti:Varmaan planeettojen asennotkaan eivät paranna renkaan ominaisuuksia? Entäs mustan kissan juokseminen tien yli kävellessäsi pankista autolle?9-5T kirjoitti:...haluat vain vääntää selvää asiaa.
Itselläni on autossa hyvä alusta, melko hyvät renkaat, melko hyvät jarrut ja kohtalainen kuski. Renkaiden päivittäminen Huippu Hyviksi vaikuttaisi käytännössä jarrutusmatkan pituuteen. Sillä, olisiko paremmilla renkailla voitu tällaisessa yksi miljardista -tilanteessa säästää naapurin tenava parilta mustelmalta törmättyäni häneen huiman jarrutuksen jälkeen vauhdilla 5 km/h ei ole minulle niin suurta merkitystä, että investoisin 1000 kilometrin välein uusiin renkaisiin.
Ja hyvänä loppukaneettina: MINÄ en ole missään vaiheessa väittänyt, että huonoja renkaita voi kompensoida ajotyyliään sopeuttamalla. Lavennan vain ajatusmaailmaa sen kuuluisan boksin ulkopuolelle; muullakin on merkitystä liikenneturvallisuudessa (ja jopa jarrutusmatkassa) kuin renkailla.
Re: Kesärenkaat vm. 2010
HakkaH ollut kyllä positiivinen yllätys, siis ihan Nokian renkaaksi. Kantaa hyvin kuten extra load-merkityn ilmeisesti pitää. Ääni vähän vaihtelee pinnan karheuden mukaan mutta pääsääntöisesti ollut hiljainen. Ja mikä positiivista niin ei vetele, se sitten onko mulla tehoton auto vai mikä mutta ihan mukava piirre varsinkin käyttöautoon millä haluaa menon olevan tasaista ja rauhallista.
Työpaikan hoppaan (Ford S-Max) oli vaihdettu kesärenkaat. Hankook "jotain12evo" oli malli, kokoa 18" ja perskeleen leveät. Vetelivät paljon vähemmän kuin edelliset eli P Zero Nerot, koko lienee sama, ainakin olettaisin niin ku nopeusluokkakin oli sama kuin aiemmissa eli se Leikolan Ismon vesihana eli "***tu Y". Nerot tosin oli huollossa todettu sakkorenkaiksi joten lienee aika turhaa vertailla uusia ja loppuunajettuja.
Työpaikan hoppaan (Ford S-Max) oli vaihdettu kesärenkaat. Hankook "jotain12evo" oli malli, kokoa 18" ja perskeleen leveät. Vetelivät paljon vähemmän kuin edelliset eli P Zero Nerot, koko lienee sama, ainakin olettaisin niin ku nopeusluokkakin oli sama kuin aiemmissa eli se Leikolan Ismon vesihana eli "***tu Y". Nerot tosin oli huollossa todettu sakkorenkaiksi joten lienee aika turhaa vertailla uusia ja loppuunajettuja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Osaa.9-5T kirjoitti:Osaako joku laskea jos esim. kitkoilla 100km/h vauhdissa jarrutusmatka on 60%(TM 5/10) pidempi kuin kesärenkailla, paljonko täytyy hidastaa jotta päästään samaan jarrutusmatkaan. Laskematta tiedän että se ei ole ainakaan 3km/h.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Tämä kesä meni niin, että etupäässä oli dunloppia, ja takapäässä micheliniä. Helvetin hyvin pelas omasta mielestä, vaikka sadekelillä näin syksystä ei ollutkaan enää kuin n. 40% pinnasta jäljellä.
Ensikesä sitten joko Continental sportcontact2:lla (aika äänekäs) Tai Toyo:n renkahilla.. Riippunee mikä noista paaliin joutavista kikkareista valmistuu...
Ensikesä sitten joko Continental sportcontact2:lla (aika äänekäs) Tai Toyo:n renkahilla.. Riippunee mikä noista paaliin joutavista kikkareista valmistuu...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Hankook Optimo K-415, paapparaiskoossa 195/65-15H.
Oikeastaan kaikkein halvin sekä helpoin alustaremontti mitä minä olen Tonnariin tehnyt.
Erinomaisen hiljaiset ja napakat huolimatta vaatimattomasta nopeusluokastaan, jopa niinkin hiljaiset että taannoin huvitin sivustakatselijoita ja harrastin Darwinismia ajellen pää sivuikkunasta ulkona yrittäen kuunnella meteliä jota ei ollut, vain suhinaa.
Näillä renkailla yliajettujen Lapsien lukumäärää en tiedä, mutta ottaen huomioon taannoisen AB:n testin, näillä kolmanneksi tulleilla renkailla olen ilmeisesti ajanut huomattavasti vähemmän Lapsien päältä kuin esimerkiksi 9. sijalle rämpineillä ympäristöystävällisillä Goodyeareilla.
Oikeastaan kaikkein halvin sekä helpoin alustaremontti mitä minä olen Tonnariin tehnyt.
Erinomaisen hiljaiset ja napakat huolimatta vaatimattomasta nopeusluokastaan, jopa niinkin hiljaiset että taannoin huvitin sivustakatselijoita ja harrastin Darwinismia ajellen pää sivuikkunasta ulkona yrittäen kuunnella meteliä jota ei ollut, vain suhinaa.
Näillä renkailla yliajettujen Lapsien lukumäärää en tiedä, mutta ottaen huomioon taannoisen AB:n testin, näillä kolmanneksi tulleilla renkailla olen ilmeisesti ajanut huomattavasti vähemmän Lapsien päältä kuin esimerkiksi 9. sijalle rämpineillä ympäristöystävällisillä Goodyeareilla.
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Jos ja kun Hankookit Optimot on hiljaset nii sehän täytyy uskoa ja laittaa semmoset enskesänä alle
Marangonin T versio on kyllä ollut hyvä ja mukavakin muuten mutta ei minusta kovinkaan hiljainen, varsinkaan taajamanopeuksissa. Kestävyys ei ole kummoinenkaan, ehkä kymppitonni ajettu ja alkaavat olla vaihtokunnossa...nää on siis ollu etusina
Marangonin T versio on kyllä ollut hyvä ja mukavakin muuten mutta ei minusta kovinkaan hiljainen, varsinkaan taajamanopeuksissa. Kestävyys ei ole kummoinenkaan, ehkä kymppitonni ajettu ja alkaavat olla vaihtokunnossa...nää on siis ollu etusina
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Jopa ilman Huumorivivahdetta, ne oikeasti ovat. Siis malli K-415.
Re: Kesärenkaat vm. 2010
No kun sinä niin sanot, niin tottahan minä uskoin jo ensikerralla. Ja hommaan nuo Hankookit kans ensikesäksi alle
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Ainakin emomaan tuottees nuo hankook timot ei pidä ääntä,ja siis huihai sonata taksin takapenkiltä kuunneltuna koko on n(en ny ihan satavarmaks vanno)215/60/16"h ja timo415.Toki sonaatti ei ole meluisammasta päästä,mut mut kaikista hiljaisimmat kyydit saanu femmas,tosin sitruuna sellaises.Ihan kilpailukykynen ed mallin s marsun kans(vm 00)ja mersumaisen tunnoton,ilman palutusta ohjaus cee vitoses kans on.Kokeillaans saab femmas noita ens kesänä.Kun eivät enää uskalla ylivertaisia akilles gummeja R.online myyrä
Re: Kesärenkaat vm. 2010
No niimpä tietenkin Pystytkö muuten kertomaan tuon saman Suomenkielellä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Re: Kesärenkaat vm. 2010
Joutuu komppaan tuota Hankookin hiljaisuutta, systerillä femmassa jotkut Hankookit (Optimo tms, väh. 3v. vanhat, edellisen omistajan peruja), olleet todella hiljaiset.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."