9-5T kirjoitti:Azanovix kirjoitti:9-5T kirjoitti:...haluat vain vääntää selvää asiaa.
Varmaan planeettojen asennotkaan eivät paranna renkaan ominaisuuksia? Entäs mustan kissan juokseminen tien yli kävellessäsi pankista autolle?
Ei todellakaan, taisit tajuta että muut asiat voi vaikuttaa sattuuko onnettomuus mutta renkaiden keskinäinen ero on ja pysyy.
Sen olen tajunnut jo ajat sitten. Sinäkin toivottavasti kuitenkin tiedät, että renkaat eivät ole suinkaan se ainut autuaaksi tekevä asia tien päällä, vaan onnettomuustilanteessa (tai potentiaalisessa sellaisessa) rengastus on vain ja ainoastaan yksi, melko pieni osa-alue. Toki renkaat vaikuttavat suoraan jarrutusmatkan pituuteen, mutta väistötilanteita miettiessä jarrutusmatkalla ei enää ole mitään tekemistä. Sen sijaan kuljettajasta riippuu mm. keskittyminen ajamiseen ja ympäröiviin asioihin, reaktioaika sekä oikeat liikkeet ja ratkaisut väistötilanteessa. Auton kontolle renkaiden lisäksi jää mm. alustan "taipuminen" ääritilanteissa sekä jo aiemmin mainitut jarrut.
Itselläni on autossa hyvä alusta, melko hyvät renkaat, melko hyvät jarrut ja kohtalainen kuski. Renkaiden päivittäminen Huippu Hyviksi vaikuttaisi käytännössä jarrutusmatkan pituuteen. Sillä, olisiko paremmilla renkailla voitu tällaisessa yksi miljardista -tilanteessa säästää naapurin tenava parilta mustelmalta törmättyäni häneen huiman jarrutuksen jälkeen vauhdilla 5 km/h ei ole minulle niin suurta merkitystä, että investoisin 1000 kilometrin välein uusiin renkaisiin.
Ja hyvänä loppukaneettina: MINÄ en ole missään vaiheessa väittänyt, että huonoja renkaita voi kompensoida ajotyyliään sopeuttamalla. Lavennan vain ajatusmaailmaa sen kuuluisan boksin ulkopuolelle; muullakin on merkitystä liikenneturvallisuudessa (ja jopa jarrutusmatkassa) kuin renkailla.