Alettiin sitten naapurin kanssa yhdessä suunnittelemaan autokatosta tonttien rajalle. Siitähän riemu syntyi. Onneksi naapuri on aika vekkuli noiden pyrokraattien kanssa ja hokasi etteihän nyt sähköautoja ole turvallista ladata suljetussa tallissa + että sähköautothan ovat ekologisia. Seuraavaksi meinasivat että rajalle saa kyllä rakentaa, mutta ajotiet pitää olla erilliset! eli väliseinän kohdalle pitää olla katoksen edessä viheralue
Sähköautoista yleensä
Re: Sähköautoista yleensä
^ Joo, sama täällä Oulussa. Vain yksi autopaikka sallittu. Noh, tämän taloni rakentajan mielestä pieni talli oli riittävä ja nykyinen autoni ei edes mahdu sinne.
Alettiin sitten naapurin kanssa yhdessä suunnittelemaan autokatosta tonttien rajalle. Siitähän riemu syntyi. Onneksi naapuri on aika vekkuli noiden pyrokraattien kanssa ja hokasi etteihän nyt sähköautoja ole turvallista ladata suljetussa tallissa + että sähköautothan ovat ekologisia. Seuraavaksi meinasivat että rajalle saa kyllä rakentaa, mutta ajotiet pitää olla erilliset! eli väliseinän kohdalle pitää olla katoksen edessä viheralue
. Siitäkin selvittiin. Seuraavaksi iski palomääräykset. 60min paloseinä katoksen päätyseinään talooni päin ja 30min paloseinä tonttien rajalle. Noh, näin tehtiin, vaikka herätti ja herättää edelleenkin hämmästystä että autot saavat kyllä olla taivasalla vierekkäin tontin rajalla, mutta avoimeen katokseen vaaditaan paloseinä.
Alettiin sitten naapurin kanssa yhdessä suunnittelemaan autokatosta tonttien rajalle. Siitähän riemu syntyi. Onneksi naapuri on aika vekkuli noiden pyrokraattien kanssa ja hokasi etteihän nyt sähköautoja ole turvallista ladata suljetussa tallissa + että sähköautothan ovat ekologisia. Seuraavaksi meinasivat että rajalle saa kyllä rakentaa, mutta ajotiet pitää olla erilliset! eli väliseinän kohdalle pitää olla katoksen edessä viheralue
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautoista yleensä
Taitaa olla sama ajatustapa pohjoismaissa, niinkuin autoja ei olisi olemassakaan. Trollhättanissa suunnitellaan uutta kaupunginosaa johon on laskettu, että kuusi parkkipaikkaa riittää kymmentä asuntoa kohden. Tyyli on se, että autoja ei parkeerata ulos kadulle, vaan talojen alle tai parkkitaloihin. Ihmeellistä on se, että sähköautojen latauspaikat ovat kellarikerroksessa asuntojen alapuolella, mitenkähän ne sammutetaan palonsattuessa. 
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Sähköautoista yleensä
Siis sallittu vai vaadittu? En ole ennen törmännyt määräykseen maksimiautopaikoista vaan aina vähimmäismäärästä.
Meidän lähelle rakennettiin vajaa 10v sitten muutama kerrostalo. Pieniä asuntoja, eli asukkaina paljon säästeliäästi eläviä opiskelijoita. Ollaan ihan yliopiston ja AMK:n vieressä. Vaatimus on tietenkin ollut että tontille on rakennettava tietty määrä autopaikkoja per asunto, ja ne tehtiin parkkihalliin asuntojen alle.
Meidän kadulla on toisella laidalla täysin vapaa pysäköinti. Voi vain arvata onko kerrostalojen parkkihalli puolityhjänä ja meidän kadunvarsi jatkuvasti täynnä autoja, kun katu on ilmainen ja parkkipaikka hallissa maksaa
Meidän autotalli-katosyhdistelmän katokseen rakennusvalvonta määräsi merkinnän että siinä ei saa pitää autoa, koska katoksen nurkkatolppa on 7,5 metrin päässä talosta. Palomääräysten mukaan etäisyys pitäisi olla vähintään 8m. Meillä on siis autotallin kyljessä autokatoksen sijaan nyt katettu terassi ja autoa on hyvä kyseisen määräyksen mukaan pitää parkissa katoksen edessä. Eli parin-kolmen metrin päässä talosta. Logiikkaa se on tuokin, palaa sitten auton syttyessä varmemmin sekä talo että talli
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Sallittu, siis koskee siis ok-taloja
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautoista yleensä
Eli jos pihaansa laittaa sepelöintiä liian ison alueen niin rakennusvalvonta tulee vaatimaan sen nurmikoksi tai jollain tavalla estämään ettei siihen voi pysäköidä toista autoa pihaan? Vai miten tuo toimii?
Ja siis kahden auton taloudessa pakotetaan toinen auto parkkeerattavaksi sitten kadulle? Tai jos kadunvarressa ei ole paikkoja niin sitten pitää luopua siitä toisesta autosta?
Ja siis kahden auton taloudessa pakotetaan toinen auto parkkeerattavaksi sitten kadulle? Tai jos kadunvarressa ei ole paikkoja niin sitten pitää luopua siitä toisesta autosta?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Periaatteessa juuri noin. Itsellä oli tuo tilanne. Siis nykyautolle vähän liian pieni talli ja tallin edessä toinen autopaikka. Vihreitä kun ovat yrittäneet olla, ei kahta autoa samassa taloudessa. Eikä sallita katoksen tai erillisen tallin tekoa, jos yksi on jo. Tuo sähköautoiluperustelu ja toisena perusteluna hybridit, joissa on polttoainetoiminen esilämmitys, meni kuitenkin läpi. Huonohko ajatus esilämmittää suljetussa tallissa. Naapurin volvo on tällainen.AZP kirjoitti: ↑To Loka 31, 2024 20:09Eli jos pihaansa laittaa sepelöintiä liian ison alueen niin rakennusvalvonta tulee vaatimaan sen nurmikoksi tai jollain tavalla estämään ettei siihen voi pysäköidä toista autoa pihaan? Vai miten tuo toimii?
Ja siis kahden auton taloudessa pakotetaan toinen auto parkkeerattavaksi sitten kadulle? Tai jos kadunvarressa ei ole paikkoja niin sitten pitää luopua siitä toisesta autosta?
Meillä kahden auton tilanteessa oli toinen tai molemmat autot parkattuna osin nurmikolle.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7831
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Sähköautoista yleensä
Tesla ajoi seinään Jätkäsaaressa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010802191.html
Huolestuttavaa, joko nuo liikkuu omin päin tuolla liikenteessä..?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010802191.html
Huolestuttavaa, joko nuo liikkuu omin päin tuolla liikenteessä..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Sähköautoista yleensä
Tuskin tuon Teslan autopilotti on seinään ajanut, mutta vuonna 2026 on lisää jännää luvassa ->
Elon Musk julkisti uuden Teslan – ei polkimia, ei rattia
https://www.is.fi/autot/art-2000010757152.html
Elon Musk julkisti uuden Teslan – ei polkimia, ei rattia
https://www.is.fi/autot/art-2000010757152.html
Re: Sähköautoista yleensä
EV3 kurkattu ja vähän koeajettuki

Selvästi isompi kuin Corsa, riittäis itselle.
Konttiin luultavasti mahtuis jopa koiruus kun takalasi kupera.
Meillä kun ei kulje satoja kilsoja mukana.
Ajoasennon saa ihan hyväksi, penkeistä ei pysty enempää sanoo kun koeajo oli niin lyhyt.
Varustetasot on ihan hämärii itel mut sen verran tuli esittelijän kans jutusteltuu et kaikkiin versioihin ei kuulu sähköinen takaluukku, ratinlämppäristäki sanoi jotain
Ajovalot ei juuri kummemmat kuin corsassakaan, toki siinäki hyvät lyhyet. Keli oli optimi tuohon testiin kun märkä musta asvaltti.
Oli myös mustaa jäätä niin isompi kurvailu jäi väliin niin kulkupuolest en osaa sanoo.
Tuohan pitäis ladata hyvin niin omaan ajoon riittäisi se pienempi akkuinen (58?) koska nykyiselläänki pärjää, käytännön range pitäis olla sen satkun parempi kuin corsas niin latauspaikat vois kattoo maisemareittienki mukaan.
Kevytkärrinki tähän saa perään.
Rengasäänet kuulus selvästi muttei itseä kauheasti häiritsevästi, alla 19" Continentalit.
Halvin versio tulee 17" renkailla niin ne varmaan helpottaisi tuon suhteen.
Tuo 7 vuoden takuu kuulostaa ens alkuun hyvältä mutta 150tonnin kilsarajan kanssa ei olekkaan niin erinomainen. Itselle tuo tulis jo viides vuodessa täyteen, luultavasti nopeamminki jos/kun talvilataus kunnos niin jää viimeisetki bensareissut tekemättä. Tässä siis akun esilämmitys napilla/navilla/appilla.
Akkutakuu on tuon saman 7V/150tkm kun monella akkutakuu ei ole sidottu kilsoihin.
Mittaristossa oli paljon kaikkee mut tärkeimmät löyty helposti, lämppärin säädöt fyysisillä napeilla.
Vois kyl hyvin olla vaihtoehto(järki) kun corsaa päivittää
Edit. Latausluukku oikeassa etukulmassa on kyllä tosi huono
Itse ainakin joudun talliin ajaan oikean kyljen lähelle seinää et pääsen ovesta ulos.
Oikeaan takakulmaan vielä ylettyis auton takaa, toki johto pitäis aina niputtaa ettei aja yli mut tonne oikean etupyörän taakse ei kyllä enää kurotella

Selvästi isompi kuin Corsa, riittäis itselle.
Konttiin luultavasti mahtuis jopa koiruus kun takalasi kupera.
Meillä kun ei kulje satoja kilsoja mukana.
Ajoasennon saa ihan hyväksi, penkeistä ei pysty enempää sanoo kun koeajo oli niin lyhyt.
Varustetasot on ihan hämärii itel mut sen verran tuli esittelijän kans jutusteltuu et kaikkiin versioihin ei kuulu sähköinen takaluukku, ratinlämppäristäki sanoi jotain
Ajovalot ei juuri kummemmat kuin corsassakaan, toki siinäki hyvät lyhyet. Keli oli optimi tuohon testiin kun märkä musta asvaltti.
Oli myös mustaa jäätä niin isompi kurvailu jäi väliin niin kulkupuolest en osaa sanoo.
Tuohan pitäis ladata hyvin niin omaan ajoon riittäisi se pienempi akkuinen (58?) koska nykyiselläänki pärjää, käytännön range pitäis olla sen satkun parempi kuin corsas niin latauspaikat vois kattoo maisemareittienki mukaan.
Kevytkärrinki tähän saa perään.
Rengasäänet kuulus selvästi muttei itseä kauheasti häiritsevästi, alla 19" Continentalit.
Halvin versio tulee 17" renkailla niin ne varmaan helpottaisi tuon suhteen.
Tuo 7 vuoden takuu kuulostaa ens alkuun hyvältä mutta 150tonnin kilsarajan kanssa ei olekkaan niin erinomainen. Itselle tuo tulis jo viides vuodessa täyteen, luultavasti nopeamminki jos/kun talvilataus kunnos niin jää viimeisetki bensareissut tekemättä. Tässä siis akun esilämmitys napilla/navilla/appilla.
Akkutakuu on tuon saman 7V/150tkm kun monella akkutakuu ei ole sidottu kilsoihin.
Mittaristossa oli paljon kaikkee mut tärkeimmät löyty helposti, lämppärin säädöt fyysisillä napeilla.
Vois kyl hyvin olla vaihtoehto(järki) kun corsaa päivittää
Edit. Latausluukku oikeassa etukulmassa on kyllä tosi huono
Itse ainakin joudun talliin ajaan oikean kyljen lähelle seinää et pääsen ovesta ulos.
Oikeaan takakulmaan vielä ylettyis auton takaa, toki johto pitäis aina niputtaa ettei aja yli mut tonne oikean etupyörän taakse ei kyllä enää kurotella
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Auttaisiko jos peruuttaisi talliin? Meillä ei yksikään auto ole mahtunut keula edellä sinne, kun vähintään antenni on ollut sojottamassa oven välissä.tetammi kirjoitti: ↑Pe Marras 15, 2024 11:34EV3 kurkattu ja vähän koeajettuki
...
Edit. Latausluukku oikeassa etukulmassa on kyllä tosi huono![]()
Itse ainakin joudun talliin ajaan oikean kyljen lähelle seinää et pääsen ovesta ulos.
Oikeaan takakulmaan vielä ylettyis auton takaa, toki johto pitäis aina niputtaa ettei aja yli mut tonne oikean etupyörän taakse ei kyllä enää kurotella![]()
Mites tuon ajastettu esilämmitys? Yhdessäkään Kiassa en ole vielä törmännyt ajastettavaan esilämmitykseen, joka toimisi ilman latausjohtoa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Sähköautoista yleensä
En yhtäkkiä löytänyt kuvaa tuosta tallista mut lienee pienempi paha etuperin ajaessa kääntää keulaviistoon kun peruuttaessa joutuisi kääntämään huomattavasti enemmän että mahtuisi ite ulos. Liukuovi on siis aivan oikeassa reunassa..
No kai tuohonki oppeis mut ei se kätevää ole.
Lämmityksen sentään saanee päälle kännyllä vaikkei ajatus toimikaan...
Esittelijä jutteli tuosta ajastetusta valmistelutilana millä lämmitetään sisätilojen lisäksi akku jolloin akun lämmitys ei syö rangea, kulutus on pienempää ja pikalaturille lämmitys vie vähemmän kilowatteja akusta.
Ei oo kyl tullu ajasteltuu lämmitystä vaikka arkilähdöt onki säännöllisiä..
No kai tuohonki oppeis mut ei se kätevää ole.
Lämmityksen sentään saanee päälle kännyllä vaikkei ajatus toimikaan...
Esittelijä jutteli tuosta ajastetusta valmistelutilana millä lämmitetään sisätilojen lisäksi akku jolloin akun lämmitys ei syö rangea, kulutus on pienempää ja pikalaturille lämmitys vie vähemmän kilowatteja akusta.
Ei oo kyl tullu ajasteltuu lämmitystä vaikka arkilähdöt onki säännöllisiä..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot
Muut menopelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Sähköautoista yleensä
Minkä ihmeen takia takaovien kahvoja tai aukaisu nappeja ei voi laittaa kuten etuovissakin
On piilotettu johonkin oven yläkulmaan. Mikä ihmeen ajatus tässäkin on
Laittaisivat sitten etuovienkin kahvat samalla tavalla s...tana.
Tuntuu mitättömältä asialta, mutta valitettavasti minua se vaivaa niin paljon, että en tämän aivopierun takia ostaisi moista autoa. En äkkiseltään muista, että harrastaako tätä muut kuin Japanilaiset ja Korealaiset automerkit. Olisiko ollut joku Honda Civic, joka tämän toi ensin markkinoille. Tai sen ainakin muistan ja kritisoin tätä jo silloin. Haukuin ratkaisun ihan pa..ksi.
Pienetkin asiat ne vaivaa, mutta minkä teet. Kyllä oven aukaisun kuuluu olla siinä kohtaa missä se on ollut aina ennenkin. Aivan sama sitten onko se mekaaninen vai sähköinen.
On piilotettu johonkin oven yläkulmaan. Mikä ihmeen ajatus tässäkin on
Laittaisivat sitten etuovienkin kahvat samalla tavalla s...tana.
Tuntuu mitättömältä asialta, mutta valitettavasti minua se vaivaa niin paljon, että en tämän aivopierun takia ostaisi moista autoa. En äkkiseltään muista, että harrastaako tätä muut kuin Japanilaiset ja Korealaiset automerkit. Olisiko ollut joku Honda Civic, joka tämän toi ensin markkinoille. Tai sen ainakin muistan ja kritisoin tätä jo silloin. Haukuin ratkaisun ihan pa..ksi.
Pienetkin asiat ne vaivaa, mutta minkä teet. Kyllä oven aukaisun kuuluu olla siinä kohtaa missä se on ollut aina ennenkin. Aivan sama sitten onko se mekaaninen vai sähköinen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Sähköautoista yleensä
Alfan 156 taisi olla ensimmäisiä joissa tuo ratkaisu oli vähän yleisemmässä autossa, siinä kyllä todella tyylikäs:


Saab OG 9-3 Turbo Jubilee 3d
Porsche 944
BMW E39 528iA
Porsche 944
BMW E39 528iA
Re: Sähköautoista yleensä
Karmeeta, melkeen kuin laittais virtalukon eri paikkaan kuin kaikki muut 
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Sähköautoista yleensä
Tuostakin on saatu kuulla kyllä eräänkin kerran, kun silloin joskus aikoinaan ensimmäisen Saabin (99) ostin. Itse sen sitten hyväksyin, mutta moni muu ei.
Onhan näitä vaihdekepin paikkoja myös ollut niin keskitunnelissa kuin rattiakselillakin. Nyt näyttää täysin sähköisen valitsimen myötä yleistyvän tämä sijoitus rattiakselille. Samoin on sijoitus seisontajarrun kanssa: onko käsijarru (keskitunnelissa) vai jalkajarru (poljin).
Minua ei sillä tavalla haittaa vaikka se virtalukon sijoitus, kun niitähän on vain yksi. Kunhan tietää sen sijoituksen ja sen sijainnin oppii. Tämä oven kahvojen sijoitus ei taas mene minun käsitykseen, jos niitä sijoitellaan eri paikkoihin. Kun ovia on neljä, niin mielestäni niiden pitää sijaita joka ovessa samassa paikassa ja olla symmetrisesti saman mallisia.
Kyllä muuten joillekin on tuo meidän 5 ovisen Golf 5:n peräluukun avaus herättänyt kummastusta. Ei ole löydetty paikkaa, kun se on VW logossa, jota pitää kipata.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)