Talviautot
Re: Talviautot
Vaikuttaa ihan kuin täällä solvailtas toisten talviautoista?
Tuolla joku mainitsi, ettei Saappi niin hyvä talviauto ole. Monta talvee lienee Saabilla ajannu? Mie en oo ajanu 2-tahtarilla talvella mutta muilla kyllä. Jos näistä eri malleista parasta etsis, niin listan teko olis kyllä vaikeaa.
Sen vois todeta, että kyllä nostalgiset tunteet viriää 96:sta, loistava talviauto. Muistan kerran ajaneeni 1972 hiihtoloman päätteeksi yötä myöten Muoniosta Imatralle sukset katolla. Ei ollut paljon yöasemia, nii oli varatankit mukana 9h 45 minuuttia meni. Hieno reissu, oltiin nuoria ja ei ollu rajotuksia.
Mut kyl 900:set olliit lämpösii, niis ol ku saunakiuas nurkassa ja se meni melkei mihi vaa. Jos ei menny etuperi nii takaperi ainakii.
Mut kyl tää "pikkumusta" tuntuu oikei hyvältä ja huomenahan tuo saa näyttää todelliset karvansa. Mie ulkoilutan sit huomenna Kajaanista Pelkoseniemen kautta Ivaloon reilut 600km.
Tuolla joku mainitsi, ettei Saappi niin hyvä talviauto ole. Monta talvee lienee Saabilla ajannu? Mie en oo ajanu 2-tahtarilla talvella mutta muilla kyllä. Jos näistä eri malleista parasta etsis, niin listan teko olis kyllä vaikeaa.
Sen vois todeta, että kyllä nostalgiset tunteet viriää 96:sta, loistava talviauto. Muistan kerran ajaneeni 1972 hiihtoloman päätteeksi yötä myöten Muoniosta Imatralle sukset katolla. Ei ollut paljon yöasemia, nii oli varatankit mukana 9h 45 minuuttia meni. Hieno reissu, oltiin nuoria ja ei ollu rajotuksia.
Mut kyl 900:set olliit lämpösii, niis ol ku saunakiuas nurkassa ja se meni melkei mihi vaa. Jos ei menny etuperi nii takaperi ainakii.
Mut kyl tää "pikkumusta" tuntuu oikei hyvältä ja huomenahan tuo saa näyttää todelliset karvansa. Mie ulkoilutan sit huomenna Kajaanista Pelkoseniemen kautta Ivaloon reilut 600km.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Talviautot
Eipä ollut minkäänlaisia ongelmia ikinä foordien lukkojen kanssa.Suabikas kirjoitti:Joo,fordissa on parempi olla kaukosäätöinen lukitus,jos toimii sekään ..ei kokemusta.Lämpeniskö toi 2,0 kone paremmin ku 1,8? Itellä -97 mondeo 2,0 koneella ja on lämmin ja lämpenee aika nopeesti, ei toki niin nopeesti kuin og900 mut riittävästi kuitenkin. Aikasemmin oli -94 1,8 koneella oleva mondeo ja se ei kyllä lämmeny niin nopeesti ku toi nykynen. Lukot, hmm, yhessäkään fordissa ne ei oo vielä kunnolla toiminu... Avaimet semmosia hammastikkuja
Mulla mondeoissa ainoa hyvin toimiva lukko oli hanskalokerossa
Ehkäpä ne on uudemmissa mondeoissa paremmin lämmöt,jotkut on vanhoja escorttejakin kehunu lämpimäksi,enkä muista Taunuksen/Sierrankaan olleen kovin kalsakoita itselläni.
Tutun Ford Ka -96(?) on taasen kuulemma mallia "jääkaappi"
Kuulin että vanhemmissa mondeoissa olisi tehty merkkikorjaamolla jotain "patenttifiksausta" lämpimyyden parantamiseksi,tulpataan vissiin joku termolle menevä "ylimääräinen" letku,en ihan saletti ole mikä.
Aina aseöljyllä hyvässä rasvassa tuli pidettyä.
Re: Talviautot
Käyttäisitkö vaikka palatessa näytillä sitä pikkumustaa meille napapiirin Saabisteille? Meillä kun ei ole täällä Saabille muuta kuin varaosamyynti ja huolto joten koeajolle ei pääse ja melko hyvä tuuri sais olla että pääsisi yleensäkin näkemään kyseistä autoa moneen vuoteenristos kirjoitti:Mut kyl tää "pikkumusta" tuntuu oikei hyvältä ja huomenahan tuo saa näyttää todelliset karvansa. Mie ulkoilutan sit huomenna Kajaanista Pelkoseniemen kautta Ivaloon reilut 600km.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Talviautot
Työpaikan ex-kinneri oli 2.0 litrainen Mondeo ja se oli kyllä lämmin, olis muistaakseni 2001 vuosimallin, kuiten se isolamppuinen pyöreämuotoinen.kapu kirjoitti:Lämpeniskö toi 2,0 kone paremmin ku 1,8? Itellä -97 mondeo 2,0 koneella ja on lämmin ja lämpenee aika nopeesti, ei toki niin nopeesti kuin og900 mut riittävästi kuitenkin. Aikasemmin oli -94 1,8 koneella oleva mondeo ja se ei kyllä lämmeny niin nopeesti ku toi nykynen. Lukot, hmm, yhessäkään fordissa ne ei oo vielä kunnolla toiminu... Avaimet semmosia hammastikkujaSuabikas kirjoitti:kapu kirjoitti:Mondeot on kanssa tosi lämpöisiä, hyviä ajaa, tilavia, monet hyvin varusteltuja ym. ja niitä uudempikoppasia vm. -96 -> saa jo ihan kohtuu hintaankin, 1000-1500 €. Ja esim. 2,0 bensakoneellakin kuluttaa maantieajossa vain 6-7 litraa satasella.
Mulla oli pari mondeota peräjälkeen 1.8 koneella,vm -93 ja 95 ,molemmat oli tasan yhtä kylmiä
Toiseen vaihdoin uuden termostaatin,ei auttanut mitään,toisessa tyydyin vain peittämään syylärin,joka pikkasen nosti lämpötilaa siedettävän puolelle.Ihan "talvitermaria" en kokeillutkaan,kun eivät fordilla sitä suositelleet ollenkaan.
Ehkä mulle sattu huonot yksilöt?
Kulutus autossa on tosiaan kohtuu pieni +++,ja ajettavuus +++,lukot piiiitkä miinus!!!Puikula-avain per###tä!
Saab on kyllä lämpösempi mulla(kin),tosin ei toi nykynen saab 900/-96 nosta lämpöä nopeesti,ja aika alas jää -10 asteessa jo motinkin lämpö.Onkohan ihan normaalia?...varmaan pitäis kokeilla uutta termaria tms...
Muuten oli mun mielestä aika paska auto. Jämy alustainenhan se oli, farkku ku oli mutta esim. talvella teki ihme syöksymisiä mm. meinasin ajaa liikenteenjakajan yli ku etupää päätti ottaa jostain urasta kiinni. Onneksi oli jakajassa kunnon penkka päällä niin ei menty vastaantulevan keulaan. Ohjaus oli täysin tunnoton.
Kaikin puolin paskempi kuin esim. oma Opeli, vaikkakin tiloiltaan isompi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talviautot
Meillä on Jeep Grand Cherokee -94 talviautona. Toimii erinomaisesti siinä käytössä. Lämpeää nopeasti, vaikka ei ole juuri johdon päässä koskaan. Lukot toimii normaalisti ja etenemiskyky on verraton liukkaalla tjms. Kulutuksessa voittaa monet muut autot, varsinkin lyhyessä kaupunkiajossa. Vai oliko se, että pieni lukema on hyvä ja suuri huono?
900C -86
Re: Talviautot
Kyllä mä nykyautossa(kin) lisäisin talviautospekseihin alustan, ESP:n ja valojen laadun. Ajaminen on rasittavaa, jos auto ei mene minne kuski pyytää, ei pysy tiessä kiinni tai käyttäytyy luistotilanteissa (joita talvella tulee) jotenkin epämääräisesti. Lisäksi tosiaan ESP -toteutuksia on monenlaisia ja mun kokeilemista (Saab 9-3 SC MY09, Audi A4 (b7 ja b8) ja A3 (varmaan 2008 tai 2009), BMW 118d) Saabin toteutus on selkeästi ylitse muiden - käyttäytyminen on selkeää ja loogista ja ESP nappaa kiinni ajoissa ja pehmeästi. Ja nuo valot - vielä enemmän syyssateilla, mutta myös talvella, kun pääsee ajamaan pimeitä teitä, niin kyllä sitä vaan erottaa, mistä autosta ulos katselee mielellään (edellisestä listasta 9-3, 118d, A3, A4 b8) ja mistä joutuu miettimään että missä ne valot oikein ovat (A4 b7). Muutamaa vuotta vanhemmissa kulkineissa tuo ESP on harvinaisempi, mutta alusta ja valot ovat niissäkin mielestäni etenkin talviajossa tärkeitä seikkoja.oju kirjoitti:Nykyään keskittyisin ennemmin kahteen asiaan; toimiiko auto pakkasella ja lämpeneekö se ikinä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talviautot
No mulla on kokemusta kolmesta,2 omaa,yksi työkaverin mondeo vm 94-97 eli sitä ekaa koppamallia.Eipä ollut minkäänlaisia ongelmia ikinä foordien lukkojen kanssa.
Aina aseöljyllä hyvässä rasvassa tuli pidettyä.
Kaikissa on lukot olleet hankalia,ei ole mitkään rasvailut auttaneet
Vanhoja autoja olleet kyllä,ja suht paljon ajettuja kaikki,sillä perusteella vaan kerron...
Re: Talviautot
Itse varmistin Poopelin lukkojen toimimattomuuden tänä vuonna, kun en muistanut öljytä lukkoja ennen pakkasia Onneksi keskuslukko toimii Sama kävi myös yksi talvi ex-käyttikselle ja siitä ei lukot sulaneet ku vasta keväällä, saas nähdä miten Poopelin kanssa käy. Tietenkin vois käydä jonkun pitkän kauppareissun ja viedä tuonne Halppiksen parkkihalliin pariksi tunniksi, ja vielä tietenkin voitelut päälle.Suabikas kirjoitti:No mulla on kokemusta kolmesta,2 omaa,yksi työkaverin mondeo vm 94-97 eli sitä ekaa koppamallia.Eipä ollut minkäänlaisia ongelmia ikinä foordien lukkojen kanssa.
Aina aseöljyllä hyvässä rasvassa tuli pidettyä.
Kaikissa on lukot olleet hankalia,ei ole mitkään rasvailut auttaneet
Vanhoja autoja olleet kyllä,ja suht paljon ajettuja kaikki,sillä perusteella vaan kerron...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talviautot
Itselleni tärkein talviauton ominaisuus on se, että auto toimii normaalisti talvella. Auton lämmittäminen ei ole ongelma, kun tallin kulmasta löytyy pistorasia ja työpaikan pihasta lämpötolppa. Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että lähden mielummin liikenteeseen lämpimällä autolla, jonka laseista näkee ulos ja sisätiloissa tarkenee ilman turkishaalaria (jonka joutuu riisumaan hetken kuluttua). Toistaiseksi M2007 9-5 on pelannut talvikäytössä todella hienosti ja se on ehdottomasti paras talviauto minkä olen omistanut. Ainakin omistamani viisi og-satkua olivat talvella enemmän lasit huurussa (vesivuotojen korjaaminenkaan ei täysin poistanut kovilla pakkasilla huurtumista).
Parina talvena on ajeltu myös Mersun CDI-Vitolla, joka on myös ollut ihan toimiva ja lämmin talviauto. Lämmintä riittää kabiinissa varsin hyvin -30 asteen pakkasillakin, kunhan eberi toimii. Ongelmana vain on näiden "nykydiiselien" (11 vuotta vanhaa nykytekniikkaa) hyvä hyötysuhde, eli koneen lämmöt nousevat normaalilämpöihin todella hitaasti. Viton moottorinohjauksesta on poistettu EGR-paskaamisjärjestelmä käytöstä, joka myös vaikuttaa koneen lämpenemiseen, mutta imusarjan puhdistustalkoisiin ei viitsisi ruveta joka kesä...
Ai niin, serkkutyttö tuli käymään pari kuukautta vanhalla TDI Pololla. Muutaman tunnin seisottuaan -12 asteen pakkasessa, auto ei enää suostunut käynnistymään, joten lähti hinurilla korjaamolle ja paikalle tuotiin sijaisauto. Edellisenä päivänä oli ollut reissussa yhtä tuoreella TDI Golfilla, joka melkein jäätyi matkalle. Molemmissa klonksvaakkeneissa oli yllättäen coolerin putki jäässä... Hinurikuski sanoi, että jouluna oli hinattu 26 volkkaria paikallisen merkkihuollon pihaan. Vaikuttaisi äkkiseltään, että uusi TDI-volkkari ei ole ainakaan hyvä talviauto
Eski
Parina talvena on ajeltu myös Mersun CDI-Vitolla, joka on myös ollut ihan toimiva ja lämmin talviauto. Lämmintä riittää kabiinissa varsin hyvin -30 asteen pakkasillakin, kunhan eberi toimii. Ongelmana vain on näiden "nykydiiselien" (11 vuotta vanhaa nykytekniikkaa) hyvä hyötysuhde, eli koneen lämmöt nousevat normaalilämpöihin todella hitaasti. Viton moottorinohjauksesta on poistettu EGR-paskaamisjärjestelmä käytöstä, joka myös vaikuttaa koneen lämpenemiseen, mutta imusarjan puhdistustalkoisiin ei viitsisi ruveta joka kesä...
Ai niin, serkkutyttö tuli käymään pari kuukautta vanhalla TDI Pololla. Muutaman tunnin seisottuaan -12 asteen pakkasessa, auto ei enää suostunut käynnistymään, joten lähti hinurilla korjaamolle ja paikalle tuotiin sijaisauto. Edellisenä päivänä oli ollut reissussa yhtä tuoreella TDI Golfilla, joka melkein jäätyi matkalle. Molemmissa klonksvaakkeneissa oli yllättäen coolerin putki jäässä... Hinurikuski sanoi, että jouluna oli hinattu 26 volkkaria paikallisen merkkihuollon pihaan. Vaikuttaisi äkkiseltään, että uusi TDI-volkkari ei ole ainakaan hyvä talviauto
Eski
Re: Talviautot
Hei, eikö tuo ole nyt vähän rohkeasti sanottu, että Klonksvagenin TDi ei olisi hyvä talviauto, jos vain 26 autoa oli hinattu saman päivän aikana korjaamon pihaan. Pösöjä on kuitenkin hinattu yli sata autoa saman päivän aikana saman korjaamon pihaan. Ja toisella paikka kunnalla eivät päässeet samaisen apäivänä, kuin vajaaseen yhdeksäänkymmeneen eli onhan Klonsvagen kuitenkin suhteellisen hyvä ollut - kaikki on suhteellista
Kahta en vaihda, Toinen on Tonnari ja toinen on Sonett
Ari
Kahta en vaihda, Toinen on Tonnari ja toinen on Sonett
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Talviautot
Mie en oikein tiiä, mikä on paras talvi-auto? Mut sen mie tiiän, että Saab on talviauto, 40 talven kokemuksella.
Kaikilla Saabeilani on talvista selvinnyt ilman mitään tuskia. Ei tarvitse pitää mitään Saab-laseja tai muita verukkeita esillä. Tosiasiat puhuvat puolestaan ja todelliset tilanteet.
Tämä viimeisinkin kokemukseni uusimmasta Saabista ei tuota perustilannetta muuta.
Kirjoittelen nyt tätä juttuani Ivalossa. Matka tänne kylmissä keleissä, parhaimmillaan -29, ja nyt täällä sitten komeissa tuiskuissa matkailleena niin auratuilla kuin auraamattomila teillä vahvistaa nuo perustuntemukseni tästä uudesta talviautosta. Vaikka auto on iso, niin hyvin se taipuu näillä Lapin pienilläkin teillä ja ennenkaikkea auto menee suoraan ja on oikein helppoajoinen. Käynnistyvyyspuolella ei ole ongelmia ja lämpöä riittää sekä lasit pysyvät oikein hyvin kirkkaana. Mitä minä vielä voisin talviautolta lisää pyytää.
Kaikilla Saabeilani on talvista selvinnyt ilman mitään tuskia. Ei tarvitse pitää mitään Saab-laseja tai muita verukkeita esillä. Tosiasiat puhuvat puolestaan ja todelliset tilanteet.
Tämä viimeisinkin kokemukseni uusimmasta Saabista ei tuota perustilannetta muuta.
Kirjoittelen nyt tätä juttuani Ivalossa. Matka tänne kylmissä keleissä, parhaimmillaan -29, ja nyt täällä sitten komeissa tuiskuissa matkailleena niin auratuilla kuin auraamattomila teillä vahvistaa nuo perustuntemukseni tästä uudesta talviautosta. Vaikka auto on iso, niin hyvin se taipuu näillä Lapin pienilläkin teillä ja ennenkaikkea auto menee suoraan ja on oikein helppoajoinen. Käynnistyvyyspuolella ei ole ongelmia ja lämpöä riittää sekä lasit pysyvät oikein hyvin kirkkaana. Mitä minä vielä voisin talviautolta lisää pyytää.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Talviautot
Vielä Mondeoista: Itselläni oli edellisenä autona Mondeo ST200 -99 (2.5 V6), ja talviajossa ainoa ongelma oli etuveto. Ajo toimi, lämpö oli hyvä ja starttauksissakaan ei ollut mitään ongelmia, vaikka vähän kylmempääkin joskus oli.
#4972
--
Saabiton
M-B C280 W204
--
Saabiton
M-B C280 W204
Re: Talviautot
Minä taas näen sen turvallisuuskysymyksenä, ikkunat huurussa ajaminen ei ole vaihtoehto. Ja ostin toki eberin itseänikin varten, ei sitä vanhaan autoon voi muuten perustella.Eski kirjoitti:Olen sen verran mukavuudenhaluinen, että lähden mielummin liikenteeseen lämpimällä autolla, jonka laseista näkee ulos
Uusienkin autodieseleiden hyötysuhde on alle 40%, parannusta on tapahtunut yhteispaineruiskutustekniikan avulla nimenomaan alhaisilla kuormilla. Jos koneesta ei oteta tehoa, ei lämpöäkään tuoteta. Tasaisessa maantieajossa ja liikennevaloissa tyhjäkäynnillä tämä tulee hyvin esiin. Ehkä lämpöä ruvetaan taas (lue: VW kupla) ottamaan myös pakokaasuista jossain vaiheessa?Eski kirjoitti: Ongelmana vain on näiden "nykydiiselien" (11 vuotta vanhaa nykytekniikkaa) hyvä hyötysuhde, eli koneen lämmöt nousevat normaalilämpöihin todella hitaasti.
Totta, ajovaloja painotan itsekin aika paljon, tosin ne pääsivät unohtumaan kun en ollut vähään aikaan ajanut taajamien ulkopuolella.aero kirjoitti:Kyllä mä nykyautossa(kin) lisäisin talviautospekseihin alustan, ESP:n ja valojen laadun.oju kirjoitti:Nykyään keskittyisin ennemmin kahteen asiaan; toimiiko auto pakkasella ja lämpeneekö se ikinä.
ESP:n edut ovat tilastollisesti todettavissa (Folksam), kunnon renkailla ja järjellisillä nopeuksilla pääsee niilläkin aika pitkälle. Ihmeen usein renkaissa säästetään, itse lopetin näennäisen säästön siinä vaiheessa kun vielä selvisin säikähdyksellä.
Alustan soisi olevan kunnossa muutenkin, ei vain talvella. Esimerkiksi 9-5ssä väärät takapyörien kulmat aiheuttavat mielenkiintoista elämistä, josta ei todellakaan kannata kärsiä.
Re: Talviautot
Siksi puhuinkin laadusta, en kunnosta. Esim. B7 Audi (vakioalustainen etuveto) on mielestäni ihan hirveä ajaa talvella, kun auto tuntuu hitusen luistavan jatkuvasti johonkin suuntaan. B7:n jäljiltä vanha vakioalustainen CD-tonnari tuntui oikeasti hämmästyttävältä, kun meni kakistelematta sinne minne kuski pyysi. Toki kyseessä voi olla myös kasa yksilövikoja, kokemusta on vain 4 vai 5 B7:sta.oju kirjoitti:Alustan soisi olevan kunnossa muutenkin, ei vain talvella. Esimerkiksi 9-5ssä väärät takapyörien kulmat aiheuttavat mielenkiintoista elämistä, josta ei todellakaan kannata kärsiä.
Toinen seikka on auton loskakäytös. Hyvänä esimerkkinä edellämainittu olympiavolkkarimalli kiemurtelee loskassa ihan järjettömästi ehjälläkin alustalla, kun vertaa mihin tahansa talvella ajamaani Saabiin. Samaa teki lievemmässä mittakaavassa Volvo 744, kun loskaa oli tarpeeksi. Vastaavaa kokemusta on muutamasta muustakin automallista, kun taas Saabilla on tapana mennä paksussakin loskassa sinne minne kuski näyttää (toki vauhtiluistot jne sitten erikseen).
Kolmas seikka on auton käytös liukkaalla ja luistossa, ts. missä vaiheessa ja kuinka yllättäen luistoon lähdetään ja miten auto mahdollisesta luistosta oikenee/kääntyy siihen jouduttuaan. Ensimmäisestä löytyy negatiivisina esimerkkeinä meikäläisen kokemusarkistosta Peugeot 309, kaikki ajamani Citroënit sekä jossain määrin Audi B8 - luistelu ei tunnu kuskille (ainakaan mulle) noissa kovinkaan paljoa, eikä alusta varoita siitä etukäteen. Jälkimmäisestä mulla ei hirmu negatiivisia kokemuksia ole, mutta B8 ja 9-3 SC hoitavat homman esimerkillisesti kotiin - myös ilman ESP:tä ajaessa nuo lähestulkoon pyrkivät oikenemaan peräluistosta melkein jopa itsekseen, joten tilanne on suhteellisen helppo ottaa takaisin haltuun. Puskeminenkin laantuu melko helpolla, joten jopa tilanteen jo karattua käsistä mahdollisuudet ovat melko hyvää luokkaa, kunhan on vähänkään hajua siitä, mitä on tekemässä.
Näihin kaikkiin alustan suunnittelulla on varsin suuri vaikutus ja erot ovat isoja ihan ehjissäkin alustoissa. Rikkinäinen alusta toki voi heikentää varsin roimasti mitä tahansa alustan ominaisuutta (riippuen siitä, mikä paikka on rikki ja miten) ja moinen kannattaa toki korjata, vaan alustan alkuperäisten heikkouksien parantaminen ei välttämättä ihan heittotemppu enää olekaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Talviautot
Otetaan jo..oju kirjoitti: Ehkä lämpöä ruvetaan taas (lue: VW kupla) ottamaan myös pakokaasuista jossain vaiheessa?
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.