oju kirjoitti:Alustan soisi olevan kunnossa muutenkin, ei vain talvella. Esimerkiksi 9-5ssä väärät takapyörien kulmat aiheuttavat mielenkiintoista elämistä, josta ei todellakaan kannata kärsiä.
Siksi puhuinkin laadusta, en kunnosta. Esim. B7 Audi (vakioalustainen etuveto) on mielestäni ihan hirveä ajaa talvella, kun auto tuntuu hitusen luistavan jatkuvasti johonkin suuntaan. B7:n jäljiltä vanha vakioalustainen CD-tonnari tuntui oikeasti hämmästyttävältä, kun meni kakistelematta sinne minne kuski pyysi. Toki kyseessä voi olla myös kasa yksilövikoja, kokemusta on vain 4 vai 5 B7:sta.
Toinen seikka on auton loskakäytös. Hyvänä esimerkkinä edellämainittu olympiavolkkarimalli kiemurtelee loskassa ihan järjettömästi ehjälläkin alustalla, kun vertaa mihin tahansa talvella ajamaani Saabiin. Samaa teki lievemmässä mittakaavassa Volvo 744, kun loskaa oli tarpeeksi. Vastaavaa kokemusta on muutamasta muustakin automallista, kun taas Saabilla on tapana mennä paksussakin loskassa sinne minne kuski näyttää (toki vauhtiluistot jne sitten erikseen).
Kolmas seikka on auton käytös liukkaalla ja luistossa, ts. missä vaiheessa ja kuinka yllättäen luistoon lähdetään ja miten auto mahdollisesta luistosta oikenee/kääntyy siihen jouduttuaan. Ensimmäisestä löytyy negatiivisina esimerkkeinä meikäläisen kokemusarkistosta Peugeot 309, kaikki ajamani Citroënit sekä jossain määrin Audi B8 - luistelu ei tunnu kuskille (ainakaan mulle) noissa kovinkaan paljoa, eikä alusta varoita siitä etukäteen. Jälkimmäisestä mulla ei hirmu negatiivisia kokemuksia ole, mutta B8 ja 9-3 SC hoitavat homman esimerkillisesti kotiin - myös ilman ESP:tä ajaessa nuo lähestulkoon pyrkivät oikenemaan peräluistosta melkein jopa itsekseen, joten tilanne on suhteellisen helppo ottaa takaisin haltuun. Puskeminenkin laantuu melko helpolla, joten jopa tilanteen jo karattua käsistä mahdollisuudet ovat melko hyvää luokkaa, kunhan on vähänkään hajua siitä, mitä on tekemässä.
Näihin kaikkiin alustan suunnittelulla on varsin suuri vaikutus ja erot ovat isoja ihan ehjissäkin alustoissa. Rikkinäinen alusta toki voi heikentää varsin roimasti mitä tahansa alustan ominaisuutta (riippuen siitä, mikä paikka on rikki ja miten) ja moinen kannattaa toki korjata, vaan alustan alkuperäisten heikkouksien parantaminen ei välttämättä ihan heittotemppu enää olekaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla