Hesarissa oli pitkä juttu tämän vuoden FLTP1000-ajotapahtumasta, jossa 46 sähköautoa ajoi 1000 km matkan Uudeltamaalta Lappiin (ja itse asiassa vähän jo "takaisinkin", koska reissu päättyi Kuusamoon, joka ei ole Lapissa).
Juttu on ikävä kyllä maksumuurin takana:
https://www.hs.fi/talous/art-2000010947457.html
Tämä ei ollut nopeuskilpailu vaan tarkoitus vertailla eri autojen ja eri latausstrategioiden etevyyttä pitkällä matkalla talvioloissa. Osa taisi ehkä ottaa tämän vähän kisanakin, nimittäin 10 lyhintä kokonaismatka-aikaa lataustaukoineen olivat 12 tuntia ja 15-40 minuuttia. Nämä suoritukset kirjattiin Tesla S:llä, Polestar 2:lla, Hyunda Ioniq 6:lla (x2), Kia EV3:lla ja EV6:lla (x2), Nio ET7:llä, Xpeng G6:lla, Audi E-tron GT:llä, eli mikään merkki tai malli ei rulettanut selvästi muita.
Testin lyhin ajoaika (ei siis sisällä pysähdyksiä) oli VW ID.7:lla, minuutin vaille 11 tuntia. Lataamiseen käytetyn ajan (2:11) vuoksi kyseinen kiesi putosi kokonaisaikojen top kympistä. Huomionarvoista on kuitenkin yli 90 km/h keskinopeus, eli kovaa on tultu, ja vastaavasti lepotaukoa on sitten pidetty vähän pidempään. Toki melko hyvää keskinopeutta on pitäneet nuo kokonaisajassa lyhimmät suoritukset kirjanneet, kun keskinopeus kokonaisajasta laskien on hyvin yli 80 km/h. Siis sisältäen tauot. Muistetaan että nämä on nyt talvella ajettu eikä motaria ole kuin murto-osa matkasta. Lisäksi reitti oli määritelty ennalta ja autot lähti reissulle minuutin välein, eli ruuhkaa saattoi välillä latureilla tulla. Ja lisäksi kaikki autot eivät olleet lähdössä täyteen ladattuja, koska jotenkin kuskien piti päästä aamuvarhain lähtöpaikallekin.
Lähes kaikki autokunnat selvittivät matkan enintään 14 tunnissa. Ääripäässä oli kaksi pakukorista autoa eli Mersun eSprinter ja VW ID.Buzz, näillä kokonaisaika oli reilusti yli 15 tuntia. Muut 15 tunnin ylittäjät oli pikkuakkuinen ID.3 ja kymmenenvuotias S-Tesla, jotka kävivät laturilla 7 kertaa.
Itseäni yllätti miten pieniä nuo kokonaisajan erot suurimmalle osalle autokuntia on, kun mukana oli kuitenkin tosi erilaisia autoja. Se todella nopea lataus ja iso akku ei sitten kuitenkaan välttämättä säästä matka-aikaa ihan radikaalisti noinkaan pitkällä matkalla. Ja tuloksista voi myös päätellä että ehkä lopulta ajotavan, -matkan ja latausten suunnittelulla on isompi merkitys kuin niillä viimeisillä auton lataus- ja rangeominaisuuksilla. Listassa on nimittäin useita samanmallisia autoja joiden kokonaisajat eroaa yllättävän paljon toisistaan. Esim Tesla Model 3 löytyy standard range+:na kokonaisajalla 12:44 ja Long Rangena kokonaisajalla 13:43. Tai Yykköstesla Long Rangena löytyy viitenä yksilönä ajoilla 13:17, 13:46, 14:00, 14:01 ja 14:09, ja nämä kaikki teki matkalla 4 latauspysähdystä, eli latausstrategiatkaan eivät poikenneet ihan radikaalisti toisistaan. Ja huomiota herätti sekin että pikkuakkuisella ja janoisana tunnetulla Audi E-tron 50:llä on ajettu kuuden pysähdyksen taktiikalla aikaan 13:20 eli ihan tuon parhaimman Y-Teslan kannoilla.
Itse sanoisin että tuollainen 13-14 tunnin kokonaisaika ja 3-4 taukoa 1000 km ajelulle suomalaisessa talvisäässä on aika normaali, oli käyttövoima sitten mikä vain. Kerran eläissäni olen yli 1000 km päivässä ajanut, alla oli bensa-auto. En muista kauanko siihen meni, mutta sen muistan että olin sen päivän jälkeen henkisesti ja fyysisesti täysin loppu. Eli tärkeämpää kuin sen viimeisen puolen tunnin tai tunnin puristaminen matka-ajasta, on tuollaisella matkalla ne auton ominaisuudet jotka pitää kuskin järjissään ja hereillä. Yksi sellainen ominaisuus voi olla vaikkapa pakottava tarve pitää tauko vähintään 300 km välein ja vieläpä tauko jossa ollaan paikallaan vähän pidempään kuin viisi minuuttia.
Mutta että siis joka tapauksessa käyttövoima on vain yksi auton ominaisuus joka mietityttäisi, jos tulisi ajettua säännöllisesti (tai koskaan) tuollaisia päivämatkoja.