Sähköautoista yleensä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mites muilla sähkisten takajarrut voi?

Corsa vaati remppaa jo 22kk/51tkm :facepalm_man:

Kuvia tuolla mun topiikissa

viewtopic.php?p=1344759#p1344759
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja viggen »

Sähköautojen vakuutusmaksut ei ainakaan innosta vaihtamaan autoa. Tarkistin Teslan Y ja S mallien ¨täysvakuutuus¨ kasko hinnat omalle kohdalle.
Minulla kaikki bonukset ja 20% alennus hinnoissa. Ajo km määrän laitoin alas 10000km/vuosi.
Y malli maksaa 17064kr/vuosi.
S malli maksaa 21648kr/vuosi
Nevs Saab maksaa 5267kr/vuosi
Mersu maksaa 8232kr/vuosi
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Suomessa kannattaa ainaki kilpailuttaa sähkikset, 1200->800eur tippui itellä kun vaihtoi firmaa.

Mut on toi S-mallin melkein 1900e aika karu :twisted:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
lauriolio
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja lauriolio »

Laitoin POP-vakuutuksen laskuriin oman Konan ja vastaavanikäisen Model S:n perusmallin rekkarit ja omat tiedot, eli bonus 70% kaskolle ja 83% liikennevakuutukselle. Ajomääräksi alle 30000km vuoteen ja omavastuu 200 euroa.

Model S:lle pelkkä liikennevakuutus 239,87 euroa, XL-kasko 1377,39 euroa. Konalle (150kW) vastaavasti 189,14 euroa ja 1250,13 euroa.

Samanikäinen karvalakki-VW Golf (110kW) liikennevakuutetaan 145,15 / 643,07 eurolla, vastaava 169kW GTI 150,74 / 738,77 eurolla. Jännäksi pelin tekee se, että jos esim. GTI:llä vaihtaa postinumeron täältä maalta numeroksi 00010, niin XL-kasko pomppaa 861,68 euroon.

Liikennevakuutuksissa ero on siis lähinnä marginaalinen. Kaskon kanssa eroa tulee jo sen verran, että käyttövoimasta saatavaa säästöä täytyy ohjata useamman tuhannen kilometrin osalta excelin solusta toiseen :mrgreen:
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Hesarissa oli pitkä juttu tämän vuoden FLTP1000-ajotapahtumasta, jossa 46 sähköautoa ajoi 1000 km matkan Uudeltamaalta Lappiin (ja itse asiassa vähän jo "takaisinkin", koska reissu päättyi Kuusamoon, joka ei ole Lapissa).

Juttu on ikävä kyllä maksumuurin takana: https://www.hs.fi/talous/art-2000010947457.html

Tämä ei ollut nopeuskilpailu vaan tarkoitus vertailla eri autojen ja eri latausstrategioiden etevyyttä pitkällä matkalla talvioloissa. Osa taisi ehkä ottaa tämän vähän kisanakin, nimittäin 10 lyhintä kokonaismatka-aikaa lataustaukoineen olivat 12 tuntia ja 15-40 minuuttia. Nämä suoritukset kirjattiin Tesla S:llä, Polestar 2:lla, Hyunda Ioniq 6:lla (x2), Kia EV3:lla ja EV6:lla (x2), Nio ET7:llä, Xpeng G6:lla, Audi E-tron GT:llä, eli mikään merkki tai malli ei rulettanut selvästi muita.

Testin lyhin ajoaika (ei siis sisällä pysähdyksiä) oli VW ID.7:lla, minuutin vaille 11 tuntia. Lataamiseen käytetyn ajan (2:11) vuoksi kyseinen kiesi putosi kokonaisaikojen top kympistä. Huomionarvoista on kuitenkin yli 90 km/h keskinopeus, eli kovaa on tultu, ja vastaavasti lepotaukoa on sitten pidetty vähän pidempään. Toki melko hyvää keskinopeutta on pitäneet nuo kokonaisajassa lyhimmät suoritukset kirjanneet, kun keskinopeus kokonaisajasta laskien on hyvin yli 80 km/h. Siis sisältäen tauot. Muistetaan että nämä on nyt talvella ajettu eikä motaria ole kuin murto-osa matkasta. Lisäksi reitti oli määritelty ennalta ja autot lähti reissulle minuutin välein, eli ruuhkaa saattoi välillä latureilla tulla. Ja lisäksi kaikki autot eivät olleet lähdössä täyteen ladattuja, koska jotenkin kuskien piti päästä aamuvarhain lähtöpaikallekin.

Lähes kaikki autokunnat selvittivät matkan enintään 14 tunnissa. Ääripäässä oli kaksi pakukorista autoa eli Mersun eSprinter ja VW ID.Buzz, näillä kokonaisaika oli reilusti yli 15 tuntia. Muut 15 tunnin ylittäjät oli pikkuakkuinen ID.3 ja kymmenenvuotias S-Tesla, jotka kävivät laturilla 7 kertaa.

Itseäni yllätti miten pieniä nuo kokonaisajan erot suurimmalle osalle autokuntia on, kun mukana oli kuitenkin tosi erilaisia autoja. Se todella nopea lataus ja iso akku ei sitten kuitenkaan välttämättä säästä matka-aikaa ihan radikaalisti noinkaan pitkällä matkalla. Ja tuloksista voi myös päätellä että ehkä lopulta ajotavan, -matkan ja latausten suunnittelulla on isompi merkitys kuin niillä viimeisillä auton lataus- ja rangeominaisuuksilla. Listassa on nimittäin useita samanmallisia autoja joiden kokonaisajat eroaa yllättävän paljon toisistaan. Esim Tesla Model 3 löytyy standard range+:na kokonaisajalla 12:44 ja Long Rangena kokonaisajalla 13:43. Tai Yykköstesla Long Rangena löytyy viitenä yksilönä ajoilla 13:17, 13:46, 14:00, 14:01 ja 14:09, ja nämä kaikki teki matkalla 4 latauspysähdystä, eli latausstrategiatkaan eivät poikenneet ihan radikaalisti toisistaan. Ja huomiota herätti sekin että pikkuakkuisella ja janoisana tunnetulla Audi E-tron 50:llä on ajettu kuuden pysähdyksen taktiikalla aikaan 13:20 eli ihan tuon parhaimman Y-Teslan kannoilla.

Itse sanoisin että tuollainen 13-14 tunnin kokonaisaika ja 3-4 taukoa 1000 km ajelulle suomalaisessa talvisäässä on aika normaali, oli käyttövoima sitten mikä vain. Kerran eläissäni olen yli 1000 km päivässä ajanut, alla oli bensa-auto. En muista kauanko siihen meni, mutta sen muistan että olin sen päivän jälkeen henkisesti ja fyysisesti täysin loppu. Eli tärkeämpää kuin sen viimeisen puolen tunnin tai tunnin puristaminen matka-ajasta, on tuollaisella matkalla ne auton ominaisuudet jotka pitää kuskin järjissään ja hereillä. Yksi sellainen ominaisuus voi olla vaikkapa pakottava tarve pitää tauko vähintään 300 km välein ja vieläpä tauko jossa ollaan paikallaan vähän pidempään kuin viisi minuuttia.

Mutta että siis joka tapauksessa käyttövoima on vain yksi auton ominaisuus joka mietityttäisi, jos tulisi ajettua säännöllisesti (tai koskaan) tuollaisia päivämatkoja.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Viimeksi Lapissa käydessäni, menomatkalla 1 pysähdys tulomatkalla 1 pysähdys.
Ja molemmilla kerroilla ruokailu oli syy pysähdykseen.
Oli muutakin tekemistä kuin kökkiä huoltoasemilla.
Ja ajoneuvona ei ollut sähköauto.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Toi on kyllä hyvää testii mitä tekevät ja antaa arvokasta tietoo.

Tälleen kun ei ole itselle varsinaista tarvetta ajella säännöllisesti kauemmas tai ees taas johonkin kaupunkiin missä määräpäässä ei onnistu lataus niin ei välttämättä kannata maksaa extraa isommasta akusta kuhan latausnopeudet on kunnossa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AZP kirjoitti:
La Helmi 01, 2025 23:18
Hesarissa oli pitkä juttu...
Mielenkiintoista settiä. Pisti miettimään, miten mahtaisi omalla kohdalla käydä Lapin reissulla noin 1000 kilsan yhdensuuntaisella matkalla. Kesäkelillä täydellä lähdöllä voisi päästä yhdellä latauksella suuntaansa, talvella varmaan kolmella.

Tulipa mieleen sekin, kuinka paljon olen kotilatauksen kanssa säästänyt aikaa polttoaineella tankattaviin verrattuna. Suorastaan tuntikausia olen voinut käyttää elämän tähtihetkiin tankkausten sijaan. Ja itseasiassa keskimäärin ja keskimääräinen rangekin on tainnut sähkösiirtymässä kasvaa, tai ei ainakaan juurikaan pienentyä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/karm ... 6f3af7f831

Kohta saa teslaa edullisesti.
Automaailman edelläkävijästä kehkeytyi hämmentävän lyhyessä ajassa äärioikeistolaista maailmankuvaa toitottava Donald Trumpin aseenkantaja, joka avitti presidentin uudelleenvalintaa 250 miljoonalla dollarilla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Scraab
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Scraab »

9000CD23T kirjoitti:
To Helmi 06, 2025 06:06
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/karm ... 6f3af7f831
Kohta saa teslaa edullisesti.
Automaailman edelläkävijästä kehkeytyi hämmentävän lyhyessä ajassa äärioikeistolaista maailmankuvaa toitottava Donald Trumpin aseenkantaja, joka avitti presidentin uudelleenvalintaa 250 miljoonalla dollarilla.
Sillähän ei ole tammikuun myyntiin mitään merkitystä, että uudet mallit olivat juuri tulossa markkinoille :mrgreen:? Entä miltä myyntiluvut noin ylipäätään näyttävät? Vähän takkuaa kiinalaistenkin myynti ja vanhoja varastoja jo dumpataan markkinoille.

Joskus suorastaan hämmästyttää se kiihkeys, millä suomalaiset toimittajat kirjoittavat Yhdysvaltojen sisäisistä asioista. Harvalla toimittajalla lienee edes äänioikeutta, toisin kuin eräillä suomalaistaustaisilla Trumpin kannattajilla. Toimittajat myös pilkkasivat Trumpin kannanottoja lentoturmista, jotka alkuperäisasussaan olivat asiantuntijoiden mukaan jokseenkin OK. Vaikka toimittajat ovatkin innokkaita kaukomatkailijoita, Trumpilla lienee kuitenkin parempi tuntuma ilmailuun, hänellähän on erilaisia ilma-aluksia sekä itsellään, että viran puolesta. Kuka muistaa, mitä järisyttävää Trumpin edellisellä kaudella tapahtui?

Musk taas omistaa jopa satelliitteja, joita antaa myös ukrainalaisten käyttää puolustautumiseen. Hänellä lienee myös näkemystä suomalaista pulliaista enemmän, miten maailma makaa ja mikä sen tasapainoa(? 8O) missäkin uhkaa.

Suomalaisten pitäisi ryhdistäytyä ja ottaa opiksi. Meillä oli pari pitkää kautta vallassa presidentti, jonka virheet ja naiivius aiheuttivat korvaamatonta vahinkoa maallemme. Mahdettiin Kremlissä nauraa kissankusettajalle? Nyt maksamme investointitukia ulkomaalaisille, jotka rakentavat tai suunnittelevat rakentavansa tänne kaikkea sitä, mitä kotimaihinsa eivät saa. Muualla ei juuri riemuita energia”puistoista”, mutta suomalaiset luopuvat kilvan omistuksistaan ja jopa antavat rahaa kylkeen! Kannattaa meidän Muskia ja Trumpia kauhistella :D
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos on vakuutukset tyyriitä, niin huolloissa sähköautoilija yleensä säästää. TM keräsi kolmesta autosta vertailun ja hieman yllätti noinkin isot erot:

Tuhansien eurojen ero – TM selvitti sähköauton ja vastaavan lataushybridin huoltokustannukset 120 000 km matkalla

https://tekniikanmaailma.fi/lehti/3b-20 ... cbaa8bbd-4

Itse en ole päässyt ihan noin isoihin säästöihin kun vertaan Töpselikärsää Valeponiin. Mitsussa maksoi huolto marmorilla joka toinen vuosi reilu 300 euroa ja joka toinen vuosi reilu 200 euroa. Tosin mun omistusaikaan ei osunut harvemmin tehtäviä lisätöitä oikeastaan ollenkaan, osa niistä on melko kalliita.

Valemusse käy huollossa vain 2v vuoden välein. Vajaa 2v sitten tehty huolto maksoi reilu 300 euroa eli aika samat kuin Mitsun iso huolto. Saas nähdä onko hinta tänä keväänä korkeampi, samat työt siihen pitäisi muistaakseni sisältyä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Entäs vaikkapa tuo meidän Rellun huolto? Vaihdoin ite raikkarin ja pyyhkijänsulat. Säästöistä unohtui puuttuva päästötesti katsastuksessa ja halvempi vuotuinen ajoneuvovero. Nii ja vanhaan Saabiin erona ei tartte tänä vuonna käyttää ees leimalla. Säästöä sekin kahden vuoden leima on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Nyt on edullista kulkinetta tarjolla...
https://www.hedinautomotive.fi/nostot/s ... gJNxPD_BwE
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:
La Tammi 25, 2025 12:49
Helsingissä pohditaan poltto­moottori­autojen käytön rajoittamista

Autoilu|Helsingin kantakaupungissa noin puolet asukkaista suhtautuu myönteisesti siihen, että polttomoottoriautojen ajoa rajoitettaisiin.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010978254.html
Ei mennyt läpi:

Autoilu | Helsingissä tehtiin täyskäännös tietynlaisten autojen kieltämisessä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011028221.html
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Sähköautoista yleensä

Viesti Kirjoittaja jka »

Meillä siirryttiin kans viime perjantaina sähköautoiluun, pihaan haettiin -21 enyaq 60 akulla.

Liikennevakuutus ja täyskasko jäi 15tkm vuotuisilla kilsoilla ja 500 omavastuulla yhteensä n. 650 euron paikkeille ja vero taisi olla himpun alle 200 vuodessa.

Seuraava järkeily on nyt latauksen järjestäminen järkeväksi. Tähän asti menty mukana tulleella skoda IV chargerilla yhdellä vaiheella ja 1.8kw teholla töiden jälkeen laturiin ja aamulla irti tyylillä, mutta huomenna pitäisi tulla omaan laturiin sopiva 3-vaihesyöttöjohto jolloin saa laturista 11kw irti.

Toin jo mittarikaapilta syötön ja 16a 3-vaiherasian suulin seinään autopaikan viereen, mutta ajatus olisi saada jotenkin ohjattua tuon rasian syöttöä päälle ja pois jollain sovelluksella suoraan tai ajastaen vaikka yön tunneille kun pörssisähkössä ollaan. Energianmittaus olisi myös plussaa, autojen lämmityksessä on ollu käytössä tapon pistorasiaan tuleva älyrasia jolla molemmat on siinä hommassa hoitunut. Vähän vastaava haussa, mitä muilla käytössä? Joku Shelly, yms?

Vaggineitten oma latausajastus on ilmeisesti vähän epävarma ja todellinen mittaus ei sillä onnistu, ajatus olisi siis kun vaikka emäntä ajaa kotiin ja lyö tökkelin autoon kiinni ja oletuksena yöllä rasiassa virta on niin aamulla saa ottaa piuhan irti ja lähteä
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Vastaa Viestiin