Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja CDTA »

viggen kirjoitti:
Pe Elo 02, 2024 11:26
kiihtyvyys ei tietenkään kovin ollut rajua 25s sataseen.
Taitaa olla manuaalin aika, tomaatille tehas lupailee 29,4s ja huippuja 130km/h
viggen kirjoitti:
Pe Elo 02, 2024 11:26
Rekkojen ohittaminen piti jättää pitkille suorille, kun pellin alla oli vain 60 heposta.
Kaverilla oli 250D kakkosnelonen, ja se sanoi että kyllä on syytä harkita tarkkaan ennen jokaista ohitusta...mielellään jo kotona kahvipöydässä :lol:

Mutta eikös tuo VIN lista kerro että tämä on lähtenyt tehtaalta 200D koneella, ja että väri olisi valkoinen 8O
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Baas900 kirjoitti:
Pe Elo 02, 2024 11:21
436 ELIMINATION OF FRONT AND REAR SAFETY BELTS

Tällainen se on joskus uutena ollut. Lisävarustekoodi (siis todellakin LISÄvaruste) 436 on aika hurja, kaikkien turvavöiden poisto. :D
Oisko ollut joku syy siihen että turvavyöt olisi asennettu vasta Suomen maahantuojalla tai jälleenmyyjällä? Vuonna 1981 oli kuitenkin vyöt pakolliset Suomessa sekä edessä että takana.
CDTA kirjoitti:
Pe Elo 02, 2024 12:46
Mutta eikös tuo VIN lista kerro että tämä on lähtenyt tehtaalta 200D koneella, ja että väri olisi valkoinen 8O
Tää on se korinvaihdon taika. Tuolla runkonumerolla oleva 200D on lähtenyt tehtaalta valkoisena ja toimitettu Suomeen. Sitten 90-luvulla valkoinen kori on ehkä alkanut olla tiensä päässä, mutta diesel sen kuin raksuttaa. Tällöin korinvaihtoveijari on uittanut Saksasta tai jostain muusta miljonääripitäjästä siellä epäkurantiksi tuomitun mutta koriltaan teknisesti (suomen mittapuussa) hienokuntoisen sinisen 200 (bensa) -mallin, purkanut siitä pois oletettavasti voimalinjan, osan sisustaa ja muita osia, ottanut vastaavat osat siitä valkoisesta 200D:stä ja asentanut ne siniseen koriin. Voilá korinvaihtomersu.

Auton identiteetti määräytyy sen mukaan kummasta autosta on enemmän osia (prosentteja) tässä luomuksessa, ja koska Suomeen jo verotetusta 200D:stä on otettu osia yli 50 %, on identiteetti edelleen sen mukainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Kaks hitainta henkilöautoa jolla on tullu kokeiltua on juurikin tommonen 240D manuaali meisseli, ja Volvo 245 D6 automaatilla.
Toi volvo vei kyllä selkeen voiton hitaus kilpailussa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Juuri noin, kuten AZP kirjoittaa. Suomeen tuli valkoinen 200D vuonna 1981, kori vaihtui sinisestä 200-bensasta vuonna 1996 ja siitä tuli 45%, vanhasta valkoisesta jäi 55% jäljelle. Nuo etulamput, 200-merkki, ja "parempi" varustelutaso kielivät siitä, että se 200-bensa oli vähän parempi versio.

Tähän ei tule minkäänlaista tuninkia, alkuperäinen on aina ollut mun motto, vaikka tämä korinvaihto onkin. Jos tämä pysyy järkevin kustannuksin ajokunnossa, niin teen/opiskelen hiljalleen tämän saloja ja ajelen mitä pystyn. Parin vuoden päästä katsellaan tuleeko lisää leimaa. Jos räjähtää matkalla tai muuten alkaa ketuttaa, niin mietitään uudestaan. Eipä ole nyt tarkoitus hötkyillä, tässä on sopivasti puuhaa loppukaudeksi ja sitten talvilevolle, keväällä jatketaan. Ei sovi hötkyily tämän vekottimen luonteeseen !

Pissapojan säiliö falskaa, vähän aavistelin, oli pinta huvennut eilisestä itsekseen. Rojektia pukkaa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Nuo on sellaisia laitteita ettei niihin tule mitään vikaa, ne on ominaisuuksia :D

Pitäskin tutkia joskus tuota omaa V8 bensameisseliä tuolla VIn dekooderilla :idea:
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3229
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja viggen »

Juu, ennen oli helppo korjata ja huoltaa autoja, nykyään kaiken maailman sensoreita jotka sekoilee ja moottori valo loistaa mittari taulussa. Vaikuttaa olevan aivan sekunda laatua ja asiakas maksaa, jos takuu on ummessa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Ne on just niitä. En saanut selvää, mistä falskaa pissapoika, täytyy irrottaa pumppu siitä säiliön kyljestä, tyhjätä ja puhallella sitten vaikka paineilmalla, että mistä tuulee tai laittaa vähän bubbelvattenia, että mistä kuplii. Kaikki aikanaan, ajaa vaan poudalla, niin ei tartte koko systeemiä.

Kuskin penkin kiskot rasvasin, katselin eilen videon mekanismista ja ehkä tuolla tavalla alkaa liikkumaan, jos ei, niin kyllä mä polkimille ulotun. Samaten tuo kuskin puolen turvavyön ympärillä oleva pilari pitää tsekata ajan kanssa, saatanpa ihan vaan teipata sen läpinäkyvällä gorillateipillä, mitä ostin pojan Civicin takalampun palapeliä kootessani.

Kävin Motonetissa kotiin tullessa, ilmansuodatin, 8L Mobil Super 10w-40, päädyin siihen että laitetaan sitä mitä suositellaan ensimmäisenä ja mille kone on alunperin suunniteltu, öljynsuodatin (Bosch), piti olla oem, mutta paketissa oli suodattimen lisäksi vaan yläpään iso tiiviste, eikä niitä stongan kahta pientä, huono esitys mutta sillä mennään. Samaten ostin pullon kotelosuojaa, litran Mobilin ATF 220 automaatin öljymäärän asettamiseen oikeaan ja Superbiinkin piti ostaa litra 0w-20 litkua lisäysöljyä, kun vanhaa putelia on enää desi jäljellä. Satasen sai taas menemään.

Työt haittaa harrastuksia, olisin halunnut vahan levittää päälle ennen maanantain korjaamoreissua, mutta voi tehdä tiukkaa, kun pitää töissä venyä niin pitkään la-su.

Rengaspaineet kurkkasin, minusta oli vähän alakantissa, siellä 2 barin kieppeillä, lisäsin 2.4 bariin, eli lähelle kovemman kuorman suositusta. Jospa kiihtyisi (rullaisi) vähän paremmin :D Ekan kerran katsoin pohjaa ja helmoja kunnolla ledin kanssa. Perkule, että on hienosti korjattu, nättiä paksua hitsisaumaa ja ennenkaikkea hyvin ja siististi suojattu. Kurkkasin auton sisältäkin lattiaa, on tossa tosi helppoa kun matot on "integroitu" siihen alimpaan lattiamattoon. Sama nätti sauma siellä näkyvissä ja myös sisäpuolelta hyvin suojattu. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki sille, joka on tämän elvyttänyt. Tuo on helppo pitää tuossa kunnossa kotelosuojajumpalla. Ainoastaan takapyörän takana helmassa oleva terävä kantti oli pienessä pintaruosteessa oikealla, rapsuttelen sen puhtaaksi ja suojaan ruosteenestopohjamaalilla, kiveniskulla ja kotelosuojalla.

Perämurikka näytti kuivalta ja vetarit korkeintaan hikoilivat, ei mitään huomiota herättävää näkyvissä. Kardaanin tukikumi oli vaihdettu, kuten edellinen omistaja sanoi, oli hyvin tuoreen näköinen. Aika tyytyväinen täytyy olla, pientä puuhaa ja niitä ominaisuuksia on, mutta ns. isot linjat ovat hyvällä tolalla !

Civic pitäisi ehtiä pestä, imuroida ja kenties öljyt + suodatin vaihtaa, nyt on ajettu 5500 km edellisestä ja perinteen pitää jatkua tiheille vaihdoille. Sitten voisi laittaa sen myyntiin, jos siitä kolme tonttua saisi, niin hyvä, on se sen väärti nyt ainakin, tänään suhailin vajaat 50 km ympäriinsä ja toimi kuten aina ennenkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5221
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

AZP kirjoitti:
Pe Elo 02, 2024 13:34
Baas900 kirjoitti:
Pe Elo 02, 2024 11:21
436 ELIMINATION OF FRONT AND REAR SAFETY BELTS

Tällainen se on joskus uutena ollut. Lisävarustekoodi (siis todellakin LISÄvaruste) 436 on aika hurja, kaikkien turvavöiden poisto. :D
Oisko ollut joku syy siihen että turvavyöt olisi asennettu vasta Suomen maahantuojalla tai jälleenmyyjällä? Vuonna 1981 oli kuitenkin vyöt pakolliset Suomessa sekä edessä että takana.
Autovero aiheuttaa kaikenlaista ylimääräistä.Varusteet, jotka asennettiin vasta Suomessa eivät vaikuttaneet autoveroon ja esim. Toyotiin asennettiin ilmastointilaitteet täällä ja vanhemmissa autoissa alkuperäiset radiot ovat tuikiharvinaisia.Tämä porsaanreikä on nykyisin tukittu ja uusissa autoissa vielä puoli vuotta maahantuonnin jälkeen asennetut varusteet nostavat autoveroa.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Mä luulen, että pissapojan säiliön vuodon syy löytyi, parin videon perusteella oma säiliönheiluttelu, nyt kun tarkemmin ajattelee, aiheutti saman efektin. Eli syyllinen on säiliön kyljessä olevan pumpun alla oleva tiiviste, josta pumppu painetaan säiliöön. Yhdestä videosta nappasin varaosanumeron ja ainakin Aeromotorsilta naapurimaasta löytyy tämä 32 sentin osa.

https://aeromotors.fi/kataloog/search?s ... +997+36+81

Taas oppi uutta. Tietenkin sitä voisi ensi viikolla käydä Mega-Autosta marmorilta kysymässä oem-numerolla, että mitä maksaa. Marmorilisää varmaan tulee, mutta jos vähemmän kuin postikulut Aeromotorsilta. Tosin sieltä voisi jonkun paketin tilata, koska siellä on paljon perusosaa, mitä esim. Motonetista ei saa.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Eipä 10 tunnin työvuoron jälkeen paljoa ehdi tahi ole virtaa, mutta jotain kuitenkin. Aloitin helpoimmasta huoltotoimenpiteestä ja vaihdoin autoon uuden hengityssuojaimen, nyt kelpaa imeskellä ilmaa uuden Wixin (ei ollut muuta Motonetin valikoimissa) läpi, värikin vaihtui.
Kuva

Kaivelin laatikoita ja löysin kuin löysinkin, itse asiassa kaksin kappalein, vanhoja isompia Defan moottorilämppärin johtoja, tässä kuvassa jo liitettynä auton konehuoneessa olevaan vastakappaleeseen.
Kuva

Mitään ei tapahtunut kun kytkin virrat, kunnes huomasin, että lohkoon menevän pistukan liittimessä näkyi punaista ja kas...
phpBB [video]


Sieltähän alkoi kuulua porinaa ! Toimii :) Saattaa olla, että talvella tarvitsen tallia satunnaisiin huoltotoimiin muulle kalustolle ja joutuu Mersun peruuttamaan ulos vähäksi aikaa, mukavampi tehdä se esilämmitettynä.

Pesin tuulilasin sisä-ja ulkopuolelta, sekä etuovien lasit, takaovet jäivät huomiselle. Edistin myös vahausta ja viimeistelin etulokarit, sekä kiillotin takaluukun kannen.
Kuva

Kuskin puolen B-pilarin suojan teippasin sen verran kiinni, ettei tule niskaan kun vetää turvavyön päälle. Netistä löytyi tähänkin video, josta selviää hyvin kiinnityssysteemi ja muu tarvittava. Otan tuon joskus irti, liimaan tms. verhouksen kunnolla ja kiinnitän kunnolla. Tämä on kyllä mainio vehje siinä mielessä, että tähän asti kun jotain on tullut mieleen, niin Googlettamalla löytyy aiheeseen sopiva video.

Niistä puheenollen, olen 100% varma, ettei auto oikeasti ole niin hidas, kuin vaikuttaa. Vaihdelaatikossa on jossain ilmavuoto, se on varma, se pitää vaan löytää. Katselin Kent Bergsman videon vapari 240D:stä, jossa sama laatikko. Viallisena pajalle tullessaan, kun käänsin Bergsman puheesta mailit kilometreiksi, laatikko vaihtoi samalla tavalla todella aikaisin kolmoselle ja neloselle, eli neloselle n. 60 km/h:n paikkeilla, joka tappoi kiihtyvyyden. Samaten kickdown puuttui kokonaan ja laatikko pysyi nelosella sitkeästi, eikä vaihtanut alaspäin. Juuri kuten tässä.

Parikymmentä minuuttia Bergsma hääräsi painemittarinsa kanssa, korjasi vuodon ja uudestaan ajolle. Kulki aivan eri tavalla, vaihtoi neloselle vasta reilussa 80 km/h:ssa ja kickdown löytyi myös. Toki tuossa 240D:ssä on 12 heppaa enemmän kuin tässä omassani, mutta alipainevajavaiisen laatikon käytös oli 1:1 omani kanssa. Täytyy tutustua asiaan, maanantaina kun menee pajalle jos Johtajalla on tarvittavat vermeet, niin kenties jotain löytyy. Mersun automaattilaatikot n. vm,1980-1985 olivat täysin alipaineohjattuja, sähköllä ei ohjattu yhtikäs mitään. Katsotaan, perkule, jospa tuostakin löytyisi vähän enemmän yritystä kulkuun !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Nyt sitten mennään historiaan yli kahdenkymmenen vuoden takaa (jestas kuin se aika kulkee) kun pistettiin 200d 123:seen kulkua viikonlopun aikana, kuvattu kuten aikakauteen kuuluu niin perunalla ja "laatu" on järkyttävää pa*kaa mutta minkäs teet, ei ollu älykännyköitä tai megapikselikameroita silloin :mrgreen: Tiedän tämän kuvatun 2003 mutta ei silloin ollut juutuubia olemassakaan..

Katso omalla vastuulla, voi mieli pahastua 123:sen pahoinpitelystä.....
https://www.youtube.com/watch?v=yfojoNGFJeY
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^No niin, eihän tuossa juuri muuta eroa ollut, kuin vähän enempi voimasavua :lol:

Kävin pajalla vaihtamassa sanasen johtajan kanssa ja vilkaistiin konepellin alle. Paikallistettiin viallinen osa ja onneksi siinä oli numerot näkyvissä kannessa. Eli tuo pyöreä osa alhaalla keskellä, mm. naftapumpun sammutinkalvoksi nimetty.
Kuva

Numerosarja osoittautui Boschin numeroksi ja sillä löytyi vastaava osa Merteilistä, jonka laitoin tilaukseen. Posteineen 70e ja risat. Uustuotanto on muovia, joka aluksi hämäsi kun ilman numeroa haeskelin. Tässä 615.940 moottorissa tuo osa on tosiaan mukavasti naftapumpun päällä, eikä ahtaasti sivussa, kuten isompikoneisissa sisarissaan. Auton sai muuten sammumaan avaimesta, aivan kuten johtaja vinkkasi, kun survaisi parkkiin ajaessa vähän reilummin kaasua ja käänsi avaimesta, kehitti sen verran enemmän painetta, että sammui asiallisesti.

Eipä pysynyt auto puhtaana työmatkaa, kotimatkalla yllätti ihan järkyttävä rankkasade, no, sitähän se on ollut viime päivinä. Alan oppia ajamaan tuolla, enää en jää jalkoihin. Semi-automaatiksi tätä nyt kutsun, eli kun pitää kiihdyttää ja kaupungissa, käytän vaihteiston S-asentoa, kolmea alinta vaihdetta, hyvin pelaa ja pystyy vedättämään kolmosella sen mitä tarvitsee, D päälle sitten maantiellä tasaisella ja pikku mäetkin menevät, isompi mäki ja pudotan taas S:lle, jolloin ei hyydy kun kolmosella vetää riittävästi. Vähän joutuu käyttämään ajatusta, niin pärjää vähäisen tehon kanssa ihan ok.

Kotiin tullessa yritin tsekata vaihteistoöljyn pintaa kuumasta koneesta, mutta luettavuus on hankala, pientä vajausta on. Lisäsin vaatimattomasti desin Mobilin ATF 220:ä ja kokeilen sitä toista ohjekirjan vaihtoehtoa huomenna, jota jo kerran kokeilin, eli käynnistyksen jälkeen parin minuutin päästä luku kun neste on 20-30 asteista, silloin saa ulottua mittatikun asteikon alalaitaan ja ainakin viimeksi kun kokeilin, luettavuus oli parempi kuin täysin kuumassa koneessa.

Auto talliin ja nopeasti vaatteiden vaihto ja hommiin. Eli moottoriöljyn vaihto + suodatin. Tässä se pitää aloittaa suodattimen vaihdolla, koska suodattimen kotelon avauksessa ja suodatin kotelosta pois otettaessa, öljyt laskevat öljypohjaan. Aika kätevää ja vähemmän sotkevaa. Hiacessa on itse asiassa sama systeemi, öljyt pakenevat öljypohjaan kun suodattimen ruuvaa pois, vaikka siinä peltisuodatin onkin.
Kuva

Eipä sinne tosiaan jäänyt kuin roiskeet suodatinkoteloon.
Kuva

Tuommoinen pitkä stonga siellä on, koneessa olleen Made In Germany-suodattimen tilalle meni Made In South Africa, Motonetin käsitys OEM-laatuisesta suodattimesta oli Bosch, jossa toki oli yläpuolen kannen tiiviste mukana, joka pitää aina vaihtaa. Nuo stongan kaksi pikkutiivistettä saivat edelleen kelvata, kun ei niitä paketissa ollut. Mannin olisin mielellään laittanut, siinä on myös nuo pikkutiivisteet, mutta ei ollut muuta Motonetin valikoimissa, paitsi joku harakiri, jossa ei edes isompaa tiivistettä.
Kuva

Kun öljyt sai koneesta niin uutta Mobilin Super 2000 10w-40 semisynteettistä tilalle. Tuo kelpaa -15 asteen pakkasiin ja autossahan on toimiva lohkolämmitin, joten talvellakin uskaltaa käynnistää tarvittaessa, noissa puitteissa.
Kuva

Huoltotäyttö on ohjekirjan mukaan 6.5 litraa, laitoin koneeseen 5.8 litraa sen mukaan mitä tuli ulos ja käynnistin, jonkun hetken öljynpaine heilui alle 1 kilon lukemissa, ilmeisesti kun täytti isoa suodatinta, sitten oltiin kohta taas tutussa 2.9 kilon lukemassa, jonne nousee heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja jossa pysyy kuormituksella, lämpimänä tyhjäkäynnillä paine on n. 2.2 kiloa. Vähän vajausta jäi, katson huomenna kylmästä koneesta öljytason ja lisään maksimiin mitä tarvitsee.

Tänään työmatkalla löytyi uusia ja vanhoja ominaisuuksia, nopeusmittari heräsi vasta yli 20 nopeuksissa keskipäivän lyhyessä kaupunkipyrähdyksessä ja kotiin lähtiessä ei meinannut herätä ollenkaan, kunnes vanhasta tottumuksesta kopautin pleksiin ja heti alkoi toimia :D Kotiin lähtiessä myös käyttöhihnat meinasivat aloittaa kitinän, mutta kun hellitin kaasusta hieman ja ajelin rauhallisesti minuutin, olivat taas hiljaa.

Siksipä, koska tilasin Aeromotorsilta, kun ei muualta löytynyt, sivulistojen kiinnikkeitä ja sen pissapojan imupumpun pohjatiivisteen, ujutin tilaukseen mukaan myös käyttöhihnat, eli vesipumpulle ja laturille, Continentalin oem-hihnat olivat niin halpoja, että kuittasivat pikkuisen tilauksen (vajaat 20 euroa) postikulut vs. jos olisin hakenut nimettömät hihnat Motonetista. Kai sitä olisi voinut tilata kaikkea mahdollista varastoon, mutta mennään tarve edellä, sitä ei koskaan tiedä koska tämmöinen vanhus porsii lopullisesti !

Huomenna taidan ottaa työn alle sulakerasian ja käyn sulakkeet läpi, tsekkaan että ovat ehjiä, putsaan kontaktipinnat ja pyöräytän uuteen asentoon. Täytyy myös tsekata, tuleeko sisäpuhaltimen sulakkeelle virtaa, täytyisi sitäkin vähän selvitellä, että onko moottori sökö vai jotain muuta. Yllättävän hyvin tuo kaatosateessakin piti ikkunat patopaineella huuruttomina. Ilmeisesti kori on niin väljä jo, että tuulettuu vaikkei flekti pyöri yhtään :) Mutta, olisihan se kiva syksyn vähän viileämmillä ja kuivilla keleilläkin ajella ennen talvilepoa.

Pientä puuhaa piisaa, sitä en kiellä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Lerssinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Lerssinen »

Mitä ihmeellisempiä mersunosia saa www.mbclassics.de (olen tilannut jotain kasimersuun ja pätevä firma). Samoin https://www.niemoeller.de/en toimittaa kans kaikkea repro-osaa jos tarttee..
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Dacia Dokker Van -14
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Kiitos kovasti, laitan talteen !

Harmaa Accord on nyt astunut 300000 km jälkeiseen aikaan, siitä kohti 400000 km mars mars. Otetaan jonkinlainen katsaus reilun kuukauden päästä, kun 5v meidän käytössä tulee täyteen.
Kuva

Mersulle ei ehtinyt tänään tehdä mitään, no, vaihteistoöljyt asensin kohdilleen siinä samalla, kun siirtelin sen tallista pois Civicin tieltä.

Sääennuste taas vähän valehteli, ei kertakaikkiaan nyt ole päivää, ettei tule vettä niskaan. Juuri ja juuri ehdin pestä Civicin ja kun sain kuivattua, alkoi vähän ropautella. Nappasin häthätää myyntikuvat ja auto talliin. Meinasin "säästää", mutta en osannut, kun edellisestä öljynvaihdosta oli tripin mukaan 5508 km, niin päätin jatkaa tätä viidentonnin perinnettä ja laitoin koneeseen Sutta ja AMC:n suodattimen.
Kuva

Alkaa mennä jo rutiinilla tähän autoon, suodattimen vaihto on helppo ja tämä konetyyppi on suorastaan ihanteellinen imuvaihtoon, ulos tulee tarkalleen tehtaan ilmoittama määrä öljyä ja aika vauhdilla, 1L/minuutti oli ekat kolme litraa ja loppuhörpyttelyjen kera 3.7 litraa / 4 minuuttia.

Sitten imuroitsin ja siistin sisältä muutenkin, eli pölyt ja ikkunoiden sisäpesu, lisäksi poistin oikeasta takakulmasta viimeinkin umpion teippauksen liimajäljet, helvetillinen puolen tunnin hinkkaus, WD-40 oli hyvä aine tässä. Poistin kaikki ylimääräiset roippeet mitä nuoremmalta pojalta oli autoon jäänyt. Talteen myös tällä kertaa sisälämppärin puhallin, ei niitä aina kaupanpäälle viitsi antaa. Myynti-ilmoituksen laadin äsken ja auto on nyt myynnissä. Jos ei mene, niin onpahan itselle siisti kolmosauto toistaiseksi. Ajelen sillä parin viikon päästä Pohjanmaan reissun, ellei mene ennen sitä. Jos menee, niin sitten ajattelin ihan pokkana pöräyttää reissun Hiacella, niin saa sekin välillä hörskytellä vähän pidemmän reissun.
Kuva
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4048
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Ruohonleikkuupäivä, kun sateenjumala oli nokosilla. Okei, pesin mustan Accordin ja tsekkailin Hiacesta nesteet, laitoin yhden säiliöllisen uutta ATF:ää ohjaustehostimeen. Mersusta tsekkasin moottorin öljytason, tasan 6 litraa meni koneeseen ja nyt on ylämerkissä justiinsa.
Eilen muistin käyttää niskatukien suojukset pesukoneessa ja tänään nakkasin ne paikoilleen :D
Kuva
Kuva

Mersun sulakerasiaan keskityn, kun saan hankittua uusia sulakkeita jostain, noita putkimallisia ei enää ihan joka oksalla kasva.Täytyy ottaa kaikki pois ja vaihtaa uusiin, samalla kun sipaisee messinkiharjalla kontaktipinnat kevyesti. Alemmassa kuvassa näkyvä hattuhyllyllä oleva ensiapupakkauksen kansi on parissa osassa, liimailen sen joku päivä ellei jostain löydy ehjää helposti.

Eipä tässä olla jäniksen selässä minkään suhteen, kunhan nyt saisi ne tilatut osat kotiin, niin pääsisi korjaamaa/korjauttamaan noita enemmän häiritseviä asioita.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Vastaa Viestiin