^No niin, eihän tuossa juuri muuta eroa ollut, kuin vähän enempi voimasavua
Kävin pajalla vaihtamassa sanasen johtajan kanssa ja vilkaistiin konepellin alle. Paikallistettiin viallinen osa ja onneksi siinä oli numerot näkyvissä kannessa. Eli tuo pyöreä osa alhaalla keskellä, mm. naftapumpun sammutinkalvoksi nimetty.
Numerosarja osoittautui Boschin numeroksi ja sillä löytyi vastaava osa Merteilistä, jonka laitoin tilaukseen. Posteineen 70e ja risat. Uustuotanto on muovia, joka aluksi hämäsi kun ilman numeroa haeskelin. Tässä 615.940 moottorissa tuo osa on tosiaan mukavasti naftapumpun päällä, eikä ahtaasti sivussa, kuten isompikoneisissa sisarissaan. Auton sai muuten sammumaan avaimesta, aivan kuten johtaja vinkkasi, kun survaisi parkkiin ajaessa vähän reilummin kaasua ja käänsi avaimesta, kehitti sen verran enemmän painetta, että sammui asiallisesti.
Eipä pysynyt auto puhtaana työmatkaa, kotimatkalla yllätti ihan järkyttävä rankkasade, no, sitähän se on ollut viime päivinä. Alan oppia ajamaan tuolla, enää en jää jalkoihin. Semi-automaatiksi tätä nyt kutsun, eli kun pitää kiihdyttää ja kaupungissa, käytän vaihteiston S-asentoa, kolmea alinta vaihdetta, hyvin pelaa ja pystyy vedättämään kolmosella sen mitä tarvitsee, D päälle sitten maantiellä tasaisella ja pikku mäetkin menevät, isompi mäki ja pudotan taas S:lle, jolloin ei hyydy kun kolmosella vetää riittävästi. Vähän joutuu käyttämään ajatusta, niin pärjää vähäisen tehon kanssa ihan ok.
Kotiin tullessa yritin tsekata vaihteistoöljyn pintaa kuumasta koneesta, mutta luettavuus on hankala, pientä vajausta on. Lisäsin vaatimattomasti desin Mobilin ATF 220:ä ja kokeilen sitä toista ohjekirjan vaihtoehtoa huomenna, jota jo kerran kokeilin, eli käynnistyksen jälkeen parin minuutin päästä luku kun neste on 20-30 asteista, silloin saa ulottua mittatikun asteikon alalaitaan ja ainakin viimeksi kun kokeilin, luettavuus oli parempi kuin täysin kuumassa koneessa.
Auto talliin ja nopeasti vaatteiden vaihto ja hommiin. Eli moottoriöljyn vaihto + suodatin. Tässä se pitää aloittaa suodattimen vaihdolla, koska suodattimen kotelon avauksessa ja suodatin kotelosta pois otettaessa, öljyt laskevat öljypohjaan. Aika kätevää ja vähemmän sotkevaa. Hiacessa on itse asiassa sama systeemi, öljyt pakenevat öljypohjaan kun suodattimen ruuvaa pois, vaikka siinä peltisuodatin onkin.
Eipä sinne tosiaan jäänyt kuin roiskeet suodatinkoteloon.
Tuommoinen pitkä stonga siellä on, koneessa olleen Made In Germany-suodattimen tilalle meni Made In South Africa, Motonetin käsitys OEM-laatuisesta suodattimesta oli Bosch, jossa toki oli yläpuolen kannen tiiviste mukana, joka pitää aina vaihtaa. Nuo stongan kaksi pikkutiivistettä saivat edelleen kelvata, kun ei niitä paketissa ollut. Mannin olisin mielellään laittanut, siinä on myös nuo pikkutiivisteet, mutta ei ollut muuta Motonetin valikoimissa, paitsi joku harakiri, jossa ei edes isompaa tiivistettä.
Kun öljyt sai koneesta niin uutta Mobilin Super 2000 10w-40 semisynteettistä tilalle. Tuo kelpaa -15 asteen pakkasiin ja autossahan on toimiva lohkolämmitin, joten talvellakin uskaltaa käynnistää tarvittaessa, noissa puitteissa.
Huoltotäyttö on ohjekirjan mukaan 6.5 litraa, laitoin koneeseen 5.8 litraa sen mukaan mitä tuli ulos ja käynnistin, jonkun hetken öljynpaine heilui alle 1 kilon lukemissa, ilmeisesti kun täytti isoa suodatinta, sitten oltiin kohta taas tutussa 2.9 kilon lukemassa, jonne nousee heti kylmäkäynnistyksen jälkeen ja jossa pysyy kuormituksella, lämpimänä tyhjäkäynnillä paine on n. 2.2 kiloa. Vähän vajausta jäi, katson huomenna kylmästä koneesta öljytason ja lisään maksimiin mitä tarvitsee.
Tänään työmatkalla löytyi uusia ja vanhoja ominaisuuksia, nopeusmittari heräsi vasta yli 20 nopeuksissa keskipäivän lyhyessä kaupunkipyrähdyksessä ja kotiin lähtiessä ei meinannut herätä ollenkaan, kunnes vanhasta tottumuksesta kopautin pleksiin ja heti alkoi toimia

Kotiin lähtiessä myös käyttöhihnat meinasivat aloittaa kitinän, mutta kun hellitin kaasusta hieman ja ajelin rauhallisesti minuutin, olivat taas hiljaa.
Siksipä, koska tilasin Aeromotorsilta, kun ei muualta löytynyt, sivulistojen kiinnikkeitä ja sen pissapojan imupumpun pohjatiivisteen, ujutin tilaukseen mukaan myös käyttöhihnat, eli vesipumpulle ja laturille, Continentalin oem-hihnat olivat niin halpoja, että kuittasivat pikkuisen tilauksen (vajaat 20 euroa) postikulut vs. jos olisin hakenut nimettömät hihnat Motonetista. Kai sitä olisi voinut tilata kaikkea mahdollista varastoon, mutta mennään tarve edellä, sitä ei koskaan tiedä koska tämmöinen vanhus porsii lopullisesti !
Huomenna taidan ottaa työn alle sulakerasian ja käyn sulakkeet läpi, tsekkaan että ovat ehjiä, putsaan kontaktipinnat ja pyöräytän uuteen asentoon. Täytyy myös tsekata, tuleeko sisäpuhaltimen sulakkeelle virtaa, täytyisi sitäkin vähän selvitellä, että onko moottori sökö vai jotain muuta. Yllättävän hyvin tuo kaatosateessakin piti ikkunat patopaineella huuruttomina. Ilmeisesti kori on niin väljä jo, että tuulettuu vaikkei flekti pyöri yhtään

Mutta, olisihan se kiva syksyn vähän viileämmillä ja kuivilla keleilläkin ajella ennen talvilepoa.
Pientä puuhaa piisaa, sitä en kiellä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634