Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja oju »

Vanhan nyrkkisäännön mukaan optimi sylinterikoko autonmoottorissa on sellaiset 0,3-0,5 litraa. Sen perusteella kolmisylinterinen 1,0l kuulostaa järkevämmältä kuin nelisylinterinen. Vääntövärähtelyn laskijat voivat olla eri mieltä. No, kovin vakavasti tuota ei kannata ottaa.

Ilmeisesti noiden uusien moottoreiden kanssa on hieman lastentauteja, ovathan ne myös paljon monimutkaisempia kuin perinteiset 1,6 vaparit. Toisaalta uusista ratkaisuista kiertää aina kaikenlaisia huhuja joita on vaikea todentaa ilman tilastotietoja.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Kävin kokeilemassa tuota ihmemoottoria, ja oli muuten positiivinen yllätys.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
BBU
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Tammi 06, 2004 14:42
Paikkakunta: Omenakaupunki

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja BBU »

Tuli itsekin ajeltua tätä otsikon keksintöä, ja kyllä vetää suun hymyile. Todella positiivinen kokemus, niin teho/vääntöominaisuuksilta kuin yleiseltä laatuvaikutelmaltakin. Ohjastajan näkökulmasta myös ergonomiset asiat olivat mallillaan.

Noin sadan kilometrin lenkki seka-ajoa poiki 6,2 litran lukemat, sisältäen reiluakin polkemista kiihdytyksissä, muuten ajoa rajoitusten mukaan.
#1642, J-P Salo, sielun ja ruumiin hoitoassistentti.
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Tuulilasin mukaan:
- erillistä pakosarjaa ei ole lainkaan, vaan pakokaasuahdin on kiinni sylinterin kannessa
- moottorin sisäisiä kitkoja on pyritty minimoimaan alakerran laakereja pienentämällä
- laakerikuormaa taas on saatu pienennettyä asentamalla kampiakseli 8mm sylinteriryhmän keskilinjasta
- sylinteriryhmä on valurautaa samoin kampiakseli
Muut tietolähteet:
- aktiivinen jäähdyttimen säleikön sulkija. Se säätää automaattisesti etusäleikön aukkoja ilmanvastuksen parantamiseksi
- moottorin kaksi vetohihnaa pyörivät öljykylvyssä. Lopputuloksena on hiljaisempi ja tehokkaampi moottorin käyttö
- EcoBoost-moottorissa pakosarja on samaa valua sylinterikannen kanssa

Näkeekö kukaan kauhukuvia yllä mainituissa Suomen olosuhteissa ja 200tkm ajettuna :roll:
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

testing1 kirjoitti:
Näkeekö kukaan kauhukuvia yllä mainituissa Suomen olosuhteissa ja 200tkm ajettuna :roll:
No mutta jos tuo pelottaa, niin se on hjuva että parisataa donaa ajettu Saappi on aina varma vaihtoehto. Ei porsi turbot eikä hajoa moottorit... :roll: :mrgreen:

EDIT: Njoo, nyt on egobuustilla jtn 1700km taulussa eikä ole vieläkään porsinu :D Viimeisimmän tankillisen kulutus 6,8l/100km. Tankkauksista ja ajokilometriestä ynnäten kompuutteri pitää paikkansa n. 0,1l tarkkudella.

Kuten tuolla jo aiemmissa kommenteissa on tullut ilmi, niin on ihan hauska moottori. Tokihan tuo on vakavasti alitehoinen jne, mutta kun pitää mielessä koneen koon, niin onhan se ihan luonteikas laitos, kuulostaa omalla tavallaan urheilulliselta (toisin ku volkkarin TSii joka ny kuulosti lähinnä ompelukoneelta :lol: ) jne. Ainut hivenen ärsyttävä piirre on moottorin/voimalinjan tuennan pehmeys. Jos (=kun) ottaa kisalähtöjä Diksimunkilla, niin paketin joustot on melkosia ja hiukankin huolimaton kytkimen käyttö saa aikaan melkosen rykäyksen koneen heiluessa puolelta toiselle. Nutailuissa toimii hyvin, mutta vatasmaiset rallivaihdot (eli ns. normaaliajo :D ) on turhan teräviä tuon takia.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja tosu »

V.J.S kirjoitti: Viimeisimmän tankillisen kulutus 6,8l/100km.
Aika kaukana ollaan vielä 5,1 l normikulutuksesta. Harmi kun Saab ei ole koskaan pystynyt normimittauksissa saamaan tuloksia jotka olisi todellista kulutusta pienempiä. Tuolle omalle NG 9-5:llekin on mitattauksissa saatu 9,4 kulutus, ja todellisuudessa oma kulutus toistaiseksi koko ajalta 9,1. Tuon 9-3:n kulutus taasen on ihan sama kuin ilmoitettu.(Bensalla)
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Toisaalla olen jo sähköautoja vatkaimiksi haukkunut, mutta tämä saa saman lausumaan uudelleen. Youtubesta kun katsoi yhden pätkän jossa oli keskikonsolissa vesipullo, niin ehkä ei tähän 3-pyttyseen foortiin kannata kesällä hiilihappo pitoisia juomia ottaa matkajuomisiksi.. Saattaa tulla kosteusvaurioita korkin avauksen yhteydessä.. :lol:

Tämä saa minun arvostelussa bensakäyttöisen vatkaimen arvonimen, joka on varustettu ompelukoneen äänellä.. :mrgreen:

Tuossa oman auton tankkauksen /kulutus/matkamittarin nollauksen jälkeen ajelin n.20km maantietä (60-90km/h), niin sid näytti keski kulutukseksi ennen motarille siirtymistä 5,9l.
Kulkineena Aero Wagon manuaalivaiht.
Myöhempien ajojen ja laskentojen jälkeen sid virhe n.0,2 l Keskikulutuksen ollessa 8,5l sekalaisessa, mutta pääosin motari painoitteisessa ajossa(+130km/h).
Saab 9-5 Aero
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja booster »

9-5
Ford F250
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja rimpula »

No niiiiiin siinä on jo auton äänetkin! :lol:
Mopo keskustelut voidaan ton jälkeen lopettaa ja hävetä hiljaa nurkissamme.. :mrgreen:
Kieltämättä toisinaan on entistä kahdeksikkoa ja sen äänimaailmaa hieman ikävä.. :( Vaikka laiska-mätä-lahna olikin.
Saab 9-5 Aero
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Voi ristus sentään ku pojilla ja tytöillä menee puurot ja vellit sekasin :D Kannattaa nyt kuitenkin muistaa noita V8-Camaro pätkiä linkitellessänne, että tässä topikissa puhutaan säälittävän perheautoluokan, harmaan massan keskiverto-autoluokan tuotteesta eli FORD FOCUKSESTA :lol: Kun pidetään mielessä tämä autoluokka ja nykyiset ekohippiäisten aikaansaamat ajokäytökseltään umpikamalat diesel ja bensamoottorit kys.luokassa, niin kyllä on oikeasti mukava että on tarjolla mosa, joka ei välittömästi tapa elämänhalua selvästi kuristetulla tehon ulosannilla yms. ääliömäisellä ajokäytöksellä. :lol: Ja kun noita äänipätkiä kuuntelee, niin menkääpä avaamaan se konepelti siitä huippuluokan Saabistanne ja äänittäkää koneen äänet jollain sysipaskalla kännykkäkameralla niin johan kuulostaa "hienolle" :lol: Auton sisällä tuppaa tuo äänimaailma kuulostamaan hiukan erilaiselta ihmiskorvin havainnoituna, p*skoja videoita juutuupissa kaikki tyynni, mutta kyllä tämä luokassaan kuulostaa mielestäni ihan urheilulliselta:
http://www.youtube.com/watch?v=JyANa3Yo ... re=related
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Nohnoh, eipäs ruveta siellä tytöttelemään ja pojittelemaan :wink:
Tästä on lyhyt matka paippisiin tulla näyttämään pärstä, joka ei kovin poikamainen, eikä ainakaan kovin tyttömäinen ole.. :lol:
Kieli poskellahan tässä näppistä hakataan.. :mrgreen: Vasaralla tosin, mutta kuitenkin..
Kyllä se 2,3:en äänimaailma tuolle hanttiin pistää. Noin pitkään kestävän kiihdytyksen kuvaamiseen ei vaan riitä lompakossa rahat.. Saattaa siniset valot vilkahtaa ja tulla keltaiseen lehteen uusia otsikoita = Hullu :saab: :isti kaahasi 2X ylinopeutta lahden moottoritiellä.. :lol: :wink:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012080 ... 3_uu.shtml
Saab 9-5 Aero
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllähän tuo ecoboost nyt kaikki kuolettavan tylsät 1.6 nelisylinteriset voittaa äänimaailmassa, mutta kyllähän B201 varustettuna Pierburgilla ja peltipakosarjalla on sellaista sinfoniaa ettei oo kohta tosikaan. Ja niistä äänistä pääsee jopa nauttimaan toisin kuin näissä nollasta sataan puolessa sekunnissa -turboissa. 8)

Ecoboostin osaketta laskee vain sen konepellin avaimenreiän päälle ripustettu merkki ja sen valitettavat seuraukset muotoilun saralla ulkona ja varsinkin sisällä...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rattivaihde kirjoitti:Kyllähän tuo ecoboost nyt kaikki kuolettavan tylsät 1.6 nelisylinteriset voittaa äänimaailmassa, mutta kyllähän B201 varustettuna Pierburgilla ja peltipakosarjalla on sellaista sinfoniaa ettei oo kohta tosikaan. Ja niistä äänistä pääsee jopa nauttimaan toisin kuin näissä nollasta sataan puolessa sekunnissa -turboissa. 8)
On kokeiltu ja vuosia (toistasataa tuhatta kilometriä) jopa kuunneltua käyttöpelissä tuotakin, tosin ilman peltisarjaa. Ainut nelipyttyinen ja ei kaksitahtinen tai V4-koneinen Suappi joka kuulostaa kivalta omaan korvaan on T8 satku (99 T8:a en ole koskaan päässyt surukseni koeilemaan). Noi muut on aika tavallisia nelisylinterisiä roplottimia, piste.

No se nyt ei liene kenellekään yllätys, että totta hitossa kaikki Saabin turbokoneet on hauskempia ajettavia kuin 125heppanen fokkeri, doh. Harmi vaan kun nuo on hintaluokaltaan aina ollut hiukan kansanautojen (kuten tuo Focus nykyisin on) yläpuoella, etenkin uutena. Silloin kun Suappia vielä kaupasta uutena sai, niin taisi olla lähtöhintä jtn 31k€, eli vajaa 10k€ hinnat alkaen egobuustifokkeria enämpi.. Siis ajettavuudeltaan Saab nimenomaan koneen puolesta parempi, valitettava fakta on se, että kokonaisajettavuudeltaan tuo Fokus parempi kuin yksikään puikkaamani Saappi. Tuo Biopower kolkki H&R:n alustoineen ja isoine kumeineen olisi kyllä suvereeni, jos se ei kampeaisi jokaisen saakelin uran suuntaan tai kiskoisi rattia kiihdytyksissä kuin heikkopäinen (on klämpit ja what not). Tasaisella tiellä todellinen nautinto muuten tuo alustaltaan entrattu kolkki. Tai no, olin ehkä arvioissani hätäinen, hyväkuntoinen og 9-5 orkkis- tai sporttialustalla on kyllä myös aika nautinto. Fokkerissa plussaa tuo ryömintänopeuksissa keventyvä ohjaus, muuten kyllä og-femma on yhä edelleen kova luu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Laitetaan sitten tämän "ompelukoneen" ääntä vertailukohteeksi.
http://www.youtube.com/watch?v=gcqRX4HI ... re=related

Ja sama kolme mukisena "singerinä"
http://www.youtube.com/watch?v=UoL1jb0Z ... re=related
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin