Tonnari meni , Audi tuli

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petri R
"Turbo"

Re: Tonnari meni , Audi tuli

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Zomm kirjoitti: Ja myyjän sanaan ei täällä(kään) kannata luottaa.
Ompa tiedossa suomalainen tuojayrityskin, joka tuo Saksasta jäämistöt ja kolariautot ja kasaa niistä suomessa "hyviä" autoja. Jotta ei se ole välttämättä maasta kiinni kehen voi luottaa ja kehen ei.

Suomessa on osattu kusettaa ja ruuvata mittareita kautta aikain.

Toisaalta kiusaus Sakasalaisilla (joko yksityisautoljoilla tai liikkeillä) on suuri nimenomaan kilometrien muuttamiseen. Ainakin liikkeissä, joista tyypillillisesti paljon ostetaan autoja vietäväksi ulos.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
cab95
"Aero"

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Jokos audimies on reissul käynyt??Öljykannu mukana 8) ?Meinaan onko öljyä tarttennu lisätä,on vähän öljysyöpön mainees noi v6 wagit.Ja sitä keltaista kastelukannu täälläkin odotellaan :mrgreen: super nopea 102hv 1.6 7paikkainen touran toimii jääkaappina ja kakarakuljettimena.
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Tuohon mun Audiin ei ole vissiin lisätty tippaakaan öljyä vaikka on menty "Long Life" huoltoväleillä . Tiedän siitä että auton konepelti on avattu aikaisemmin vain VV-Autossa / Audi Centerissä ( naiset !!! ) eikä öljyn lisämisestä ole mitään kuitteja missään vaikka jokainen pissapojan täyttö ja polttimon vaihto on kirjattu.

Itse tosin luovuin noista huoltoväleistä ja vaihdan öljyt ja muut kamat useemmin.
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Varmaan tuon longlife-idean isä kääntyisi haudassaan jos olisi kuollut, minä ku vaihdatan longlife-öljyt 7500km välein :mrgreen: Paikallinen korjaamo ja auton huoltohistoriaa selvittäessä eteen tulleet paikat eivät kukaan suositelleet tuolle 2.2 alumiinimoottorille sitä täyttä väliä eli 30tkm tai vuosi, ja ovat sentään valtuutettuja/merkkihuoltoja :lol: Kaupunkirikkaaseen ajoomme soveltuu em. öljynvaihtoväli vallan mainosti. Viime vuodelle tuli 3 öljynvaihtoa; 2x7500km ja vuosihuoltoon kerkesi tulla reilu 4000km, kokonaiskilsat tosin karttui vain reilulla 14000km:llä eli alku- ja loppuvuoteen napsahti vaihdot.

Toi 7500km eli neljännes tästä longlifevaihdosta passaa mulle ihan jees ja tulee samalla pari kolme öljynvaihtoa vuoteen. Ja nätisti on mennyt nuokin, siinä reilun 5000km kohdalla on saanut puoli litraa lorottaa lisäystä, kun tuolle "kisakireälle" koneelle tuntuu pikkaisen maistuvan (todellisuudessa tuo on varmasti maailman laiskin 2.2-litrainen moottori :lol: ).

Enpä tiedä muista saksalaisista jne. jne. mutta tuon Opelin öljymäärän tarkistus talvioloissa vaatisi ainakin jonkun väitöskirjan tai vastaavan. On niin tekniikka- ja tuurilaji mitä se näyttää. Ohjekirjahan sanoo, että ölbät katsotaan hetken seisoneesta lämpimästä moottorista. Okei, mutta mites tuo vähähöyryinen täysalumiinimokkula lämpeää talvella normaaliin lämpöön ja ylipäätään pysyy lämpimänä, että öljyt valuu öljypohjaan sammutuksen jälkeen :lol: .

Kato, yksi päivä käytin konetta ihan hetken, kun ajoin sen talliin. v**tu sydän meinas pysähtyä, kun räpläsin ties kuinka kauan takaluukun sähköjä ja loppu-hyvin-kaikki-hyvin jälkeen tarkistin öljyt. Nelilovinen mittatikku oli märkä vain alimmasta lovesta. Ensijärkytyksen jälkeen menin miltei pää kolmantena jalkana hakemaan Prismasta ehkä elämäni kalleimman öljylitran (Mobil 1 5W-30 täsysynteettinen ja vielä joku EPS kaupan päälle, kuulemma samaa kuin tai ainakin melkein samaa kuin se GM longlife, samat novellit täyttää molemmat liemet). Moottori oli ehkä semi-lämmin, kun tsekkasin öljyt taas ja sitä oli tullut tikkuun yksi lovi lisää, ihmeellistä. Käynnistin Opelin ja annoin käydä varmasti tarpeeksi kauan, siinä vartin päästä kävin katsomassa taas öljyt ja nyt oli jo kolmas lovi tikusta märkänä. ***tu, täähän taikoo itsekseen lisää öljyä moottoriinsa.

Tuon yhden loven vajauksen olen katsonut jo ainakin sen neljä kertaa ja tänään sitten kaadoin puoli litraa lisää (menee sen pari kolme desiä yli max merkistä mutta menkööt). Seuraavan öljynvaihdon jälkeen saa sitten kaataa loput tuosta öljystä ja haettua huollosta sitä GM longlifeä eli samaa kuraa halvempaan hintaan.

Nyt on siis tullut toinen asia jota todella kaipaan Saabista, kunnon selkeää ja loogista öljytikun näyttämää kelissä kuin kelissä. Toinenhan tulee aina, kun painaa kaasun pohjaan...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kaide kirjoitti:Tuohon mun Audiin ei ole vissiin lisätty tippaakaan öljyä vaikka on menty "Long Life" huoltoväleillä . Tiedän siitä että auton konepelti on avattu aikaisemmin vain VV-Autossa / Audi Centerissä ( naiset !!! ) eikä öljyn lisämisestä ole mitään kuitteja missään vaikka jokainen pissapojan täyttö ja polttimon vaihto on kirjattu.

Itse tosin luovuin noista huoltoväleistä ja vaihdan öljyt ja muut kamat useemmin.
Jos koneppeltiä ei ole avattu kuin merkkihuollossa, niin se tuskin on tae öljyn pysymisestä koneessa. No eipä silti, taitaa olla öljyn kuluminen lähinnä turbodieseleiden ongelma?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

peinu kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Tuohon mun Audiin ei ole vissiin lisätty tippaakaan öljyä vaikka on menty "Long Life" huoltoväleillä . Tiedän siitä että auton konepelti on avattu aikaisemmin vain VV-Autossa / Audi Centerissä ( naiset !!! ) eikä öljyn lisämisestä ole mitään kuitteja missään vaikka jokainen pissapojan täyttö ja polttimon vaihto on kirjattu.

Jos koneppeltiä ei ole avattu kuin merkkihuollossa, niin se tuskin on tae öljyn pysymisestä koneessa. No eipä silti, taitaa olla öljyn kuluminen lähinnä turbodieseleiden ongelma?
Täälläkin mennään long life huolto ohjelman mukaan, joka kerta kun on huollosta lähdetty niin ovat 1L purkin lyöneet kouraan ( tätä olen ihmetellyt suuresti )
No ikinä en ole öljyä vagineesta tarkastanut, saatika sitten lisännyt.
( kyllä se itse sitä sitten pyytää jos se sitä tarvitsee )

Eikä tuota nokkapeltiä ja takakonttia edes uskalla avata pakkasella.
Eivät penteleet etenkin takaluukku mene enää kiinni.
Ja nokkapellistä tipahtaa kaikki ritumit jos sen pakkasella erehtyy avaamaan.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Kupari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kupari »

C4 100 2.6 v6 automaatti -94 177tkm mittarissa ilman mitään herkkuja oleva etuveto on avolla. Käsiveivit, ei ilmastointia jne.
Nimitys sille on saksanseisoja.

Muuta ei ole ollutkaan nyt neljään vuoteen ja 35tkm kuin vikaa.
Menny jo iskarit, 2x vakaajan etupuslat, takalevyt, 2x sytkäyksikkö (105e kpl), hall-anturi (108e), 2x ruiskun lämpöanturi (60e kpl), 2x tulpanjohdot (115e sarja), etujarruletkut ja nyt on 2 bensasuutinta halki (106e kpl).
Imuilman vaimentimen muoviosat helisee jo siihen malliin että vaihdettava/poistettava ennenkuin hilut venttiilien välissä, kampuran stefa vuotaa ja huohotus mennee tukkoon kun sekin ominaisuus v6 bensakoneissa.
Jarrutehostimen muoviputki ja venttiili (yht 100e) haettu myös (putki paikattu jo kahdesta kohtaa ja kalvo vuotaa) eli vaihdetaan samalla suuttimien kanssa.

Osat tuohon abc koneeseen ovat hiton kalliita esim. bensasuutin hintahaarukka 106-249e kpl paikasta riippuen ja bosch-huolto halvin liike tilata saksasta audilta Kun tarvikeosia ei juurikaan löydy kuten ei myöskään koneita purkaamoilta.

Kori ainut mikä hyvä c4 audissa eikä ruostetta löydy.

Bensa maistunut 10-12l/100km matka-ajossa ja 15-20l/100km kaupungissa.

Öljyä (mobil1 5w50) saa lisätä litran 10tkm aikana.

Automaatilla ilkeä tapa nypyttää kaupunkiajossa eli tekee päälle,pois,päälle nyhtämistä kun pintakaasulla ajaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
juhokare
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Audia ei ole ollut ja eikä varmaan tule olemaankaan minulla. Kuitenkin jo yhdestä dieselistä sen verran kokemuksia, että ainakaan minun ei ole tarvinnut lisätä öljyjä huollon jälkeen. Konepeltiä olen aikaisut vain lasipesunesteen lisäämiseen. Öljyt oli Mobilin 5w-öljyt, yksi väitti, että 0w-40 olisi parempi - mene ja tiedä sitten siitä. Autoon on tarvinnut vaihtaa kaksi osaa 57 000 km aikana: kytkinlaakeri ja polttoainetankin pohjapanssari. Niin, ja öljyä voi palaa, mutta en ole tarkistanut asiaa isommin, ehkä pitäisi. Kuitenkaan kukaan ei ole sitä kehoittanut tekemään mistään suunnalta. Juu, voihan tuo Hiiluks vaihtua Saabiin, mutta aika ja rahat näyttävät.
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Turbolag
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

cab95 kirjoitti:Jokos audimies on reissul käynyt??Öljykannu mukana 8) ?Meinaan onko öljyä tarttennu lisätä,on vähän öljysyöpön mainees noi v6 wagit.
Omalta kohdalta voin todeta myös Diudin kasikoneen olevan melkoinen öljysieppo. Kyseinen yksilö tosin oli muutenkin varsin susi, joten mitään yleistyksiä ei tuosta uskalla vetää.
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Suppari
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Suppari »

VAG konsernin valmistama moottori on rikki jos öljyä ei kulu,reilusti.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
SS
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja SS »

^Mulla oli sitten kone rikki ne viimeiset 300tkm jotka ko. konsernin tuotteella ajelin. Tosin kyse oli hieman vanhemmasta pelistä. Saabille öljy hieman maistuu, tosin 20tkm vaihtoväli mennään juuri ja juuri lisäämättä.
Nyt on siis tullut toinen asia jota todella kaipaan Saabista, kunnon selkeää ja loogista öljytikun näyttämää kelissä kuin kelissä.
Kannattaa tutustua esimerkiksi OG9-3:n mustaan muovipompulaan öljytikun päässä. Tuosta ei kyllä saa mitään selvää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Kaide
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Jatketaan tarinaa:

2000 km takana , josta 40% "nurkissa". Keskikulutus on hämmentävä 11,6 :lol: Eipä tässä muuta, kettu kuittaa....
Naxu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Nyt kun puoli vuotta vanhan superb:n mittarissa on 60tkm voi todeta, että vikoja ei ole ollut. Yksi kitinä on poistettu, kerran on huollettu, ja puoli litraa öljyä lisätty. Kone on 170 hv diesel, ja vaihteisto dsg. Voimaa on enemmän kuin tarpeeksi läpi koko kierrosalueen. Varustetaso exclusive. Eli autosta ei löydy moitetta, mutta. Ei vaan syty. Joka päivä olen tyytyväinen lähtiessäni ässällä kotia kohti, se jokin vain skodasta puuttuu. 17" alut kyllä järjestivät hierovat penkit lumiseen aikaan, kun jäätä kertyi vanteisiin. Og:ssa ei jää ole kertynyt vanteisiin. Satkussa on fiilistä, hyvät penkit, se vain on auto. Minun silmään tosi tyylikäs, vaikka onkin vanhahtava. Joku muu voisi olla päinvastaista mieltä, mutta se jokumuu ajaakin sitten jollain muulla. Minusta smartissakin on enemmän fiilistä, kun Teppo Taviksen ooppeleissa ja tojotissa. Tosin äijä pelien kuningas on minulla jokin aika sitten ollut ford f 350. 7,5l bensa v8. Sen jälkeen dieselissäkin on ohut vääntö. Ainakin 1600kg vaunu tuli perässä iloisesti. Jos nopeus oli 60, niin kierrokset oli vähän yli 1000. Eikä vaunu vaikuttanut kulutukseen. Maantiellä n. 20, kaupunki niin paljon kuin halusi. 30 sai rikki jos vain jaksoi kulmissa polkea.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Naxu kirjoitti: Sen jälkeen dieselissäkin on ohut vääntö.
Kaikissa noissa maailmanpelastusdiisseleissä on ohut vääntö. Mahdollisesti minimissään joku VAGin 4,2TDI vois alkaa olemaan just ja just hyväksyttävissä. Kaikki nämä perskeleen perhekippojen ylistetyt diisselit on aivan kamalia, vääntöalue on kapea kuin anorektikon uuma, alakierroksilla ennen turbon mukaan tuloa ei oikeasti tapahdu yhtään mitään (autolehdistön hehkuttama "diisselin murskaava alavääntö" on yksi helkkarin suuri vitsi) automaattivaihteisto ehkä hiukan helpottaa elämää, mutta itse en ainakaan osta enää yhtään manuaalivaihteista diesel-autoa.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-

Viesti Kirjoittaja aero »

Naxu kirjoitti:Tosin äijä pelien kuningas on minulla jokin aika sitten ollut ford f 350. 7,5l bensa v8. Sen jälkeen dieselissäkin on ohut vääntö.
Diesel mitään vääntöä tuo. Pitää huomata, että aina, kun joku kehuu dieselin vääntöä, puhuu hän/se (lehti) poikkeuksetta turbodieselistä, verraten sitä samankokoiseen, ehkä jopa pienempään vaparibensamyllyyn (tyyliin 1.9TDi vs 1.8i). Vaan kun kattelee esim. erään ruotsalaisvalmistajan ahdettujen bensakoneiden vääntökäyriä, alkaa huomata ettei se kipinäsytytys väännönkään saralla mikään hirmuisen huono asia ole. Se julmettu alavääntö tulee (yleensä nyrkkiä pienemmästä) ahtimesta - dieselin "etu" lienee käytännössä se, että kun kierrosalue on väkisin kapeampi, on hyrrä helpompi mitoittaa pienemmäksi (silti esim. siinä Audin 2.0TDI -koneessa vissiin liiankin pieneksi - hieman reippaammalla ajolla (jopa lain puitteissa!) tai muutamalla kiihdytyksellä alkaa tehot kadota kun keula lämpiää).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin