Varmaan tuon longlife-idean isä kääntyisi haudassaan jos olisi kuollut, minä ku vaihdatan longlife-öljyt 7500km välein

Paikallinen korjaamo ja auton huoltohistoriaa selvittäessä eteen tulleet paikat eivät kukaan suositelleet tuolle 2.2 alumiinimoottorille sitä täyttä väliä eli 30tkm tai vuosi, ja ovat sentään valtuutettuja/merkkihuoltoja

Kaupunkirikkaaseen ajoomme soveltuu em. öljynvaihtoväli vallan mainosti. Viime vuodelle tuli 3 öljynvaihtoa; 2x7500km ja vuosihuoltoon kerkesi tulla reilu 4000km, kokonaiskilsat tosin karttui vain reilulla 14000km:llä eli alku- ja loppuvuoteen napsahti vaihdot.
Toi 7500km eli neljännes tästä longlifevaihdosta passaa mulle ihan jees ja tulee samalla pari kolme öljynvaihtoa vuoteen. Ja nätisti on mennyt nuokin, siinä reilun 5000km kohdalla on saanut puoli litraa lorottaa lisäystä, kun tuolle "kisakireälle" koneelle tuntuu pikkaisen maistuvan (todellisuudessa tuo on varmasti maailman laiskin 2.2-litrainen moottori

).
Enpä tiedä muista saksalaisista jne. jne. mutta tuon Opelin öljymäärän tarkistus talvioloissa vaatisi ainakin jonkun väitöskirjan tai vastaavan. On niin tekniikka- ja tuurilaji mitä se näyttää. Ohjekirjahan sanoo, että ölbät katsotaan hetken seisoneesta lämpimästä moottorista. Okei, mutta mites tuo vähähöyryinen täysalumiinimokkula lämpeää talvella normaaliin lämpöön ja ylipäätään pysyy lämpimänä, että öljyt valuu öljypohjaan sammutuksen jälkeen

.
Kato, yksi päivä käytin konetta ihan hetken, kun ajoin sen talliin. v**tu sydän meinas pysähtyä, kun räpläsin ties kuinka kauan takaluukun sähköjä ja loppu-hyvin-kaikki-hyvin jälkeen tarkistin öljyt. Nelilovinen mittatikku oli märkä vain alimmasta lovesta. Ensijärkytyksen jälkeen menin miltei pää kolmantena jalkana hakemaan Prismasta ehkä elämäni kalleimman öljylitran (Mobil 1 5W-30 täsysynteettinen ja vielä joku EPS kaupan päälle, kuulemma samaa kuin tai ainakin melkein samaa kuin se GM longlife, samat novellit täyttää molemmat liemet). Moottori oli ehkä semi-lämmin, kun tsekkasin öljyt taas ja sitä oli tullut tikkuun yksi lovi lisää, ihmeellistä. Käynnistin Opelin ja annoin käydä varmasti tarpeeksi kauan, siinä vartin päästä kävin katsomassa taas öljyt ja nyt oli jo kolmas lovi tikusta märkänä. ***tu, täähän taikoo itsekseen lisää öljyä moottoriinsa.
Tuon yhden loven vajauksen olen katsonut jo ainakin sen neljä kertaa ja tänään sitten kaadoin puoli litraa lisää (menee sen pari kolme desiä yli max merkistä mutta menkööt). Seuraavan öljynvaihdon jälkeen saa sitten kaataa loput tuosta öljystä ja haettua huollosta sitä GM longlifeä eli samaa kuraa halvempaan hintaan.
Nyt on siis tullut toinen asia jota todella kaipaan Saabista, kunnon selkeää ja loogista öljytikun näyttämää kelissä kuin kelissä. Toinenhan tulee aina, kun painaa kaasun pohjaan...