Kitkoilla läpi vuoden?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Kitkoilla läpi vuoden?

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Ois tilanne päällä, eli kesärenkaat aivan loppu ja ja talvikumitkaan ei kasoiset ole, ehkä ensi talven vielä saattaa päästä.

Mietin et, jos ostais pelkät kitkat ja köröttelis läpi vuoden niillä. Onko kokemuksia kauanko kestävät? Oma kilometrimäärä vuodessa on noin 20 tkm ja joskus saattaa sutiakkin. :roll:

16" Alut tietysti pitäis hommata ja regaskooksi ajattelin 205/50, autona og900 S. Säästyis vähän ehkä taloudellisesti ja rengasrumpakin jäis pois.

Merkkejä ja malleja saa suositella ihan vapaasti.
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Kitkat sulaa alle kesällä vähän kuin F1:n sadekelirenkaat.

SSAero
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

No naapuri on ajanut samoilla kitkoilla kohta 1½vuotta putkeen ja nyt vasta joutuu ostamaan uudet eli ei ne ihan kesässä sula.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

se ajelee semmoiset 30 000- 40 000km vuodessa kun on huoltomies.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Omat kilometrit jää tosiaan max. tohon 20 tuhanteen vuodessa.

Selailin vähän muita foorumeita ja aika monenlaista mielipidettä on asiasta. Joissain testeissä on kyllä aika paljon haukuttu noita kitkojen kesäominaisuuksia ja toisissa taas ei. :?: Ehkä paras tapa ois sit vaan kylmästi kokeilla, ni ei tarvis enää arvailla. Ei noissa hinnoissakaan enää näytä olevan nii kauhian suuria eroja.
TuuSaR
"Hölösuu"
Viestit: 1472
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Orimattila/Töölö

Viesti Kirjoittaja TuuSaR »

Jossain suomalaisessa autolehdessähän oli otettu kesärengastestiin mukaan käytetty kitkarengas ja ei hyvältä näyttäny missään testissä.

Voihan sitä nuukana käytellä kitkat kesällä loppuun mutta pito on mitä on ja ääritilanteita syytä vältellä.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Niinku todettua, kyllä kitkoillakin pärjää jos pääosin taajamassa surffailee. Kitkat ovat pääosin kesällä=märällä vielä vanhoja nastallisiakin huonommat. Liian pehmeä kumiseos kesäoloihin.
Itse kuitenkin opiskelijana ajan para-aikaa vanhoja nastallisia loppuun..
#1430
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Omat Pirellit ei kestäneet yli 20°C lämmössä ajaa pitkää matkaa täristämättä, muuten ok. Muista merkeistä vielä huonompia kokemuksia kesäkäytössä. Kitkat toimii hienosti kun vuorokauden keskilämpö on alle +10°C tai tienpinta alle+20°C.
make206
"Viggen"
Viestit: 624
Liittynyt: Ti Kesä 17, 2003 12:23
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja make206 »

Tuo mainitsemasi kokoluokka 205/50/16 houkuttaa varmaan rengasliikkeittä myymään jonkin muun kuin T-nopeusluokanrenkaita, esim. W-luokan talvirenkaita. Nuohan ovat yleensä lämpimien maiden talviin =ei lunta, ei jäätä, niiden pito ei samaa kuin tänne pohjoïseen tarkoitetuissa renkaissa.
Viime TM: Noksu hakkis RSi (T-luokka) yleisarvosana 7,5; samamerkki WR (W-luokka) 5,9.
#1430
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Täytyy nyt vielä punnita ja mietiskellä. No ei sen puoleen, ei ole kyllä vielä tarvittavaa määrää käteistäkään, et pystys vanteet ja kumit ostaan. Ehkä tyydyn ajamaan noilla vanhoilla talvikumeilla ens talven ja sit satsaan keväällä uuteen kesäkiekkosatsiin.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

RSi on R-nopeusluokkanen (max. 170km/h) ja vertailussa ollut WR H-nopeusluokkanen (max. 210km/h).

Pitää olla paksu lompakko jos kitkoilla meinaa ajaa ympäri vuoden. Nokian Q:t ja viimekeväänä huhtikuussa 800 kilometrin kotimatkalla Kemijärveltä Nokialle eturenkaista kulu milli pois. Eli oikeat kitkat kuluu silmissä ja noi korkeamman nopeusluokan kitkat taas ei pidä talvella niin köyhälle opiskelijalle ei voi kumpiakaan suositella.

Rouvan Passattiin täytyy kohta vaihtaa kitkat alle kun W-nopeusluokan kesärenkaat ei lämpötilan lähestyessä nollaa enää oikein pidä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Mitä säästöö kertyy kun ajaa vain yksillä renkailla? Ei kai kukaan renkaidenvaihtoa pelkää... Kuitenkin samat kilometrit tulee ajettua kaksillakin renkailla. Lisäksi kaksi sarjaa kestää tuplasti yhteen verrattuna. Ja saa ajaa aina tarkoituksen mukaisilla renkailla. Kaiketi kesärenkaat on mukavemmat kesällä kuin talvirenkaat. Kunhan mietiskelin :roll: Siinä tapauksessa ymmärrän jos ei ole juuri varaa ostaa kuin yhdet renkaat.
BMW 320dA Coupe LCI
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

kokemuksia..

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

Mun broidilla on Ventossa alla kitkat(Nokian Q?) ja haukkui niitten ominaisuuksia kesällä, eivät pidä! Itsellä nyt alla vanhat HkplI:set ja ovat kuin luistimet. Saa todella varoa märällä asfaltilla, eilenkin mentiin lukkojarrutuksessa liiiiuuuukumalla :o/ Onneks ei muita edessä. En siis suosittele kellekkään.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Vastauksena kysymykseen:


EI
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

Jos ei ole rahaa kunnon talvi- ja kesärenkaisiin kannattaa harkita autoilun lopettamista tai jotain muuta vaihtoehtoa. :wink:

Ei ne kitkat sula alle normaaliajossa vaikka lämpötila olisi korkeampikin tai sitten jossain on vikaa. Ei ainakaan Continentalit millä itse ajoin n. 25.000km aikaisesta syksystä myöh. kevääseen. Yllättävän vähän kuluivat muutenkin. Mun ajomäärällä niillä ajaa kaksi talvea, jonka jälkeen nakkaan ne mäkeen vaikka niillä vielä kesän päästelisi. Itseasiassa kesärenkaat ( GY F1:t 225/45 ) ovat kuluneet selvästi edestä enemmän mitä kitkat vastaavalla ajomäärällä. Tosin olosuhteet ja ajotapa aivan erilaiset, joten ei voi vertailla.
Kitkarenkaiden ominaisuudet vaihtelevat renkaiden mukaan. Pito-ominaisuuksista ei niin väliä ( kokemukseni mukaan kitkarengas pitää asfalttikiihdytyksessä ihmeen hyvin ). Sitävastoin ainakin Continentalit Saabin alla "elävät" vanteella aivan sairaasti esim. tiukassa väistöliikkeessä. Jos ajelisin kitkoilla kesävauhtia niin ainakin minun ajotaidoillani Saabini sujahtaisi pikaisesti metsähallituksen puolelle. :roll:
Vastaa Viestiin