Ois tilanne päällä, eli kesärenkaat aivan loppu ja ja talvikumitkaan ei kasoiset ole, ehkä ensi talven vielä saattaa päästä.
Mietin et, jos ostais pelkät kitkat ja köröttelis läpi vuoden niillä. Onko kokemuksia kauanko kestävät? Oma kilometrimäärä vuodessa on noin 20 tkm ja joskus saattaa sutiakkin.
16" Alut tietysti pitäis hommata ja regaskooksi ajattelin 205/50, autona og900 S. Säästyis vähän ehkä taloudellisesti ja rengasrumpakin jäis pois.
Omat kilometrit jää tosiaan max. tohon 20 tuhanteen vuodessa.
Selailin vähän muita foorumeita ja aika monenlaista mielipidettä on asiasta. Joissain testeissä on kyllä aika paljon haukuttu noita kitkojen kesäominaisuuksia ja toisissa taas ei. Ehkä paras tapa ois sit vaan kylmästi kokeilla, ni ei tarvis enää arvailla. Ei noissa hinnoissakaan enää näytä olevan nii kauhian suuria eroja.
Niinku todettua, kyllä kitkoillakin pärjää jos pääosin taajamassa surffailee. Kitkat ovat pääosin kesällä=märällä vielä vanhoja nastallisiakin huonommat. Liian pehmeä kumiseos kesäoloihin.
Itse kuitenkin opiskelijana ajan para-aikaa vanhoja nastallisia loppuun..
Omat Pirellit ei kestäneet yli 20°C lämmössä ajaa pitkää matkaa täristämättä, muuten ok. Muista merkeistä vielä huonompia kokemuksia kesäkäytössä. Kitkat toimii hienosti kun vuorokauden keskilämpö on alle +10°C tai tienpinta alle+20°C.
Tuo mainitsemasi kokoluokka 205/50/16 houkuttaa varmaan rengasliikkeittä myymään jonkin muun kuin T-nopeusluokanrenkaita, esim. W-luokan talvirenkaita. Nuohan ovat yleensä lämpimien maiden talviin =ei lunta, ei jäätä, niiden pito ei samaa kuin tänne pohjoïseen tarkoitetuissa renkaissa.
Viime TM: Noksu hakkis RSi (T-luokka) yleisarvosana 7,5; samamerkki WR (W-luokka) 5,9.
Täytyy nyt vielä punnita ja mietiskellä. No ei sen puoleen, ei ole kyllä vielä tarvittavaa määrää käteistäkään, et pystys vanteet ja kumit ostaan. Ehkä tyydyn ajamaan noilla vanhoilla talvikumeilla ens talven ja sit satsaan keväällä uuteen kesäkiekkosatsiin.
RSi on R-nopeusluokkanen (max. 170km/h) ja vertailussa ollut WR H-nopeusluokkanen (max. 210km/h).
Pitää olla paksu lompakko jos kitkoilla meinaa ajaa ympäri vuoden. Nokian Q:t ja viimekeväänä huhtikuussa 800 kilometrin kotimatkalla Kemijärveltä Nokialle eturenkaista kulu milli pois. Eli oikeat kitkat kuluu silmissä ja noi korkeamman nopeusluokan kitkat taas ei pidä talvella niin köyhälle opiskelijalle ei voi kumpiakaan suositella.
Rouvan Passattiin täytyy kohta vaihtaa kitkat alle kun W-nopeusluokan kesärenkaat ei lämpötilan lähestyessä nollaa enää oikein pidä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
Mitä säästöö kertyy kun ajaa vain yksillä renkailla? Ei kai kukaan renkaidenvaihtoa pelkää... Kuitenkin samat kilometrit tulee ajettua kaksillakin renkailla. Lisäksi kaksi sarjaa kestää tuplasti yhteen verrattuna. Ja saa ajaa aina tarkoituksen mukaisilla renkailla. Kaiketi kesärenkaat on mukavemmat kesällä kuin talvirenkaat. Kunhan mietiskelin Siinä tapauksessa ymmärrän jos ei ole juuri varaa ostaa kuin yhdet renkaat.
Mun broidilla on Ventossa alla kitkat(Nokian Q?) ja haukkui niitten ominaisuuksia kesällä, eivät pidä! Itsellä nyt alla vanhat HkplI:set ja ovat kuin luistimet. Saa todella varoa märällä asfaltilla, eilenkin mentiin lukkojarrutuksessa liiiiuuuukumalla / Onneks ei muita edessä. En siis suosittele kellekkään.
Jos ei ole rahaa kunnon talvi- ja kesärenkaisiin kannattaa harkita autoilun lopettamista tai jotain muuta vaihtoehtoa.
Ei ne kitkat sula alle normaaliajossa vaikka lämpötila olisi korkeampikin tai sitten jossain on vikaa. Ei ainakaan Continentalit millä itse ajoin n. 25.000km aikaisesta syksystä myöh. kevääseen. Yllättävän vähän kuluivat muutenkin. Mun ajomäärällä niillä ajaa kaksi talvea, jonka jälkeen nakkaan ne mäkeen vaikka niillä vielä kesän päästelisi. Itseasiassa kesärenkaat ( GY F1:t 225/45 ) ovat kuluneet selvästi edestä enemmän mitä kitkat vastaavalla ajomäärällä. Tosin olosuhteet ja ajotapa aivan erilaiset, joten ei voi vertailla.
Kitkarenkaiden ominaisuudet vaihtelevat renkaiden mukaan. Pito-ominaisuuksista ei niin väliä ( kokemukseni mukaan kitkarengas pitää asfalttikiihdytyksessä ihmeen hyvin ). Sitävastoin ainakin Continentalit Saabin alla "elävät" vanteella aivan sairaasti esim. tiukassa väistöliikkeessä. Jos ajelisin kitkoilla kesävauhtia niin ainakin minun ajotaidoillani Saabini sujahtaisi pikaisesti metsähallituksen puolelle.