Kampikammiontuuletusventtiili, lue jos sinulla modi

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Kampikammiontuuletusventtiili, lue jos sinulla modi

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Minulle tehtii ko. päivitys tossa jokunen aika sitten ja tämän jälkeen auto alkoi syömään aivan mahdottomasti öljyä. Hetken ehdin jo ajatella että jotain on pahasti pielessä, mutta nyt näyttää siltä että tämä uusi modi asennettu käyttäen vääriä osia.
JOS SINULLE ON TEHTY KAMPIKAMMIONTUULETUSVENTTIILI PÄIVITYS NIIN SUOSITTELEN LUKEMAAN OHEISEN LÖPINÄN.

Kuva esittääkampikammiontuuletusventtiilin karkeaa kuvausta.

Kuva

Järjestelmän toimivuuden kannalta on erityisen tärekää että molemmat takaisiniskuventtiilit toimivat niin kuin ne on suunniteltu, eli sallii virtauksen toiseen suuntaa mutta ei toiseen. Omassa auotssa "B" letkussa oleva venttiili ei ollut venttiili vaan muovinen plugi, jossa oli arviolta 8mm läpi reikä. Mitä tämä sitten tekee?

Öljyn syönti johtuu siitä että alipaineella läppäkotelosta tuleva letku (kuvassa "C") imee ilmaa sen nippelin kautta joka on öljyntäyttöputkessa. Normalissa tilanteessa kampikammioon ei pääse "lisää" ilmaa joten virtaus ei ole kovin merkittävä. Nyt kun tuo takaisku puuttuu letkusta B niin kampikammioon pääsee virtaamaan vapaasti ilmaa turbon imupuolelta jolloin virtaus on täysin esteetön öljynerottimen kautta kammion läpi edelleen läppäkoteloon. Öljy kun tunnetusti on myös sumuna kampikammiossa, niin se imeytyy letkun kautta läppökoteloon, jolloin öljynkulutus kasvaa huomattavasti. Itsellä kulutus oli luokkaa 0.5l/1000km

Ajattelin aluksi, että venttiili on ottanut itseensä mutta yllätys oli suuri kun soitin äsken länsiautoon uuden osan perässä. Puhelimessa ollut kaveri kävi hakemassa kitin hyllystä ja totesi että varaosa löytyy, mutta kertoi samall sen olevan jo valmiiksi mallia "läpivirtaava".

Toisin sanoen kaikki heidän kitit ovat viallisia jo valmiiksi. Pahinta tässä on se että ko. kittiä on asennettu moneen autoon. Minulla ei ole tietoa onko muiden saab liikkeiden kitin myös viallisia, joten suosittelen että jokainen jolla tuo modi on niin tarkistaa ko. venttiili kunnon.

Venttiili löytyy siitä linjasta joka lähtee turbon imuputkesta.
#1730
500whp.net member
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Tämä menee sarjaan:

"Mä teen mitä asiakas pyytää vaikken tiedä mitä teen" :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

potkuhousu kirjoitti:Tämä menee sarjaan:

"Mä teen mitä asiakas pyytää vaikken tiedä mitä teen" :lol:
Taitaa päteä taas vanhan sanonta

"epäonnistumisen riskin on melkoinen kun kokematon neuvoo osaamatonta tekemään turhaa työtä"

Tällä siis viittaan huollon porukkaan en itseeni :lol:

Ei tässä mitään muuta feelua ole, kuin että mulla on fuskannut noin useampi desi öljyä läppäkoteloon ja sitä kautta palotilaan, imusarjaan jne jne...
Arvatkaapa vaan kuka noi saa putsata? en ainakaan minä.
#1730
500whp.net member
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Vigge kirjoitti: Arvatkaapa vaan kuka noi saa putsata? en ainakaan minä.
No. sinnehän ne vissiin sitten jää... :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

peinu kirjoitti:
Vigge kirjoitti: Arvatkaapa vaan kuka noi saa putsata? en ainakaan minä.
No. sinnehän ne vissiin sitten jää... :)
Kaasuläppäkotelon keston kannalta olisi hyvä ne öljyt sieltä pois kaapia.
Sekun ei ole se Saabin "kilohinnaltaan halvin" osa.
9-5 Aero
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

saba9000 kirjoitti:
peinu kirjoitti:
Vigge kirjoitti: Arvatkaapa vaan kuka noi saa putsata? en ainakaan minä.
No. sinnehän ne vissiin sitten jää... :)
Kaasuläppäkotelon keston kannalta olisi hyvä ne öljyt sieltä pois kaapia.
Sekun ei ole se Saabin "kilohinnaltaan halvin" osa.
Miksi? Eikös se ole alumiinia?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

V-M kirjoitti:
saba9000 kirjoitti:
peinu kirjoitti: No. sinnehän ne vissiin sitten jää... :)
Kaasuläppäkotelon keston kannalta olisi hyvä ne öljyt sieltä pois kaapia.
Sekun ei ole se Saabin "kilohinnaltaan halvin" osa.
Miksi? Eikös se ole alumiinia?

V-M
Ei se itse kotelo siitä välitä vaikka upottaaa sen paskaan, mutta öljy niissä läppäkotelon potikoissa joita "ei voi vaihtaa" saa niiden arvot heittelemään -> trionic menee limb home tilaan. Tekillä voidaan raja-arvoja muuttaa, mutta ennemmin tai myöhemmin on kuitenkin n. 1000€ remppa edessä.
9-5 Aero
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ahaa... Mitäs potikoita tuossa 9-5:ssa on yhteydessä tuohon kanavaan niin että sinne öikkää voisi mennä? Onko siinä sama kuin 9000:ssa eli kaasuläpällä ja jotakin muuta lisäksi? Mutta tuo potikka juttu kuulostaa oudolta? Mutta toisaalta enpä ole tommosta 9-5:sta tiirannutkaan sillä silmällä :-) joten suonette anteeksi uteliaat kyselyt ja ihmettelyt.

Siis siinä läppäkotelossa on kiinteitä antureita/potikoita joita ei saa erikseen, ymmärsinkös oikein?

Sen olen huomannut että niissä joissa on EGR vena käytössä niin niissä tuo imusarjan öljy haittaa koska sen verran törkyä tulee EGR:n kautta että yhdessä tuon imusarjassa olevan öljyn kanssa se kerrostuu ja parhaassa tapauksessa köntti lähtee liikkelle ja siitä on sitten kaikkee hauskaa. Muissa tuo on ollut lähinnä kosmeettinen haitta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Jatketaan juttua sen verran, että se öljy ei pelkästään jää lillimään läppäkoteoon/ palotilaan, vaan se leviää ihan joka paikkaa putkiston sisällä. Virtauksen suuntahan muutuun aina kun bypass aukeaa ja virtaus imasee öljyt enemmin tai myöhemmin läppäkotelon toiselle puolelle.

En ole vielä avannut röörejä, joten en tiedä missä kaikkialla sitä öljyä on ja missä määrin. Herättelenkin tässä toiveita että joku muu putsaa ne mun puolesta.
#1730
500whp.net member
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Aaa...ivan eli MAP etc... saavat osansa tuosta lillingistä ja päätyy myös turbon imupuolelle. ja sieltä paineella IC:hen, antureille jne...

Mielenkiintoista olisikin tietää onko esim. katteja vaihdettu tuon takia tietämättä mistä johtuu?

Tuolla mun sivuilla on kuva palotilasta kun on noi ohjarikumet lähteneet varren mukaan ja "pumpanneet" öljyä palotilaan. Ihan vain ajatukselliseksi viitteksi mitä siellä saattaa näyttää 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Vigge kirjoitti:Jatketaan juttua sen verran, että se öljy ei pelkästään jää lillimään läppäkoteoon/ palotilaan, vaan se leviää ihan joka paikkaa putkiston sisällä. Virtauksen suuntahan muutuun aina kun bypass aukeaa ja virtaus imasee öljyt enemmin tai myöhemmin läppäkotelon toiselle puolelle.

En ole vielä avannut röörejä, joten en tiedä missä kaikkialla sitä öljyä on ja missä määrin. Herättelenkin tässä toiveita että joku muu putsaa ne mun puolesta.
Onko auton savutus lisääntynyt..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Musti kirjoitti:Tuo kaaviokuva on selkeä. Tarkemmin katsoessa tulei mieleen, että letkun C takaiskuventtiilin kuntoa kannattaa tarkkailla. Jos se muuttuu kaksisuuntaiseksi, niin sitten puhalletaan ahtopaineet öljyntäyttöputken kautta kampikammioon. Ehkäpä stefat kestäisi sen, kestäähän ne kuvatun järjestelmän alipaineenkin.
Kannattaa muuten pitää öljyntäyttökorkki tiukasti kiinni. Ahtopainemittarin imusarjaan kytkeneet tietävät, että moottorijarrutuksessa imusarjassa on n. -1bar alipaine.


Musti
Tuota takaiskuventtiiliä todellakin kannatta tarkkailla. Itselläni sen rikkouduttua Aeron mandariini mitsussakin näytti "potku" riittäneen halkaisemaan huohtinputken. Ja huollossa asentaja ehdotti tuota rikkinäistä venttiliä kaasuläppäkotelo -ongelmien aiheuttajaksi.
9-5 Aero
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Dodiin sitten hieman korjausta asiaan, eli saabin muka osa on oikea ja nyt kun tarkemmin katson niin kyllä se ehkä hieman ahdistaa virtausta toiseen suuntaa vaikka siinä on se läpi menevä reikä. Palassa on kalvo jonka liike saa aikaa ahdistusta toiseen suuntaa puhallettaessa.

Tästä huolimatta edelleenkin jää epäselväksi mikä sitten aiheuttaa kasvaneen öljynkulutuksen modin jälkeen. Eräs suorassa suhteessa saabin kanssa tekevä isokenkäinen kaveri kommentoi että ko. päivitys on etupäässä suunniteltu LPT vehkeitä varten, eikä se täten ole 100% kojaus Mitsun turbolla varustettuihin autoihin. Myös länsiautosta tuli noottia, että öljynkulutus on kasvanut joillakin modin jälkeen.

Tilannetta selvitetään edeleen, mutta tässä tämän hetkinen "paras teito".
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Sitten seuraa taas oma hypotettinen teoria siitä miksi LPT ja Mitsun turbolla varustetut moottorin käyttäytyvät erilailla kun kyse on kampikammiontuuletuksesta.

Kun katsoo järjestelmää niin ainakin itselle syntyy käsitys että homma vörkkii vain silloin kun paine läppäkotelossa on pienempi kuin mitä se on turbon imu puolella. Tämä siksi että takaiskuventtiili läppäkotelon ja öljyntäyttöputken välillä sulkeutuu paine-eron ollessa toisin päin.

Tästä päästääkin sitten tilanteeseen jossa virtaus turbon imupuoli-->öljynerotin-->kampikammio-->läppäkotelo on riippuvainen paine-eron suuruudesta turbon imupuolen ja läppäkotelon välillä. Tästä voidaan sitten johtaa (ehkä) että alipaine turbon imupuolle on riippuvainen ahtimesta ja sen pyörimisnopeudesta. Läppäkotelon ollessa suljettuna pitäisi alipaineen olla suunnilleen sama B235E ja R:n välillä.
Nyt jos oletataan että Garretin G17 syynnyttää suuremman alipaineen turbon imupuolle kuin mitä Mitsu TD04 niin päästään tilanteeseen jossa virtaus on suurempi kampikammion läpi mitsun puhaltimella.

Näin annoin itseni asian ymmärtää, korjatkaa toki jos ajattelussa on puutteita. Tuntuu vaan jotenkin hölmöltä ettei näin olisi, koska stcs:n foorumissa lähes kaikki runsaasti modin jälkeen öljyä syövät auton ovat nimenomaan varustettu B235R koneella.

Täytyy vielä kysellä asiaa kaikilta kontakteilta...
#1730
500whp.net member
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselleni ei ole tätä modifikaatiota vielä tehty, kun ovat olleet täällä Satakunnasssa Saabilla aivan pihalla koko systeemistä 8O


No anyway, onko tuo mötikkö mikä on tuossa turbon imupuolelta lähtevässä putkessa/letkussa takaiskumallinen vai jokin kuriste juttu! :?

Olen vain ajatellut että jos kävisi jostain LVI-liikkeestä hakemassa siihen sopivan takaisku venttiilin :idea: ? ajaako tuo saman asian vai onko se joku spesiaali osa!

se nippa ja kaikki muutkin siihen muutokseen tarvittavat osat jo löytyy, mutta en ole sitä viittinyt tehdä kuin ei ole tuota "möttiä"?

Omanikin tuntuu hieman syövän öljyä mitsun turbolla!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin