JOS SINULLE ON TEHTY KAMPIKAMMIONTUULETUSVENTTIILI PÄIVITYS NIIN SUOSITTELEN LUKEMAAN OHEISEN LÖPINÄN.
Kuva esittääkampikammiontuuletusventtiilin karkeaa kuvausta.

Järjestelmän toimivuuden kannalta on erityisen tärekää että molemmat takaisiniskuventtiilit toimivat niin kuin ne on suunniteltu, eli sallii virtauksen toiseen suuntaa mutta ei toiseen. Omassa auotssa "B" letkussa oleva venttiili ei ollut venttiili vaan muovinen plugi, jossa oli arviolta 8mm läpi reikä. Mitä tämä sitten tekee?
Öljyn syönti johtuu siitä että alipaineella läppäkotelosta tuleva letku (kuvassa "C") imee ilmaa sen nippelin kautta joka on öljyntäyttöputkessa. Normalissa tilanteessa kampikammioon ei pääse "lisää" ilmaa joten virtaus ei ole kovin merkittävä. Nyt kun tuo takaisku puuttuu letkusta B niin kampikammioon pääsee virtaamaan vapaasti ilmaa turbon imupuolelta jolloin virtaus on täysin esteetön öljynerottimen kautta kammion läpi edelleen läppäkoteloon. Öljy kun tunnetusti on myös sumuna kampikammiossa, niin se imeytyy letkun kautta läppökoteloon, jolloin öljynkulutus kasvaa huomattavasti. Itsellä kulutus oli luokkaa 0.5l/1000km
Ajattelin aluksi, että venttiili on ottanut itseensä mutta yllätys oli suuri kun soitin äsken länsiautoon uuden osan perässä. Puhelimessa ollut kaveri kävi hakemassa kitin hyllystä ja totesi että varaosa löytyy, mutta kertoi samall sen olevan jo valmiiksi mallia "läpivirtaava".
Toisin sanoen kaikki heidän kitit ovat viallisia jo valmiiksi. Pahinta tässä on se että ko. kittiä on asennettu moneen autoon. Minulla ei ole tietoa onko muiden saab liikkeiden kitin myös viallisia, joten suosittelen että jokainen jolla tuo modi on niin tarkistaa ko. venttiili kunnon.
Venttiili löytyy siitä linjasta joka lähtee turbon imuputkesta.