Lasertulppa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Lasertulppa

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasertulppa

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Esimerkiksi gti-magazinen projekti ibizassa on tuommoiset kynttilät, lehdessä lisää juttua. Voin laittaa tänne kuvan jos jotain kiinnostaa
Ng900
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Lasertulppa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Eikös Ibizassa ole "plasma"tulpat?
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Lasertulppa

Viesti Kirjoittaja JaniV »

DIggItaLLr kirjoitti:Eikös Ibizassa ole "plasma"tulpat?
Eikö kuitenkin ole kyse puolasta? Tulppa itsessään ei pysty muuttamaan sähköstä varattuja hiukkasia. Tulppa on vain kapine joka laukaisee kipinän, mikä tulee puolasta.



Plasmalla ja laserilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei pidä sekoittaa näitä kahta käsitettä.

Plasma on aineen olomuoto, jossa atomit ovat menettäneet elektroneja eli ionisoituneet. Plasma koostuu siis sähköisesti varatuista hiukkasista: elektroneista ja ioneista. Plasma reagoi herkästi sähkö- ja magneettikenttiin ja plasman oma liike myös luo sähkömagneettisia kenttiä (ks. sähkömagnetismi).

Laser (engl. Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation, valon vahvistus säteilyn stimuloidulla emissiolla) on optinen laite, joka tuottaa koherentin valonsäteen. Toiminta perustuu stimuloiduksi emissioksi nimitettyyn kvanttimekaaniseen ilmiöön. Laseroiva väliaine toimii optisena vahvistimena vain tietyllä aallonpituuskaistalla tai -kaistoilla aallonpituudelle. Usein väliaine on optisen resonaattorin sisällä. Tällöin valo on enemmän tai vähemmän kollimoitua ja monokromaattista.

(wikipedia)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Lasertulppa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

JaniV kirjoitti:Tulppa on vain kapine joka laukaisee kipinän, mikä tulee puolasta.
Kerran nyt alettiin saivartelemaan:

Laukaisemisella ja purkautumisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei pidä sekoittaa näitä kahta käsitettä.
Kipinä purkautuu kahden elektrodin väliin, laukaisu tapahtuu esim. katkojan kärjillä tai elektroniseti eri menetelmillä.


Ja takaisin aiheeseen:
Kyseessä on tosiaankin plasma-järjestelmä joka GTI:n ibizassa on.


Perus ajatus, että kun normaalijärjestelmän kipinän energia on esim 50mJ ja kipinän kesto on 1ms.
Tällä "plasma"-järjestelmällä saadaan kipinä liipaistua tehokaammin ja koko 50mJ puretaan 1us aikana, tällöin kipinän tehoksi saadaan 50000W

Mainoksen mukaan järjestelmän tuottaman kipinän teho on niin suuri että se ionisoi ympärillä olevan ilman -> mudostaa plasmakanavan elektrodien väliin -> "plasma tulpat"

Väärässä olin toki siltä osin että implikoin järjestelmän koostuvan vain tulpista enkä puolasta/puolista ja oheiselektroniikasta, sytytstulpat on tuiki tavalliset.

http://www.okadaprojects.com/usa/home.htm
Tästä kukin päätelkööt itse onko kyseessä oikeasti plasmaa tuottava järjestelmä, vai pelkkä kipinä-boosteri.

GTI:n artikkeli
05-06/2011
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasertulppa

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Noniinpä olikin, muistin vaa että olen vessassa lukenut että ibizassa oli erikoinen sytytys, eikä ollut lehteä käsillä nii ei voinu tarkistaakkaan. No tulihan nyt tämäkin selväksi :)
Ng900
Vastaa Viestiin