http://www.tekniikkatalous.fi/innovaati ... er/a621973
Lasertulppa
Lasertulppa
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Lasertulppa
Esimerkiksi gti-magazinen projekti ibizassa on tuommoiset kynttilät, lehdessä lisää juttua. Voin laittaa tänne kuvan jos jotain kiinnostaa
Ng900
-
DIggItaLLr
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lasertulppa
Eikös Ibizassa ole "plasma"tulpat?
Re: Lasertulppa
Eikö kuitenkin ole kyse puolasta? Tulppa itsessään ei pysty muuttamaan sähköstä varattuja hiukkasia. Tulppa on vain kapine joka laukaisee kipinän, mikä tulee puolasta.DIggItaLLr kirjoitti:Eikös Ibizassa ole "plasma"tulpat?
Plasmalla ja laserilla ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei pidä sekoittaa näitä kahta käsitettä.
Plasma on aineen olomuoto, jossa atomit ovat menettäneet elektroneja eli ionisoituneet. Plasma koostuu siis sähköisesti varatuista hiukkasista: elektroneista ja ioneista. Plasma reagoi herkästi sähkö- ja magneettikenttiin ja plasman oma liike myös luo sähkömagneettisia kenttiä (ks. sähkömagnetismi).
Laser (engl. Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation, valon vahvistus säteilyn stimuloidulla emissiolla) on optinen laite, joka tuottaa koherentin valonsäteen. Toiminta perustuu stimuloiduksi emissioksi nimitettyyn kvanttimekaaniseen ilmiöön. Laseroiva väliaine toimii optisena vahvistimena vain tietyllä aallonpituuskaistalla tai -kaistoilla aallonpituudelle. Usein väliaine on optisen resonaattorin sisällä. Tällöin valo on enemmän tai vähemmän kollimoitua ja monokromaattista.
(wikipedia)
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
-
DIggItaLLr
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Lasertulppa
Kerran nyt alettiin saivartelemaan:JaniV kirjoitti:Tulppa on vain kapine joka laukaisee kipinän, mikä tulee puolasta.
Laukaisemisella ja purkautumisella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ei pidä sekoittaa näitä kahta käsitettä.
Kipinä purkautuu kahden elektrodin väliin, laukaisu tapahtuu esim. katkojan kärjillä tai elektroniseti eri menetelmillä.
Ja takaisin aiheeseen:
Kyseessä on tosiaankin plasma-järjestelmä joka GTI:n ibizassa on.
Perus ajatus, että kun normaalijärjestelmän kipinän energia on esim 50mJ ja kipinän kesto on 1ms.
Tällä "plasma"-järjestelmällä saadaan kipinä liipaistua tehokaammin ja koko 50mJ puretaan 1us aikana, tällöin kipinän tehoksi saadaan 50000W
Mainoksen mukaan järjestelmän tuottaman kipinän teho on niin suuri että se ionisoi ympärillä olevan ilman -> mudostaa plasmakanavan elektrodien väliin -> "plasma tulpat"
Väärässä olin toki siltä osin että implikoin järjestelmän koostuvan vain tulpista enkä puolasta/puolista ja oheiselektroniikasta, sytytstulpat on tuiki tavalliset.
http://www.okadaprojects.com/usa/home.htm
Tästä kukin päätelkööt itse onko kyseessä oikeasti plasmaa tuottava järjestelmä, vai pelkkä kipinä-boosteri.
GTI:n artikkeli
05-06/2011
Re: Lasertulppa
Noniinpä olikin, muistin vaa että olen vessassa lukenut että ibizassa oli erikoinen sytytys, eikä ollut lehteä käsillä nii ei voinu tarkistaakkaan. No tulihan nyt tämäkin selväksi 
Ng900