Taas se alkoi...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Taas se alkoi...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarkoitan että tuo suolan mättö tuonne maantielle...jumankekka että se jurppii, voisivat keksiä jonkun muun tavan pitää sulana nuo tiet... :(
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

En tiedä , kuinka NEO9-3 onnistui eilen tulemaan meille autoaan likaamatta. Itse kävin Tikkakoski-Jkl-reissun aiemmin päivällä ja juuri pesty auto oli taas aivan scheissessa.

Lisäksi kun tullaan taas suolalta lumelle ja jäälle, on renkaiden pito hetken aikaa paljon huonompi, kuin että jos ajettaisiin koko ajan lumella.
Taksimiesten kikka on pestä renkaat valopetroolilla suolamaantieajon jälkeen.

Talvella talvikelissä ja vähän vauhtia pois tarvittaessa, sanon minä!

Tuo suolaus on selvästi lasinpesuainemyyjien sponssaama juttu 8O

EDIT: Lievennetään vähän; itsekin ajoittain raskaalla kalustolla ajavana ymmärrän myös liukkaudentorjunnan välttämättömyyden, pitäisi vaan olla vaihtoehtoinen suolaamaton reitti , jota voisi sitten ajaa halutessaan.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Jaa mää kysyisinkin että miksi ne pitäis sulana pitää? Kyl pitäis riittää että ne aurataan. Hölmöjen hommaa koko suolaaminen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Samaa mieltä. Kymmenisen vuotta sitten Kuopion läänissä kokeitiin pari talvea ilman teiden suolausta ja ainakin itse tykkäsin ajella. Tuo suolaliemen ja sohjon sekoitus roiskuu sopivalla kelillä todella mukavasti tuulilasiin ja pimeällä ajaessa on hetken aikaa täysin pimennossa kun rekka pyyhkäisee vastaan. Sen lisäksi tuo p**ka tarttuu vielä todella ikävästi kiinni. Olen yrittänyt pesettää autoa huoltamon pesurissa kolmeen kertaan kahden päivän aikana (tosin maksoin vain yhden pesun), mutta ei meinaa puhdasta tulla. Pitännee vielä illalla koettaa tehopesun ja harjan kanssa autohallissa :( . Ihme homma kaikkiaan. Auto on pesty viimeksi kaksi viikkoa sitten ja pohjalla on viime syksynä laitettu Autoglymin vaha (perus+kovavaha).
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

V-M kirjoitti:Jaa mää kysyisinkin että miksi ne pitäis sulana pitää? Kyl pitäis riittää että ne aurataan. Hölmöjen hommaa koko suolaaminen.

V-M
En ole rekkakuski tai linjapiilinkuski mutta muutama tuttu on ja ymmärrän hyvin heidän ongelmat kun tiet on jäässä tai lumessa.
Kyllä kaikilla taitaa olla muistissa viime vuoden tapahtumat konninkankaalla. Toinen ongelma on nopeudenrajoittimet jotka estävät nopeuden noston perävaunun lähtiessä heittelemään.
Täytyy myöntää että itseäkin v.....tutaa suolaus ja hyvä olisi kun keksittäis
parempi vaihtoehto suolalle.
Viimeksi muokannut valtteri, To Marras 18, 2004 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ja tänään ihmettelin Lahden kohdalla motarilla, ettei oltu suolattu yhtään. Oli kuitenkin tie ihan peilijäässä ja rajoitus tuo 100 km/h. Olin ihan mielissäni pystyihän siinä hyvin ajamaan kun järjen piti päässä.

No sitten alkoi Lahti-Hla ohituskaistatie - rajoitus 80 km/h - ja suolaa kylvetty oikein pe.....leesti ja sitten vielä suola-auto ripotti annoksensa suoraan auton päälle... :evil: .
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 441
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Kyllä totuus paljastui tänä aamuna kun olin lähdössä koululle.

Auto oli saanut nätin suoja(suola)peitteen helmoihin ja vähän ylemmäksikin :).
Kiitti vielä kahvista dartsiartsille.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Itsekin samaa mieltä, että kyllä tolle suolalle pitäis kehittää myös jokin toinen vaihtoehto. Se on ärsyttävää, kun aina tulee rekka vastaan niin sitä p##kaa lentää tuulilasiin, ja sit sitä saa ruveta aina pyyhkimään pois tuulilasista.
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Hiukan menee suolakeskustelusta ohi, mutta sattuiko joku lukemaan viimeviikkolla Iltalehteä. Oli joku päättänyt kirjoittaa yleisönosastolle siitä, että hänen mielestään nastarenkaat pitäisi kieltää. Tai jos ei kielletä, niin 70km/h nopeusrajoitus ja nastavero..... :twisted:


....maailma on sama kaikille, mutta polut vaihtelee :?
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Muksu kirjoitti:Hiukan menee suolakeskustelusta ohi, mutta sattuiko joku lukemaan viimeviikkolla Iltalehteä. Oli joku päättänyt kirjoittaa yleisönosastolle siitä, että hänen mielestään nastarenkaat pitäisi kieltää. Tai jos ei kielletä, niin 70km/h nopeusrajoitus ja nastavero..... :twisted:


....maailma on sama kaikille, mutta polut vaihtelee :?
Sattuihan tuo silmään. Aika naurettava kirjoitus....
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Maalis 02, 2011 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Risto kirjoitti: Ei nopeudenrajoitin estä nopeuden nostamista muulloin kuin ajettaessa jo valmiiksi "rajoitinta vasten" eli ylinopeutta. Miksi rekkojen pitää ajaa liukkaalla ylinopeutta ja yleensä vielä kesärenkailla?
On nääs jotkut isännät ahneita, ja asettaa lähes mahdottomat aikataulut, jolloin kuskit joutuu rikkomaan sekä nopeusrajoituksia että lepoaikamääräyksiä, ja ajamaan usein vielä ylikuormalla. Jos ei käy, etsipä itsellesi uusi työpaikka. Olen jutustellut useamman kuin viiden rahtarin kanssa asiasta, ja tosiasia tuntuu olevan.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

dartsiartsi kirjoitti:On nääs jotkut isännät ahneita, ja asettaa lähes mahdottomat aikataulut, jolloin kuskit joutuu rikkomaan sekä nopeusrajoituksia että lepoaikamääräyksiä, ja ajamaan usein vielä ylikuormalla. Jos ei käy, etsipä itsellesi uusi työpaikka. Olen jutustellut useamman kuin viiden rahtarin kanssa asiasta, ja tosiasia tuntuu olevan.
Serkulla on oma rekka ja oli lähdössä jonkun tuttunsa kanssa reissuun. Ei ollut sitten Scanian ilmapussit täyttyny takana, pientä rahtikirjojen tsekkausta uudestaan, auto laiturille ja liika pois. Serkku sano, että hän ei lähde ajamaan ylikuormalla.

Ja olen itsekin kuullut tästä, että ajetaan ylikuormalla, mikä on minusta väärin. Muuan metallikerääjä ajoi Torniossa poliisin vaa'alle, painoa oli yli 100 000 kg 8O Pokkana sanoi vaan poliiseille, että ei tässä lähdetä pikkukuormia ajamaan. Tuommoisiltä pitäis ottaa rekka pois.
Risto kirjoitti:Miksi rekkojen pitää ajaa liukkaalla ylinopeutta ja yleensä vielä kesärenkailla?
Mäet, ne mäet. Ehkä yleisin syy. Rekan nopeus luonnollisesti hidastuu voimakkaammin kuin henkilöauton, siis mäessä, joten tästä syystä ajavat rajoitinta vasten. Eikä ne rekat aina aja rajoitinta vasten. Syksyllä ajoin ROI-PRS-väliä moneen kertaan ja joka kerta ohitin monta rekkaa jotka ajoivat selvästi 80 km/h ja ennen mäkiä kiihdyttivät. Ja jotta rekkojen ei tarvitsisi ajaa rajoitinta vasten, niiden pitäisi olla kuten Rovaniemellä yksi sorayhdistelmä, viritetty yli 700 hevosvoimaiseksi.

Ja hyvä syy liukkaalla siihen, että olisi mahdollisuus kiihdyttää on se, että kärryn voi oikaista kiihdyttämällä. Tätä voi hyvin kokeilla narulla. Mieti, että naru on yhdistelmä joka on liukkaalla. Kun vedät narua tiukalle, vastaa tilanne kiihdytystä ja naru oikenee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eikös suolaus tee hallaa myös pohjavesille tms?

ymmärrän täysin sen että yhteiskuntamme yrittää kantaa kaiken vastuun meidän hengissäpysymisestä mutta valitettavasti se on vastoin luonnonlakeja, ja tavallaan myös järjetöntä. Ja kostautuu eri tavoilla. On ihmisiä jotka ei ikinä opi sisäistämään autolla-ajo tekniikkaa, ja teiden suolaus ei ainakaan edistä sitä. Eikä myöskään nykyinen autojen tuotekehitys missä vastuu ajamisesta siirtyy koko ajan enemmän autolle. Tulee kuitenkin niitä päiviä kun pääkallokeli yllättää, uudenkin auton oma "ajotaito" katoaa ja sitten ollaan vaikeuksissa.

Ajoin itse pari vuotta uudella leasing-autolla ja ymmärrän, että tämän päivän autot on tosi tunnottomia ajaa, kuskille ei välity enää samalla tavalla se mitä tapahtuu renkaan ja tien välissä, kun vanhemmilla autoilla ajettessa. On abs:t ja ajotietokoneet. nämä on ihan hienoja ja todella hyviä apuvälineitä silloin kun kuljettaja on aidosti kiinnostunut ylläpitämään omaa ajotaitoaan.

Mutta kun on myös niitä ihmisiä joille auto on väline siirtymiseen pisteestä A pisteeseen B. Heille auto kiihtyy oikeanpuolimmaisesta polkimesta, ja kääntyy ohjauspyörästä ja pysähtyy keskimmäisestä polkimesta. näin se toimii aina ja kaikissa keleissä, kuvittelevat tietysti. Ja niinhän tämän päivän uudet autot antavat korjaavalla ajokäyttäytymisellään ymmärtääkin, tiettyyn rajaan asti. Pelottavimmat automatkat olen viettänyt tällaisten ihmisten kyydissä. Yleensä juuri heillä on myös uusi auto "jota ei tarvitse korjata". Hieno no-feedback auto joka ei pidä ääntä, kiihtyy kuin raketti ja saa kuljettajan tuntemaan itsensä jumalaksi. Extreme-kokemus on valmis. suolatut tiet ovat tällaisille kuljettaja-autoyhdistelmille elinehtoja, valitettavasti.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

"viritetty yli 700 hevosvoimaiseksi"

No niin tulihan se sieltä ei muuta kuin rekka masat "kemsuja" hakemaan
jenkkilästä.... 8)

*SAABilla ajaessa on tunto persiissä, ja ohjauskin on sopivan jäykkä ja koppa ( jousitus ) antaa anteeksi melko paljon kuljettajan kämmejä
( perustuu omakohtaiseen kokemukseen )*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin