Citroen C5

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3170
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Ma Maalis 13, 2017 11:51

Myitkö auton papereilla vai avoimella varmenteella? Ne varmenteet kun on voimas sen 2vko niin "sattuneista syistä" niitä venytetään loppuun saakka. Koskee sekä häkkijobbareita (ainaki yhtä) että manneja.

Sit ku saat viimesen vakuutus- ja ajoneuvoverolaskun, niin muista kattoa et päättymispäivämäärä on oikein. Ettet maksa ylimäärästä viikkoa, tai jopa kahta. Toinen on sitte tietty jos oikein mulk*u haluaa olla, niin teet yksipuolisen luovutuksen tjsp hyvissä ajoin. Toki siihen menee omaa rahaa, mutta jos periaatteen mies haluaa olla :roll:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » To Maalis 16, 2017 23:14

No nyt on saatu Peugeot pois omista nimistä, mutta se vaati yhteydenottoa myyntijohtajaan, jonka jälkeen tuli sitten hutaistu vastaus myyjältäkin, jossa ei kuitenkaan vastattu kuin siihen, että "bluetooth tilattu, tulee joskus ja Pösöstä ei varmaan tehty varmennetta, ei olla saatu meidän nimiin." Piti sitten lähettää varmenne uudestaan, jotta saatiin pois... Noh sainpahan myös varmistuksen sille, että se hemmetin bluetooth on tulossa ja ovat sen luvanneet.

Ja eihän se tähän loppunut, oston yhteydessä sovittiin että laitetaan helmasta lähteneet maalit kuntoon, ja haluavat, että vien 60km päähän laitettavaksi heidän yhteistyökumppanilleen, niin kysyin sitten mahdollisuutta sijaisautoon ensin myyjältä sähköpostitse, johon ei tietysti vastattu, sen jälkeen taas myymäläpäälliköltä ja kun siihen ei tänään vastattu, niin soitin myymäläpäällikölle iltapäivästä ja vastaus oli jotain aivan armotonta räpiköintiä, että "on kyllä tosi vaikee tilanne, mutta eikai toi kauppa niinku siitä jäänyt kiinni, että myyjä niinku vähän tarjos ekstrana ja tolleen," ja jotain muuta joka ei varsinaisesti siihen sijaisautoon liittynyt. No pyysi sitten myyjän puhelimeen, joka alkoi väittää, että mähän sanoin että te hoidatte sen keskenänne jne paskaa ja en ole ihan varma, että tarkoittiko jo sitä ettei ole mitään luvattu korjatakaan heidän piikkiinsä, vaikka itse korjaaja oli vieressä kun myyjä tämän lupauksen teki. No sanoin sitten, että tuon sen sinne teille niin saa hoitaa siellä sen kuntoon, tämä sopi.
Soitin sitten puhelun jälkeen korjaajalle, joka sanoi että ei sitä helmaa nyt missään autoliikkeen pihassa maalailla, että tuo tänne vaan, saat auton käyttöön ilmaiseksi ja sanoi myös, että hänkin oli kyllä paikalla kun myyjä tuon lupasi laittaa kuntoon.

On kyllä aivan onnetonta toimintaa, kannattanee vähän odottaa, että SAKAn porukka saa kokemusta kaupanteosta, tällä hetkellä tuntuu olevan ihan amatööripohjalla, tai jos käytte kauppaa, niin joka ikinen asia kirjallisena.
Itsellä oli kyllä ensimmäinen ja viimeinen kauppa heidän kanssaan. Ei ole vielä Kamux saati edes Kehä III häkkijobbaritkaan alkaneet vääntämään siitä mitä ovat oston yhteydessä luvanneet, vaan lupaukset on pidetty mukisematta, vaikka ei ole kauppakirjaan kirjattukaan.
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1493
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » To Maalis 16, 2017 23:51

^Ilmankos sieltä tulee niin hyviä tarjouksia, kun ne ei tiedä mitä tekee. Mut joo, onhan siellä hallit täynnä semmosia 18-kesäisiä siloposkia, ettei toisaalta ihmetytä. Oppia ikä kaikki, kyllä toi hyvin menee, pääasia että itte tietää mitä on luvattu.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Maalis 24, 2017 10:23

IC1970 kirjoitti:^Ilmankos sieltä tulee niin hyviä tarjouksia, kun ne ei tiedä mitä tekee. Mut joo, onhan siellä hallit täynnä semmosia 18-kesäisiä siloposkia, ettei toisaalta ihmetytä. Oppia ikä kaikki, kyllä toi hyvin menee, pääasia että itte tietää mitä on luvattu.
Joo kyllä se bluetooth sieltä saapui, tosin itse auto meni jo vaihtoon eilen, eli bluetooth jää nyt käytettäväksi vaikka C6:sen kanssa.

Peugeot oli kyllä ajettavuudeltaan aika hyvä auto kaikinpuolin ja reilu 2000km kerkesin sillä ajella, mutta toi robottivaihteisto ei kyllä sovellu ollenkaan Helsingin ruuhkiin. TODELLA nykivää ajoa suht seisovassa ruuhkassa, ja pari viikkoa kun tuolla on ajellut ruuhkassa, niin alkaa pidemmän päälle hatuttaa, että koko ajan joutuu keskittymään kaasuun millilleen, tai muuten taas koko auto heiluu vaihdon tahdissa. Maantiellä toimi kuitenkin todella hyvin, ja toi 1.6l diesel oli todella pirteä ollakseen niin pieni ja tehoton, ihan eri luokkaa kuin VAG:n 1.6TDI, joka tuntuu erittäin tukkoiselta jo vanhan Leonin alla.
Ja ton Peugeotin kulutusta jään kaipaamaan, Helsingin ruuhkia ja kylmäkäynnistyksiä ja motarilla +20kmh yli rajoituksen Turkuun ja takaisin, ja tankilla laskettu keskikulutus 5.3l/100km. Ihan uskomaton kulutus, viime vkl tuli ajettua Lappeerantaan ja takaisin taas suht reippaasti, 800km kun oli kertynyt trippiin, niin vähän alle puolet oli mennyt tankista, varmaan jossain 4l paikkeilla pyörinyt kulutus..Eilen kun auto meni vaihtoon niin kilsoja oli 1100km tripissä samalla tankillisella, ja tankista jäljellä yli neljännes ja ajotietokone näytti 450km jäljellä olevaksi matkaksi. Ei voi pitää pahana tuon kokoiselle ja painoiselle autolle.

Vaihdon tein tutun ja turvallisen Kamuxin kanssa, Porvoossa kävin vaihtokaupan tekemässä ja sain vaihdossa vm. 2003 Renault Meganen, 250tkm mittarissa. Vähän ennen kauppaa pelotti, että pääseekö edes kotiin ja auto oli aivan järkyttävän paskainen sisältä, penkit sellaiset että vaaleat housut meni ihan mustiksi istuessa, jalkatilassa oli varmaan 10kg hiekkaa ja 30 tyhjää röökiaskia (en tiedä missä poltettu, auto ei haise röökille) ja karkkipapereita sun muuta. Eilen sitten imuroin pikkaisen ja pesin istuimet tekstiilipesuaineella. Tuli aika nätti sisältä, yksi reikä on takapenkissä, mutta ikäisekseen oikein hyvä. Jarrut ei täristä, alusta ei kolise töyssyissäkään ja kone käy erittäin nätisti. Jakohihnan vaihto tehty 238tkm kohdilla vuosi sitten ja radio/cd pelitti iloisesti. Tuli myös tutkailtua tarkemmin, ja huomasin huoltokirjasta, että 154tkm kohdilla oli huollon kirjoittama "vikaantunut mittaristo vaihdettu enemmän ajettuun, mittarilukema ennen vaihtoa 154tkm, uusi mittarilukema 230tkm" ja nyt kun on taulussa 250tkm, niin toi lienee sittenkin vain 170tkm ajettu.

Etuovi olisi uutta saranaa vailla ja takaoven lukko on vähän jumissa ja moottorin alatuki vaatinee vaihdon kun moottoripaketti heilahtaa kaasua painaessa, mutta jos itse painaa vaihdekepistä, niin heilahdusta ei tapahdu..Varmaan 50e noi käytettynä ja pari tuntia työtä, niin sehän on kuin uusi ja valmis seuraavalle omistajalle.

Niin ja ettei mene ihan täysin aiheen vierestä: C5 oli seisonnassa jonkun aikaa ja tänään 240HDI pääsi haistelemaan kevättä. On se mahtava auto&moottori, kojelauta vaan tuntuu vähän vanhahtavalta Peugeotin lakkamustien detaljien jälkeen :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8818
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Maalis 24, 2017 11:24

Näistä Tommin ranskisautonvaihtokekkereistä pitäisi kyllä saada oma projektitopicci. Vähän huonosti pysyy perässä kun kaupankäynti sekoittuu tänne yleisten C5-kokemusten sekaan :mrgreen:

Avatar
aero
-
Viestit: 5920
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero » Pe Maalis 24, 2017 13:03

^Tarkoittanet, että yleiset C5 -kokemukset sekoittuvat tänne Tommin autonvaihtoharrastuksen sekaan? :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Pe Maalis 24, 2017 20:16

aero kirjoitti:^Tarkoittanet, että yleiset C5 -kokemukset sekoittuvat tänne Tommin autonvaihtoharrastuksen sekaan? :D
Sori, taidan olla vähän liian innokas dokumentoimaan tänne. Tästä on vaan itelle tullut niin paha tapa, etten ole eroon päässyt. :)

Jotkut täysin muihin autoihin liittyneet topicit ovat vaan saaneet sen verran valitusta, että olen tämän oman harrastuksen yrittänyt piilottaa tänne muihin topiceihin.
Johonkin on pakko avautua, toivoen että edes joku ymmärtää tämän jakomielitaudin :)

Joka tapauksessa ranskikset ovat niin hyvin lunastaneet lupaukset, että niitä tulee olemaan, mutta taas ois Saab-kuumetta...saas nähdä tuleeko Aero pihaan ensi viikolla vai ei :)
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
aero
-
Viestit: 5920
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja aero » Pe Maalis 24, 2017 22:47

Rommitommi kirjoitti:Sori, taidan olla vähän liian innokas dokumentoimaan tänne. Tästä on vaan itelle tullut niin paha tapa, etten ole eroon päässyt. :)
Ei se mua ainakaan häiritte. Kunhan piruilin siitä, että sun autokauppatahti on, miten sen nyt sanoisi, reippaahko :lol:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Kesä 05, 2018 09:08

Nyt on pidetty Sitikkadokumentoinnista vähän taukoa, kun piha on ollut ton C5:sen lisäksi täynnä pelkkiä murheita (lue Saabeja).
Kaksi vuotta alkaa Sitikalla tulla täyteen, itse en uskonut omistavani tätä näin kauan, mutta ei tästä järkevällä rahalla tunnu eroonkaan pääsevän, joten jatketaan menoa, itse autossa kun ei tunnu olevan mitään suurempaa.

Reilun vuoden aikana toki rahaa on mennyt, mutta lähinnä sellaisiin kohteisiin, jotka itse halusin laittaa kuntoon ja muut ovat kohdelleet Sitikkaa kaltoin vuoden aikana, joten on tullut uutta puskuria ja kyljen maalausta.

Vuoden saldo:
-toukokuu 2017: katsastus huomautuksitta ok.
Vaihteistoöljyjen vaihto koneellisella huuhtelulla, Mannolin WS meni sisään. Eipä toi paljoa toimivuuteen vaikuttanut, yhtä hyvin/huonosti toimii kuin aiemminkin, eikä öljy muistaakseni ollut hirveän likaista, liekkö edellinenkin omistaja tehnyt vaihdon. Tähän meni n. 200e öljyineen.

Heinäkuu 2017: lisäjarruvalo oli pimeänä, ilmeisen yleinen vika näissäkin. uusi lisäjarruvalo Saksasta ja itse paikalleen n. 70e ja samalla myös yksi parkkitutka vaihtoon, 7e.

-syyskuu 2017: vuoden ensimmäinen oikea vika, nimittäin tyyppivikana oleva webaston rautainen putki alkoi hikoilemaan ulkopuolelta heinäkuun Lapin reissun jälkimainingeissa. Putki on pyöräkotelossa alttiina kaikelle tiesuolalle jne. Olisihan toi mennyt varmaan vielä vuodenkin, mutta mieluummin laitan kuntoon kuin odottelen milloin hajoaa lopullisesti.
Suomessa vaihdon hinnaksi sanottiin tonni, joten piti keksiä jotain muuta. Muissa moottorityypeissähän tämä on helposti ratkaistavissa putken sahaamisella poikki mädältä osaltaan ja korvaamisella esim. kumiletkulla. Tässä V6-koneessa menee kaksi putkea ja ne on hienosti kiedottu toistensa ympäri, joten en näitä viitisinyt lähteä sahaamaan ja pujottelemaan, vaan tilasin Ranskasta uuden putken n. 200e hintaan ja Veho Tallinna laittoi sen paikalleen n. 200e hintaan.

-Syyskuu 2017: vuosihuolto tuli tehtyä Veholla, yhden lampun laittoivat 189e huollon lisäksi, vaikka erityisesti sanoin, ettei lisätöitä. n. 200e meni tähän öljynvaihtoon, mutta ompahan leima merkkihuollosta.

Syksy 2017: toinen vika, nimittäin takasatula alkoi jumittaa. Ensin laittelin takajarrujen levyt ja palat uusiksi (105e) ja herkistelin, mutta eihän se mitään auttanut, sama jumittelu jatkui. No en tietysti viitsinyt millään sitä "kallista" (135e) satulaa tilata, vaan ajattelin, että otanpa korjaussarjan(35e 2kpl). Korjaussarjaa sitten asentelin tiiviste kerrallaan ja eihän se koskaan kuntoon tullut, myöskin korjaussarjan tiivisteet tuntuivat olevan väärän kokoisia, vaikka kyllä korjaussarja ihan tuohon satulaan näytti olevan. Noh lopulta sitten varmaan 10 kerran jälkeen auton alla aloin uskoa, että nyt ois sitten sen uuden satulan paikka. Sellainen tuli tilattua ja vaihdettua, ja sen jälkeen on toiminut. Tästä opin sen verran, että tilaan suoraan uuden satulan, jos alkaa jumittelemaan :D

Joulukuu 2017: auto seisoi parkkipaikalla liityntäpysäköinnissä, niin joku täräytti sen perään niin, että puskuri siirtyi pikkasen vasemmalle ja takalamppu hajosi. Oli kuitenkin onnekseni rehellinen tyyppi ja jätti yhteystietonsa. Eli ei muuta kuin puskurin vaihtoon, olisin tämän kyllä voinut tehdä itsekin ja oli jo katottuna vaihtopuskuri, mutta enpä saanut peruttua aikaa, kun olivat kuulemma korjaamossa tilanneet osat, vaikka olin pyytänyt kustannusarvion ennen ajanvarauksen vahvistusta. Noh sama se, vaihtuipahan ainakin uuteen. Samalla keikalla puskurinvaihdon jälkeen ei parkkitutka toiminut ja webaston sisälämpiäminen katosi johonkin. Soitin huoltoon ja ei kuulemma ole millään muotoa mahdollisia moiset oireet heidän toimiensa takia. Noh akustahan sieltä oli jäänyt jännitemitari kytkemättä, niin auto ei käynnistänyt sisätilanpuhallinta webaston yhteydessä ja parkkitutka nyt vaan mystisesti hajosi samalla reissulla. Uusi parkkitutka Kiinasta n. 7e ja vikakoodien luku 19e.

Tammikuu 2018: Hain auton takaisin tuolta puiskurinvaihdosta ja jätin anopin pihalle, no eiköhän anoppi peruuta siihen kylkeen ja etulokaria ja etuovea naarmuille ja vähän ruttuunkin, ehti siis olla alle vuorokauden kunnossa korjauksen jälkeen. Ei muuta kuin uusi vahinkotarkastus, tällä kertaa muualla ja sanon, että haluan ehdottomasti hinta-arvion ennen kuin tehdään mitään ja samalla kyselin Tallinnasta, paljonko maksaisi, jos maalaisi koko oikean kyljen, kun takalokarin reunasta oli rumasti maali halkeillut kiveniskemien seurauksena jne. No tuolla kertakorvauksella toi hoitui about 1:1 ja sillä saisi myös tuon takalokarin laitettua, joten kertakorvaus tuli otettua. Käytin myös katsastuksessa, ja katsurin tuomio oli, että yhdessä nivelessä pieni välys. Ei kuulemma paha vielä, mutta niin paha, että hylky tuli ja kuukauden päästä uudestaan näyttämään. Kyselin taas Suomesta hintoja, ja pelkkä nivel olisi ollut vaihdettuna päälle 300e ja jakopää vesipumpulla 1700e pintaan, niin piti taas keksiä jotain muuta. Suomessa ketjukorjaamot eivät halunneet V6 HDI:tä laittelemaan, kun eivät kuulemma tiedä siitä mitään, joten ajattelin, että laitetaas nyt sitten samalla reissulla enemmän kuntoon kun kerran Tallinnaan maalaukseen mennään joka tapauksessa, ja tilasin Autodocilta jakopään hilut kaksine hihnoineen, rullineen ja kiristimineen, uuden nivelen ja EOLYS-nesteen täyttösarjan hiukkassuodatinta varten (yht. n 350e) ja otin yhteyttä Prantsuseautoon, ja sieltähän sopivasti järjestyi korjausaika maalausreissun jälkeen, ei siis muuta kuin auto helmikuussa Tallinnaan.

Helmikuu 2018: auto tuli vietyä Tallinaan, maalaus näytti onnistuneen suht hyvin, mutta kun aurinko sitten alkoi paistaa täälläkin päin maailmaa, näkyi ihan selvästi, että lakkasumua tms on lentänyt auton päälle takaosaan ja maalausjälki ei ole täydellistä. Ovat kyllä maalaamossa luvanneet laittaa kuntoon, kun seuraavan kerran käyn Tallinnassa. Jakohihnan vaihtokaan ei täysin ongelmitta hoitunut, palvelu oli erittäin ystävällistä ja homma hoitui ajallaan, mutta kun lähdin ajelemaan, niin ihmettelin, kun ei parin kilsan aikana ala tulla lämmintä mistään ja sitten yhtäkkiä myös jäähdytysnesteen lämpötila tipahtaa nollaan. Ei muuta kuin auto sivuun ja konepellin alta tulee höyryä ja paisarissa ei ole tippaakaan nestettä. Soitto huoltoon ja sieltä tulivat tuomaan lisää nestettä, mutta huomasivat, että ei pysy sisällä. Paisari laitettiin täyteen ja ajoin pari kilsaa takaisin huoltoon huollon poikien kanssa. Siellä sitten alkoivat tutkimaan, niin vesipumpusta vuoto tuli ja lopulta paljastui rikkinäinen vesipumpun tiiviste. Pari tuntia meni, niin auto oli kunnossa ja ehdin laivaan ongelmitta. Myös omistajan uudella Jaguarin maasturilla sain kyydityksen huoltoon hakemaan autoa ja samalla myös kertauksen Viron historiasta neuvostoaikana. Hyvä fiilis jäi korjaamon palvelusta ja asiantuntemuksesta edelleen, vaikka pieni fiba sattuikin, jatkossakin käytän ehdottomasti. Työt (nivelen vaihto, jakopää, EOLYS-täyttö) maksoivat 340e. Eli yhteensä osineen päivineen meni n. 700e, eli säästöä Suomen hintoihin tuli vain vaivaiset 1300e, ja Suomen hinta ei sisältänyt edes EOLYS-täyttösarjaa+täyttöä.

Onhan tuohon siis rahaa mennyt tässä reilun vuoden aikana, sellainen 1900e kaikkinensa omaa rahaa+maalauksiin 2500e vakuutusyhtiön pussista (pelkkä puskurinvaihto merkkihuollossa oli yli 1500e :D).
Onko se sitten paljon vai vähän. On se paljon varmaan Toyota Aurikseen verrattuna, mutta toisaalta kun katsoo kavereiden taistelua Saksalaisten poksahtelevien moottoreiden, jakolaatikoiden jne kanssa, tämä tuntuu erittäin edulliselta ja jos nyt vertailukohtaa hakee lähempää omista Saabeista, niin halpaa ja helppoa se elämä on ranskalaisen kanssa niihinkin verraten, pelkkä yksi kierros Tallinnassa ketjunvaihtoineen maksoi saman kuin koko Sitikan vuoden ylläpito ja vielä ois laitettavaa reilulla parilla tonnilla (Tallinnan hinta), että auto olisi edes lähes yhtä hyvässä kunnossa kuin Sitikka ja lisää hajoaa koko ajan.

Ja jos Sitikan kanssa olisi halunnut minimillä mennä, niin tuosta olisi voinut reilut puolet nipistää pois, mutta itselle on tärkeämpää, että auto toimii ja kaikki on tiptop.

Itse ajaminen on edelleen yhtä juhlaa edelleen, auto menee loistavasti suoraan maantiellä, etuistuimet on loistavat, kulutus on kohtuullinen ja tehoa riittävästi helppoihin ohituksiin ja mahtuu kahdet lastenrattaatkin kyytiin ilman suurempaa tetristä ja melutasokin kiitettävän alhainen, vaikka muut Sitikat jostain syystä ovatkin olleet vielä hiljaisempia. Ei tähän hintaan vaan saa mitään vastaavaa dieseliä miltään merkiltä samoilla kilsoilla, saman kokoisena, ikäisenä tai samoilla tehoilla
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1493
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Ti Kesä 05, 2018 10:33

^Kiitos päivityksestä ja Amen. Sinulla on sama "ongelma" kuin monella muullakin tutulla. Päästäkseen vastaavanlaiseen kyytiin kuin sinulla tuolla V6 HDI:llä, joutuisi kaivamaan kuvetta kymmenien tuhansien verran. Jos siis haluaisi uudempaan vaihtaa. Siinä kontekstissa muutama tonni / vuosi Citikan ylläpitoon on pieni raha, kun kuitenkin kyyti on maittavaa ja siitä tykkää.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Active-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8818
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Kesä 05, 2018 11:03

Kyllä Rommitommin kokemukset taas osoitti miten kallista käytetyllä ajaminen pahimmillaan on, kun paikat poksuu. Tonni sinne tonni tänne ynnää pidemmällä aika välillä aika pian ison kokonaissumman. Mutta totta tuokin, että vastaava kyyti vaatisi aika ison investoinnin uudempana hankkiessa.

Toinen asia mikä tuosta paistaa läpi on se, että tänä päivänä oikeasti kaikki pitäisi tehdä ja opetella itse, jos kunnollista haluaa. Tuolla omassa loppuunajetun projektikertomuksessa avauduinkin jo siitä miten Saappi on 3,5 vuoden aikana käynyt pikku toimenpiteissä (pyöränsuuntauksia ja ilmastointihuolto) pajalla neljä kertaa, joista kolmella kerralla on jäänyt jotain korjattavaa, ja sillä neljännellä kerralla vain mitattiin kulmat eikä autoa siis roplattu mitenkään.

Mulla on puhelin tällä hetkellä huollossa viidettä kertaa tammikuun lopun jälkeen. Tää viides kerta meni nyt eri syistä, mutta ekasta neljästä kerrasta kolme oli uusintakäyntejä, kun aina jäi jotain korjaamatta tai tehtiin päin v%#tua. Kotona äijät uudistaa talon ulkoverhousta neljättä viikkoa ja muutaman kerran todennyt näiden viikkojen aikana että ehkä tääkin olis ollu paras tehdä itse. Selkä leikattiin marraskuussa ja leikkauksen jälkeen oon ollut keskimäärin kipeämpi kuin ennen leikkausta. Ehkä sekin olis ollut syytä opetella ja hoitaa itse. Duunipaikka muutti reilu vuosi sitten uuteen rakennukseen, toimiston lattia tehtiin viime kesälomien aikana uusiksi ja sama toistuu taas tänä kesänä. Muutenkin viime vuonna tässä uudessa toimistossa ei antennipistorasiat eikä kylmästöinti toimineet, kuudennessa kerroksessa olevan parvekkeen kaiteen pultit oli sormitiukkuudessa ja saunassa kiuasvalo sojotti hauskasti 50 cm kiukaan ohi. Vain muutamia pikkuhäpsyjä mainitakseni. Ehkä pitäis duunipaikkakin rakentaa itse.

En edes omasta mielestäni ole mikään kusipää nippelihinkkaaja, joka vetää mikrometri kädessä raksahommissa ja inisee pikkupölyistä. Kunhan ilmastointihuollossa saisi autoon oikean määrän kylmäainetta tai pyöränsuuntauksen jäljiltä olisi ratti suorassa, tai jos puhelimessa on kaksi vikaa niin korjattaisiin samalla huoltokäynnillä ne molemmat eikä vain toista, niin se riittäisi pitämään mut tyytyväisenä.

Sori, meni off topiciksi, mutta tulipahan vain sitikan seikkailuista mieleen.

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Rommitommi » Ti Kesä 05, 2018 11:34

AZP kirjoitti:Kyllä Rommitommin kokemukset taas osoitti miten kallista käytetyllä ajaminen pahimmillaan on, kun paikat poksuu. Tonni sinne tonni tänne ynnää pidemmällä aika välillä aika pian ison kokonaissumman. Mutta totta tuokin, että vastaava kyyti vaatisi aika ison investoinnin uudempana hankkiessa.

Toinen asia mikä tuosta paistaa läpi on se, että tänä päivänä oikeasti kaikki pitäisi tehdä ja opetella itse, jos kunnollista haluaa. Tuolla omassa loppuunajetun projektikertomuksessa avauduinkin jo siitä miten Saappi on 3,5 vuoden aikana käynyt pikku toimenpiteissä (pyöränsuuntauksia ja ilmastointihuolto) pajalla neljä kertaa, joista kolmella kerralla on jäänyt jotain korjattavaa, ja sillä neljännellä kerralla vain mitattiin kulmat eikä autoa siis roplattu mitenkään.

Mulla on puhelin tällä hetkellä huollossa viidettä kertaa tammikuun lopun jälkeen. Tää viides kerta meni nyt eri syistä, mutta ekasta neljästä kerrasta kolme oli uusintakäyntejä, kun aina jäi jotain korjaamatta tai tehtiin päin v%#tua. Kotona äijät uudistaa talon ulkoverhousta neljättä viikkoa ja muutaman kerran todennyt näiden viikkojen aikana että ehkä tääkin olis ollu paras tehdä itse. Selkä leikattiin marraskuussa ja leikkauksen jälkeen oon ollut keskimäärin kipeämpi kuin ennen leikkausta. Ehkä sekin olis ollut syytä opetella ja hoitaa itse. Duunipaikka muutti reilu vuosi sitten uuteen rakennukseen, toimiston lattia tehtiin viime kesälomien aikana uusiksi ja sama toistuu taas tänä kesänä. Muutenkin viime vuonna tässä uudessa toimistossa ei antennipistorasiat eikä kylmästöinti toimineet, kuudennessa kerroksessa olevan parvekkeen kaiteen pultit oli sormitiukkuudessa ja saunassa kiuasvalo sojotti hauskasti 50 cm kiukaan ohi. Vain muutamia pikkuhäpsyjä mainitakseni. Ehkä pitäis duunipaikkakin rakentaa itse.

En edes omasta mielestäni ole mikään kusipää nippelihinkkaaja, joka vetää mikrometri kädessä raksahommissa ja inisee pikkupölyistä. Kunhan ilmastointihuollossa saisi autoon oikean määrän kylmäainetta tai pyöränsuuntauksen jäljiltä olisi ratti suorassa, tai jos puhelimessa on kaksi vikaa niin korjattaisiin samalla huoltokäynnillä ne molemmat eikä vain toista, niin se riittäisi pitämään mut tyytyväisenä.

Sori, meni off topiciksi, mutta tulipahan vain sitikan seikkailuista mieleen.
Sitikkahan ei siis mielestäni juurikaan ole porsinut, jos olisin mennyt minimillä, niin eihän tohon vuoden aikana olisi ollut pakollista tehdä kuin lisäjarruvalon vaihto, takajarrusatula vaihtaa ja nivel vaihtaa. Yhteensä näihin olisi saanut sen n. 350e menemään, ja jos nivelenkin itse vaihtaisi, niin 50e vähemmän. Loput kulut on sitten sellaisia huoltokohteita, jotka halusin laitella kuntoon ennemmin kuin myöhemmin, kuten jakohihnassa olisi ollut vielä reilut pari vuotta aikaa, mutta kun alkuperäinen vaihtoväli oli kahdeksan vuotta, niin ajattelin mennä sen mukaan jne. EOLYS-täyttö tulee 150-200tkm välillä, itsellä ei vieläkään kuin 137tkm mittarissa jne.

Muuten olen kyllä ehdottoman samaa mieltä, en jotenkin pysty käsittämään sitä miten hutiloiden ja huonosti kaikki tunnutaan tekevän. Itsekin sain vasta viidennellä kerralla toimivan näytön lasin kännykkään, aina vaihtoivat ja sanoivat, että on täysin ok. Sitten kun pääsen kotiin, niin näyttö elää ihan omaa elämää eikä tottele mitään omia kosketuksia, kyllä hatutti sekin.
Autohuollossa itsellä on huonoa tuuriakin ollut mukana, ei varmaan monella ole peruutettu autoa pihan ainoaan tolppaan, tai naarmutettu (keino)nahkaa riekaleiksi, tai jätetty jarrujen alipainesäiliötä vuotamaan, jolloin jarrut ei ekassa jarrutuksessa suojatielle pysäytäkään jne. Se noissa monimerkkihuolloissa on suoraan sanottuna ihan paskaa, että kun keskittyvät kaikkiin merkkeihin, niin itse tietää autosta paljon enemmän kuin autoa huoltava, hyvä jos tietävät miten öljyt vaihtuu, niin ei huvita maksella 80-120e/h sellaisesta työstä. Virossa tuolla prantsuseautossa kaveri tuntuu tietävän kaiken ranskalaisista, ja sama koskee myös Saabiantia, ei mene aikaa arvailuun ja yleensä tulee kerrasta kuntoon.
Sama myös rakentamisessa, oli yhtä helvettiä kun aikataulut ei pidä kun tulee yllättäviä flunssia kesäviikonloppuna ja maanantaina kömmitään töihin naama niin punasena, ettei ainakaan peiton alla ole oltu, ja jos aikataulut pitää, niin jälki on niin paskaa, ettei voida kuitenkaan sitä seuraavaa vaihetta tehdä.

Joko ei ole osaamista, tai sitten ei ole mitään ammattiylpeyttä.
Tomppa & BMW 530d GT - 12

Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2496
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 » To Kesä 07, 2018 13:58

^^
Ei sitä turhaan ole sisäisen valvonnan kurssilla oltu :D
Voin kyllä osaltani vahvistaa hyvin vastaavia kokemuksia, on sitten omasta tai organisaation toimesta rahaa vastaan ostamassa/teettämässä/lainaamassa ihan mitä tahansa.

Ja itse aiheeseen, onpas mukava kerrankin lukea hyviä kokemuksia ranskalaisesta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt:
Mercedes S 350 Bluetec (arkeen)
Mercedes S 55 AMG L charged V8 (juhlaan)
Menneet: Mercedes S 500 L V8, 9000 Aero man stage1, 9000 turbo automatic red box, Saab 900i combi

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8818
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja AZP » To Kesä 07, 2018 17:03

Joo, kyllä olis sisäisen vi#%uilun kurssin opille töitä itse kussakin organisaatiossa.

Lisää esimerkkiä tältä päivältä: yksi firman Office-lisensseistä lopetti toiminnan, ilmeisesti koska suomalaisen lisenssin käyttäjä asuu ulkomailla. Soitto Microsoftin Suomen palvelunumeroon, valintaloton jälkeen 30 min jonotus ja englanninkielinen Volume Licensing -asiakaspalvelija vastaa. "Joo, on aluerajat tuoteavaimessa, ei toimi sen vuoksi". Kysyin pystyykö rajaa tässä tapauksessa poistamaan? "Jaa, en tiiä, yhdistän sut tekniseen tukeen.."

Uusi valintalotto. 30 min pimpom-musiikkia. Joku englanninkielinen tyyppi vastaa. Kysyin onko tämä tekninen tuki? "Eip, tää on Volume Licensing -asiakaspalvelu"

Kerroin että piti edellisen häiskän jo yhdistämän tekniseen tukeen. "Joo, yhdistän Suomen tekniseen tukeen. Mutta tässä vielä suora numero sinne..."

Valintalotto. Huolehdin että valitsen yritysasiakkaat ja teknisen tuen lottonumerot. 30 min sitä stnan samaa biisiä. Joku vastaa englanniksi.

"Onko tää tekninen tuki?".

"Ei."

VMP. Pitäis Officekin koodata itse.

Georges27
"Hirsch"
Viestit: 839
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Citroen C5

Viesti Kirjoittaja Georges27 » To Kesä 07, 2018 18:20

Pitäisköhän ostaa C5 kun aika jättää omasta loppuunajetusta. Samanlainen kuin AZP:n mutta laiskempi. Kun laiskuuttaan ei pääse Vesan tai Coltin pajalle...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), ng9-3 combi 1.9tids A Vector -08 (ka), og9-3 T5 5d
#2742 (muistaakseni)

Vastaa Viestiin