Nyt on pidetty Sitikkadokumentoinnista vähän taukoa, kun piha on ollut ton C5:sen lisäksi täynnä pelkkiä murheita (lue Saabeja).
Kaksi vuotta alkaa Sitikalla tulla täyteen, itse en uskonut omistavani tätä näin kauan, mutta ei tästä järkevällä rahalla tunnu eroonkaan pääsevän, joten jatketaan menoa, itse autossa kun ei tunnu olevan mitään suurempaa.
Reilun vuoden aikana toki rahaa on mennyt, mutta lähinnä sellaisiin kohteisiin, jotka itse halusin laittaa kuntoon ja muut ovat kohdelleet Sitikkaa kaltoin vuoden aikana, joten on tullut uutta puskuria ja kyljen maalausta.
Vuoden saldo:
-toukokuu 2017: katsastus huomautuksitta ok.
Vaihteistoöljyjen vaihto koneellisella huuhtelulla, Mannolin WS meni sisään. Eipä toi paljoa toimivuuteen vaikuttanut, yhtä hyvin/huonosti toimii kuin aiemminkin, eikä öljy muistaakseni ollut hirveän likaista, liekkö edellinenkin omistaja tehnyt vaihdon. Tähän meni n. 200e öljyineen.
Heinäkuu 2017: lisäjarruvalo oli pimeänä, ilmeisen yleinen vika näissäkin. uusi lisäjarruvalo Saksasta ja itse paikalleen n. 70e ja samalla myös yksi parkkitutka vaihtoon, 7e.
-syyskuu 2017: vuoden ensimmäinen oikea vika, nimittäin tyyppivikana oleva webaston rautainen putki alkoi hikoilemaan ulkopuolelta heinäkuun Lapin reissun jälkimainingeissa. Putki on pyöräkotelossa alttiina kaikelle tiesuolalle jne. Olisihan toi mennyt varmaan vielä vuodenkin, mutta mieluummin laitan kuntoon kuin odottelen milloin hajoaa lopullisesti.
Suomessa vaihdon hinnaksi sanottiin tonni, joten piti keksiä jotain muuta. Muissa moottorityypeissähän tämä on helposti ratkaistavissa putken sahaamisella poikki mädältä osaltaan ja korvaamisella esim. kumiletkulla. Tässä V6-koneessa menee kaksi putkea ja ne on hienosti kiedottu toistensa ympäri, joten en näitä viitisinyt lähteä sahaamaan ja pujottelemaan, vaan tilasin Ranskasta uuden putken n. 200e hintaan ja Veho Tallinna laittoi sen paikalleen n. 200e hintaan.
-Syyskuu 2017: vuosihuolto tuli tehtyä Veholla, yhden lampun laittoivat 189e huollon lisäksi, vaikka erityisesti sanoin, ettei lisätöitä. n. 200e meni tähän öljynvaihtoon, mutta ompahan leima merkkihuollosta.
Syksy 2017: toinen vika, nimittäin takasatula alkoi jumittaa. Ensin laittelin takajarrujen levyt ja palat uusiksi (105e) ja herkistelin, mutta eihän se mitään auttanut, sama jumittelu jatkui. No en tietysti viitsinyt millään sitä "kallista" (135e) satulaa tilata, vaan ajattelin, että otanpa korjaussarjan(35e 2kpl). Korjaussarjaa sitten asentelin tiiviste kerrallaan ja eihän se koskaan kuntoon tullut, myöskin korjaussarjan tiivisteet tuntuivat olevan väärän kokoisia, vaikka kyllä korjaussarja ihan tuohon satulaan näytti olevan. Noh lopulta sitten varmaan 10 kerran jälkeen auton alla aloin uskoa, että nyt ois sitten sen uuden satulan paikka. Sellainen tuli tilattua ja vaihdettua, ja sen jälkeen on toiminut. Tästä opin sen verran, että tilaan suoraan uuden satulan, jos alkaa jumittelemaan
Joulukuu 2017: auto seisoi parkkipaikalla liityntäpysäköinnissä, niin joku täräytti sen perään niin, että puskuri siirtyi pikkasen vasemmalle ja takalamppu hajosi. Oli kuitenkin onnekseni rehellinen tyyppi ja jätti yhteystietonsa. Eli ei muuta kuin puskurin vaihtoon, olisin tämän kyllä voinut tehdä itsekin ja oli jo katottuna vaihtopuskuri, mutta enpä saanut peruttua aikaa, kun olivat kuulemma korjaamossa tilanneet osat, vaikka olin pyytänyt kustannusarvion ennen ajanvarauksen vahvistusta. Noh sama se, vaihtuipahan ainakin uuteen. Samalla keikalla puskurinvaihdon jälkeen ei parkkitutka toiminut ja webaston sisälämpiäminen katosi johonkin. Soitin huoltoon ja ei kuulemma ole millään muotoa mahdollisia moiset oireet heidän toimiensa takia. Noh akustahan sieltä oli jäänyt jännitemitari kytkemättä, niin auto ei käynnistänyt sisätilanpuhallinta webaston yhteydessä ja parkkitutka nyt vaan mystisesti hajosi samalla reissulla. Uusi parkkitutka Kiinasta n. 7e ja vikakoodien luku 19e.
Tammikuu 2018: Hain auton takaisin tuolta puiskurinvaihdosta ja jätin anopin pihalle, no eiköhän anoppi peruuta siihen kylkeen ja etulokaria ja etuovea naarmuille ja vähän ruttuunkin, ehti siis olla alle vuorokauden kunnossa korjauksen jälkeen. Ei muuta kuin uusi vahinkotarkastus, tällä kertaa muualla ja sanon, että haluan ehdottomasti hinta-arvion ennen kuin tehdään mitään ja samalla kyselin Tallinnasta, paljonko maksaisi, jos maalaisi koko oikean kyljen, kun takalokarin reunasta oli rumasti maali halkeillut kiveniskemien seurauksena jne. No tuolla kertakorvauksella toi hoitui about 1:1 ja sillä saisi myös tuon takalokarin laitettua, joten kertakorvaus tuli otettua. Käytin myös katsastuksessa, ja katsurin tuomio oli, että yhdessä nivelessä pieni välys. Ei kuulemma paha vielä, mutta niin paha, että hylky tuli ja kuukauden päästä uudestaan näyttämään. Kyselin taas Suomesta hintoja, ja pelkkä nivel olisi ollut vaihdettuna päälle 300e ja jakopää vesipumpulla 1700e pintaan, niin piti taas keksiä jotain muuta. Suomessa ketjukorjaamot eivät halunneet V6 HDI:tä laittelemaan, kun eivät kuulemma tiedä siitä mitään, joten ajattelin, että laitetaas nyt sitten samalla reissulla enemmän kuntoon kun kerran Tallinnaan maalaukseen mennään joka tapauksessa, ja tilasin Autodocilta jakopään hilut kaksine hihnoineen, rullineen ja kiristimineen, uuden nivelen ja EOLYS-nesteen täyttösarjan hiukkassuodatinta varten (yht. n 350e) ja otin yhteyttä Prantsuseautoon, ja sieltähän sopivasti järjestyi korjausaika maalausreissun jälkeen, ei siis muuta kuin auto helmikuussa Tallinnaan.
Helmikuu 2018: auto tuli vietyä Tallinaan, maalaus näytti onnistuneen suht hyvin, mutta kun aurinko sitten alkoi paistaa täälläkin päin maailmaa, näkyi ihan selvästi, että lakkasumua tms on lentänyt auton päälle takaosaan ja maalausjälki ei ole täydellistä. Ovat kyllä maalaamossa luvanneet laittaa kuntoon, kun seuraavan kerran käyn Tallinnassa. Jakohihnan vaihtokaan ei täysin ongelmitta hoitunut, palvelu oli erittäin ystävällistä ja homma hoitui ajallaan, mutta kun lähdin ajelemaan, niin ihmettelin, kun ei parin kilsan aikana ala tulla lämmintä mistään ja sitten yhtäkkiä myös jäähdytysnesteen lämpötila tipahtaa nollaan. Ei muuta kuin auto sivuun ja konepellin alta tulee höyryä ja paisarissa ei ole tippaakaan nestettä. Soitto huoltoon ja sieltä tulivat tuomaan lisää nestettä, mutta huomasivat, että ei pysy sisällä. Paisari laitettiin täyteen ja ajoin pari kilsaa takaisin huoltoon huollon poikien kanssa. Siellä sitten alkoivat tutkimaan, niin vesipumpusta vuoto tuli ja lopulta paljastui rikkinäinen vesipumpun tiiviste. Pari tuntia meni, niin auto oli kunnossa ja ehdin laivaan ongelmitta. Myös omistajan uudella Jaguarin maasturilla sain kyydityksen huoltoon hakemaan autoa ja samalla myös kertauksen Viron historiasta neuvostoaikana. Hyvä fiilis jäi korjaamon palvelusta ja asiantuntemuksesta edelleen, vaikka pieni fiba sattuikin, jatkossakin käytän ehdottomasti. Työt (nivelen vaihto, jakopää, EOLYS-täyttö) maksoivat 340e. Eli yhteensä osineen päivineen meni n. 700e, eli säästöä Suomen hintoihin tuli vain vaivaiset 1300e, ja Suomen hinta ei sisältänyt edes EOLYS-täyttösarjaa+täyttöä.
Onhan tuohon siis rahaa mennyt tässä reilun vuoden aikana, sellainen 1900e kaikkinensa omaa rahaa+maalauksiin 2500e vakuutusyhtiön pussista (pelkkä puskurinvaihto merkkihuollossa oli yli 1500e

).
Onko se sitten paljon vai vähän. On se paljon varmaan Toyota Aurikseen verrattuna, mutta toisaalta kun katsoo kavereiden taistelua Saksalaisten poksahtelevien moottoreiden, jakolaatikoiden jne kanssa, tämä tuntuu erittäin edulliselta ja jos nyt vertailukohtaa hakee lähempää omista Saabeista, niin halpaa ja helppoa se elämä on ranskalaisen kanssa niihinkin verraten, pelkkä yksi kierros Tallinnassa ketjunvaihtoineen maksoi saman kuin koko Sitikan vuoden ylläpito ja vielä ois laitettavaa reilulla parilla tonnilla (Tallinnan hinta), että auto olisi edes lähes yhtä hyvässä kunnossa kuin Sitikka ja lisää hajoaa koko ajan.
Ja jos Sitikan kanssa olisi halunnut minimillä mennä, niin tuosta olisi voinut reilut puolet nipistää pois, mutta itselle on tärkeämpää, että auto toimii ja kaikki on tiptop.
Itse ajaminen on edelleen yhtä juhlaa edelleen, auto menee loistavasti suoraan maantiellä, etuistuimet on loistavat, kulutus on kohtuullinen ja tehoa riittävästi helppoihin ohituksiin ja mahtuu kahdet lastenrattaatkin kyytiin ilman suurempaa tetristä ja melutasokin kiitettävän alhainen, vaikka muut Sitikat jostain syystä ovatkin olleet vielä hiljaisempia. Ei tähän hintaan vaan saa mitään vastaavaa dieseliä miltään merkiltä samoilla kilsoilla, saman kokoisena, ikäisenä tai samoilla tehoilla