Hirvikolarit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Nyt on muutamassa päivässä kuollut 3 henkeä hirvikolareissa. Minkähanlaiset autot on olleet kyseessä. Saabi ja volvohan tekivät ns. hirvitörmäystestejä ainakin taannoin.

Itse kun asun hirvialueella, niin yksi iso syy saabin valintaan oli nimenomaan nuo metsän kuninkaat, joka ei väistä mitään. 99:ssä taisi kattolippa olla suunniteltu jo aikojen alussa niin, että se kääntyi alas ja pilareitahan ei tainnut aikanenkaan hirvi kaataa. Miten nää femmat?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Käsittääkseni kaikki GM-aikaisetkin Saabit ovat hirvitesteissä käyneet hyväksyttävin tuloksin.
SAAB 9-5 Aero -05
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja wesku »

Kypärä on paras henkivakuutus myös hirvikolareissa.
vmt
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: La Joulu 31, 2011 01:04
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja vmt »

Henkka poika kirjoitti:Saabi ja volvohan tekivät ns. hirvitörmäystestejä ainakin taannoin.
Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että Saab ja Volvo ovat ainoat, jotka niitä ylipäänsä ovat tehneet.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Siksipä ajelen Saabilla. On se muuten hirvee iso mullikka ku kattoo kuskin paikalta reilun satasen vauhissa ja elukka koittaa juosta eteen. Noita läheltä piti on sattunut varmaan puolenkymmentä kertaa. Lähin on kääntänyt Matsa Euroopan sivupeilin kun väistelin emän ja vasan välistä.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Juurihan noin kuukausi sitten uutisoitiin miten hirvikolarikuolemat on vähentyneet todella paljon ja viime vuonna ei kuollut yhtään ihmistä hirvikolareissa. Ei kannattaisi mennä tuollaisia hehkuttamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Samaa mietin, että millä autolla noi oli ajettu ja oliko vöitä ja paljonko oli vauhtia..? Saisi toimittajat edes auton merkin ja ikäluokan ottaa selville, onko se liikaa vaadittu?
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Taitanee noi uudemmat autot ainakin painua aika hyvin hirvikolareissa nippuun pilareista.
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Pola »

Niin se vaan lähtee og-satkun kattokin kun säilykepurkin kansi. Karpossa nimittäin näyttivät kuvaa sellasesta.
#3272
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pian päästään siihen keskusteluun, missä vanhan koulukunnan autoilijat ilmoittavat, että nykyautot on niin muovisia, ettei niissä uskalla kolariin joutua. Että 80-luvun Saab 900 on ehkä maailmanhistorian turvallisin auto, ja siitä turvallisuuskehitys on mennyt vain takapakkia. 8O

5th gearissa tätä kerran testasivat törmäyttämällä ultraturvallisen iäkkäämmän farmarivolvon ranskalaiseen etanakippoon. Ja arvatkaa kummassa olisi selvinnyt vähemmillä vammoilla?

http://www.streetfire.net/video/5th-gea ... 134903.htm
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja marvi »

Eli toivattavasti tuollaiset vaaralliset Renaultit kielletään, eihän tässä uskalla enää lainkaan autoilla 90-luvun tuotteilla jos tuollaisia autonromuttajia on liikenteen seassa. :mrgreen:
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

:saab:
Viimeksi muokannut Johtaja_Turhapuro, To Kesä 03, 2021 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

marvi kirjoitti:Eli toivattavasti tuollaiset vaaralliset Renaultit kielletään, eihän tässä uskalla enää lainkaan autoilla 90-luvun tuotteilla jos tuollaisia autonromuttajia on liikenteen seassa. :mrgreen:
Muistan nähneeni vastaavan tilanteen Kiteellä joskus 2000-luvun alussa. Eka korimallin Focus ja vastaava farkkuvolvo. Volvossa kuolonuhreja ja focuksessa ei. Törmäys jäljet aivan vastaavat.

Kun on nämä direktiivit ja törmäystestit, niin tavan kolarissa turvallisuus on parantunut hurjasti. Nuo hirvikolarit taitavat olla pohjoismaista erikoisuutta, ei taida keskieuroopassa juosta 500 kiloisia elukoita maastossa noin paljon. Siis eivät taida hirvitörmäyksi juuri testaillakaan. Onneksi on pohjoismaisia käytettyjä autoja meille, jotka haluavat suojella itseään (saabilla). Sitten on noita fordvolvoja vai mitä Geelyjä ne nykyään on, epäilen ettei kiinan päässä enää hirvitörmäykset ole enää prioriteetti listan etupäässä - jos kohta edes takapäässäkään.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Pian päästään siihen keskusteluun, missä vanhan koulukunnan autoilijat ilmoittavat, että nykyautot on niin muovisia, ettei niissä uskalla kolariin joutua. Että 80-luvun Saab 900 on ehkä maailmanhistorian turvallisin auto, ja siitä turvallisuuskehitys on mennyt vain takapakkia. 8O
Johtaja_Turhapuro kirjoitti: Mieluummin sitä tuossa Saabissa olisi ollut sisällä, kuin jossain nykykinnerissä, jossa a-pilarit kulkevat kymmenen sentin päässä etupenkkiläisten päistä :|
Sieltä se tuli! :lol:

No, totuuden nimissä on sanottava että samalla tavoin kuin kulutuslukemia optimoidaan vastaamaan EU-normikulutustestiajosykliä, autojen kolariturvallisuutta varmasti optimoidaan mm. Euro NCAP-testeihin. Näihin testeihin ei taida vieläkään kuulua hirvikolaria tai auton katolleen kierähtämistä. Toisin sanoen turvallisuus optimoidaan niihin nokka-, sivu- ja jalankulkijakolareihin, mistä niitä tähtiä jaetaan. Tällöin voi jäädä A- ja muidenkin pilarien vahvistaminen hirvikolareita ja katolleen ajoa varten hieman vähälle. Toisaalta A-pilareilla on kohtalaisen merkittävä rooli ohjaamon kasassa pysymisessä nokkakolareissa, joten vaikea uskoa että ne uusissa autoissak kovin lakritsia ovat. Näkeehän sen jo pilarien paksuudesta uusissa autoissa vs. 80-luvun Saabit.

Joka tapauksessa turvallisemmin mielin istun liikenteessä uudemmassa autossa kuin vanhassa. Oli vanha auto sitten miten paksua peltiä tahansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: Hirvikolarit

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tietysti hyväksi on myös se, että turvatyynyjä paukahtelee vähän joka suunnasta näissä uusissa autoissa, kun taas vanhemmissa korkeintaan kuskille pelkästään ratista. Ei siis pelkästään korin muodossa pysyminen vaan myös matkustajien hallittu hidastuvuus.Osaako joku muuten sanoa tunnistaako se uusimman S-sarjam Mersu kameroillaan hirvet ja osaa aloittaa jarruttamisen? Jotain tällaista niissä pitäisi olla.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Vastaa Viestiin