Hirvikolarit
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Hirvikolarit
Nyt on muutamassa päivässä kuollut 3 henkeä hirvikolareissa. Minkähanlaiset autot on olleet kyseessä. Saabi ja volvohan tekivät ns. hirvitörmäystestejä ainakin taannoin.
Itse kun asun hirvialueella, niin yksi iso syy saabin valintaan oli nimenomaan nuo metsän kuninkaat, joka ei väistä mitään. 99:ssä taisi kattolippa olla suunniteltu jo aikojen alussa niin, että se kääntyi alas ja pilareitahan ei tainnut aikanenkaan hirvi kaataa. Miten nää femmat?
Itse kun asun hirvialueella, niin yksi iso syy saabin valintaan oli nimenomaan nuo metsän kuninkaat, joka ei väistä mitään. 99:ssä taisi kattolippa olla suunniteltu jo aikojen alussa niin, että se kääntyi alas ja pilareitahan ei tainnut aikanenkaan hirvi kaataa. Miten nää femmat?
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Hirvikolarit
Käsittääkseni kaikki GM-aikaisetkin Saabit ovat hirvitesteissä käyneet hyväksyttävin tuloksin.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Hirvikolarit
Kypärä on paras henkivakuutus myös hirvikolareissa.
Re: Hirvikolarit
Mä olen elänyt siinä käsityksessä, että Saab ja Volvo ovat ainoat, jotka niitä ylipäänsä ovat tehneet.Henkka poika kirjoitti:Saabi ja volvohan tekivät ns. hirvitörmäystestejä ainakin taannoin.
"And when you ask someone who's got a Saab "why?" you always get the same patronizing smile. Like they know something we don't." - Jeremy Clarkson
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
Ajossa: -99 9-3 2.0i
Ajettu: -89 900c, -89 900i, -90 900 S, -95 900 2.0i
#5588
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Hirvikolarit
Siksipä ajelen Saabilla. On se muuten hirvee iso mullikka ku kattoo kuskin paikalta reilun satasen vauhissa ja elukka koittaa juosta eteen. Noita läheltä piti on sattunut varmaan puolenkymmentä kertaa. Lähin on kääntänyt Matsa Euroopan sivupeilin kun väistelin emän ja vasan välistä.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Hirvikolarit
Juurihan noin kuukausi sitten uutisoitiin miten hirvikolarikuolemat on vähentyneet todella paljon ja viime vuonna ei kuollut yhtään ihmistä hirvikolareissa. Ei kannattaisi mennä tuollaisia hehkuttamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Hirvikolarit
Samaa mietin, että millä autolla noi oli ajettu ja oliko vöitä ja paljonko oli vauhtia..? Saisi toimittajat edes auton merkin ja ikäluokan ottaa selville, onko se liikaa vaadittu?
Re: Hirvikolarit
Taitanee noi uudemmat autot ainakin painua aika hyvin hirvikolareissa nippuun pilareista.
Re: Hirvikolarit
Niin se vaan lähtee og-satkun kattokin kun säilykepurkin kansi. Karpossa nimittäin näyttivät kuvaa sellasesta.
#3272
Re: Hirvikolarit
Pian päästään siihen keskusteluun, missä vanhan koulukunnan autoilijat ilmoittavat, että nykyautot on niin muovisia, ettei niissä uskalla kolariin joutua. Että 80-luvun Saab 900 on ehkä maailmanhistorian turvallisin auto, ja siitä turvallisuuskehitys on mennyt vain takapakkia.
5th gearissa tätä kerran testasivat törmäyttämällä ultraturvallisen iäkkäämmän farmarivolvon ranskalaiseen etanakippoon. Ja arvatkaa kummassa olisi selvinnyt vähemmillä vammoilla?
http://www.streetfire.net/video/5th-gea ... 134903.htm
5th gearissa tätä kerran testasivat törmäyttämällä ultraturvallisen iäkkäämmän farmarivolvon ranskalaiseen etanakippoon. Ja arvatkaa kummassa olisi selvinnyt vähemmillä vammoilla?
http://www.streetfire.net/video/5th-gea ... 134903.htm
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Hirvikolarit
Eli toivattavasti tuollaiset vaaralliset Renaultit kielletään, eihän tässä uskalla enää lainkaan autoilla 90-luvun tuotteilla jos tuollaisia autonromuttajia on liikenteen seassa.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
-
- "Viggen"
- Viestit: 502
- Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
- Paikkakunta: Tampere City
Re: Hirvikolarit
Viimeksi muokannut Johtaja_Turhapuro, To Kesä 03, 2021 14:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92 (KA)
SAAB-SCANIA 900i16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Hirvikolarit
Muistan nähneeni vastaavan tilanteen Kiteellä joskus 2000-luvun alussa. Eka korimallin Focus ja vastaava farkkuvolvo. Volvossa kuolonuhreja ja focuksessa ei. Törmäys jäljet aivan vastaavat.marvi kirjoitti:Eli toivattavasti tuollaiset vaaralliset Renaultit kielletään, eihän tässä uskalla enää lainkaan autoilla 90-luvun tuotteilla jos tuollaisia autonromuttajia on liikenteen seassa.
Kun on nämä direktiivit ja törmäystestit, niin tavan kolarissa turvallisuus on parantunut hurjasti. Nuo hirvikolarit taitavat olla pohjoismaista erikoisuutta, ei taida keskieuroopassa juosta 500 kiloisia elukoita maastossa noin paljon. Siis eivät taida hirvitörmäyksi juuri testaillakaan. Onneksi on pohjoismaisia käytettyjä autoja meille, jotka haluavat suojella itseään (saabilla). Sitten on noita fordvolvoja vai mitä Geelyjä ne nykyään on, epäilen ettei kiinan päässä enää hirvitörmäykset ole enää prioriteetti listan etupäässä - jos kohta edes takapäässäkään.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Hirvikolarit
AZP kirjoitti:Pian päästään siihen keskusteluun, missä vanhan koulukunnan autoilijat ilmoittavat, että nykyautot on niin muovisia, ettei niissä uskalla kolariin joutua. Että 80-luvun Saab 900 on ehkä maailmanhistorian turvallisin auto, ja siitä turvallisuuskehitys on mennyt vain takapakkia.
Sieltä se tuli!Johtaja_Turhapuro kirjoitti: Mieluummin sitä tuossa Saabissa olisi ollut sisällä, kuin jossain nykykinnerissä, jossa a-pilarit kulkevat kymmenen sentin päässä etupenkkiläisten päistä
No, totuuden nimissä on sanottava että samalla tavoin kuin kulutuslukemia optimoidaan vastaamaan EU-normikulutustestiajosykliä, autojen kolariturvallisuutta varmasti optimoidaan mm. Euro NCAP-testeihin. Näihin testeihin ei taida vieläkään kuulua hirvikolaria tai auton katolleen kierähtämistä. Toisin sanoen turvallisuus optimoidaan niihin nokka-, sivu- ja jalankulkijakolareihin, mistä niitä tähtiä jaetaan. Tällöin voi jäädä A- ja muidenkin pilarien vahvistaminen hirvikolareita ja katolleen ajoa varten hieman vähälle. Toisaalta A-pilareilla on kohtalaisen merkittävä rooli ohjaamon kasassa pysymisessä nokkakolareissa, joten vaikea uskoa että ne uusissa autoissak kovin lakritsia ovat. Näkeehän sen jo pilarien paksuudesta uusissa autoissa vs. 80-luvun Saabit.
Joka tapauksessa turvallisemmin mielin istun liikenteessä uudemmassa autossa kuin vanhassa. Oli vanha auto sitten miten paksua peltiä tahansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: Hirvikolarit
Tietysti hyväksi on myös se, että turvatyynyjä paukahtelee vähän joka suunnasta näissä uusissa autoissa, kun taas vanhemmissa korkeintaan kuskille pelkästään ratista. Ei siis pelkästään korin muodossa pysyminen vaan myös matkustajien hallittu hidastuvuus.Osaako joku muuten sanoa tunnistaako se uusimman S-sarjam Mersu kameroillaan hirvet ja osaa aloittaa jarruttamisen? Jotain tällaista niissä pitäisi olla.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t