9-3 ja 9-5:n moottoriongelma

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri » Su Tammi 23, 2005 14:44

tässä yksi linkki ruotsiin , mielenkiintoista keskustelua.. 8) tuntuu että aika moni jo kirjoittelee laskua saabin tehtaille naapurissa
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp+t+73610
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis » Su Tammi 23, 2005 15:11

Jotenkin tuntuu siltä, että yritetään poistaa oire, eikä vikaa.
Kampikammion painehan tulee ohivuodoista, jolloin se palamaton paska pääsee öljyn sekaan. Tulee mieleen tressilevyn kanssa 90°C tehtävä hoonaus ja tonnarin männät renkaineen 9-5 lohkoon.
En valitettavasti usko tuohon huohotinsekoiluun.
96 M75 i12 5-speed ;)

Avatar
jari
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:30
Paikkakunta: 81720

Viesti Kirjoittaja jari » Su Tammi 23, 2005 15:56

eikö nämä ongelma moottori jutut saisi saman otsikkon alle? nyt näyttää olevan 3 otsikkoa samasta aiheesta

Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 1992
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri » Su Tammi 23, 2005 18:32

Täältä ruotsin tv:n uutisjuttu asiasta http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8834&a=132575 ja sitten klikkaus rapport 19.30 lördag
Juttu alkaa kohdasta 6.07 jos et halua katsoa koko lähetystä alusta asti.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch , Saab NG 9-3 Cab Aero -08,
BMW 1200 LT, Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"

Avatar
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » Su Tammi 23, 2005 21:59

:oops: :oops: :oops: Tämä forumihan on siis myös meitä tumpeloita varten, jotta voisimme kysyä viisaammiltamme :oops: :oops: :oops:

Mulla on syyskuussa -01 valmistettu -02 mallin 2,3t eli lienee aihetta lähestyä lähintä Saab- liikettä (MetroAuto Turku) asian tiimoilta, vaikkei autoani ole aikanaan sieltä ostettukaan (vaan Auto-Kedolta Salosta, joka ei enää myy Saabia)? Olen toinen omistaja, autossa 87tkm ja kaikki ohjelman mukaiset huollot tehty, muttei näitä huohotinpäivityksiä. En ole kuullut konehuoneesta mitään muuta kuin asiallista murinaa, ja sitäkin vain ahtopainemittarin ylittäessä keskipäivän 8) Sinistä pöllähdystä en ole nähnyt, vaikka olenkin usein katsonut tarkasti vaimoni lähtiessä pihasta :roll: .

Eli suomeksi sanottuna, mitä nyt kannattaa tehdä?

TIA, V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(

Avatar
S32
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: To Syys 02, 2004 10:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja S32 » Su Tammi 23, 2005 22:18

vppelt68 kirjoitti: Eli suomeksi sanottuna, mitä nyt kannattaa tehdä?
Itse arvelin odotella sen pari viikkoa, jonka kuluessa Saab (Ruotsissa) on luvannut kertoa ehdotuksensa asian korjaamiseksi.

Avatar
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu » Su Tammi 23, 2005 22:57

Siirsin keskustelun Yleiselle puolelle.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta

teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2496
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama » Su Tammi 23, 2005 23:07

TuuSaR kirjoitti:Saab ei aio tehdä recallia mutta on lupautunut tulemaan mahdollisissa korjauskustannuksissa vastaan. Vikamahdollisuus koskee heidän mukaansa ennen vuotta 2002 tehtyjä autoja.

Hassua asiassa on tietysti se, että ne jotka ovat tienneet että öljyt pitää vaihtaa huomattavasti tiuhemmin kuin Saabin huolto-ohjelmassa lukee, eivät saa tietenkään mitään korvauksia siitä rahasta mikä on uponnut tiuhempiin öljynvaihtoihin.
'

Niin politiikkaan ei kai ole "recall" koskaan kuulunutkaan. Huoltotiedoitteissakin lukee aina:"asiakkaan valittaessa..."
Mitään ei korjata jos ei itse sitä vaadi??
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.

Avatar
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu » Su Tammi 23, 2005 23:14

Täytyy odotella nyt se pari viikkoa tosiaankin ja sitten vois alkaa kyselemään maahantuojalta mikä on toimintatapa. Parasta tässä kaikessa on se että kohta korjaamot saa aika nopeasti viestejä mahdollisista korjaustoiveista ja kaiken syynä taas netti :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta

KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA » Ma Tammi 24, 2005 09:29

Mulla on tuossa pöytälaattikossa 1700 € laskukuitti mäntien vaihdosta.

Saakohan menee samaan syssyyn???
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100

miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa » Ma Tammi 24, 2005 09:43

Näitä erilaisia viankorjauksia ja takaisinkutsuja, jota Saab ei ole ilmoittanut tekevänsä tapahtuu tämän tästä ja suuren automerkit niihin aina ymmärtääkseni varautuvat. Volvo kutsuu ilmeisesti parhaillaan 460 000 autoa jonkun anturin tarkistukseen/vaihtoon, koska muutama auto on jenkeissä syttynyt yhtäkkiä palamaan (Volvon onneksi ei ilmeisesti henkilövahinkoja). Audillakin on muistaakseni joku projekti päällä moottorin suhteen parhaillaan. Näistä ei välttämättä koidu mitään imago-ongelmaa, kun niitä tulee kaikille merkeille.

Sen sijaan ongelma tässä Saabin tapauksessa saattaa tulla siitä, että tähän koplataan Saabin muut ongelmat ja jos ei Saab ei selkeästi ilmoita mitä tehdään ja missä aikataulussa ja miten vika lopullisesti korjataan, niin joku ajattelee, että mitä sitten, jos Saabia ei muutaman vuoden kuluttua ole, niin kuka vioista vastaa sitten ja myynti tietysti kärsii. Nyt näyttää siltä, että jotain tehdään, jos omistaja ottaa yhteyttä. Kehen ottaa yhteyttä, jos Saabin valmistus loppuu. Tiettyä jämäkkyyttä kaivataan.

Minulle on edelleen vähän epäselvää, että kun ongelma on ollut tiedossa ja edellämainittujen linkkien perusteella modifiointeja on tehty, niin ongelma on silti jatkunut eli herää kysymys, voidaanko tässä moottorissa koko ongelmaa lainkaan korjata ja itselleni tärkeä kysymys olisi selkeä ilmoitus siitä, mitä vuosimalleja vika koskee. Jos joku edes sanoisi, että vm. -05 autoissa ongelma on täysin korjattu, niin se rauhoittaisi minua.

Toinen kysymys on, että miksi ihmeessä näinkin merkittävä asia ei ole tullut esille erilaisissa luotettavuus/vikatilastoissa. Onkohan osa näistä moottoririkoista mennyt erilaisten viritysten piikkiin, jolloin on vaan tyydytty siihen, että ei olisi pitänyt chippailla konetta. Ja voiko virityksellä muuten olla merkitystä tässä asiassa. Moottorin sisuskalut kuitenkin lienevät aika samoja eri malleissa?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)

Avatar
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab » Ma Tammi 24, 2005 10:26

Miten tietää onko itsellä jompikumpi näistä..... :oops:

"Vika koskee B235 ja B205 moottoreita. "

NeroSaab
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta

Avatar
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu » Ma Tammi 24, 2005 11:36

Asia koskee suhteellisen suurta käyttäjäryhmää kun laskee kaikki 9-3 ja 9-5 omistajat poislukien 9-5T ilmoittamat moottorit.

Montakohan tuollaista konerikkoa on Suomessa?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta

Avatar
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1425
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide » Ma Tammi 24, 2005 11:48

potkuhousu kirjoitti:Asia koskee suhteellisen suurta käyttäjäryhmää kun laskee kaikki 9-3 ja 9-5 omistajat poislukien 9-5T ilmoittamat moottorit.

Montakohan tuollaista konerikkoa on Suomessa?

Muutaman konerikon tiedän, mutta aika paljonhan noista 9-3.sta ja 9-5.stä on mennyt turboja . Oiskohan tässä nyt sitten syy sille asialle ? Niitä nimittäin menee aika paljon keskimääräistä enemmän.
#1521

9-3 Cabrio -01 B235R stage 0.5

Historiaa:En jaksa enää laskea , ihan liikaa Saabeja !

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5510
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eski » Ma Tammi 24, 2005 12:21

Eikös 9-3 Trionic5 kone ole kuitenkin B204?

Garretin GT17-puhaltimissa oli jotain sutta ja sekundaa tietyssä tuotantoerässä, vai onko joltain hajonnut alle 100K ajettu T25M tai Mitsu..?

Eski

Vastaa Viestiin