Turbonaattorin toinen tuleminen?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kaikki Saabistit tietysti muistaa muutaman vuoden takaisen turbonator vimman? Jos ei, niin tuossa linkkiä muistutukseksi:
*KLIK*

Noh, siitä se ajatus sitten vissiin lähti:
http://www.iltalehti.fi/autot/2014080518539935_au.shtml

Alkaa vaikuttaa jo ihan potentiaaliselta vehkeeltä ja lippispäiset hukkaportin ruuvaajat on kohta ihmeissään :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

On muuten hyvässä alennuksessa nyt tuo naattori:
Amazon.com kirjoitti: List Price: $149.99
Price: $35.98 & FREE Shipping
You Save: $114.01 (76%)
Miksi ostaa satasella softa Saabiin, kun samalla hinnalla saa melkein neljä turbonaattoria :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Turbon akseliin dynamoa kiinni ja turbonaattoriin virtaa. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja oju »

Turbonaattorin perusvika on liian pieni teho, ideassa ei sinänsä ole vikaa vaan toteutuksessa. Perussähkömoottori ei 12V sähköllä paljoa anna joten merkittävää hyötyä ei turbonaattorista voi edes teoriassa olla. Turbossa ahtoon tarvitaan hevosvoimakaupalla tehoa, satawattinen tuuletin ei tähän auta.
EDIT: Huomasin että turbonaattorissa ei näemmä ole moottoria lainkaan, se ei ole edes humpuukituote vaan puhdasta huijausta :D
Ajatuksissani oli klassinen eRam josta tässä jokin testi:
http://vintagebus.com/howto/e-ram/
Siinä on sentään sähkömoottori mutta jos lisääntynyt teho on mahdollisesti parin hevosen luokkaa jää se aika vaisuksi.

Nykyään on kuitenkin pienen nyrkin kokoisia 1kW sähkömoottoreita ja alla on radio-ohjattaviin tarjolla moottoreita näköjään 10kW asti.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _50mm.html

Oli siis vain ajan kysymys milloin sähköturbo tulee oikeasti markkinoille. Itseäni tosin mietityttää mitä ideaa on käyttää turboa sähköllä kun sähkön tuotanto, varastointi ja käyttö toimivat autossa varsin huonolla hyötysuhteella. Tämäkin liittyy ajatukseen 48V sähköjärjestelmästä ja ns. köyhän miehen hybridistä joka vetää ensimetrit sähköllä kun lähdetään liikkeelle. Ainakin tuo hidastusenergian käyttö viittaisi siihen ellei kyseessä oli peräti ihan oikea hybridi.

Plussana toki viiveen puute, mahdollisesti jäähdytyksen ja muun toteutuksen halpuus. Ahtoa ei välttämättä tarvita koko aikaa joten ehkä tuo näyttää hyvältä normimittauksissa.

Tulevaisuudessa automerkin sijaan valitsemme joko Valeon tai Boschin auton... :roll:
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Aika mielenkiintoisen oloinen viritys. 48 voltin sähkövehkeet autossa, parikybää pakkasta ja viikko mökillä :lol:. Saattaa kotimatkalla normi mutkalla varustettu kulkine olla vielä ihan voimissaan :D.

Nykyisin riittää, kun sujauttaa satkun tai vähän reilun taskuun ja hakee Tarjoustalosta akun, vaan mitenhän noitten vehkeitten kanssa? Ei taida uskaltaa edes akkujen hintaa kysellä. Toisaalta jos tuommoisen hankkiin, niin taitaa olla about ihan sama, mitä akut maksa :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuosta auton käyttöjännitteen kohottamisesta 48 volttiin on ollut juttua jo joskus 10 vuotta sitten, mutta ei ole realisoitunut. Eiköhän siinä niin kävisi, että tekniikka yleistyisi, ja pian kaikki autot olisivat 48-volttisia. Akut sitten hinnoiteltu sen mukaan, eli vanhoihin Saabeihin saisi pian ostaa ylihintaisia vanhoja 12-volttisia akkuja ja Kuplavolkkaristit saisi muuttaa kaikki pelinstä 12-volttisiksi, kun 6-volttiset häviäisi lopullisesti :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Eiks olis paljon parempi systeemi sellanen tupakansytyttimeen laitettava pieni kompressori ja siitä sitten letku imusarjaan ja sitten vaan napista painaa kun tarvii isoja tehoja..?


:wink: :lol:
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja 3J »

Ja nappiin vielä teksti "TURBO BOOST" niin johan lähtee. :lol:
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikös noissa kilpa-autoissa ole mitä ihmeellisimpiä kineettisen energian tallennusjärjestelmiä, missä jarrutusenergiaa otetaan talteen vauhtipyöriin jne. Kai se sellainen painesäiliökin siihen käyttöön hyvin toimisi, sitten kun sitä painetta on siellä muutama kymmenen baaria, niin sillä voi jopa etällaisen fektin aikaan saadakin:

https://www.youtube.com/watch?v=JewdZZwz0tw

:lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?

Viesti Kirjoittaja aero »

9000 automaatilla kirjoitti:Aika mielenkiintoisen oloinen viritys. 48 voltin sähkövehkeet autossa, parikybää pakkasta ja viikko mökillä :lol:. Saattaa kotimatkalla normi mutkalla varustettu kulkine olla vielä ihan voimissaan :D.
Mä taas luulen, että se parin kilowatin sähkömoottori eli startti pyörii 48V järjestelmässä niin paljon kevyemmällä virralla, että pakkaskäynnistys on 12-volttista helpompaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin