Turbonaattorin toinen tuleminen?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Turbonaattorin toinen tuleminen?
Kaikki Saabistit tietysti muistaa muutaman vuoden takaisen turbonator vimman? Jos ei, niin tuossa linkkiä muistutukseksi:
*KLIK*
Noh, siitä se ajatus sitten vissiin lähti:
http://www.iltalehti.fi/autot/2014080518539935_au.shtml
Alkaa vaikuttaa jo ihan potentiaaliselta vehkeeltä ja lippispäiset hukkaportin ruuvaajat on kohta ihmeissään
*KLIK*
Noh, siitä se ajatus sitten vissiin lähti:
http://www.iltalehti.fi/autot/2014080518539935_au.shtml
Alkaa vaikuttaa jo ihan potentiaaliselta vehkeeltä ja lippispäiset hukkaportin ruuvaajat on kohta ihmeissään
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
On muuten hyvässä alennuksessa nyt tuo naattori:
Miksi ostaa satasella softa Saabiin, kun samalla hinnalla saa melkein neljä turbonaattoriaAmazon.com kirjoitti: List Price: $149.99
Price: $35.98 & FREE Shipping
You Save: $114.01 (76%)
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Turbon akseliin dynamoa kiinni ja turbonaattoriin virtaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Turbonaattorin perusvika on liian pieni teho, ideassa ei sinänsä ole vikaa vaan toteutuksessa. Perussähkömoottori ei 12V sähköllä paljoa anna joten merkittävää hyötyä ei turbonaattorista voi edes teoriassa olla. Turbossa ahtoon tarvitaan hevosvoimakaupalla tehoa, satawattinen tuuletin ei tähän auta.
EDIT: Huomasin että turbonaattorissa ei näemmä ole moottoria lainkaan, se ei ole edes humpuukituote vaan puhdasta huijausta
Ajatuksissani oli klassinen eRam josta tässä jokin testi:
http://vintagebus.com/howto/e-ram/
Siinä on sentään sähkömoottori mutta jos lisääntynyt teho on mahdollisesti parin hevosen luokkaa jää se aika vaisuksi.
Nykyään on kuitenkin pienen nyrkin kokoisia 1kW sähkömoottoreita ja alla on radio-ohjattaviin tarjolla moottoreita näköjään 10kW asti.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _50mm.html
Oli siis vain ajan kysymys milloin sähköturbo tulee oikeasti markkinoille. Itseäni tosin mietityttää mitä ideaa on käyttää turboa sähköllä kun sähkön tuotanto, varastointi ja käyttö toimivat autossa varsin huonolla hyötysuhteella. Tämäkin liittyy ajatukseen 48V sähköjärjestelmästä ja ns. köyhän miehen hybridistä joka vetää ensimetrit sähköllä kun lähdetään liikkeelle. Ainakin tuo hidastusenergian käyttö viittaisi siihen ellei kyseessä oli peräti ihan oikea hybridi.
Plussana toki viiveen puute, mahdollisesti jäähdytyksen ja muun toteutuksen halpuus. Ahtoa ei välttämättä tarvita koko aikaa joten ehkä tuo näyttää hyvältä normimittauksissa.
Tulevaisuudessa automerkin sijaan valitsemme joko Valeon tai Boschin auton...
EDIT: Huomasin että turbonaattorissa ei näemmä ole moottoria lainkaan, se ei ole edes humpuukituote vaan puhdasta huijausta
Ajatuksissani oli klassinen eRam josta tässä jokin testi:
http://vintagebus.com/howto/e-ram/
Siinä on sentään sähkömoottori mutta jos lisääntynyt teho on mahdollisesti parin hevosen luokkaa jää se aika vaisuksi.
Nykyään on kuitenkin pienen nyrkin kokoisia 1kW sähkömoottoreita ja alla on radio-ohjattaviin tarjolla moottoreita näköjään 10kW asti.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _50mm.html
Oli siis vain ajan kysymys milloin sähköturbo tulee oikeasti markkinoille. Itseäni tosin mietityttää mitä ideaa on käyttää turboa sähköllä kun sähkön tuotanto, varastointi ja käyttö toimivat autossa varsin huonolla hyötysuhteella. Tämäkin liittyy ajatukseen 48V sähköjärjestelmästä ja ns. köyhän miehen hybridistä joka vetää ensimetrit sähköllä kun lähdetään liikkeelle. Ainakin tuo hidastusenergian käyttö viittaisi siihen ellei kyseessä oli peräti ihan oikea hybridi.
Plussana toki viiveen puute, mahdollisesti jäähdytyksen ja muun toteutuksen halpuus. Ahtoa ei välttämättä tarvita koko aikaa joten ehkä tuo näyttää hyvältä normimittauksissa.
Tulevaisuudessa automerkin sijaan valitsemme joko Valeon tai Boschin auton...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Aika mielenkiintoisen oloinen viritys. 48 voltin sähkövehkeet autossa, parikybää pakkasta ja viikko mökillä . Saattaa kotimatkalla normi mutkalla varustettu kulkine olla vielä ihan voimissaan .
Nykyisin riittää, kun sujauttaa satkun tai vähän reilun taskuun ja hakee Tarjoustalosta akun, vaan mitenhän noitten vehkeitten kanssa? Ei taida uskaltaa edes akkujen hintaa kysellä. Toisaalta jos tuommoisen hankkiin, niin taitaa olla about ihan sama, mitä akut maksa .
Nykyisin riittää, kun sujauttaa satkun tai vähän reilun taskuun ja hakee Tarjoustalosta akun, vaan mitenhän noitten vehkeitten kanssa? Ei taida uskaltaa edes akkujen hintaa kysellä. Toisaalta jos tuommoisen hankkiin, niin taitaa olla about ihan sama, mitä akut maksa .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Tuosta auton käyttöjännitteen kohottamisesta 48 volttiin on ollut juttua jo joskus 10 vuotta sitten, mutta ei ole realisoitunut. Eiköhän siinä niin kävisi, että tekniikka yleistyisi, ja pian kaikki autot olisivat 48-volttisia. Akut sitten hinnoiteltu sen mukaan, eli vanhoihin Saabeihin saisi pian ostaa ylihintaisia vanhoja 12-volttisia akkuja ja Kuplavolkkaristit saisi muuttaa kaikki pelinstä 12-volttisiksi, kun 6-volttiset häviäisi lopullisesti
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Viggen"
- Viestit: 599
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Eiks olis paljon parempi systeemi sellanen tupakansytyttimeen laitettava pieni kompressori ja siitä sitten letku imusarjaan ja sitten vaan napista painaa kun tarvii isoja tehoja..?
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Ja nappiin vielä teksti "TURBO BOOST" niin johan lähtee.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Eikös noissa kilpa-autoissa ole mitä ihmeellisimpiä kineettisen energian tallennusjärjestelmiä, missä jarrutusenergiaa otetaan talteen vauhtipyöriin jne. Kai se sellainen painesäiliökin siihen käyttöön hyvin toimisi, sitten kun sitä painetta on siellä muutama kymmenen baaria, niin sillä voi jopa etällaisen fektin aikaan saadakin:
https://www.youtube.com/watch?v=JewdZZwz0tw
https://www.youtube.com/watch?v=JewdZZwz0tw
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Turbonaattorin toinen tuleminen?
Mä taas luulen, että se parin kilowatin sähkömoottori eli startti pyörii 48V järjestelmässä niin paljon kevyemmällä virralla, että pakkaskäynnistys on 12-volttista helpompaa.9000 automaatilla kirjoitti:Aika mielenkiintoisen oloinen viritys. 48 voltin sähkövehkeet autossa, parikybää pakkasta ja viikko mökillä . Saattaa kotimatkalla normi mutkalla varustettu kulkine olla vielä ihan voimissaan .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla