huoltovälit

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

huoltovälit

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Keskustelu alkoi täältä. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=151823
Ottakaa osaa.. :)

Eikö vain normaalin kuluttajan kuuluisi pärjätä huoltokirjan antamilla huoltoväleillä?

Tottakai kuuluisi takuun päättymiseen asti ainakin. Mutta hyvä autonvalmistaja tekee autoistansa sellaisia jotka kestää vielä takuunkin jälkeen hyvin... Poislukien jälkeenpäin tehdyt muutokset tietty (ne joita ei lue varustelulistassa...)
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hyvä autonvalmistaja varmaan tekisikin. Saab ei. On erittäin tunnettu tosiasia, että myös parannetulla lohkolla varustetut T7-koneet porsivat ja edelleenkin lyhyttä öljynvaihtoväliä suositellaan pätkäajossa olevaan autoon.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Sillä saadaan kuitenkin vähennettyä porsineita koneita jos noudattaa tuota ohjetta? (joka löytyy huoltokirjasta?)
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kyllä, ainakin -04 vuotuisen Femman kirjasta löytyy. Muistaakseni takakannesta.

Kuten Sami kertoili, uudemman konstruktion Saabin pannut on vähän arkoja. Yhtä kaikki näitä on joka merkillä, kellä heikko lenkki on loota, kellä pannu. Ei tainnut naapurinkaan Volkkarin kirjassa olla varoitusta siitä, että jos ajelet longlife ohjelman mukaisesti, niin pannu voi laueta, vaan niin vaan laukes :lol:. Mutta jos yhtään haluaa yhteisiä metrejä enemmän ajella huolettomasti, niin pieni perehtyneisyys aiheeseen ei ole pahasta. Tietoa on kyllä saatavilla, jopa kokemusperäistä siitä, miten käy kun sihtiä ei putsailla :mrgreen:.

Toisten virheistä kannattaa tässäkin tapauksessa ottaa oppia, ovat liian kalliita (ainakin mulle) kokeilla itse.

Itse en oikein ymmärrä tästä öljynvaihtovälin vääntämisestä. Jos tekee itse, niin kamat maksaa ehkä max. 35 Euroa, olettamuksella että on jotain työkaluja itellä. Vaihdatettunakin ollaan jossain 60 - 100 Euron välissä. Mikä on sitten vuotuinen säästö, jos ajaa vaikka 30 tkm vuodessa ja noudattais kuuluisan kirjan ohjetta? Tunnetu fakta kuitenkin on, että hallaa se voipi koneelle tehdä, että riskirajoilla mennään. Mutta kukin tyylillään, vois siinä satasen säästölle tulla kova hinta :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Onneksi uusia vaihtokoneita saa (vielä) alle kahteen tonniin tontille toimitettuna. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

9000 automaatilla kirjoitti:Kyllä, ainakin -04 vuotuisen Femman kirjasta löytyy. Muistaakseni takakannesta.

Kuten Sami kertoili, uudemman konstruktion Saabin pannut on vähän arkoja. Yhtä kaikki näitä on joka merkillä, kellä heikko lenkki on loota, kellä pannu. Ei tainnut naapurinkaan Volkkarin kirjassa olla varoitusta siitä, että jos ajelet longlife ohjelman mukaisesti, niin pannu voi laueta, vaan niin vaan laukes :lol:. Mutta jos yhtään haluaa yhteisiä metrejä enemmän ajella huolettomasti, niin pieni perehtyneisyys aiheeseen ei ole pahasta. Tietoa on kyllä saatavilla, jopa kokemusperäistä siitä, miten käy kun sihtiä ei putsailla :mrgreen:.

Toisten virheistä kannattaa tässäkin tapauksessa ottaa oppia, ovat liian kalliita (ainakin mulle) kokeilla itse.

Itse en oikein ymmärrä tästä öljynvaihtovälin vääntämisestä. Jos tekee itse, niin kamat maksaa ehkä max. 35 Euroa, olettamuksella että on jotain työkaluja itellä. Vaihdatettunakin ollaan jossain 60 - 100 Euron välissä. Mikä on sitten vuotuinen säästö, jos ajaa vaikka 30 tkm vuodessa ja noudattais kuuluisan kirjan ohjetta? Tunnetu fakta kuitenkin on, että hallaa se voipi koneelle tehdä, että riskirajoilla mennään. Mutta kukin tyylillään, vois siinä satasen säästölle tulla kova hinta :mrgreen:.
Otan oikeudekseni mainita tuosta mainitsemastasi heikosta lenkistä sen verran että tiedän monella eri merkkikorjaamolla noita kirnuja pläränneenä toki jokaisella automerkillä on niitä mutta tiedän myös ainakin yhden maahantuojan joka ottaa omistaan vastuun ja suhteellisen pitkälle vielä, nimittäin toyota teetätti muistaakseni ainakin kaikkiin isoihin dieseleihin joko puolinopan tai koko nopan vaihdon kansipahvivikaisuuden takia... Aina 200tkm asti... (niin ja ei asiakkaan laskuun siis)

Tästä ainaisesta öljynvaihtovälistä tulevista keskusteluista sen verran että onneksi moni meistä saabin omistajista on kiinnostunut näistä asioista ja tekee asian eteen että pystyy ajamaan tällä laatumerkillä 8) huolettomampia kilometrejä...

Mutta meillä kun on myös näitä kaikenmaailman maailmanmatkaaja humanisteja yms yms ja muita matkaajia :lol: jotka tietävät VAIN sen että auto on huollettava kun joko kilsat tai aika tulee täyteen tai huollonosoitin hälyttelee... Ne terveet kuluttajat... :wink:
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Öljyjen tiheämpi vaihtaminen on halpa henkivakuutus moottorille.
En ota siihen sen kummoisemmin kantaa pitäisikö normaalin kuluttajan pärjätä huoltokirjan antamilla huoltoväleillä. Oma mielipiteeni kuitenkin on, että nykyään autojen huoltovälit ovat kohtuuttoman pitkiä.
Jos kuitenkin ajaa pelkkää maantietä, niin ehkä voisi ajaa pidemmillä, jopa ilmoitetuilla huoltoväleillä. Mutta... Jokainen tehköön niinkuin itse parhaaksi katsoo :)

Femmani kilometrit kertyvät pääsääntöisesti sekalaisessa ajossa (60% taajama-ajoa, 40% maantietä) ja vaimon kolkilla tulee lähinnä pelkkää taajama-ajoa. Femmaan vaihtuu ölpät ja suodatin 10 tkm:n välein (pari kertaa vuodessa) ja vaimon kolkkiin vaihdan suunnilleen samoilla kilometreillä kerran vuodessa.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Femman tapauksessahan oli Saabin puolelta jatkettu moottoritakuu kahdeksaan vuoteen, koskien muistaakseni vuosimalleja 1998-2003. Ja tuohon haarukkaanhan ketjun aloittajankin femma osuu. Lisäksi oli noita huohotuspäivityksiä aika montaa sorttia.

Huoltovälin kilometrimäärä on ollut markkina-alueesta ja vuosimallista riippuen 10000-30000km, mutta ajallinen huoltoväli on aina ollut yksi vuosi, mikäli määrätty (ohjelmoitu) kilometrimäärä ei ole tullut täyteen.

NG-kolkki ja NG-femmahan sitten kyllä kertoo milloin öljyt vaihdetaan ja öljyn laskennallista laatua voi itsekin seurailla ajotietokonetta pläräämällä. Allekirjoittaneen nurkka-ajoilla voi tulla öljynvaihto eteen jo alle 10tkm, kun auto on sen niin laskenut ja mustat kurathan sieltä silloin uloskin tulee.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

By the way.

Mitäs kamppanioita tai takasinkutsuja og-femmoilla on ollu ylipäätään? Ihan mielenkiinnosta.. :) Tuli vaan mieleen näistä huohotinpäivityksistä ja sihtivaivoista...
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Vs: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Sytytyskasetteja, kuoriutuvia ovenkahvoja, ruostuvia takaluukkuja, happanevia peilinjalkoja... Lista on oikeasti aika pitkä, WIS kertoo ne kaikki. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

kun meitä re85:lla ajavia on paljonkin nykyään,ainakin meille suositus
on 10tkm väelin öljynvaihto....silloinkin öljyt jo aikas lirua :oops: .
halpaa hommaa onneks toi öljynvaihto,käyttää sit mitä öljyä tahansa :D
#2285
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Femmassa uus kone ajettu melkei 10tkm. kolomesti öljyt vaihtanut oon... castrollii nytte on sisällä. :)
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja HEV »

Minulle on ainakin opetettu jo ennen ensimmäisen ajokortin saantia, että "jos et viitsi mitään muuta huoltoa tehdä, niin vaihda edes öljyt mielummin usein kuin harvoin eikä ole edes väliä mitä, kunhan on tuoreet". Aikanaanhan ajettiin jopa kesällä eri öljyllä (esim Mobilin yksiaste 30 oli halpaa) kuin talvella (jotain kylmänäkin juoksevaa).

Koko tämä pitkillä huoltoväleillä kilpailu on valmistajien markkinointiosastojen keksintöä (kalliita) öljyjä kehittäneiden öljy-yhtiöiden tukemana. Liittynee myös siihen, että huolto piti ennen tehdä merkkiliikkeessä, jotta takuut säilyy, tarkoituksena pitää (uuden) auton ostaja koukussa ja saada ne jälkimarkkinointituotot, joilla varsinkin maahantuojat elää. Kuka sen huoltovälikilpailun aloitti - en muista, mutta kai siihen on ollut pakko kaikkien mennä mukaan.

Luotettavuushan (tai tarkemmin pitkäaikainen katkeamaton käytettävyys) saavutetaan riittävän tiheällä huollolla ja kunnossapidolla eikä minimoimalla huoltokustannukset (josta merkkihuollon tuntityökustannus lienee merkittävin osuus).

Onneksi öljyt saa vielä vaihtaa kuinka usein haluaa eikä se ole edes luvanvaraista toimintaa :o .
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
rock strongo
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 18:15
Paikkakunta: lohja

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja rock strongo »

Itsellä on ollut aina se politiikka että öljynvaihto on kumminkin halpaa hupia verrattuna mahdollisiin seuraamuksiin vaihtamattomuudesta, joten tuli tuohon edellisenkin 9-3 Saabiin vaihdettua öljyt kerran vuoteen vaikka olisi tullut kuinka vähän ajoa ja nykyisen turbomoottorisen kanssa kasvaneen ajomäärän takia on tullut kyllä uusittuja jo parikin kertaa vuodessa öljyt n. 10tkm välein ja toisella kertaa käytyä vielä oikein komeasti merkkikorjaamolla "keväthuollossa" kun ei se hintaero ollut juuri mitään autoasin vastaavaan palveluun nähden.
Kovassa ajossa musta 9-3 2.0t 1998 aiemmin vastaava punainen 9-3 ilman ahdistinta
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: huoltovälit

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Ite vein auton aamulla huoltoon, soittelin alkuillasta asentajalle niin tämmönen vastaus; ei ollu yhtään huono idea tiputtaa ö-pohjaa varuuksi pois.. Huomas että on menty huolto-ohjelman mukaan. Sihti n. 60% paskan peitos (tämä siis -05 autossa jossa ei PITÄISI olla tarvetta kurkkia ö-pohjaan). Oli kuulemma niin hyvä kerros kakkia ö-pohjas että oli pakko jättää yöksi likoon. v*tun LONGLIFE!!
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Vastaa Viestiin