Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2059
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos ziippi pitää olla niin eikö komentaja olisi leuhka? :mrgreen:

https://www.nettiauto.com/jeep/commander/11119686

Ja toi konehan on Mersun.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Kahdella tuttavalla ollut moinen ja kaikki muu onkin sitten ollut ongelmaisia paitsi voimalinja. Toki. Otanta ihan mitätön.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1898
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^En tiedä leuhkasta, mutta aivan karmean näköinen kikotin minun mielestä. Compassi on suorastaan näyttelykapine tuon rinnalla. Mä olen sen verran Hondamies, että jos nelivedon laitan, niin tylsä CR-V on lähimpänä totuutta. Sitä paitsi toi on dieseli. Ainoa dieseli jonka kelpuutan, on Mersu, jolla on ikää n. 30 vuotta = museoauto tai tuleva.

Tämän hetken realismia on se, että paketti saapui Raisiosta ja sieltä paljastui kertakaikkisen mintissä kunnossa olevat pölykapselit Volvoon, kesäisten peltivanteiden peitoksi !
Kuva
Kuva

Kuin uudet, V40/S40 alkuperäistä satoa. Ei mitään Tokmanni-kapseleita hänelle, ei. Näyttivät kuvissa hienoilta ja myyjä oli vanha autokauppias, joka eläköidyttyään myi varastoon kertynyttä tavaraa. Livenä vielä paremmat kuin osasin toivoa. Rahaa paloi myyjälle 30e ja Matkahuollolle 20.9e = 50.9e. Koko sarja yhden hinnalla, kun uusien hintoja katselin. Ei ollut ihan helppo homma jäljittää täyttä sarjaa oem-kapseleita, mutta kärsivällisyys palkittiin.

Kaikenlaista härveliä on tullut kyseltyä, mutta kun päätin, että myös harrasteauton on mielellään oltava automaatti, vaikeuskerrointa tuli lisää kertaheitolla. Samaten haluaisin mahdollisen harrasteen olevan ns. vailla rajoitteita korimallin jne. suhteen. Heittäytyminen vanhan Volvon ja sellaisen harrasteen pariin, joka saattaa olla välillä enemmän kuin päiviä pois ajosta laitettavana, ei oikein tunnu hyvältä ajatukselta. Siksipä mietin, laittaisinko kuitenkin liisarin tuohon arkiajoon, Volvo lihoiksi ja sitten pääoma kiinni johonkin sellaiseen harrasteeseen, jonka kohdalla ei tarvitse tehdä minkäänlaisia kompromisseja ?

Olisi uusi takuunalainen auto ajossa ilman huolia ja harrasteen kanssa voisi kikkailla miten kuten tahtoo. Automaatti vaan saisi olla liisarikin ja riittävästi tilaa eläinten kuskaamiseen. Järkevin tällä hetkellä olisi Metro-Auton vähän ajettu Auris-farkku hybridinä, 249e/kk. Jotenkin ei vaan innosta, ehkäpä siksi kun sellainen just oli. Mitä tässä kilsojen kertymistä yhdellä autolla olen nyt tarkkaillut, niin 15 tkm/vuosi ja harraste siihen päälle, osuisi aivan loistavasti.

Kuten AZP on monesti todennut, ihan sama miten laskee, autoilun kokonaiskustannus asettuu jotakuinkin samoille, oli sitten melkein mikä ratkaisu vain. Volvoon verrattuna liisari säästäisi veroissa, joka taas kuittaantuisi korkeampana vakuutusmaksuna, polttoainekuluissa säästäisi, mutta joutuisi sen kuukausimaksun maksamaan, toisaalta ei olisi yllätyskuluja korjauksista, ei katsastusta, ei rengaskuluja jne.

Tähän liisarimietintään ajauduin ihan käytännön kokemusten pohjalta, halvalla ei tahdo löytyä vaatimusten mukaista harrastetta ja kalliimmat saavat minut katselemaan itselleni toista käyttöautoa. Jospa siis käyttikseen vain kuukausittainen pääomakustannus ja olemassa oleva pesämuna harrasteeseen, joka mahdollistaisi jonkun "oikein kivan" hankinnan.

Kevät etenee, jos ei muuten, niin päässä.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3537
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tää alkaa muistuttaan saabismia 15 vuotta sitte, kun rosteripöläreistä maksettiin :)
9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tästä on kehkeytymässä kyllä kutkuttava jännitysnäytelmä välillänne; kumpi saa raatoon upotettua enemmän rahaa turhuuksiin :lol:
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4747
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Risto »

IC1970 kirjoitti:
To Maalis 05, 2020 23:34
Tämän hetken realismia on se, että paketti saapui Raisiosta ja sieltä paljastui kertakaikkisen mintissä kunnossa olevat pölykapselit Volvoon, kesäisten peltivanteiden peitoksi !
Kuva
Kuva

Kuin uudet, V40/S40 alkuperäistä satoa. Ei mitään Tokmanni-kapseleita hänelle, ei. Näyttivät kuvissa hienoilta ja myyjä oli vanha autokauppias, joka eläköidyttyään myi varastoon kertynyttä tavaraa. Livenä vielä paremmat kuin osasin toivoa. Rahaa paloi myyjälle 30e ja Matkahuollolle 20.9e = 50.9e. Koko sarja yhden hinnalla, kun uusien hintoja katselin. Ei ollut ihan helppo homma jäljittää täyttä sarjaa oem-kapseleita, mutta kärsivällisyys palkittiin.
Uudemmasta logosta päätellen nuo ovat C30/S40/V50 kuuluvat kapselit. Noissa kapseleissa on sitten takana viidelle pyöränpultille kolot ja väärin laitettaessa kapselin keskiosa irtoaa. Volvossasi on nelipulttinen napa, joten suosittelen olemaan varovainen kapseleita asentaessa.
Kuva

jooseppi78
"Aero"
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

IC1970 kirjoitti:
To Maalis 05, 2020 23:34

Kaikenlaista härveliä on tullut kyseltyä, mutta kun päätin, että myös harrasteauton on mielellään oltava automaatti, vaikeuskerrointa tuli lisää kertaheitolla. Samaten haluaisin mahdollisen harrasteen olevan ns. vailla rajoitteita korimallin jne. suhteen. Heittäytyminen vanhan Volvon ja sellaisen harrasteen pariin, joka saattaa olla välillä enemmän kuin päiviä pois ajosta laitettavana, ei oikein tunnu hyvältä ajatukselta. Siksipä mietin, laittaisinko kuitenkin liisarin tuohon arkiajoon, Volvo lihoiksi ja sitten pääoma kiinni johonkin sellaiseen harrasteeseen, jonka kohdalla ei tarvitse tehdä minkäänlaisia kompromisseja ?

Olisi uusi takuunalainen auto ajossa ilman huolia ja harrasteen kanssa voisi kikkailla miten kuten tahtoo. Automaatti vaan saisi olla liisarikin ja riittävästi tilaa eläinten kuskaamiseen. Järkevin tällä hetkellä olisi Metro-Auton vähän ajettu Auris-farkku hybridinä, 249e/kk. Jotenkin ei vaan innosta, ehkäpä siksi kun sellainen just oli. Mitä tässä kilsojen kertymistä yhdellä autolla olen nyt tarkkaillut, niin 15 tkm/vuosi ja harraste siihen päälle, osuisi aivan loistavasti.
Onhan meitä jotka ajelee +15v ja +250tkm ajetuilla vermeillä kaikki arkiajonsa ja pitkätkin reissut. Eikös hollannikkaasta ole jakopää just laitettu? Ja mikäli vikoja ei tällä hetkellä ole ns. päällä niin miksei sillä voisi jatkaa? Voi matka katketa tai olla katkeamatta. Ihan kuten tojotassa. Ja jäisi 250€/kk enemmän upotettavaksi harrastukseen. Jotenkin kirjoituksesta huokuu se krooninen autokuume :wink: joten sitä harrastetta nyt joutuin pihaan
"Hevoseton" mies on huoleton mies

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1898
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^Joo, kiitti varoituksesta, noita on näkynyt niin vanhakoppaisen S/V40 kuin myös V50 vanteiden peittona, joten lienevät käyvät, mutta pitää testata ! Jos ei osu, niin joutuu uudestaan ostoksille.

^Sitähän se, maaliskuu on koittanut ja sekoilu alkanut. Täytyy toppuutella idioottia itsessäni. Volvossa kaikki toimii ja onhan tässä työsarkaa ja sitä harrastetta näiden kolmenkin auton kanssa, kun alkaa pesu/vahaus/renkaanvaihtokausi. Jospa sen yli pääsisi ilman hölmöilyä nyt ensi alkuun. Siihen päälle Hondan ja Volvon ruosteenestokäsittelyt, niin luulisi pysyvän tarpeeksi kiireisenä.

Kaikeksi onneksi minusta on vielä tullut äärimmäisen pihi. Auttaa itsensä toppuuttelussa.
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Nyt olis kyllä autoverkkokaupassa kova diili!

Hyundai i30 bensa-automaatti 199e kahden vuoden diilillä. Minusta on kyllä aika edullinen, auton listahinta uutena on kuitenkin 23390e.

https://www.autoverkkokauppa.fi/melkeinuusi

Kuva

Edit. Ai niin. Piti saada elukoita kyytiin. i30-farkku 219e ja siinä vähän paremmat varusteet, isompi media, lämmitettävä ratti, peruutuskamera. Toki sit ollaan taas 20e lähempänä Nauriksen hintaa...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20, Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (vaemon), ex 93 SS 1.8t Vector -05, ex Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2859
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuo i30 ei ole hassumman näköinen omasta mielestä. Fastback -korilla tuo olisi aivan loistava.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1898
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Joo, tsekkailin noita Hyundaita tänään. Ainoa on, että ovat noita vähän käytettyjä ja 2v pakkodiili. Mutta hinta on automaatiksi ok ja tykkään myös kiesin muotokielestä. Tuohon hintaan uusi ja 12kk ynnä farkku, niin olisi aika hyvä osuma.

Alkoi häiritä nuo kapselit ja toden totta, sisäpuolella olevan numerosarjan perusteella eivät ole tuon minun vanhukseni mallistoa, eli ovat tarkoitettu:

Volvo C30
Volvo C70 (2006-)
Volvo S40 V50 (2004-)
Volvo V40 (2013-), V40 XC

Nämähän ovat ne alkuperäiset, mitä mulla on 2 kpl tallessa:
https://www.skandix.de/en/spare-parts/s ... e/1053642/

Kylmätestin perusteella menevät napakasti paikoilleen, jos mutterien ollessa paikoillaan sisäpinnalla olevat neljä tuttia aiheuttavat ongelmia, niin minäpä askartelen ne irti ! Sillä siitä selvinnee, tuumakoko on sentään oikea ja keskireikä osuu kohdilleen...
Kuva

Minä saan asiaa aikaiseksi vaikka mistä, näköjään :?
Skoda Superb 1.5 Combi -20, Honda Accord 2.4 A-08, Chevrolet Cruze LT 2.0D-11, Saab 9000 CS 2.0 -97
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 96, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2059
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

Toi Hyundai i30 olis kyllä houkutteleva peli itsellekin. Käytetty ei itseä häiritsis, mutta 2v kytky on kyllä paha.

En tiedä, miten tilat suhteutuu nykyiseen Meganeen, mutta lukujen valossa tavaratila on karvan verran isompi. Tuossa olis kuitenkin varusteita ihan eri tavalla ja automaattia himoitsisin, kun ei tuo 6-lovisen (eikä kyllä minkään muunkaan) kepitys kiinnosta.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9991
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saahan sen auton myydä ennen määräaikaa jos haluaa, ei vain ole taattua takaisinostohintaa.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2059
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja Cona »

AZP kirjoitti:
La Maalis 07, 2020 13:47
Saahan sen auton myydä ennen määräaikaa jos haluaa, ei vain ole taattua takaisinostohintaa.
Sulta varmaan löytyy tähänkin laskelmat?! :mrgreen: Ei liene lähtökohtaisesti järkevää?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9991
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatuksia autoilun arjesta ja muustakin

Viesti Kirjoittaja AZP »

Käytännössä toimii ihan niinkuin minkä tahansa rahoituksella ostetun auton myyminen kesken rahoituskauden. Loppurahoitus on maksettava pois huolimatta siitä mitä autosta sait. Kannattavaa autonvaihtaminen harvoin on, mutta se riippuu ihan siitä minkä hinnan autosta saa.

Jos epäilee että yksityisliisurista haluaa eroom kesken kauden, kannattaa kk-maksun lisäksi tarkistaa diilissä mainittu auton ostohinta. Liisurimaksuthan koostuu ostohinnan ja loppuhyvityslupauksen erotuksesta (+toki rahoituskuluista) eli käytännössä kk-maksu voi olla sama vaikka diilissä jossa arvonalenema on 25t€->15t€ ja toisessa jossa se on 24t€->14t€, vaikka kyseessä olisi molemmissa diileissa samanlainen auto.

Sillä auton ostohinnallahan ei ole asiakkaalle paljoakaan väliä, jos vain maksaa kk-erät loppuun saakka ja palauttaa auton. Mutta jos myy auton kesken kauden, niin kalliimman ostohinnan diilissä asiakkaalla onkin tonni enemmän rahoitusta kuitattavana, eli autosta pitäisi saada tonni enemmän.

Jos diilin ostohinta on edullinen, niin ei se autosta luopuminen kesken kauden sen pahempi tappio ole kuin luopua samanhintaisesta autosta, joka on omalla rahalla ostettu.

Nimim. 2.polvi voi varmaan kommentoida tarkemmin käytännön järjestelyistä, eikös Captur ollut yksityisliisarilla hankittu ja autosta luovuttiin kesken kauden?

Vastaa Viestiin